radeloos
10-12-2008 om 10:11
Ik word stapelgek van mijn kinderen!
Klinkt vrij heftig, maar zo voelt het op dit moment...Mijn 3 kinderen ( meiden van 8,6 en 3) maken de hele dag ruzie, hebben een grote mond, luisteren niet en zijn niet te genieten. Dit begint 's morgens bij het opstaan en het houdt pas op als ze alledrie in bed liggen. Dit gaat zo al weeeeeken en ik ben aan het eind van mijn Latijn. Gelukkig heb ik een lieve man die het van me overneemt als ik het even niet meer zie zitten, maar ook zijn geduld raakt op. Hij heeft een drukke baan en voor hem is het natuurlijk ook niet prettig als hij thuiskomt en een paar ruziende kids aantreft en een vrouw die helemaal uitgeput is.
Soms heb ik het echt helemaal gehad met ze en verlang ik naar een weekje rust zonder kinderen, maar helaas is dit niet te realiseren.
Hoe komen we uit deze situatie?
Nasha the first
10-12-2008 om 10:18
Maak het hun probleem
titel al eerder gebruikt )
Op het moment dat ze met zijn drieen aan het klieren gaan, deel je ze 1 keer mee te stoppen en zo niet, dan kunnen ze alldrie naar hun kamer (hebben ze allemaal een eigen kamer?) en mogen pas terugkomen als ze weer leuk met elkaar kunnen doen....en je verwacht een excuus voor hun gedrag....
hier ook 3 van die draken, en ook ik word er soms horendol van, en om geen partij te hoeven trekken, los ik het dus op deze manier op.....
Rafelkap
10-12-2008 om 10:39
Zelf laten doen
Ik heb geen ervaring met grote dochters, maar ik zou hier niet moeilijk over doen. Laat maar lekker zelf 's avonds uitzoeken wat ze de volgende dag aan wil. Wat maakt het nou uit dat ze telkens hetzelfde uitkiest (volgens mij een 'luxeprobleem', ze heeft vast veel te veel) Trouwens, als alles in de was zit moet ze wel wat anders uitzoeken. Gewoon zelf laten bepalen, geen strijd van maken, ze is al 8! En als ze er raar uitziet komt ze daar vanzelf wel achter.
Fraz
10-12-2008 om 11:18
Radeloos
gewoon zorgen dat je even geen tijd hebt gehad om haar lievelingskleren te wassen/te strijken. Dan zal ze toch wel voor iets anders moeten kiezen.
En anders zeggen dat je ze wel verkoopt want zij draagt ze toch nooit (en dan komt er niets nieuws)
jons
10-12-2008 om 11:18
Kleding
2 setjes om en om, dat zouden mijn dochters ook kunnen uithalen (tweeling van bijna 6). Helaas voor hen was ik niet elke dag, dus dan wil het wel eens gebeuren dat ze hun favo ding niet vinden (die wasmand bewaart soms heerlijk lang bepaalde kledingstukken).
wat ik ook wel doe is dat ik zeg dat ik samen met ze uitzoek, dus ik pak de broek en ze mogen zelf een shirt erbij kiezen, of juist dat ik de trui/het shirt pak en ze mogen zelf een rok/broek erbij kiezen. Dan wijs ik ook op kleurcombinaties of patroontjes enzo. Ik merk dat ze nu wat meer begrip hebben voor wat wel of niet kan...
het ruzieen, ik denk dat je daar al wat goede tips bij hebt gekregen, sterkte!
Jons
Fem
10-12-2008 om 11:21
Herkenbaar hoor
Hier 2 draakjes van 6 en 4. Ook hyperdepieper in deze periode. En ik denk dat ze aardig op weg zijn met het leren van communiceren en onderhandelen, ze hebben namelijk om de haverklap ruzie.
En wat je zelf (toch?) al aanhaalde; het gaat goedbeschouwd nergens over. Ik doe dat dus ook met grote regelmaat (indien haalbaar .. ze op een afstandje bekijken en het tafereel op mijn lachspieren in laten werken. Alleen moet ik wel uitkijken dat ze dat niet in de gaten hebben. Dan denken ze namelijk dat ze lollig doen zo. En dat is nou ook weer niet helemaal de bedoeling, want ik ken ze op een leukere manier.
Echt, afgelopen zaterdag zat mijn jongste er zo zwaar doorheen dat ie echt niet anders meer kon dan hysterisch zijn. En sorry, maar we hebben ons ziek gelachen (tsja wat moet je anders doen..) om de uitspraken die er in zijn woede uitkwamen. Echt grappig gewoon. Al had ik t wel met m te doen, hij zat zichzelf zo overduidelijk in de weg. Maar er tegenin gaan maakt zoiets op dat moment echt alleen maar erger (vooral bij hem) dus ik "negeer" het. Niet dus.. ik zit er eigenlijk gewoon om te grinniken.
