Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Arawen

Arawen

29-11-2011 om 13:00

Vragen over 'op kamers' en reisafstand

Zoon wordt begin volgend jaar 18 en studeert dan af aan de middelbare school. Hij wil een (hele specifieke) MBO vervolgopleiding gaan doen bij een college in Rotterdam. College ontvangt studenten uit heel Nederland en bied dus ook assistentie bij huisvesting. We hebben geinformeerd en het blijkt dat een 'HAT-eenheid' (kamer met douche/keukentje) zo'n 350 tot 450 kale huur kost. Ze hebben ons voorgerekend dat zijn gehele vaste lasten (incl zorgverzekering) dan op zo'n 700-800 euro per maand zouden komen. We moeten het nog specifiek uitzoeken, maar ik ben bang dat de studiefinanciering dat niet trekt... hoe doen jullie (kinderen) dat?
Heen en weer reizen is ook een optie, zeker omdat zijn rooster niet altijd de hele dag les zou zijn. Almere-Rotterdam is 2 uur openbaar vervoer, 1 x overstappen in de trein. Je zou de reis als studietijd kunnen zien... Maar het lijkt me ook wel weer erg vermoeiend, al dat gereis. Dus weer de vraag: hoe gaat dat bij jullie, en bevalt dat?

groeten Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

29-11-2011 om 14:27

Nou...

Mij zoon studeert zo dichtbij dat hij thuis is blijven wonen. Twee dingen weet ik wel: de stufi zal niet toereikend zijn, en wat betreft het lesrooster is elke week weer een verrassing,althans op de Hogeschool in Leiden. Zo moest mijn zoon vandaag om 8.30 beginnen, heeft vijf tussenuren en zit tot 20.30 op school. Dus dat is iets om rekening mee te houden wat betreft heen en weer reizen, de gaten in het rooster en de onvoorspelbaarheid van het rooster.

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2011 om 16:14

Mijn favoriete onderwerp. Overigens moest ik wel erg lachen om je 'afstuderen' van de middelbare school. Hij doet zijn eindexamen, denk ik
Studeren kost je, uithuizig wonend, ongeveer 10.000 eu per jaar (12 mnd). Die 10.000 is het bedrag waar wij per jaar op rekenen - en dat doen we als volgt: het collegegeld is 1700 (alhoewel ik niet weet hoe dat bij een MBO is); boeken, laptop, pen, papier, bieb. etc - dus de directe studiekosten is 1300. Dat is 3000 per jaar. Dan moet je ziektekostenverzekering gaan betalen, da's ook 1200. Huur van je kamer is 3600 (en bij jou nog hoger zo te lezen)- die bedragen bij elkaar maakt 7800. Is er nog 2200 beschikbaar voor eten, drinken, kleding, tandpasta - etc. Je zult hier en daar goedkoper uit zijn en hier en daar duurder, maar 10.000 is echt een aardige richtlijn.
De truuk is natuurlijk de inkomstenkant (ook per jaar), want die is er ook: stufi (uitwonend) 3600; zorg-huurtoeslag 600. Maakt 4200. Blijft er 5800 per jaar over die érgens vandaan zal moeten komen, oftewel bijna 500 per maand. Daar zijn drie opties voor (voor de student): krijgen, lenen, werken. Bij krijgen komen pa en moe om de hoek, de rest moge duidelijk zijn Het maakt niet uit of je op kamers gaat of niet: als je op kamers zit, is je stufi hoger.

Treintijd is overigens geen studietijd, verkijk je daar niet op. Daar is de trein te druk voor.

