Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-04-2013 om 12:54
Om te beginnen; wij wonen in het buitenland.
Mijn zoon zit in de 6e klas van het VO. Zoals het er nu voorstaat zal hij niet alle vakken gaan halen. En misschien ook niet in de herkansing die al in juni zou zijn.
Hier waar wij wonen, kun je als je het 6e jaar niet allemaal haalt, het volgende jaar alleen de gezakte vakken gaan doen.
Mijn zoon ziet dat natuurlijk helemaal zitten, want dat wordt een "relaxed" jaartje als je maar voor 2 vakken naar school hoeft.
Hij wil wel kijken voor werk. Maar met 2 (of 3) vakken te doen, kunnen die uurtjes school, wel heel erg verspreid over de dag liggen. Waardoor werk vinden nog weer moeilijker wordt dan dat het al is.
Nu zit hij ook in een band, wat best wel aardig succes hier in de buurt heeft. Vorige maand zijn ze ook een week naar Engeland geweest voor optredens.
Nu willen ze in november een hele maand gaan (zijn geloof ik al bepaalde concerten geboekt).
Nu weet ik even niet wat "goed" is.
Aan de ene kant wil ik dat mn zoon z'n school helemaal goed afsluit. Maar dat moet hij wel willen (hij gaat al jaren met tegenzin naar school). Maar ik wil hem niet hier thuis laten, terwijl de andere bandleden wél naar Engeland zullen gaan.
Aan de andere kant, heb ik zoiets van; "als hij echt de muziek in wil (en dat is tot op heden het enige waar hij z'n brood wel mee zou willen verdienen, andere richtingen weet hij echt niet), dan is die maand Engeland misschien wel weer een goede opstap.
Ben benieuwd hoe jullie hier over zouden denken.
11-04-2013 om 17:03
Makkelijk
Hij gaat zich het schompes leren om in juni die herexanns te leren en te slagen. Anders is het janmer van zijn maandje engeland.
Wel heel kort door de bocht natuurlijk... Je kunt hem ook zelf de boel laten oplossen en een deadline stellen waarna hij kostgeld moet gaan betalen en in zijn eigen onderhoud moet voorzien.
12-04-2013 om 10:47
Goede resultaten
Als hij in oktober goede resultaten heeft voor de vakken die hij niet heeft gehaald, en een stuk vooruit heeft gewerkt dan zou hij van mij mogen gaan. Hij heeft tenslotte ook een leeftijd dat je hem niet meer tegen kan houden. Maar er zal wel wat tegenover moeten staan. Dus hard werken, en inderdaad een bijdrage in de kosten, want hij heeft dan tijd genoeg om er een baantje bij te zoeken.
13-04-2013 om 09:57
Mag het
Hoi ikke
Hier in Nederland zou het volgens mij wettelijk niet mogen. Geen diploma=leerplichtig. Verder zou ik aan hem vragen waarom hij het volgend jaar wel zou halen. Bij mijn dochter in de klas waren het vooral de kandidaten die gezakt waren die weer zakten. Ze hadden het hele jaar bijna niets gedaan. Dus ik zou ook samen met hem proberen zoveel mogelijk vakken gewoon te halen.
Mocht hij dan een paar vakken niet halen dan een duidelijk plan erbij en dan zou hij van mij mogen.
En wil hij verder wil in de muziek ook daar een duidelijk pad voor uitzetten.
Ik vind dat ze de leeftijd hebben dat ze zelf beslissingen mogen nemen maar dan wel samen met goede financiele onderbouwing
Suc6 Saar