Tango
02-07-2013 om 20:30
Europa kinderhulp (pooh bear)
Ik zag dat je in een ander draadje, over lange vakanties overbruggen vroeg naar ons vakantiekind van Europa Kinderhulp. Leuk dat je ernaar vraagt! Ik zet hier maar even een nieuw draadje neer omdat ik denk dat je het andere niet meer leest.
We hebben inderdaad dit jaar weer een kind via Europa Kinderhulp, een jongen van 12 maar emotioneel wat jonger dus we hopen op een goede aansluiting met onze zoon van 8. Die heeft nl. het meest een speelkameraadje nodig in de vakantie.
Vorig jaar hadden we inderdaad geen kind. Het meisje dat het jaar daarvoor bij ons kwam zou eerst weer komen maar ging toen net voor de zomervakantie in een pleeggezin wonen. We zijn heel benieuwd wat dit jaar gaat brengen.
Leuk dat jullie al voor de vierde keer hetzelfde meisje hebben en dat het zo leuk gaat tussen die twee meiden. In welke provincie wonen jullie? Wij in Zuid Holland, misschien komen we elkaar nog tegen bij het ophalen.
pooh bear
02-07-2013 om 21:08
Tango
Leuk dat het dit jaar weer gelukt is. Wij wonen ook in Zuid Holland dus we zullen elkaar vast tegen komen bij het ophalen.
Wij zijn ooit met Europa Kinderhulp begonnen om voor onze dochter iemand te spelen te hebben. En dat lukt goed op deze manier. Ze kunnen het inderdaad prima vinden samen.
Ik hoop voor je zoon dat het bij jullie ook klikt. Een 12 jarige die nog lekker speelt kan prima met een 8 jarige samen.
Tango
03-07-2013 om 14:11
Pooh bear
Ik zal naar je uitkijken, hoewel ik niet weet hoe je eruit ziet natuurlijk. Maar ik weet in ieder geval dat je een dochter (van rond de 13 jaar gok ik) hebt en een meisje komt ophalen van dezelfde leeftijd. Ik kom zelf samen met man en dochter van 12, zoon is dan nog op scoutingkamp, die halen we later die dag weer op.
Ik begrijp alleen dat het nog afhangt van in welke bus het kind zit, hoe laat je aanwezig moet zijn. Wij moeten er 12.00 u. zijn.
Gaan jullie ook naar de familiedag?
pooh bear
03-07-2013 om 17:23
Tango
Mijn dochter is 12 en het meisje die we ophalen is ook 12.
Als het goed is moeten wij er ook om 12 uur zijn (bus uit Goes)
Helaas kunnen wij niet naar de familiedag omdat we dan net een paar dagen naar Maastricht zijn.
Voorgaande jaren was het altijd hetzelfde dus ik had er geen rekening mee gehouden met plannen.
Wel jammer want ik denk dat het dit jaar wel leuk wordt.
Tango
03-07-2013 om 19:04
Bus
Nog dezelfde bus ook, dat kan bijna niet missen. Ik dacht dat jouw dochter ouder was, maar ze zit ook in groep 8 natuurlijk, net als die van mij.
Ik vond die voorgaande familiedag ook niet zo bijzonder om nog een keer heen te gaan. Dit lijkt me wel erg leuk. We gaan alleen overdag hoor, niet barbecuen want dat vond ik wel weer erg prijzig. Maar Maastricht is natuurlijk ook super.
Ik ben benieuwd of we elkaar herkennen
pooh bear
03-07-2013 om 20:55
Herkennen
Misschien kunnen we s'morgens op het forum zetten wat we aandoen of zo.
Ik zal in elk geval ook naar jullie uitkijken.
P
04-07-2013 om 08:34
Wissel mailadressen uit en houd gewoon contact, altijd leuk om van je af te kunnen schrijven toch naar iemand die in dezelfde situatie zit.
Tango
04-07-2013 om 19:23
Goed plan p!
Kan altijd handig zijn.
Leuk dat je ook reageert, er mogen natuurlijk best meer mensen reageren die iets met Europa Kinderhulp hebben of iets willen weten hierover.
