Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Ziekte verzuim 60 procent melding ggd

hallo ik ben zelf een student 19 jaar en door ziekte verzuim word er een melding gemaakt bij de GGD ik probeer overal te zoeken wat er nu gaat gebeuren maar alles wat ik hoor is. Er word met je gebelt. Maar wat gebeurt er nou precies?


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-11-2021 om 12:42

Dat kun je vragen als ze je bellen. Ben je echt student of een scholier?

Ik begrijp er niks van. Waarom bij de GGD en niet bij de bedrijfarts?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-11-2021 om 12:51

kopjechino schreef op 08-11-2021 om 12:45:

Ik begrijp er niks van. Waarom bij de GGD en niet bij de bedrijfarts?

Staat bij een aanmeldingsformulier

Wanneer leerlingen op scholen worden ziek gemeld en langdurig of regelmatig verzuimen hebben de scholen en de leerplichtambtenaren niet altijd zicht op de werkelijke reden van het verzuim.
Er kan dan worden nagegaan welke problemen bij de leerling hebben geleid tot het (ziekte)verzuim en welke mogelijkheden er zijn om deze problemen aan te pakken. De problemen kunnen lichamelijk, psychisch of sociaal zijn. In het protocol Ziekteverzuimbegeleiding (Lees voor) wordt een stappenplan besproken met criteria en voorwaarden.

https://www.ggdru.nl/scholen-kinderopvang/advies-en-ondersteuning/melden-ziekteverzuim-voortgezet-onderwijs

Maar dat is voor leerlingen met leerplicht toch, studenten hebben dat niet dacht ik.

Precies, je bent meerderjarig dus niet meer leerplichtig, dus niks aan de hand. 

Groeten, 

Temet

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-11-2021 om 13:00

Temet schreef op 08-11-2021 om 12:56:

Precies, je bent meerderjarig dus niet meer leerplichtig, dus niks aan de hand.

Groeten,

Temet

Hoezo niks aan de hand? De school maakt zich blijkbaar zorgen dat TO een verzuim heeft van 60%. Waarom zouden ze dat niet uit laten zoeken. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-11-2021 om 13:01

kopjechino schreef op 08-11-2021 om 12:55:

Maar dat is voor leerlingen met leerplicht toch, studenten hebben dat niet dacht ik.

Je kunt het ook zien als een soort zorgplicht van school richting TO. MBO scholieren heten tegenwoordig ook studenten. 

Verwijderd; Commentaar op schrijfstijl en spelling  is niet toegestaan. Tevens alle reacties op deze bijdrage verwijderd.

Temet schreef op 08-11-2021 om 12:56:

Precies, je bent meerderjarig dus niet meer leerplichtig, dus niks aan de hand.

Groeten,

Temet

Je gaat een bindend contract aan het je onderwijsinstelling met rechten en plichten aan beide kanten dus er is wel degelijk iets aan de hand

Tickel schreef op 08-11-2021 om 13:01:

[..]

Je kunt het ook zien als een soort zorgplicht van school richting TO. MBO scholieren heten tegenwoordig ook studenten.

Dat weet ik maar ik heb dit nog nooit zo meegemaakt. Ik heb ook op mbo gezeten en als je niet kwam opdagen dan was dat je eigen probleem.

Wat er vermoedelijk gebeurd is vergelijkbaar met wat een bedrijfsarts zou doen; kijken of ze je kunnen helpen met beter worden, kijken of je school aangepast moet worden en eventueel kijken of je wel op de goede school zit. School mag niet zomaar naar je medische status vragen (privacy), maar schoolartsen of mensen die daarvoor benoemd zijn, mogen dat wel. Belangrijkste is eigenlijk dat je samen bedenkt wat nodig is om jou toch naar school te laten gaan. 
Met voorbeelden;
- Stel, je bent zo ontzettend vaak ziek omdat je bang bent in het openbaar vervoer en op scholen. Dan heb je hulp nodig van een psycholoog of een poh ggZ. De schoolarts zal dan met je overleggen of ie die hulp al geregeld hebt. En samen met je kijken of er iets is wat je kunt doen om toch de lessen te volgen. Bv online, reizen met de fiets ipv OV, enz. 
- Stel, je bent vaak ziek omdat je met een kunstbeen loopt en steeds van de trap af valt. Dan kan school een oplossing verzinnen waarbij je alleen op de begane grond les hebt of met de lift mag. De ggd kan dat dan samen met jou verzinnen en aan school adviseren om dat te doen. 
- Stel dat je paardenverzorgster wil worden, en je bent steeds ziek van de astma. En die astma komt omdat je allergisch bent voor paarden.  Dan zal de ggd met jou en school bespreken of dit wel een slimme opleiding voor jou is. 
Ofwel; 60% ziek is echt heel veel. Over de eerste 8 weken zal dat zijn? Dan heb je bijna 5 hele lesweken gemist. Denk zelf na over hoe en of je beter kunt worden, wat school kan doen en wat je zelf nog kunt doen. En vooral of je denkt snel beter te worden en hoe je dan die lesstof in gaat halen. 

 Wel n beetje raar van school dat ze je niet vertellen hoe of wat. 

Het kan mogelijk een positief gevolg hebben voor je studietijd, dus dat je meer tijd krijgt om je diploma te behalen.

Tsjor

Mijn reactie ('niks aan de hand') ging uit van een andere lezing van de openingspost. Ik ging ervan uit dat TS dacht dat er een melding gemaakt zou worden, uitgaande van informatie over het proces bij leerplichtige leerlingen. Mijn idee was: TS is niet leerplichtig, dus niks aan de hand, die melding komt er niet. 

Mijn fout, want zo staat het er niet. Kennelijk weet TS al dat er daadwerkelijk een melding bij de GGD gedaan gaat worden. Mijn vraag is dan wel weer waarop de school eigenlijk het idee baseert dat zij het recht hebben persoonsgegevens van leerlingen door te geven aan de GGD, maar misschien staat dat wel in de overeenkomst tussen leerling en school. Zo niet, dan zou ik daar wel een punt van maken, want hoezo gaat een school gegevens van leerlingen doorgeven aan derden zonder voorafgaande toestemming van die leerling. Maar goed, ik neem vooralsnog dan maar aan dat de school een nette grondslag voor deze gegevensverstrekking heeft.

Groeten, 

Temet

Wie nog geen startkwalificatie heeft, is tot 23 leerplichtig.
Afgezien daarvan, lijkt me dat het vele verzuim ook reden kan zijn voor de school om je van de opleiding te verwijderen. Dan is een melding om eerst eens te achterhalen wat er aan de hand is wel zo sympathiek, en de school mag zelf geen medische dingen aan je vragen dus inschakelen van de GGD is wel logisch.
En het kan ook om iets gaan wat met de school te maken heeft en wat zij moeten verbeteren (stel dat er veel mensen ziek zijn door een slecht gebouw, of zo). Dus dan is zo'n melding zeker nuttig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.