Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Bellefleur

Bellefleur

17-08-2015 om 12:04

Uitzwaaien

Vandaag is het nieuwe schooljaar begonnen. Vanochtend zag ik ze fietsen en lopen: ouders met kinderen die voor het eerst met de basisschool beginnen, of met een nieuwe klas beginnen. Ik kan me de spanning van toen nog herinneren. Ik wilde mijn kinderen nog van alles vertellen: hoe je met klasgenootjes omgaat, dat je echt je trommeltje leeg moet eten. En dat als er wat is, je dat tegen de juf moet zeggen.
Overmorgen zwaaien we onze zoon uit. Hij gaat een jaar backpacken. En ik zou zo graag nog van alles tegen hem willen zeggen: dat hij altijd thuis mag komen, dat ik van hem hou, en dat hij goed voor zichzelf moet zorgen. Ik verwacht hetzelfde antwoord als toen ik hem naar school bracht: 'weet ik'.

Hij redt zich wel. Nu ik nog.

Stunnie Bun

Stunnie Bun

17-08-2015 om 14:37

de wijde wereld in....

Zo gaat dat Bellefleur. Voor mij een heel actueel onderwerp; loslaten en vertrouwen op grote zoon. Hij geeft zeker niet veel aanleiding hem te vertrouwen in bepaalde opzichten....en toch moet het!
Succes voor je backpackzoon!

Sawo

Sawo

17-08-2015 om 15:54

sterkte

Sterkte Bellefleur met het afscheid. Je gunt het je kinderen zo maar voor de achterblijvers is het heel lastig. Wij zijn heel blij. Onze dochter is na 6,5 maand studeren en reizen in Zuid America weer terug. Ze is genetisch besmet met ouders die ook langere tijd in het buitenland hebben gewoond hebben en veel gereisd. Maar als moeder is het lastig. We hielden ons vast aan ons mantra geen bericht goed bericht. Waar gaat de reis naartoe?

groet

Saar

bieb63

bieb63

17-08-2015 om 16:18

Spannend!

Ja, zo stap je elke keer weer in een nieuwe fase. Heb je het 1 net gehad, komt de volgende weer. Mooi, maar soms ook lastig.
Sterkte!

Bisra

Bisra

17-08-2015 om 21:23

Spannend!

Leuk, mijn kinderen zijn ook een lange tijd in het buitenland geweest. De ene redde zich wel, die heb ik een lange brief meegegeven. De ander had wat meer moeite met afscheid nemen, die heb ik voor de eerste week voor elke dag een kaart meegegeven.
Daarin zei ik dingen die jij noemt.
Spannend die nieuwe fases in hun leven en voor ons ouders ook weer een nieuwe plek innemen in hun bestaan. Niets meer of minder, gewoon anders.

Tonny

Tonny

17-08-2015 om 22:04

Bellefleur, succes!

Dat is even een hobbel ja!! Ik herinner me nog helder hoe gespannen in vorig jaar was, toen jongste dochter op reis ging. En wat hebben we met de uitgevlogen kinderen alweer van alles meegemaakt sinds die zomer. Moederschap krijgt steeds andere vormen, meer verdieping, het is heel bijzonder.
Bepaalde dingen - zoals dat uitzwaaien- komen terug, en steeds op een andere manier.

Sterkte Bellefleur - en de tijd gaat snel

Ik weet nog dat we onze dochter uitzwaaiden voor haar uitwisselingsjaar in Brazilie. En inmiddels is ze al weer ruim 6 weken terug en vinden we het geweldig om te zien hoe ze gegroeid is en genoten heeft van alle uitdagingen daar maar nu ook weer hier terug in Nederland.

Het komt goed en het is voorbij voordat je er erg in hebt

Tonny

Moederschap krijgt steeds meer verdieping. Wat een mooie en wijze woorden, die houd ik in gedachten.

Bellefleur

Bellefleur

18-08-2015 om 09:26

Pindakaas

Dat is misschien wel een idee. Om hem een brief mee te geven. Hij gaat naar Australië. Ik vind hem nog zo jong, hij is pas 18. Maar hij wil dit al jaren. Vanaf morgen kan ik de dagen aftellen. Maar ook: vanaf morgen is mijn leven anders. Ik heb 18 jaar en een paar maanden voor hem gezorgd. Van bananenprakje tot zijn favoriete pot pindakaas. Het zal wennen zijn. En het moet. Het is zijn leven.

Bellefleur

Bellefleur

20-08-2015 om 12:17

Uitgezwaaid.

Hij is al gearriveerd in Sydney.

veilige afstand

Hij heeft gekozen voor een veilige afstand tot z'n moeder zodat ze niet even langs kan wippen om te zien hoe het gaat!

mirreke

mirreke

24-08-2015 om 14:11

haha ja moedermop

Ik kan me je spanning en zorgen wel voorstellen, maar ook wat bijzonder gaaf dat hij dat doet, en al zo lang wil, en de wil en moed heeft om het dan ook uit te voeren...

Hier een dochter die precies de opleiding mocht gaan doen die ze graag wil (kunstacademie, dus niet iedereen wordt aangenomen), die op kamers is en aan het begin van haar leven staat.
Ik mis haar geweldig, ze is altijd zo'n bruisende, stimulerende aanwezigheid, maar wat ben ik trots op haar en blij met het pad dat zij gekozen heeft.

Inderdaad, het moederschap blijft zich ontwikkelen en verdiepen

Ja heerlijk

Zoon merkte op dat ik toch zo zorgzaam voor hem ben. Ik maakte vannacht nog een warm hapje omdat hij met dat lange lijf en intensieve leven wel wat extra's kan gebruiken.
Ja, nu kan het nog. Wie weet hoe kort of lang het nog duurt tot hij ook uit huis is. Nu geniet ik er nog maar even van. Ik ben zijn moeder.
En als ze weg zijn met vrienden of op vakantie met familie dan voel ik het nog steeds in mijn lijf. Maar dan weet ik dat ze het naar hun zin hebben en bij andere mensen ook veilig zijn en dat mijn bezorgdheid normaal is en dat loslaten geboden is.

Zwaaien

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4128322/2015/08/24/Amalia-begint-aan-een-zo-normaal-mogelijke-schooltijd.dhtml

Prinses Amalia op de omafiets met rugtas voorop in de krat naar de brugklas. Zullen haar ouders ook weleens hun hart vasthouden.
Je bereid ze voor op steeds grotere zelfstandigheid maar als ze die overgangen dan ook echt maken heb je wel even een pinkmomentje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.