Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Te weinig maanden voor basisbeurs master

Zoon gaat een master doen. 
Volgens mij krijg je dan toch gewoon 12 maanden basisbeurs als je een master van een jaar doet en 24 maanden als je een master van 2 jaar doet?
Weet iemand dat? 
Bij zoon staan maar 3 maanden voor de basisbeurs. Hij heeft wel een bachelor gedaan, maar geen andere master. Dat lijkt toch niet te kloppen?
Zijn er mensen bij wiens kind er minder maanden voor de basisbeurs open stonden dan logisch zou moeten zijn? Hoe heeft jullie kind dat opgelost? Zoon zegt dat je moet bellen naar DUO, maar heeft daar (logisch met soms eindeloos wachten) geen zin in. Kan je ook mailen? Heeft iemand een mailadres?
Hopelijk zijn er ouders van studenten die hier ervaring mee hebben. Graag niet reageren dat zoon het moet oplossen (het ligt wat ingewikkeld), het gaat me nu even over mogelijke ervaringen en de praktische kant om het op te lossen. Hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen, dat zou fijn zijn.

Heeft hij langer over zijn bachelor gedaan? Want dan zou daar wel eens de oorzaak kunnen liggen. 

Lisette_R

Lisette_R

24-08-2024 om 23:31 Topicstarter

MrsLady schreef op 24-08-2024 om 23:09:

Heeft hij langer over zijn bachelor gedaan? Want dan zou daar wel eens de oorzaak kunnen liggen.

Ja, klopt!
Gaat dat dan af van de maanden basisbeurs voor de master? Maar ze waren tien wel pechgeneratie, dus hij kreeg geen basisbeurs, wel een lening van DUO en studenten OV-kaart

Hmm... dit was voorheen wel altijd zo en gezien ze de pechgeneratie vooralsnog met vrij weinig compenseren vrees ik dat dit nog altijd zo is. OV-kaart zou hij daarom namelijk dan wel langer hebben dan studenten die hun bachelor en master nominaal behalen wat dan als oneerlijk wordt gezien ofzo. 

"Vraagt u niet alle onderdelen van studiefinanciering aan? Ook maanden waarin u niet alle onderdelen hebt gekregen, gaan van uw tegoed af. Vraagt u alleen het studentenreisproduct aan maar haalt u het niet op? Ook deze maanden gaan van uw tegoed af. U kunt deze maanden later niet meer gebruiken. Zet in dit geval uw volledige studiefinanciering stop in Mijn DUO."

Je zoon heeft wel studiefinanciering gehad in de vorm van OV kaart, dus die maanden gaan van de totale 4 jaar af dat hij recht heeft op studiefinanciering.


Is ook wel 'logisch' want anders zouden alle 18-plussers die nog geen basisbeurs hebben ontvangen dat alsnog voor 4 jaar kunnen krijgen, ook al hebben ze al jaren gestudeerd. (Ik zeg het een beetje krom).

Lisette_R

Lisette_R

25-08-2024 om 15:19 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 25-08-2024 om 01:04:

"Vraagt u niet alle onderdelen van studiefinanciering aan? Ook maanden waarin u niet alle onderdelen hebt gekregen, gaan van uw tegoed af. Vraagt u alleen het studentenreisproduct aan maar haalt u het niet op? Ook deze maanden gaan van uw tegoed af. U kunt deze maanden later niet meer gebruiken. Zet in dit geval uw volledige studiefinanciering stop in Mijn DUO."

Je zoon heeft wel studiefinanciering gehad in de vorm van OV kaart, dus die maanden gaan van de totale 4 jaar af dat hij recht heeft op studiefinanciering.


Is ook wel 'logisch' want anders zouden alle 18-plussers die nog geen basisbeurs hebben ontvangen dat alsnog voor 4 jaar kunnen krijgen, ook al hebben ze al jaren gestudeerd. (Ik zeg het een beetje krom).

Ik dacht dat ze 3 jaar voor een bachelor krijgen en dan nog 1 of 2 jaar voor een master (afhankelijk van hoe lang die duurt).
Klopt die veronderstelling op zich wel?

Begrijp ik nu dat als ze langer de OV-kaart gebruikt hebben (en evt. wat geleend), die extra maanden dus afgaan van het ene of de 2 jaar voor de master als ze langer dan 3 jaar DUO gebruikt hebben voor hun bachelor? 

Als ik geen zin had om bij DUO in de wacht te staan, ging ik naar zo'n kantoor/loket. Er was er destijds een in Nijmegen en dat was niet de enige. Daar eens op Googlen? Ik zou dan als moeder niet alleen gaan, maar zoon meenemen. Misschien mogen ze jou niet alles vertellen ivm privacy. Vandaar mijn advies om samen te gaan.

Lisette_R schreef op 24-08-2024 om 23:31:

[..]

Ja, klopt!
Gaat dat dan af van de maanden basisbeurs voor de master? Maar ze waren tien wel pechgeneratie, dus hij kreeg geen basisbeurs, wel een lening van DUO en studenten OV-kaart

Dus had hij eigenlijk 7 maanden eerder klaar geweest......

Het staat allemaal hier:
https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/

https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/hoelang-recht.jsp

  • Studiefinanciering bestaat uit verschillende onderdelen, zoals basisbeurs, aanvullende beurs, studentenreisproduct, rentedragende lening en collegegeldkrediet (alleen voor hbo en universiteit).

Zie de eerste alinea die ik citeerde: als iemand alleen het studentreisproduct afneemt, dan geldt elke maand als een maand die je gebruik hebt gemaakt van studiefinanciering, dus die gaan van het totale recht op studiefinanciering af.

Hoe ingewikkeld ook. Van iemand die het niveau heeft dat hij een master aankan mag je verwachten dat hij dat zelf uitzoekt. Bellen met de installatie die dit prima kan uitleggen is wel het minimum. Je kunt daar wel bij ondersteunen. Maat hij moet straks bij de master en daarna in het werkveld ook zelf zaken uitzoeken en contact leggen met instanties of personen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.