zebra
29-01-2017 om 19:05
zoveel dingen leuk vinden en willen doen
ik plaats dit hier alvast omdat onze zoon zeer binnenkort18 jaar wordt. Hij is erg gemakkelijk in de omgang en we hebben geen problemen met hem dus dat is allemaal prima.
Hij vindt veel dingen leuk, heeft redelijk wat vrienden en gaat ook buiten zijn bijbaan vriendschappelijk om met een aantal collega's. Gaat regelmatig uit, is sinds kort begonnen met sporten bij de sportschool maar gaat daarnaast ook nog met vrienden elders sporten (bootcamp, is 1 keer per maand), doet een hbo studie met daarnaast nog online cursus (behalen studiepunten). Heeft een paar concertbezoeken in zijn agenda staan, wil het liefst deze week ook nog een concert bezoeken indien mogelijk. En eigenlijk wil hij ook wel een instrument leren spelen.
Natuurlijk is het fijn dat hij zoveel interesses heeft maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk qua tijd. Het is zonde van het geld (dat van hemzelf uiteraard) als hij overal aan begint en als het dan tegenvalt. Veel dingen betaal je toch vaak per jaar zoals de sportschool, die bootcamp is slechts 1 keer per maand en kan los betaald worden dus dat is geen probleem. Maar nu heeft hij dus het al een aantal weken over het leren bespelen van een instrument. Dat dit niet gratis is, dat weet hij natuurlijk wel maar het oefenen tussen de lessen door komt er ook nog bij. Hier wil hij dan het liefst in de zomervakantie mee beginnen, al denk ik dat zulke lessen tijdens de vakanties juist stil liggen.
Ik vraag me alleen af of we hierin nog wat moeten sturen, in die zin van advies geven om niet alles tegelijk te doen, of om het los te laten en dat hij zelf ervaart dat zoveel leuke dingen tegelijk willen doen wel wat veel is. Hij is wel zo verstandig dat hij ervoor kiest om het rustig aan te doen tijdens de tentamenweken, zowel qua werk als met uitgaan.
IngridT
29-01-2017 om 20:00
Leuk toch...
Ik zou ervan genieten...
Beter toch dan dat hij de heke dag lamlendig achter een scherm hangt?
Ik zou me er hooguit mee bemoeien als zijn studie zwaar te lijden heeft onder een druk bijbaan en sociaal programma, als ie wekelijks straalbezopen thuiskwam, aan de drugs ging of bv nooit liet weten waar hij uitgehing of wanneer hij thuiskwam . Om maar eens een paar zijstraten te noemen.
Wie gaat dat instrument en de lessen betalen? Jullie als ouders? Of hij? Als jullie betalen heb je natuurlijk iets te bepraten. Is het geld er? Heb je het ervoor over? Wat verwacht ja van zoon qua commitment?
Als hij betaalt...laat het hem zelf uitzoeken, en hij ontdekt wel wat haalbaar is of niet....
Hier een zoon (19) die tennist, golft, hardloopt en naar de sportschool gaat. Ook een studie, bijbaan, vriendin en andere sociale afspraken. En oh ja. Hij speelt piano. Wel vorig jaar met lessen gestopt. Idd wegens te veel dingen die hij leuk vond. Prima toch? Hij haalt al zijn tentamens en leest ook nog eens minimaal een boek per week.
Ingrid
zebra
30-01-2017 om 13:02
die lessen
zou hij dan zelf betalen en het instrument ook. Zou het alleen erg zonde vinden van zijn geld in geval hij er na een tijd achter zou komen dat het toch teveel tijd kost in combinatie met zijn studie en andere vrijetijdsbesteding. Zo hoog is zijn salaris ook weer niet.
Normaal gezien houden we het de afgelopen paar jaar bij adviezen geven, indien gewenst. Echt iets verbieden is eigenlijk niet nodig bij hem.
Hij heeft binnenkort een afspraak bij de bank, hij werd hiervoor uitgenodigd, dit omdat hij 18 wordt en er dan een en ander veranderd. Nu kan ik nog meekijken op zijn rekening als ik inlog bij internetbankieren en na zijn 18e verjaardag is dat, normaal gezien, afgelopen. Hij vroeg of ik nog mee wil kijken nadien, ik heb aangegeven dat hij zelf moet beslissen of hij dat nog wil, ik let eigenlijk nooit op het bedrag dat op zijn rekeningen staat als ik inlog. Dat is zijn pakkie an, vind ik. Als hij veel uitgeeft tijdens een avondje uit, dan heeft hij de weken erna minder of niks te besteden en dat is geen ramp. Maar daarvan is wel bekend dat hij het leuk vindt en van dat sporten ook.