Tirza

Brianna F

Brianna F

29-11-2011 om 18:01

2 uur reizen

Dochters studeren 2 uur reizen hier vandaan. Daar zit ook een wandeling van een kwartier en 30 minuten fietsen bij. Ze wilden niet op kamers, dus ze nemen de reistijd voor lief. Ook als ze 4 uur moeten reizen voor 3 kwartier college.
Als ze midden op de dag naar huis kunnen willen ze nog wel eens een boek doorlezen in de trein, 's ochtends en aan het eind van de dag lukt dat echt niet, dan mag je blij zijn als je niet de hele rit hoeft te staan. Dus de reistijd gaat van je studietijd af.
Oudste heeft 2 dagen p.w. geen college, dat scheelt een hoop, maar jongste moet 5 dagen per week op komen draven.
Inmiddels zijn ze er aan gewend en ook toen ze een kamer kregen aangeboden hebben ze deze afgeslagen.
Qua kosten is het natuurlijk veel gunstiger.
Tirza, een laptop is een eenmalige aanschaf neem ik aan, dus dat kun je over 4 jaar verspreiden, eten en drinken e.d. moet thuis ook bekostigd worden, dus daar zie ik niet zoveel verschil in. Idem voor zorgverzekering, boeken, collegegeld. Alleen de kamerhuur is extra.

Tirza G.

Tirza G.

29-11-2011 om 19:36

Laptop etc

Nou, hier haalt-ie de vier jaar niet. En bovendien moet er nog allerlei tralala worden bijgekocht. Is het geen printer dan is het wel een speciaal programma. Maar een laptop zijn de kosten ook niet meer vandaag de dag
Eten en drinken moet je thuis ook, maar daar gaat het van de grote hoop. En: je kosten gaan naar beneden, maar je inkomen ook. Uitwonende beurs is net door de 300, thuiswonende beurs is net geen 100. Maar een huur van 300 (zoals ik in mijn voorbeeld aangaf) is relatief goedkoop. Arawen heeft het al over 350-450 en dan zou het zomaar kunnen dat G-W-L en internet daar nog los bij komt.

Tirza

Op kamers

Als je zoon op kamers wil, kan hij ook starten thuis en dan kijken of hij ergens regenaan loopt.. Kamers zijn wel duurder geworden maar in een studentenhuis kan het nog wel voor 450 incl.
300 uitwonende beurs? Dan is het meer geworden sinds ik stufi kreeg (220), of is dat aanvullend?
Verder gaat je zoon misschien ook graag een biertje drinken tijdens de studiejaren en dan kun je er nog wel wat bij optellen

Succes in ieder geval! Leuk dat hij naar rotjeknor gaat.

app-sent

tonny

tonny

30-11-2011 om 08:34

Werk zoeken ter plekke

dat in elk geval.

Het is inderdaad een hele investering, zeker als je daarvoor op dit moment nog geen geld apart hebt gelegd.

Tirza heeft gelijk: het is lenen, krijgen, werken. Wat ons betreft een combinatie van de laatste twee, lenen hebben we tot nu toe niet gedaan.

Vic

Vic

30-11-2011 om 13:15

Ouderbijdrage

Jij bent gescheiden, toch? Dan heeft je zoon er recht op om eventuele alimentatie die nu direct aan de ouder wordt betaald, zelf te krijgen. In veel gevallen is dat meer dan de bedragen die DUO berekent. En natuurlijk erbij werken, maar dat vind ik niet meer dan vanzelfsprekend.

Hier hetzelfde verhaal

Onze middelste zoon zal eind december 17 worden en denkt erover om in Eindhoven te gaan studeren. Dat is ongeveer 1 1/2 uur reistijd. Als het Eindhoven wordt gaat hij eerst eens kijken hoe het heen en weer reizen hem bevalt. Dan kan hij altijd nog op kamers.
G

Arawen

Arawen

01-12-2011 om 13:17

'afstuderen'

Haha.. hij doet eindexamen ja.. afstuderen doet ie pas over 2 jaar (zo lang duurt de opleiding), maar wij vinden dit al heel wat... kleine broer is nog op het niveau 'cito-toets'.. jaja wij krijgen een spannend jaar!

Ik wist niet hoeveel uitwonende stufi is, zou best kunnen dat dat rond de EUR 300 ligt. Is daar de bijdrage van pa en moe trouwens al in meegerekend? Ik begrijp dat stufi gebaseerd wordt op inkomen ouders; hoe minder inkomen, hoe hoger stufi. En verder behoren paps en mams bij te dragen. En ja, ik ben inderdaad gescheiden, maar ontvang geen alimentatie. Zoon kan altijd zelf nog vragen bij zijn paps als dat nodig mocht zijn, hij is dat immers al 18.