Gaat niet altijd zo hoor. Wij hebben het hier ook regelmatig gewoon ontzettend gehad. Maar dan zit er niet veel anders op dan de tijd die je uit moet zitten zo kort mogelijk te maken. Lekker op tijd naar bed dus. En inderdaad, er heel erg voor waken dat je zelf niet mee gaat doen in de hysterie. Daar wordt het alleen maar erger van.
Als het echt te erg wordt dan haal ik ze uit de situatie. Hoe moeilijk het ook is, probeer juist dan iets positiefs met ze te doen. Natuurlijk wil je ze niet belonen voor slecht gedrag. Maar ook kids moeten tussen uren herrie door even op adem komen. En op dat moment kom jij dan met iets leuks om te gaan doen. (Even samen knutselen, spelletje, dat soort dingen).
En prijs ze de hemel in als het goed gaat!!!! Echt.. die van mij krijgen zelfs een complimentje als ze de deur achter hun kont dichttrekken. Heel overdreven, maar het helpt wel! Ze groeien er van (en hun zelfredzaamheid trouwens ook).
En wat de kleding betreft; ik denk dat je inderdaad moet bekijken waar je een issue van wil maken. Leg de meest gewilde kleding gewoon af en toe even weg en laat haar dan kiezen uit wat er nog in de kast ligt. En heeft ze dan wat anders aan, complimentjes maken, tot en met!!!
Moeilijk he.. opvoeden.. valt nie mee hoor
Groetjes Fem
Lady Grey
10-12-2008 om 11:28
He, wat herkenbaar
Hier ook, de oudste twee van 7 en 5, jongens, ruzien (en slaan schreeuwen en schelden) heel wat af. Vinden het een nare dag als ik ze telkens naar boven stuur. Mijn reactie: in vindt het ongezellig als jullie ruzie maken. Inderdaad: samen ruzie, allebei naar boven.
Die van 5 scheldt mij ook nogal eens uit, en dan gaat-ie direct naar boven. Ik ben elke middag heel streng, anders gaat-ie echt heel erg de fout in, hoewel zijn gedrag wel wat wordt uigelokt door die van 7. Maar aan het begin van de middag zeg ik vaak zoiets als: zo gaan we het doen vanmiddag, jullie gaan gezellig spelen. Als jullie ruzie maken gaan jullie allebei naar boven. Schreeuwen en schelden? Kamer. Wie stampend de trap op loopt krijgt langer straf. Ik voel me soms een politie-agent, maar het is de enige manier om de middag door te komen op het moment.
En om zeven uur liggen ze allemaal in bed, met een beetje geluk slapen ze dan om half 8. En ter compensatie heb ik nog een heel lief meisje van 3, die vreselijk haar best doet om alles goed te doen en zelfs haar broers aanspreekt: denk erom, je mag niet schreeuwen. )
mirreke
10-12-2008 om 11:46
Herkenbaar, hoor radeloos
Ik zou me als eerste ab-so-luut niet druk maken over de kledingkeuze van je dochter. Maar laat je ook niet overhalen om telkens die lievelingssetjes te wassen. Zijn ze in de kast, kan ze ze aan, en anders niet. Maar maak je aub niet druk daarover, je hebt drie meiden, dus als je hier met je oudste over in de strijd gaat, nou, dan komen er later nog twee. Zonde van je energie.
Ten tweede zou ik idd ze alledrie naar boven sturen. Met een keuze, of/of is me ooit geleerd. Dat werkt zo: je geeft ze de keuze: of jullie stoppen nu met ruzie maken, of jullie gaan naar boven. En zo door: als ze niet stoppen: of jullie gaan zelf naar boven, of ik loop met je mee, enz. enz. Zodat ze wel het gevoel hebben dat ze zelf die keuze hebben. Vervolgens zou ik ze als ze het goed maken met elkaar weer naar beneden laten, maar als het dan weer misgaat wel langer boven laten zitten. Hier heb ik drie jongens achter elkaar (4, 7 en 10) en een meisje (12) en dat gaat soms ook flink mis, tot echt vechten aan toe. Nou, dan zitten ze best lang boven, en vaak is dan juist ook de lucht geklaard. Kunnen ze even iets voor zichzelf doen. Ik doe het ook niet als een straf voorkomen, maar als een timeout en rust voor mezelf. "Ga jij nou maar eens lekker bovenspelen" bijvoorbeeld, en dan zet ik wat klaar of ik help hem herinneren dat hij bv. zo graag met de kapla speelt. Vaak is er dan minstens 1 kind soms wel een hele middag zoet, en gaat het weer lekker.
