Even zo
28-11-2010 om 16:11
Vertrouwensbreuk: wat te doen
Onze dochter van 18 woont nog thuis en studeert. Ze heeft al 1 jaar een vriendje, en haar vriend heeft een goede vriend die piloot wilt worden. Hij heeft net zijn vliegbrevet. Al een paar keer heeft onze dochter gezegd dat ze wil gaan vliegen met haar vriendje en piloot vriend. Tot nu toe hebben haar vader en ik het verboden omdat vriend-piloot ons een typetje likt van lang leve de lol: een keer dronken van de weg gehaald, regelmatige wietroker. Vandaag heeft dochter achteraf verteld dat ze een vliegtocht hadden gemaakt vanochtend. Haar vader en ik zijn ontzettend boos, maar hoe verder handelen weten we nu even niet. Ze wist heel erg goed dat we het niet wilden, heeft het toch gedaan: vertrouwensbreuk. Ze is 18, maar zo lang ze thuis woont vinden we dat ze zich moet houden aan bepaalde regels: ze heeft ontzettend veel vrijheid, gaat uit wanneer ze wilt en mag veel maar de paar ( veiligheids) regels dat we stellen moet ze respecteren.
Hoe dringen wz tot haar door?
Even zo...
reina
28-11-2010 om 18:04
Even zo
Ik kan me voorstellen dat je het heel vervelend vindt. Maar je dochter is wel volwassen, dit soort beslissingn moet ze wel zelf kunnen nemen vind ik. Zaken die jullie samen, jullie huishouden etc aangaan kun je wel afspreken zolang ze thuis woont, maar ze zal haar eigen leven moeten gaan leven, hoe moeilijk dat soms is. En vertrouwensbreuk? Ze heeft het wel verteld, had het ook stiekum kunnen doen zonder het daarna te zeggen.
Kaaskopje
29-11-2010 om 00:57
Haar zaak
Net wat Reina zegt: ze is volwassen. Ze mag haar eigen beslissingen nemen. Jullie beseffen blijkbaar nog niet dat ze jullie toestemming niet meer nodig heeft. Je mag haar waarschuwen, je mag met feiten aankomen waarom ze toch beter op een risicovolle beslissing kan terugkomen, maar daarna is aan haar de keus of ze die adviezen en waarschuwingen ter harte neemt. Jullie mogen het daar wel of niet mee eens zijn, maar ik zou het eigenlijk niet verstandig vinden als jullie hier boos over blijven.
Jullie kennen de 'piloot' denk ik ook niet voldoende om te weten of hij tijdens het vliegen verantwoordelijk gedrag laat zien. Stel dat hij 's avonds wiet rookt, dan is hij de volgende dag echt wel weer helder genoeg om te vliegen. En dronken zal hij rond die tijd ook niet zijn. Ik kan me wel voorstellen dat je bij een piloot in wording niet staat te juichen als je hoort dat hij dronken achter het stuur zat. Heel dom uiteraard!
Vic
29-11-2010 om 09:53
Houden aan regels
Het is natuurlijk 'vanzelfsprekend' dat thuiswonende kinderen zich aan bepaalde regels moeten houden, maar ik zou dat beperken tot de regels die gelden voor het leven als goede huisgenoten. Voor wat je dochter buiten de deur doet kun (moet) je natuurlijk adviezen en goede raad geven, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij haar. Op een gegeven moment moet je er vertrouwen in hebben dat je dochter bijv. niet in de auto/vliegtuig stapt bij iemand die dronken of stoned is.
Kaaskopje
29-11-2010 om 15:49
Even zo
Dus omdat ze wel eens iets doet waar jullie het niet mee eens zijn is het tijd om uit huis te gaan?
Tirza G.
29-11-2010 om 21:32
Maar kaaskopje
ze is het huis al uit ) En in de schaarse tijden dat ze thuis is, doet ze dingen die niet mogen van haar ouders. Tja. Daar zul je als volwassenen mee om moeten gaan, dat kun je niet meer domweg verbieden. Onze dochter is ook het huis al uit, maar is hier geregeld in de weekenden nog. Dan stellen wij het ook niet zo op prijs als er tot 4-5-6 uur wordt gestapt, als wij zelf de volgende dag verplichtingen hebben (écht lekker slapen we dan toch niet). Dat ze dat in haar spannende en interessante studentenstad doet, moet ze zelf weten. Dus: praten. Domweg verbieden doet niks meer op deze leeftijd.
Tirza
Kaaskopje
30-11-2010 om 00:11
Maar tirza
Even zo: Onze dochter van 18 woont nog thuis en studeert.
Ik: Geen schaarse momenten bij haar ouders thuis dus.