Sneeuwitje
04-07-2013 om 20:54
Wat geweldig leuk
Zelf hebben wij geen kind via Europa Kinderhulp, maar we hebben wel 5-6 jaar hetzelfde meisje bij ons in huis gehad uit Duitsland, 3.5 week in de zomer. Daarvoor ook nog een meisje, maar die had zo'n heimwee dat ze niet meer kwam. Dat andere meisje was bijna 2 jaar ouder dan ik, maar was wel mijn speelkameraadje. Tot haar 16e of 18e is er nog (ik was dus 14 of 16) contact geweest, daarna stopte het. Maar, ik denk nu zo'n 3 jaar geleden heeft ze ons via facebook weer gevonden, ze was al heel lang op zoek naar ons, en inmiddels hebben we haar al weer enkele keren ontmoet en voelt ze op een of andere gekke wijze toch - voor mij in elk geval - als een stukje familie. Als ik nu terughoor in wat voor gezinsomstandigheden ze geleefd heeft, die ik me als 6-jarige echt niet had kunnen voorstellen en die ik toen ook echt niet wist, dan ben ik dankbaar dat ze in ons gezin heeft mogen komen. Het heeft heel veel voor haar betekend, en in zekere zin, heeft het haar misschien een klein beetje behoed voor verder afglijden (want er zijn heus wel de nodige problemen nu nog).
Kortom, een kleine bemoediging voor wat dit voor deze kinderen kan betekenen. Wat misschien begint als 'speelkameraadje' voor je eigen kind, kan voor een ander kind een enorme zegen betekenen. Super dat jullie dit doen. Het is dat het voor ons logistiek niet zo praktisch is in de zomer (man is thuis, ik werk en hij heeft verder geen auto ter beschikking), maar ik zou er zo over nadenken. Wie weet toch maar eens een balletje opgooien.
Groetjes, Sneeuwitje
Sneeuwitje
04-07-2013 om 20:55
Aanvulling
Wij hebben nu geen kind dus via Europa Kinderhulp, maar dit meisje vroeger kwam wel via die organisatie. Dat stond er niet helemaal duidelijk geloof ik
S.
pooh bear
04-07-2013 om 21:04
Dat is zeker een goed idee. Als je wil kan je me mailen op [email protected]
Dan kan ik je daarna mijn echte email adres geven. Deze gebruik ik niet zo vaak.
pooh bear
04-07-2013 om 21:07
Sneeuwwitje
Wat leuk dat je na zoveel jaar weer contact heb met hè vakantiekind.
Onze dochter en ons vakantiekind hebben nu al contact via Facebook. Erg leuk zo kunnen ze nu al plannen maken voor de vakantie. En ook spreek ik de moeder van het meisje wel eens via Facebook.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
P
04-07-2013 om 21:40
Leuk ja
Wij hebben het dus 8 jaar geleden 1x gedaan, sindsdien lukte het niet met de vakantieplanning maar de laatste jaren niet omdat ik veel meer ben gaan werken. Ik durfde het nu niet voor te stellen omdat ik sinds september een nieuwe baan heb maar wellicht durf ik het volgend jaar wel al zal dat betekenen dat ik dan 5 wk vrij moet hebben.
Ik wil het zo graag weer doen.
Rafelkap
05-07-2013 om 09:38
Dankzij
dit soort uitwisselingen ben ik getrouwd met mijn man
Mijn schoonmoeder is op deze manier in Nederland terecht gekomen en daar kwam mijn schoonvader over de vloer.
pooh bear
05-07-2013 om 23:44
Tango
Ik heb het net gelezen. Ik stuur je morgen antwoord.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Tango
07-07-2013 om 22:06
Dilemma
Europa Kinderhulp zit vol verassingen. Worden we vanavond gebeld dat ze omhoog zitten met een 6 1/2 jarig jongetje. Hij zou worden teruggevraagd door een gezin maar dit gezin heeft zich afgemeld. En dan gaan ze dus alle (ervaren) gastouders bellen.
