Op deze leuke gezinscamping kan je kind eindeloos spelen en jij écht ontspannen - lees hier meer
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
SHS

SHS

15-01-2025 om 14:08

Zoon gaat met vriendin en schoonouders op vakantie

Thy schreef op 15-01-2025 om 17:46:

[..]

Omdat je dit soort dingen aan de voorkant met elkaar bespreekt en niet achteraf als mededeling bij je ouders neerlegt lijkt mij.

Maar dat staat er ook niet, hij heeft z'n ouders een voorstel gedaan dat zij de vakantie voor hem betalen omdat ze ook geld besparen als hij niet mee gaat op vakantie met het eigen gezin.

watertoren schreef op 15-01-2025 om 17:35:

Ik zat net te denken. Ik had geschreven dat wij bij zouden leggen wat we anders ook kwijt zouden zijn geweest als hij wel mee zou gaan. Echter bedenk ik me nu dat dat zou neerkomen op de hele reissom omdat wij ook vaak all-inclusive op vakantie gingen naar Turkije.

Dat verandert de zaak wel wat vind ik. Als 1200 pp (of meer) reguliere bedragen voor jullie zijn, dan vind ik zoons aanname al minder gek. Zelfde bedrag, ander gezelschap. Had hij nog steeds vooraf moeten overleggen, maar ach daar til ik voor een puber minder zwaar aan. 

Hier betaalden kinderen hun vakantie  gewoon zelf als ze niet met ons meegingen.  Ze konden immers  ook gratis met ons mee.  Kies je daar niet voor , prima, zelf betalen.  Was ook geen probleem en is hier nooit een punt van discussie  geweest. Ze vonden dat zelf namelijk  ook. Er is dus nooit gevraagd ook om mee te betalen. 

Wij kregen als tiener wel wat extra geld als we zelf op vakantie gingen met vrienden. Maar de vakantie betaalden we zelf. Ik zou in dit geval ook een bijdrage geven die je zelf redelijk vindt/wil geven. 

Ik zie veel mensen opperen dat je het geld dat je aan je kind kwijt bent als hij met jullie meegaat aan het kind moet geven als ie niet meegaat. Die logica ontgaat me. Alsof kind een soort bonus krijgt als het niet mee gaat. Het is wel makkelijk geld verdienen. Weiger met je ouders mee te gaan en je krijgt honderden euro's gestort zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. En geldt dat dan ook voor andere dingen die je samen met kind zou willen ondernemen? Met het gezin naar een pretpark, kind zegt; doe mij het geld maar. Etentje; doe mij het geld maar. Samen kerst vieren; nee dank je ik blijf wel op mijn kamer zitten, maar ik wil wel graag het geld dat je anders aan me had uitgegeven. Een vakantie samen gaat toch om het samen zijn en een leuke tijd hebben, en dat mag dan geld kosten. Het gaat toch niet om een x bedrag uitgeven aan je kind. En op welke leeftijd stop je dan daarmee?

Nick90 schreef op 15-01-2025 om 17:42:

[..]

Is 600 euro per week, incl retourvlucht en in het hoogseizoen. Als je ziet dat je in maart al zo'n 800 tot 900 per week kwijt bent vind ik 1200 euro voor 2 weken echt niet zo duur.

Duur of veel geld. Dat zijn twee verschillende dingen.

Het ligt er aan wat je gebruikelijke budget voor vakantie is, of dit duur is (voor een vakantie, niet perse voor dit type vakantie) en aan je uitgavenpatroon of het veel geld is.

Jesse_1 schreef op 15-01-2025 om 18:43:

[..]

Duur of veel geld. Dat zijn twee verschillende dingen.

Het ligt er aan wat je gebruikelijke budget voor vakantie is, of dit duur is (voor een vakantie, niet perse voor dit type vakantie) en aan je uitgavenpatroon of het veel geld is.

