Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Elinde

Elinde

31-07-2015 om 15:11

Studentenreisproduct

Zoon gaat in september studeren en heeft een studentenreisproduct aangevraagd.. Bij de aanvraag meen ik gelezen te hebben dat het om een trajectkaart gaat, maar dat kan ik nu nergens meer terugvinden. Er wordt nu alleen nog maar gesproken over gratis of met korting reizen. We gaan ervan uit dat het een trajectkaart wordt. Waar ik naar op zoek was; mag je met zo'n kaart gratis reizen met bus en trein binnen je eigen gemeente? Of moet je inchecken op het station wat het dichtst bij je huisadres is en dan aleen naar het station van de opleiding? Dat kan ik nergens vinden? Het zou heel handig zijn als hij hier binnen de stad ook gratis kan reizen. Wie weet hoe het zit?

four

four

31-07-2015 om 15:17

door de weeks of in het weekeinde

http://www.studentenreisproduct.nl/detail/onderweg/

Met het studentenreisproduct reis je gratis door de week of in het weekeinde, afhankelijk van de door jullie zelf gemaakte keuze.

Er zijn ooit wel plannen geweest voor een trajectkaart, maar dat is niet doorgegaan.

mirreke

mirreke

31-07-2015 om 15:56

een studentenreisproduct

is nog steeds een ov-kaart, met inderdaad of in het weekeinde of door de weeks in het gehele land vrij reizen. In de andere periode reis je alsnog met 40% korting, nog steeds interessant dus. ALs je een weekendkaart hebt, dus het weekeinde gratis, zijn er twee dagen in de week dat je wel helemaal moet betalen. Maar dat kun je vinden op de pagina die over het studentenreisproduct (wat een woord weer) gaat: http://www.studentenreisproduct.nl/vragen/geldigheid-studentenreisproduct/

Elinde

Elinde

31-07-2015 om 16:20

Aha

Hij mag dus door het hele land gratis reizen. Dat had ik zo niet begrepen. Dat is mooi. We wisten wel dat hij kon kiezen uit een week- of weekendkaart. Dank je voor de info.

Marjolein

Marjolein

09-08-2015 om 17:19

Daarop aanvullende vraag..wat te doen tot 1 oktober?

Omdat de studie al op 1 september begint en het reisprodukt voor zoon pas ingaat op 1 oktober, moet hij voor die ene maand zelf een vervoersbewijs regelen.

We hebben al zitten kijken, maar ik begrijp er niet veel van. (reis zelf weinig met OV) Moet je nou een traject vrij abonnement voor de trein op je OVchip laden en twee 1 zone abonnementen voor de bus?
Dat wordt 241,50 + 32,20 +32,20 = 305,90 euro.

Of kun die zone abonnementen combineren tot 1 abonnement voor de bus? zou dat goedkoper zijn? Hoe kom je dan te weten wat je "centrumzone" zou zijn en hoeveel sterren dat wordt?

Weten jullie dit?
Of bij wie ik dit kan navragen?

four

four

09-08-2015 om 17:25

tja

Ik begrijp dat hij in beide gevallen maar in 1 zone reist? Dan kies je de zone waarin hij reist als centrumzone. Reist hij in twee zone's dan heb je een tweezone abonnement nodig. Dan moet je even googelen op een zonekaart en kiezen wat voor hem de handigste centrumzone is. (met een tweezone abonnement mag je namelijk in alle zones reizen die direct grenzen aan je centrumzone. (reis je dus door drie zones dan heb je dus ook genoeg aan een driezone abbonement als je je centrumzone goed kiest).

Vroeger kon je een combi abonnement met je treinabonnement afsluiten, dat bestaat niet meer, dus je hebt twee busabonnementen nodig. (maar wellicht kan hij fietsen in 1 van beide plaatsen?)

Eva

http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/vragen
Het is bijzonder onvoordeling zo'n maandabonnement in plaats van een jaarabonnement.
Wat mogelijk nog kan is dat je een jaarabonnement afsluit maar dat wordt dan door gewijzigde omstandigheden na een maand door jou zelf veranderd in een duo studentenabonnement. Die mogelijkheid had mijn zoon ook, maar dat was na een aantal maanden, niet na een maand.

Ik zou je vraag, met de precieze route, even via de mail voorleggen aan de NS. Onderin de link zit de email naar EVA.

Marjolein

Marjolein

09-08-2015 om 18:05

Dank voor je tip AnneJ

Maar met EVA (zo'n automaat die geen antwoord geeft op je vraag) kom ik nergens en ook met de abonnementenwijzer niet.

Een jaartrajectkaart is inderdaad veel goedkoper per maand, maar ja, hij heeft maar 1 maand nodig.
Ik ga morgen wel even bellen met de NS en nu nog even kijken wie ik moet bellen voor de bus.