Nu staan wij dus voor een dilemma, wel of niet doen. Dochter van 12 riep meteen ja, zoon lag al in bed dus weet nog van niets. En wij twijfelen, want er zijn een hoop praktische problemen. Waar moet hij slapen. Hoe doen we het met vervoer, de auto heeft maar 5 zitplaatsen. Ik zou ook nog een aantal dagen gaan werken. Het andere gastkind mag mee naar de BSO, heel fijn. Maar het is een 8+ BSO waar dus w.s. geen kind van 6 wordt toegelaten. Mijn moeder zou ook nog een dag oppassen maar die vindt 4 kinderen misschien wel erg veel. Aan de andere kant gunnen wij dit jongetje ook zijn vakantie. Een moeilijke keuze. Ik vraag van jullie geen beslissing maar wel meedenken. Is 4 erg veel meer dan 3 of maakt het dan eigenlijk niet zoveel meer uit?
Tango
07-07-2013 om 22:23
Dilemma alweer voorbij
Er is een ander gezin gevonden voor het jongetje. W.s. een gezin dat meteen ja heeft gezegd. Knap vind ik dat. Maar wij hoeven niet verder te piekeren en het jongetje kan gelukkig toch vakantie vieren.
Monique D*
08-07-2013 om 14:03
Vraagje
Wat kan men doen als het helemaal niet klikt met het kind van Europa Kinderhulp?
pooh bear
08-07-2013 om 14:43
Bellen
Als het echt helemaal niet gaat kan je altijd met de contact persoon van Europa Kinderhulp bellen. En zij kijken dan of een kind ergens anders geplaatst kan worden.
P
08-07-2013 om 15:23
Maar
Dat moet meer zijn dan 'niet klikken'. Tussen mijn kinderen klikt het ook wel eens weken niet
Als het niet klikt vraag je dat kind natuurlijk niet nog eens terug maar je kunt het toch nog wel drie weken een prima vakantie geven?
Monique D*
08-07-2013 om 15:44
Dat is wat anders
P, niet klikken tussen brusjes is wat anders dan het niet klikken met een "vreemd kind".
Ik heb geen ervaring met Europa Kinderhulp, maar ik kan mij wel voorstellen dat de vakantie een drama kan worden als het helemaal niet lukt (onhandelbaar kind) en dat het heel moeilijk kan worden om dat kind een leuke vakantie te geven. Met een lange logeerpartij of vakantie van een vriendje kan het eerder klikken, maar met een vreemd kind is het afwachten of het wel gaat. Maar door de positieve reacties die ik hier zie, lijkt het allemaal wel mee te vallen?
P
08-07-2013 om 16:53
Monique
Nou bij ons klikte het dus absoluut niet met mijn oudste. Dat had een aantal redenen die ik pas aan het eind begreep. Het heeft verder de vakantie voor die jongen niet verpest of zo maar wij wilden deze jongen natuurlijk dus niet terug.
Niet klikken is toch iets heel anders dan een 'onhandelbaar' kind? Kinderen die onhandelbaar zijn worden niet geselecteerd voor zo'n vakantie.
pooh bear
08-07-2013 om 17:19
Klik
Als het inderdaad alleen maar niet klikt. Moet je het natuurlijk gewoon vol zien te maken. Lijkt mij dat je een kind daar niet op weg kan sturen.
Maar als het echt niet gaat komt er altijd een oplossing.
Volgens mij hebben ze altijd ouders die reserve wil zijn voor als een kind bij een gezin weg moet.
Ik denk inderdaad dat ze geen onhandelbare kinderen mee sturen.
Maar je weet natuurlijk nooit hoe een kind reageert als ze ineens drie weken van huis zijn bij vreemde. En Europa kinderhulp weet ook niet alles.
Maar ik denk dat het meestal wel goed gaan. En met het ene kind zal het beter gaan dan met het andere maar het is precies wat P zegt die vraag je dan een jaar later niet terug.
Tango
08-07-2013 om 21:35
Advies
Je kunt altijd tijdens het verblijf advies vragen bij medewerkers van Europa Kinderhulp. Ik weet van een gezin dat 2 jongens uit Frankrijk opving die elkaar telkens in de haren vlogen. Er is toen een medewerkster komen praten en daarna ging het beter. Aan het einde van de periode wilden ze allebei niet meer weg. Bij buitenlandse kinderen speelt dan vaak communicatie ook een rol denk ik. Vandaar dat wij het ook maar bij een Nederlands kind houden.
Als het alleen niet klikt stuur je een kind niet weg, al lijkt het me dan best lastig vol te houden. Maar het zal al gauw wel met iemand in het gezin klikken, met de een misschien meer dan met de ander.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.