Maar ik herken het wel hoor, die dagen dat het gewoon niet wil. En ik ben ook wel eens boos, en ik kan heel hard schreeuwen, heb ik gemerkt. Niet vaak, maar soms wordt het me gewoon teveel. Overigens wordt het echt minder als ze ouder worden. Met mijn dochter heb ik zelf eigenlijk nooit meer last, ze kan alleen soms heel naar tegen haar broertjes doen. En oudste zoon wordt ook steeds rustiger. Dat is vaak ook het probleem, de oudsten willen gewoon rustig iets doen, lezen, een spelletje, ds'en, en de jongsten gaan dan klieren. Kan ik me voorstellen, dat vind ik ook niet leuk.
Oh, en ik denk wel degelijk dat deze onrustige, spannende tijd een rol speelt. Troost je, binnenkort zijn alle feestdagen weer achter de rug.
mirreke
10-12-2008 om 11:50
Wasmandregel
Maak direct een gezinsregel, de wasmandregel: vuile was kieper je aan het eind van de dag zelf in de wasmand en wat er in de wasmand ligt mag je er niet zelf uithalen. Bespreek het maar bv. tijdens het eten, op een gezellig moment, en leg uit waarom. En dan consequent blijven. Je oudste is ook acht dacht ik, dat moet gaan lukken. Je zult merken, op een gegeven moment houden ze zich eraan, maar je moet wel even volhouden.
Dit is bij ons nu echt zo ingebakken, ik hoef ze er nooit meer aan te houden, zelfs de jongste hoeft er niet meer over na te denken. En vuile was is vies, daar kom je niet aan.
jons
10-12-2008 om 12:23
De wasmand
bij ons staat de machine in de schuur, daar komen de kinderen dus zowiezo al niet vaak, en de wasmand staat daar ook. Vies haal je er niet uit, PUNT. Soms is het gewoon niet anders, wil je het niet aan, dan ga je in je pyama naar school. De kinderen weten ook dat ik maf genoeg ben om dat ook daadwerkelijk te doen
Gisteravond een bijna-huilend meisje dat ze de pyama die papa had gepakt niet mooi vond. Joh, daar ga je toch niet om huilen? Dan pak je straks boven een andere pyama, toch? Ja, dat was goed, maar ze mocht van papa geen nachtpon aan, nee van mij ook niet. Ai, dan trok ze toch maar deze pyama aan, want dat was wel de mooiste
Het gaat vaak helemaal nergens over, ik loop dan met een brede grijns weg. Hier is ook een standaard antwoord op geklaag van de kinderen over elkaar: heel overdreven: ah nee, echt? Echt? Kom hier, gaan we meteen de politie bellen! Vaak houdt het dan al heeeel snel op...
Jons
Yvon Meijer
10-12-2008 om 13:35
Kleren
Hier één van vijf; ze wou alleen maar jurken en rokjes aan, dus jurken en rokjes gekocht, met mooie warme veel te dure laarzen erbij. en toen wou ze alleen nog maar spijkerbroeken met gympies aan.. grrrr!! Maar ik heb er nog één van bijna drie, dus die kan straks de weinig gedragen kleren aan. Dus ik zou me er niet te druk om maken, de kleren gaan toch in de recycling bij je jongere dochters? Misschien wil de oudste de kleren wel aan als je zegt dat je ze aan je jongere dochters geeft? Verder veel herkenning hier, wat kunnen die meiden ruziën met elkaar.. Maar vaak ze kunnen ook heel lief voor elkaar zijn. Groetjes.
Manda Rijn
10-12-2008 om 15:03
Ik denk
dat elke moeder wel periodes heeft dat ze met 1 of alle kinderen niet door 1 deur kan. Dat ze moeilijk zijn is volgens mij ook door sinterklaas, ik ben blij dat de oude man weer in spanje zit.
Sterkte hoor, mijn zus en ik zaten soms ook de hele dag elkaar te jennen, treiteren en gemeen te doen. Ik moest dan van mijn moeder altijd buiten gaan spelen (zus hield niet van buiten spelen) en dan vond ik wel een buurkind om mee te spelen, ook dus als het regende of sneeuwde dan deed ik mijn skipak aan en ging wat rond fietsen. Of ik ging zelf met de deur op slot op mijn kamer tekenen.
Overigens, mijn dochter mag om de 2 dagen kiezen wat ze aan wil, ik kies 1 set voor 2 dagen en zij mag daarna weer weten wat ze aan wil. Geen commentaar, ik ga er niet over discussieren, zo is het afgesproken, klaar.