Pff.. ingewikkeld allemaal. Denk dat we zoon maar wel inschrijven voor de huisvestiging; er is een wachtlijst. Dan kan hij daar altijd nog voor kiezen. Hij gaat overigens naar het Scheepvaart en Transport College in Rotjeknor. Iemand mee bekend toevallig?? Misschien nog kans op een (goedkopere) kamer daar in de buurt?

groetjes Arawen

Tirza G.

Tirza G.

02-12-2011 om 22:03

Nee

Die 300 is zonder de ouderlijke bijdrage. Dat krijg je gewoon. De bedragen kun je zo terugvinden op DUO.nl Overigens, maar dat weten anderen hier beter dan ik, krijg je voor MBO wel stufi? Ik dacht dat daar altijd gemier en geklier over was. Of geen OV ofzo, dat soort dingen. Overigens heet in mijn wereld examen doen op een MBO ook geen afstuderen ))

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2011 om 08:36

Tirza

MBO'ers krijgen stufi vanaf hun 18e, maar zijn vaak jonger als ze beginnen aan het MBO. En als je jonger bent heb je dus ook geen OVkaart voor je reizen, omdat die gekoppeld is aan het ontvangen van stufi.
Ik vind een MBO afronden ook afstuderen, het leidt evengoed op voor een volwaardig beroep.

Tirza G.

Tirza G.

03-12-2011 om 12:50

O ja

Dat was het. Ik wist dat er wat was met het MBO. Goed om dat te weten, denk ik En tussen wat jij vindt en wat iets is, kan natuurlijk een verschil zitten Een universitaire studie, bijvoorbeeld, leidt zelden op tot een beroep. Universiteiten leiden *in principe* op voor de wetenschap (uitzonderingen daargelaten). Van oudsher wordt 'afstuderen' alleen gebruikt voor universitaire studies. Ik weet dat dat in de loop der jaren veranderd is in de beleving van een hoop mensen, maar niet in de mijne. En volgens mij ook niet in het woordenboek.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2011 om 13:14

Tirza

Volgens mijn zoon wordt op op HBO niveau de term afstuderen gebruikt, door de HBO zelf, voor de duidelijkheid.

Maylise

Maylise

03-12-2011 om 13:52

Fiorucci

Maar dat is ook omdat HBO's zich graag manifesteren als een soort universiteit. Veel HBO's noemen zich in het buitenland ook university. Het excuus is dan natuurlijk dat in andere landen ze geen HBO kennen. Maar ik heb van mijn tijd lesgeven op een HBO wel gemerkt dat er een soort minderwaardigheids complex bestaat op het HBO. Veell HBO's proberen zich nu ook in het onderzoek te storten en sponsoren hun werknemers om te promoveren. HBO's willen uiteraard graag hun diploma's opwaarderen. Universiteiten vinden dat niet zo leuk want die vinden dat zij de enige mogen zijn

Maylise

Ik woon dus in een land waar ze geen HBO's kennen, maar waar baseer jij dan op dat "veel HBO's zich in het buitenland university noemen " ?

Voor mezelf denk ik dat opleidingen waar je niet verder kunt dan bachelor, bv teaching/ nursing/ physiotherapy waarschijnlijk op het Nederlandse HBO niveau zijn. Mijn kinderen doen ( hebben gedaan) na hun bachelor nog een 4e Honours jaar (en evt een Master), dus vergelijkbaar met een NL uni niveau.

Maylise

Maylise

03-12-2011 om 15:25

Shonagh

Ik heb op een HBO gewerkt en hierdoor heb ik dit gemerkt. Niet alleen de HBO instelling waar ik werkte bijvoorbeeld. Neef hier kwam bijvoorbeeld de Engelse variant van zijn HBO diploma laten zien en hierop stond dus ook University. Van een ander HBO weet ik dat ze zich verkopen onder Professional University.