Leen13
30-01-2017 om 13:07
Muziek
Lijkt me niet verkeerd. Zeker als hij daar in de vakantie mee begint. Ook al kan dat best frustrerend zijn, je speelt nou eenmaal niet zomaar een behoorlijk partijtje mee, een eerste inzet kan het begin zijn van een levenslange hobby die veel plezier kan opleveren in zelf oefenen en spelen en samen spelen of voorspelen.
En als het even teveel is kan hij op een later moment toch verder gaan? Dat is juist het mooie aan muziek.
zebra
30-01-2017 om 14:01
daar had ik nog niet bij stil gestaan
met dat later verder gaan als het toch wat te druk zou worden met alles. Hij had het over gitaar leren spelen en heeft ook al een idee welk soort gitaar het moet worden. Hij heeft nog even tijd tot het zomervakantie is om te zien hoe hij dat gaat doen met eventuele lessen volgen of eerst online.
We hebben afgelopen zomer ook voorgesteld een start te maken met autorijlessen en theorie maar daarmee wil hij nog wachten. Het leren autorijden hoeft hij niet zelf te betalen overigens.
Niki73
31-01-2017 om 08:53
Gitaar
Ik zou ervan genieten. Hier een puber die niets wil, ik zou mijn handen dichtknijpen met een exemplaar zoals die van jou.
Een simpele gitaar is niet duur, ook tweedehands te krijgen, en misschien kan hij beginnen met (bijna) gratis les van een leeftijdsgenoot? Het is een geweldig instrument, daar krijgt hij later vast nog veel plezier van. Laat het hem zelf uitzoeken. Laat hem maar een gitaar zoeken en advertenties ophangen om een leraar te vinden.
Marjoleine64
01-02-2017 om 17:50
Gitaar is leuk en niet duur
Hier ook een zoon die alles kan en veel wil. Hij speelt al 7 jaar hoorn, op hoog niveau inmiddels (vooropleiding conservatorium). Vorig jaar wilde hij een gitaar voor zijn 16e verjaardag erbij, voor de leuk. Die hebben we toen samen uitgezocht, hij heeft hem nu anderhalf jaar en speelt al heel leuk. Hij heeft toen een on-line cursus gedaan met docent, waarbij je ook vragen kon stellen via skype en zo, was geloof ik 50 of 60 euro. De rest doet hij met gratis youtube filmpjes. Voor iemand die nog helemaal nooit muziek gespeeld heeft is les van een echte docent waarschijnlijk wel beter, omdat je dan nog niet weet waar je op moet letten. Maar dat hoeft voor een oudere puber of jongvolwassene zeker niet wekelijks te zijn.
Leen13
01-02-2017 om 19:58
Samen spelen
Soms is het al stimulerend als je met vrienden kunt spelen die al gitaar spelen. Zelf heb ik de eerste schreden geleerd op kamp. Iemand had een gitaar over en ik ben gewoon met anderen mee gaan spelen. Je kijkt het af hoe de anderen het doen. Eerst met het aanleren van een paar grepen. En dan is er online tegenwoordig heel veel instructie te vinden. Maar een leerkracht is ook niet verkeerd om mee te beginnen. Dan heb je meer kans dat je ook sneller meer 'riedeltjes'gaat spelen dan alleen akkoorden. En je leert wat sneller muziek lezen.
http://www.axs.com/news/mccartney-reveals-learning-guitar-took-practice-practice-practice-27956
De Beatles zijn ook niet naar de muziekschool geweest, maar pikten het op van familie en vrienden, andere bands en muzikanten die ze bewonderden.
Sally MacLennane
01-02-2017 om 20:19
gitaar
Eén van mijn kinderen heeft een leuk moppie gitaar leren spelen door de basis te leren vanaf Youtube en tutorials die online staan. Hij heeft heel gedisciplineerd urenlanf noten, akkoorden, toonladders en tabs zitten studeren. Heeft het heel aardig onder de knie!
zebra
13-02-2017 om 14:19
de stand van zaken
hij heeft intussen wat informatie ingewonnen. Bij een muziekwinkel in de buurt zou hij les kunnen volgen maar een aantal lessen volgen bij de vader van een collega is misschien ook een optie. Dat wordt nog even bekeken. Op zich is zijn enthousiasme ook wel leuk. Een aantal jaar geleden deed hij weinig meer dan op zijn kamer vertoeven en dan vooral gamen. Het is leuk te merken dat hij nu meer interesse krijgt voor andere bezigheden.
zebra
17-02-2017 om 11:30
toch online
de vader van een collega neemt voorlopig niemand meer aan en de lestijden van de muziekwinkel vallen niet te combineren met school ivm lesrooster en reistijd.
zebra
11-03-2017 om 10:12
update
de gitaar is aangeschaft en hij heeft een vriend bereid gevonden om les te geven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.