Fem
10-12-2008 om 16:13
Schelden
Schelden is hier ook een tijdje favoriet geweest. Nu niet meer. Daar is namelijk helemaal niks aan. Waarom niet? Nou, omdat je erg dom bent als je scheldt. Veel dommer dan degene waar je tegen staat te schelden. En dat wil je natuurlijk niet
Hoe ze weten dat ze dan zo dom zijn? Omdat ik ze uitleg wat voor domme dingen ze roepen (ik stond trouwens wel met mijn oren te flapperen toen ik hoorde met welke vulgaire woorden ze thuiskomen van de kleuterschool!!!)
Ik bedoel.. je broer lijkt toch helemaal niet op een meisjesplasser-vrouw (kutwijf) en een homo is geen scheldwoord. Een homo is gewoon een man die verliefd is op een andere man. Wat is dáár nou raar aan? Dat is dan toch ook dom om daar mee te gaan schelden?
Nee zeg dan maar gewoon klojo of kwiebus, dan roep je in elk geval niks raars en zet je jezelf niet zo voor schut.
Ik heb het helemaal niet vaak hoeven zeggen. Ze willen allebei niet dommer zijn dan een ander. En tsja.. klojo of kwiebus daar wordt niet zo op gereageerd. Dus zo lang is dat ook niet leuk geweest..
Werkte hier echt!
Fem
Missa
10-12-2008 om 16:24
Cursus positief opvoeden
.... meld je aan voor een cursus Positief Opvoeden. Ik vond het in ieder geval leuk en leerzaam...
Vond het vooral fijn dat iedereen zelf zijn regels/ do's & don't kon aangeven. Voor de een is dat om 21 uur naar bed, voor de ander om 19 in ouderlijk bed. Maar daar ging het niet om, ging erom dat er meer 'positiviteit' in huis was en je dus niet aftelde tot bedtijd .
www.positiefopvoeden.nl voor meer info.
Rafelkap
10-12-2008 om 18:49
Radeloos
Nog even terugkomen op je vraag
Maar wat zou jij dan doen als je samen met je dochter kleren hebt gekocht (die ze zelf mooi vond) en ze kiest uiteindelijk 2 setjes uit die ze om en om wil dragen en de overige 6 blijven in de kast hangen? Als ik ze nou voor haar had gekocht en ze vond ze niet mooi dan was het een ander verhaal, maar ze heeft ze zelf mee uitgekozen! Ik vind dit erg frustrerend, want ik vind het te duur om zomaar in de kast te laten hangen....
Nee hoor. Gewoon negeren. Wat maakt het uit, ze loopt toch niet in haar blote kont
Tja het is natuurlijk zonde, dat wel. Maar ik zou haar een beetje "macht" geven door zelf te kiezen wat ze aan doet. Dat scheelt weer een hoop strijd.
Je kan natuurlijk altijd nog opperen om de andere setjes op marktplaats te verkopen, kijken hoe ze reageert
Bellefleur
11-12-2008 om 09:07
Bij mij:
Wat bij mij werkt: het opzouten tot ik ontplof! De kinderen schrikken zich rot, en zoeken troost bij elkaar. Gaan samen schuilen op de kamer van oudste... Ruzie glad vergeten. En het is allemaal mama's schuld...
Margriet*
11-12-2008 om 10:47
Positief blijven
is inderdaad wel de kunst. Een sfeer van mopperen daar blijf je zelf dan ook in hangen.
Ik ontplof ook wel eens maar vind dit toch niet zo'n oplossing. Ik ga wel eens tijdens het eten demonstratief apart zitten als na heb blijven waarschuwen de sfeer onprettig blijft. Meestal is het dan snel over. Dan word ik niet kwaad maar zeg alleen duidelijk dat ik hier niet bij wil zitten. Dat vinden ze dan zo ongezellig.
Naar kamer sturen helpt ook niet hier. Dan gaan ze met zijn drieen boven op 1 kamer verder klieren....
Afleiden vind ik meestal het beste werken en bij veel geklier uit elkaar halen. Jij gaat daar zitten en een ander daar. Vaak weten ze niet wat ze moeten gaan doen. Of allemaal verplicht even mee naar buiten, uitwaaien. Fietsen mee en naar de crossbaan. Of lekker samen met ze spelen of even een filmpje tussendoor voor de rust, zeker met veel stress in deze periode soms de oplossing.
In de winter word hier trouwens veel meer gemopperd omdat je veel dichter op elkaars lip zit.
Fem
11-12-2008 om 12:32
Maar da's toch ook een oplossing?
Boven met zijn 3en op één kamer verder klieren? Deuren dicht en jij hebt er geen last meer van
Fem