Overigens snap ik het ook wel want het is lastig om uit te leggen in het buitenland. Maar het past in de trend die ik waarneem dat veel HBO’s bezig zijn zichzelf op te waarderen door bijvoorbeeld inderdaad ook wetenschappelijk onderzoek te ondernemen. Ik vind dat overigens absoluut geen verkeerde ontwikkeling maar het valt op.

HBO diploma’s in het buitenland zijn altijd wat lastig te waarderen. Ik weet dat veel universiteiten in Engeland en Wales genoegen nemen met een HBO opleiding als toelating voor een universitaire Master. Niet elke universiteit doet dat maar wel veel. Hier in Frankrijk zullen universiteiten een HBO afgestudeerde meestal in het derde of vierde jaar in laten stromen waar wie weet komt het ook wel voor dat kleinere universiteiten iemand rechtstreeks in het vijfde jaar in laten stromen. Dat weet ik toevalling omdat ik aanspreekpunt was op dat gebied op de instelling waar ik heb gewerkt. Maar HBO hangt er inderdaad wat tussen en het is op internationaal niveau lastiger in te schatten.

Maylise

Bedankt, maar wat is/ hoe heet dan de "Engelse variant van een HBO opleiding" ?
De andere kant snap ik wel, sinds HBO studenten hun Bachelor kunnen laten zien, is dat dus een vergelijkbaar papiertje met hier.
Het honours jaar hier is voornamelijk een onderzoeksjaar, onderzoek wat in Nederland meer verweven zit in de gehele universiteits opleiding (?).

Maylise

Maylise

03-12-2011 om 17:03

Shonagh

Zover ik weet heb je geen soortgelijke instantie in Engeland. Van Schotland weet ik minder. Een bachelor duurt daar toch 4 jaar in vergelijking met 3 jaar in Engeland? Of is dat inmiddels veranderd? Je kan aan universiteiten in Engeland wel een foundation degree halen of een soortgelijk diploma zoals access to higher education voor studenten die niet de juiste kwalificaties hebben om gelijk door te stromen voor een bachelor (A-levels of international baccalaureate of soort gelijk diploma)
Vooral mature students maken daar gebruik van. Op de arbeidsmarkt is de waarde daar natuurlijk van beperkt dus deze diplomas dienen meer als een opstapje om alsnog een bachelor degree te gaan halen.
Studies die in Nederland op HBO niveau zijn zoals nursing, teaching en dergelijke worden in Engeland aan de universiteit gegeven.

Hier in Frankrijk heb je wel instellingen die ik zou kunnen vergelijken met HBO maar in Engeland weet ik dat niet zo.

MBO zou je kunnen vergelijken met National Vocational Qualifications op niveau 1 en 2 in Engeland en daar zijn wel instellingen voor.

HBO is gewoon een lastige. In Duitsland heb je wel een equivalent. Veel HBO instellingen die Erasmus studies faciliteren hebben daarom ook uitwisselingsverdragen met universiteiten anders zou de keuze wel heel beperkt zijn natuurlijk.

Maylise

Eindelijk snap ik het :o). Ik heb je eerste reactie aan Fiorucci verkeerd gelezen...........
Inderdaad is er een verschil in het Engelse en Schotse onderwijs systeem. Onze 2 oudsten hebben na 3 jaar uni hun bachelor gehaald, de oudste na het 4de jaar z'n Honours en de tweede studeert in juni/juli 2012 af ( Honours dus).

Een 3-jarige HBO opleiding geeft nu toch ook een Bachelor, of heb ik dat verkeerd ?

Hoe het hier op de colleges geregeld is weet ik niet precies, inderdaad vermoedelijk MBO niveau. Dit is al lastig genoeg, haha

Bedankt voor al je antwoorden.

Vic

Vic

04-12-2011 om 13:58

Studeren

Ik heb ooit wel eens een definitie gelezen volgens welke je alleen kon studeren aan een universiteit. MBO/HBO is gewoon 'naar school gaan'. Als ik nu google kom ik dat onderscheid niet meer tegen, dus misschien is het achterhaald doordat je ook een master kunt halen aan een HBO (dat is toch zo?).

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2011 om 15:19

Volgens mijn

studerende kind is een HBO-master niet hetzelfde als een WO-master.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.