Als ik om 11 uur ergens moet zijn is dat mijn probleem en niet die van mijn dochter. In het weekend is iedereen in principe vrij om te doen wat zij wil. De enige 'hij' ligt graag vroeg in bed en brengt het weekend het liefst thuis of bij zijn voetbalclub door. Van mij mag dochter dus laat thuiskomen, ook als wij redelijk op tijd ons bed uit moeten. Gelukkig komt ze meestal niet later dan 3 uur thuis.
Toen ik nog thuis woonde verwachtten mijn ouders mij nog op door hen opgelegde tijden thuis. Ik heb dat ervaren als een vorm van klein houden. Ik zal dat met een volwassen kind dus nooit zo doen.
Tihama
30-11-2010 om 13:09
Pff
Ik graaf even terug in de tijd. Toen ik 18 was en zo.
Als ik heel eerlijk ben: ik vind het eigenlijk niet zo ontzettend schokkend. Natuurlijk moet je niet drinken als je rijdt. Natuurlijk moet je geen wiet roken.
Maar hij is geen cokedealer met vrouwenhandel als lucratief bijbaantje.
Praat gewoon met je dochter en vertel je zorg. En probeer je verder voor ogen te houden dat er legioenen jongeren rond hun jongvolwassenheid niet het meest verstandige leven leiden.
Vrijwel altijd komt dat vanzelf weer goed.
Tihama
Tirza G.
30-11-2010 om 15:10
Maar kaaskopje
Ik had het verkeerd gelezen oeioeioei. Ze schreef iets van: ze is veel het huis uit, niet zo vreemd voor iemand die in een andere stad studeert - ik had dat effe verkeerd uitgelegd.
Weekenden zijn hier nooit weekenden zoals ze bij andere mensen zijn. Tirzaman werkt continudienst en dat betekent, dat er dus gewoon gewerkt wordt in de weekenden. Zoon heeft een bijbaantje en moet dan toch ook regelmatig vroeg zijn bed uit. Dochter heeft zelf trouwens ook een weekendbaantje. Ikzelf heb ook nogal eens werkverplichtingen in het weekend. Kortom: rekening houden met elkaar. En dus geen gitaar spelen als je vader ligt te slapen na een nachtdienst, ook al is het middag. En dus geen stap-avonturen als andere mensen daar slecht van slapen die er de volgende dag op tijd uit moeten. 2-3 uur thuiskomen vind ik niet zo'n ramp, maar 5 of 6 uur wel. Dan gaat de wekker al weer bijna
Tirza
Kaaskopje
30-11-2010 om 16:03
Tirza
Ik heb de rare gewoonte om mijn kinderen op te wachten, ook al zegt de oudste dat dat niet hoeft. Ik wéét dat ze het wel prettig vindt. Ik ben zo mal om half 4 nog te accepteren, zolang ik uit kan slapen, maar ik heb haar één keer opgewacht toen ze om half 5 thuiskwam, haar daar van verteld dat ik dat niet bepaald op prijs stelde en daarna is dat tijdstip niet meer voorgekomen
Gelukkig is bij ons de zondag een zondag, dus 's morgens geen verplichtingen in ons geval. Pas later in de middag moet de jongste werken en man gaat 's middags vaak naar voetbal. Zaterdag werken man en ik allebei, dus een beetje rekening houden met thuiskomen is op vrijdag wel prettig, maar dat willen ze zelf ook, want scouting bijvoorbeeld begint om 9 uur (ze is leidster, dus vroeg aan de bak). Er liggen dus geen afspraken, het loopt gewoon in alle redelijkheid, waarbij opgemerkt moet worden dat ik zelf een nachtbraker ben dus late tijdstippen vind ik geen bezwaar.
Hoe anders ging het bij mijn ouders thuis! Op het laatst was het echt te dol maar je had het er mee te doen. Ik was 20, had de datum van mijn verhuizing naar een eigen kamer al op zak (3 weken na dit voorval) en toch moest ik om 11 uur thuiskomen. Ik zat bij de verjaardag van mijn oudste zus en er werd schande van gesproken
Kaaskopje
01-12-2010 om 00:11
Even zo
Ik ben met je eens dat kinderen op een gegeven moment zover zijn dat het beter is als ze een eigen 'thuis' krijgen. Het is geloof ik iets van mij, maar ik vind 18 jaar nog niet de leeftijd waarop een kind het huis uit zou moeten gaan. Ik vind het te jong. Laat zo'n kind eerst maar eens een stuk vrijheid uitproberen terwijl het nog lekker thuis woont, het kan nog lang genoeg op eigen benen staan. Daarom ben ik heel flexibel met een 18+er. Als kind echter héél graag wil en een kamer heeft gevonden zal ik het ook niet tegenhouden, maar ik heb dus liever dat ze rond de 20 het huis uit gaan dan eerder.
Ik praat nu overigens vanuit een situatie dat er een keus is. Als de opleiding te ver van huis is om op en neer te reizen, moet een kind het huis wel uit, maar ik vind het niet ideaal.