Marjolein

Marjolein

09-08-2015 om 18:07

four: ook bedankt voor je tip

Fiets is zeker een idee.
Of wie weet zijn long board , dat kun je meenemen in de trein.

four

four

09-08-2015 om 20:10

fout

Ik zie dat ik wel een fout heb gemaakt, als je reist door drie zones dan heb je genoeg aan een tweezone abonnement. (als je de centrumzone goed kiest)

four

four

09-08-2015 om 20:14

Overigens

Zie ik dat mijn informatie sowieso wat verouderd is. Op plaatsen waar je sterabbonementen kunt kopen werkt het inderdaad zoals ik omschreven heb. Dat is alleen niet meer in heel Nederland. Hier staat een complete omschrijving:

http://9292.nl/prijzen-en-abonnementen/stads-en-streekvervoer/abonnementen#

Overigens kun je ook nog nagaan of de bestemming ook in zijn geheel met de bus/tram/metro bereikbaar is. Dus dat je een streekbus neemt i.p.v. de trein. Je bent dan vaak een stuk goedkoper uit dan met een NS abbonement. Zeker in geval van achttienminners. Sommige regio's hebben namelijk voor de busabbo's nog wel korting voor achttinminners, terwijl dat in de trein allang afgeschaft is.

Sawo

Sawo

12-08-2015 om 08:48

Marjolein Even wachten

Hoi
Ik zou even wachten tot hij begonnen is, straks heeft hij niet alle dagen les of gaan ze eerst een week op kamp. Dus ik zou wachten tot hij weet wat zijn rooster is voor september. Zeker met de trein moet je bijna alle dagen reizen om het eruit te halen.
Groet
Saar

Tihama

Tihama

12-08-2015 om 21:32

Opties

Hier ook een zoon die pas per 1 oktober zijn studentenreisproduct krijgt.

Nu kan hij met fiets-trein-bus gaan, maar er is ook een rechtstreekse bus van onze stad (Almere) naar de Uithof in Utrecht. Dat is ook sneller, maar die bus rijdt alleen in de spitstijden.

Met de bus kan hij een 5-ster abo nemen, waar hij dan als 18-minner 40% korting op krijgt. Dat is minstens 100 euro per maand goedkoper dan de trein-optie.

Maar voorlopig wacht ik nog tot hij zijn schema kent. Want misschien zijn de tijden zo afwijkend dat losse kaartjes goedkoper zijn.

Elf maanden

In de zomerperiode is de ov-kaart een maand lang beperkt geldig. Dus als je thuiswonende kind naar zijn studentenstad wil voor de introductieweek of op kamerjacht gaat dan kan dat niet kosteloos. http://www.studentenreisproduct.nl/vragen/geldigheid-studentenreisproduct/.

skik

Marjolein

Marjolein

14-08-2015 om 21:28

LOL ff wachten

Sawo jij maakt mijn zoon heel blij, hij is sowieso van het afwachten.

Zoon heeft introductie kamp van 24 tot 27 aug
Hij krijgt daar zijn rooster en begint in de week van 31 aug.

Dus dat weekend daartussenin gaan we pas iets kopen, maar.... ik wil dat graag al uitgezocht hebben.
Uiteraard gaat het mij eigenlijk helemaal niets meer aan, hij moet dat lekker zelf uitzoeken.
Old habits die hard....

Tihanna, goed idee!
Ik heb gelijk even gekeken of het met de bus kan.
Er rijdt helaas geen rechtstreekse bus.
Het scheelt wel heel veel geld 122,50 (i.p.v. 273 van fiets trein bus).
Helaas ook heel veel tijd 2:14 uur (t.o.v. 1:25 uur) met 4 of 5 keer onhandige overstappen met een flink aantal minuten lopen.
Dat scheelt anderhalf uur per dag.
Dus dat wordt hem niet, helaas.

En Skik dat is ook goed om te weten natuurlijk, voor volgend jaar.

Marjolein

Marjolein

30-08-2015 om 21:53

Tip: Altijd Voordeel Maand

Helaas voor ons te laat, maar misschien voor een andere student die nog de trein moet regelen voor september.

Je kunt bij NS "Altijd voordeel maand" kopen.
Zoon heeft traject vrij maand kaart gekocht, maar dat is heel inflexibel, je mag alleen 1 bepaalde route.
Terwijl de 9292 route 4 verschillende mogelijkheden aangeeft.

We hebben speciaal 9292 gebeld (heel erg duur 70 ct per minuut) om te vragen of er ook mogelijkheden waren, of je ook andere routes kon nemen. Helaas kregen we iemand aan de lijn die net zo moest zoeken op de site als wij. En uiteindelijk alleen vertelde dat dat niet mogelijk is. Dat advies klopt dus niet.
Bijzonder jammer.

Nu heeft een studievriend van hem "Altijd voordeel Maand" gekocht voor 25 euro. Dan krijg je in de spits 20% korting (heen) en buiten de spits 40%. (meestal terug) Qua kosten komt dit op hetzelfde uit als Traject Vrij.
Het grote voordeel is dat je flexibel je route kiezen, bijvoorbeeld langs A'dam cs of juist langs A'dam zuid of zelfs langs Schiphol.
Dit is ook te combineren met OV voordeel.

Nou ja, het is alleen voor de maand september, dus zoon zal het ermee moeten doen.
Maar wie weet heeft één van jullie iets aan deze tip?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.