Ja als je nooit op vakantie gaat is het duur, ik snap het. Maar 600 euro per week all incl met vervoer heen en terug is echt heel goedkoop. Ouders zouden de vakantie kunnen betalen en met zoon afspreken dat hij zelf spaart voor evt activiteiten uitjes tijdens de vakantie. 

De vraag is niet of iets duur is voor een bepaald type vakantie maar of je als jongvolwassene realistisch gezien kunt verwachten dat je ouders dat voor je betalen.

Zelfs als je als ouders zo'n dure leefstijl hebt...als je zelfstandig dingen gaat ondernemen en je hebt (nog) niet het inkomen van je ouders, dan moet je soms andere keuzes maken. 
Dat ik nu met mijn gezin all inclusive op vakantie kan is één ding, maar dat wil niet zeggen dat ik dat op mijn 18e ook kon met vrienden. En ook niet dat ik dat dan voor mijn dochter ga betalen als ze dat wil, zelfs al kan ik het geld missen.

Ik zou dus voor vakantiegeld kiezen dat ze kan gebruiken voor vakantie en leuke uitjes en als ze meer wil kan ze gaan werken.

Voor niet meewillen naar een etentje of ander uitje zou ik zeker geen geld gaan betalen. Ik wil niet dat mijn kind de relatie met ons puur zakelijk gaat zien, laat staan dat het een verdienmodel wordt.

Nick90 schreef op 15-01-2025 om 18:56:

[..]

Ja als je nooit op vakantie gaat is het duur, ik snap het. Maar 600 euro per week all incl met vervoer heen en terug is echt heel goedkoop. Ouders zouden de vakantie kunnen betalen en met zoon afspreken dat hij zelf spaart voor evt activiteiten uitjes tijdens de vakantie.

Voor dit type vakantie is het goedkoop. Maar misschien gaan ze normaal wel twee weken kamperen zeg: 2000 a 3000 euro voor het hele gezin. Dan is de gewenste vakantie opeens wel heel duur in verhouding.

Nick90 schreef op 15-01-2025 om 17:42:

[..]

Is 600 euro per week, incl retourvlucht en in het hoogseizoen. Als je ziet dat je in maart al zo'n 800 tot 900 per week kwijt bent vind ik 1200 euro voor 2 weken echt niet zo duur.

Je kan je niet voorstellen dat er ouders zijn die dat geld gewoon niet hebben/kunnen/willen missen om hun zoon een leuke vakantie te geven?

Wij hebben in onderling overleg besloten dat we willen proberen de kinderen zonder lenen te laten studeren maar dat betekent keuzes maken.  €1200 voor een vakantie willen wij ze niet geven en hebben ze er zelf ook niet voor over. Ze zien zelf dat dat geen investering in de toekomst is. 

Meesje schreef op 15-01-2025 om 18:35:

Wij kregen als tiener wel wat extra geld als we zelf op vakantie gingen met vrienden. Maar de vakantie betaalden we zelf. Ik zou in dit geval ook een bijdrage geven die je zelf redelijk vindt/wil geven.

Ik zie veel mensen opperen dat je het geld dat je aan je kind kwijt bent als hij met jullie meegaat aan het kind moet geven als ie niet meegaat. Die logica ontgaat me. Alsof kind een soort bonus krijgt als het niet mee gaat. Het is wel makkelijk geld verdienen. Weiger met je ouders mee te gaan en je krijgt honderden euro's gestort zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. En geldt dat dan ook voor andere dingen die je samen met kind zou willen ondernemen? Met het gezin naar een pretpark, kind zegt; doe mij het geld maar. Etentje; doe mij het geld maar. Samen kerst vieren; nee dank je ik blijf wel op mijn kamer zitten, maar ik wil wel graag het geld dat je anders aan me had uitgegeven. Een vakantie samen gaat toch om het samen zijn en een leuke tijd hebben, en dat mag dan geld kosten. Het gaat toch niet om een x bedrag uitgeven aan je kind. En op welke leeftijd stop je dan daarmee?

