Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
GreenTea

GreenTea

08-05-2012 om 10:10

Het boek "het explosieve kind"

Ik zit te twijfelen of ik dit boek zal aanschaffen.
Ik merk dat mijn dochter moeilijk haar boosheid onder controle heeft. Even schets van haar. Ze is 6 jaar, heel gevoelig, heeft last van sociale angst (werken we aan, gaat op zich goed) maar kan tegenover ons wel eens heel boos worden. Dat uit wel eens in slaan van haar zus. Het is niet zo dat dit continue gebeurd maar ze kan heel boos en gefrustreerd worden. Dit keuren we uiteraard niet goed en ik merk dat het ook weleens beter gaat maar ik wil graag wat meer handvaten om hier mee om te gaan. Nu dacht ik aan het boek “het explosieve kinden”maar als ik de omschrijving lees dan herken ik niet helemaal mijn dochter er in. Ik vind niet dat ze onhanteerbaar is en agressief of heel inflexibel en enorme driftbuien heeft. Ze is niet zo extreem zoals in de omschrijving staat. Ik zit nu twijfelen of het wel iets is? Zijn er hier ouders die dit boek hebben gebruikt? Maar dan ook voor kinderen die minder explosief zijn dan de omschrijving?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Karmijn

Karmijn

08-05-2012 om 11:19

Geweldig boek

Ik vind het een geweldig boek. Voor explosieve kinderen, maar ook voor kinderen die in hun schulp kruipen als het moeilijk wordt. Ook voor driftige kleutertjes, ook voor dwarse pubers. De methode is zelfs goed te gebruiken bij conflicten tussen volwassenen.

De schrijver heeft al verscheidene malen op zijn website en in zijn radioprogramma's aangegeven, dat hij achteraf spijt heeft van de term 'explosieve kinderen'. Hij noemt het nu 'challenging', maar dat vind ik moeilijk in het Nederlands te vertalen. 'Uitdagend', betekent toch wel dat het kind zelf uitdagend gedrag vertoont. Hij bedoelt dat de kinderen een uitdaging vormen voor hun omgeving.

Als je Engels redelijk is, kun je op de website van de auteur kijken. Www.livesinthebalance.org. Hij legt daar zijn methode zelf uit, met filmpjes en dergelijke. Er staat ook een link op naar radioprogramma's waar hij de vragen van lezers in beantwoord.

Voor ons is het boek heel nuttig gebleken dus ik raad het iedereen altijd vrolijk aan. Het werkt gewoon erg goed om met je kind in gesprek te gaan als het moeilijk gaat. Veel beter dan jouw wil bij je kind opleggen. Daar leren kinderen namelijk helemaal niets nuttigs van. Van samen problemen oplossen leren ze wel wat namelijk: problemen oplossen. Wij gebruiken het bij onze zorgenzoon, die in het begin wel explosief te noemen was (nu niet meer, dankzij deze methode), maar wij gebruiken het ook bij de andere kinderen.

GreenTea

GreenTea

08-05-2012 om 11:28

Karnijn

Dank je voor je reactie. Vooral je zin "ook voor kinderen die in hun schulp kruipen als het moeilijk wordt" Dat is ook erg van toepassing op mijn dochter. Je hebt me overtuigt Ik ga het boek bestellen!

Karmijn

Karmijn

08-05-2012 om 11:38

Stokpaardje

Green Tea, dit boek is mijn stokpaardje, dus als je vragen erover hebt, dan hoef je hier maar een topic te openen en ik spring wel!
Dat komt doordat ik zo verschrikkelijk blij en dankbaar was, toen ik het boek las. Wij zaten met onze zoon echt diep met ons handen in het haar en dat boek heeft ons erdoor gesleept.
De methode leren toepassen is alleen niet zo heel eenvoudig. Het vergt geduld en oefening. Maar in mijn opinie is alleen het eerste stapje: met andere ogen naar je kind leren kijken, zie het gedrag niet als onwil maar onvermogen, waar het hulp bij nodig heeft, al goud waard. If kids could do well, they would do well. http://www.livesinthebalance.org/kids-do-well-if-they-can
Als iedereen nu eens zo naar kinderen zou leren kijken.
Nou ja, je merkt, ik kan er uren over praten. Succes!

GreenTea

GreenTea

08-05-2012 om 13:06

Besteld

Karmijn, fijn dat het zo goed gaat met jullie zoon mede dankzij deze methode. Ik heb het boek net besteld (lang leven Bol.com. Ik denk dat ik er ook wel wat aan heb als ik het zo lees. Hier kan dochter erg in haar schulp kruipen (school) en thuis komt dat er blijbaar uit. Ze kan haar emoties moeilijk reguleren lijkt het wel. Is wat socoial angstig, weet soms niet waar ze met haar gevoelens naar toe moet. Ik ben heel benieuwd naar het boek. Geduld is een schone zaak maar we gaan er voor!

mirreke

mirreke

08-05-2012 om 13:08

Voor mij een eye opener van dit boek

(een open deur ook eigenlijk, maar soms moet iemand je zoiets aandragen): wat de schrijver steeds maar blijft herhalen is dat geen kind het expres verkeerd doet, dus wat karmijn hierboven ook al aangeeft. Elk kind doet zijn best, alle kinderen zijn van goede wil. Alleen, soms lukt het niet, en daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Dat explosieve gedrag is gewoon een teken van frustratie. Dat heeft bij mij een knop omgezet, waardoor ik ineens veel meer geduld had, en nu ook met veel meer begrip naar mijn kinderen kan kijken. Vooral naar de ene bij wie dit gedrag speelt, maar het helpt in zoveel situaties en bij alle kinderen. Wat dan helemaal fijn is, is als het ook blijkt te werken. De sfeer wordt beter, de band met je kinderen wordt (nog) beter, het vertrouwen groeit enorm, waardoor alles weer beter gaat, enzovoorts. Nu maak ik wel gebruik van meerdere boeken en meerdere aanpakken, maar dit boek is erg waardevol.

Guinevere

Guinevere

08-05-2012 om 16:20

Ook een "ja" voor dit boek. Waar je wel even doorheen moet kijken: het gaat vaak over behoorlijk "zware" probleemgevallen. Dat neemt niet weg dat de aanpak helder is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.