Volgens mij zegt niemand dat dat bedrag zomaar op de rekening wordt gestort. Dat zou ik nooit doen. Maar dat bespaarde bedrag wil ik best als bijdrage geven aan de vakantie van kind.

MamaE schreef op 15-01-2025 om 19:05:

De vraag is niet of iets duur is voor een bepaald type vakantie maar of je als jongvolwassene realistisch gezien kunt verwachten dat je ouders dat voor je betalen.

Zelfs als je als ouders zo'n dure leefstijl hebt...als je zelfstandig dingen gaat ondernemen en je hebt (nog) niet het inkomen van je ouders, dan moet je soms andere keuzes maken.
Dat ik nu met mijn gezin all inclusive op vakantie kan is één ding, maar dat wil niet zeggen dat ik dat op mijn 18e ook kon met vrienden. En ook niet dat ik dat dan voor mijn dochter ga betalen als ze dat wil, zelfs al kan ik het geld missen.

Ik zou dus voor vakantiegeld kiezen dat ze kan gebruiken voor vakantie en leuke uitjes en als ze meer wil kan ze gaan werken.

Voor niet meewillen naar een etentje of ander uitje zou ik zeker geen geld gaan betalen. Ik wil niet dat mijn kind de relatie met ons puur zakelijk gaat zien, laat staan dat het een verdienmodel wordt.

Ik vind dat je als 18 jarige zeker mag verwachten dat je ouders financieel nog bijdragen. Moet jouw kind ook vanaf haar 18e alles zelf betalen? 

Het ligt aan wat jullie kunnen missen. Zo te lezen is het niet iets wat jullie heel makkelijk kunnen uitgeven.
Het is onhandig aangepakt. Maar ach, hij is pas 18 en waarschijnlijk meegegaan in het enthousiasme zonder er goed over na te denken. Laat het voor hem een les zijn. 

Ik zou zelf de helft betalen of 1/3 als dat voor jullie te veel is. Niet omdat ik vind dat hij daar 'recht' op heeft, maar omdat ik hem een vakantie met vriendin en schoonouders gun. Dat is belangrijk op deze leeftijd. En het is je kind, die wil je toch ook wel wat helpen. Dan betaalt hij de rest+zakgeld zelf. Hij kan wel aan de bak en harder gaan werken dan om ervoor te zorgen dat dit wel gaat lukken. Verder meteen hele duidelijke afspraken maken voor de volgende keer. 

Zijn uitgangspunt dat jullie het wel voor hem moeten betalen zou ik niet kunnen waarderen. Daar zou ik hem op aanspreken. Ik vind dat wanneer je 18 bent, je wel verantwoordelijkheden moet gaan voelen en al helemaal niet kunt bepalen dat je ouders wel zulke grote uitgaven willen/kunnen doen. Dus die attitude mag wel wat minder.

Nick90 schreef op 15-01-2025 om 19:16:

[..]

Ik vind dat je als 18 jarige zeker mag verwachten dat je ouders financieel nog bijdragen. Moet jouw kind ook vanaf haar 18e alles zelf betalen?

Tussen financieel bijdragen en alles betalen wat je kind wil zit een groot verschil. En als je goed leest (...) zie je ook staan dat MamaE niet haar kind alles zelf laat betalen.

Net aan mijn dochter (19) gevraagd wat zij redelijk zou vinden. De helft, en dat vond ik ook wel reëel. Overigens geldt dat alleen voor schoolgaande of studerende kinderen, want anders kun je er prima zelf voor werken.

ik zou hem 200 geven en de rest moet hij sparen tot minimaal 600 (is 100 per maand nu opzij leggen). Die overige 400 leen ik hem dan. Top compromis. Leert hij van. Hard werken en sparen dan in een keer kapot slaan. Was dat het waard? Misschien volgende keer paar dagen kamperen met vriendin met 6 flessen wijn, kaarten en hapjes. Ook leuk. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.