IMI-x2
02-08-2024 om 11:40
Studentenbudget Nibud 2024?
Ik wil uitrekenen hoeveel ik komend studiejaar ga bijdragen aan de studie van mijn kinderen.
Op de site van het Nibud vond ik eerder gemiddelde bedragen per maand voor verschillende uitgavenposten, maar die cijfers dateren van 2021 en zijn dus eigenlijk niet meer bruikbaar. Weet iemand waar ik recentere cijfers kan vinden?
Poms
02-08-2024 om 12:08
wij hebben geen nieuwe cijfers kunnen vinden en hebben die van het nibud zelf een beetje aangepast qua inflatiecorrectie. Moet wel zeggen dat ik nibud altijd zeer behoudend vind en de door hun genoemde bedragen standaard wat laag.
IMI-x2
02-08-2024 om 13:53
Dank je Poms. Bij gebrek aan beter zullen we elke post wel wat verhogen. Maar ik hoopte op nieuwe cijfers.
Dymo
02-08-2024 om 14:41
Het hangt er ook vanaf of je kind op kamers is en in welke stad. Mijn dochter had een piepkleine studio in Amsterdam en betaalde daar 600 euro exclusief gas/water/elektra voor. Misschien is het elders goedkoper. Zij kreeg wel huurtoeslag na haar 23e geloof ik. Ze deed een 6-jarige studie, dus dat loonde nog wel even. En zorgtoeslag natuurlijk. Heeft je kind dat aangevraagd? Ik kon haar studio met mijn woonverzekering meeverzekeren, dat scheelde een hoop geld.
Al met al had zij 1100 euro per maand nodig om alles van te betalen, inclusief collegegeld. Zij was van de leenstelsel-generatie, dus ze kreeg helemaal niks aan studiefinanciering. Ik droeg bij wat ik kon en gelukkig schoven opa en oma ook het één en ander haar kant op. De rest moest ze lenen. En nu dus ook allemaal weer terugbetalen.
IMI-x2
02-08-2024 om 15:42
Dymo schreef op 02-08-2024 om 14:41:
Het hangt er ook vanaf of je kind op kamers is en in welke stad. Mijn dochter had een piepkleine studio in Amsterdam en betaalde daar 600 euro exclusief gas/water/elektra voor. Misschien is het elders goedkoper. Zij kreeg wel huurtoeslag na haar 23e geloof ik. Ze deed een 6-jarige studie, dus dat loonde nog wel even. En zorgtoeslag natuurlijk. Heeft je kind dat aangevraagd? Ik kon haar studio met mijn woonverzekering meeverzekeren, dat scheelde een hoop geld.
Al met al had zij 1100 euro per maand nodig om alles van te betalen, inclusief collegegeld. Zij was van de leenstelsel-generatie, dus ze kreeg helemaal niks aan studiefinanciering. Ik droeg bij wat ik kon en gelukkig schoven opa en oma ook het één en ander haar kant op. De rest moest ze lenen. En nu dus ook allemaal weer terugbetalen.
Maar Dymo, de huurprijs passen we natuurlijk aan, die is bekend. Het gaat me juist om de wat moeilijker te kwantificeren posten: boodschappen, kleding, sport enz. en dat we geen posten vergeten.
Mugske
02-08-2024 om 17:42
IMI-x2 schreef op 02-08-2024 om 15:42:
[..]
Maar Dymo, de huurprijs passen we natuurlijk aan, die is bekend. Het gaat me juist om de wat moeilijker te kwantificeren posten: boodschappen, kleding, sport enz. en dat we geen posten vergeten.
Die posten zijn inderdaad lastiger en ook heel erg afhankelijk van de persoonlijke situatie. Kosten voor kleding zal niet anders zijn dan nu. Sport afhankelijk van de sport die je doet, sportabbo bij sportcentrum universiteit is niet duur (vaak goedkoper dan reguliere sportschool).
Denk ook aan zaken die nodig zijn voor de studie zoals bijv laptop (of vervanging daarvan op termijn)
IMI-x2
02-08-2024 om 17:50
Mugske schreef op 02-08-2024 om 17:42:
[..]
Die posten zijn inderdaad lastiger en ook heel erg afhankelijk van de persoonlijke situatie. Kosten voor kleding zal niet anders zijn dan nu. Sport afhankelijk van de sport die je doet, sportabbo bij sportcentrum universiteit is niet duur (vaak goedkoper dan reguliere sportschool).
Denk ook aan zaken die nodig zijn voor de studie zoals bijv laptop (of vervanging daarvan op termijn)
Ik wil dat mijn kinderen leren bugetteren, de tering naar de nering zetten. Bijvoorbeeld wat sport betreft wil ik daarom graag een gemiddeld bedrag geven en niet de kosten van een specifieke sport. Vorig jaar volgde mijn jongste dansles, dat viel ruim binnen haar sportbudget. Nu wil ze tennis weer oppakken, maar dat is zelfs aan de universiteit loeiduur. Ik hoop dat ze nu zelf tot de conclusie komt dat ze beter pas weer kan gaan tennissen als ze een goedbetaalde baan heeft.
Ysenda
02-08-2024 om 19:35
IMI-x2 schreef op 02-08-2024 om 17:50:
[..]
Ik wil dat mijn kinderen leren bugetteren, de tering naar de nering zetten. Bijvoorbeeld wat sport betreft wil ik daarom graag een gemiddeld bedrag geven en niet de kosten van een specifieke sport. Vorig jaar volgde mijn jongste dansles, dat viel ruim binnen haar sportbudget. Nu wil ze tennis weer oppakken, maar dat is zelfs aan de universiteit loeiduur. Ik hoop dat ze nu zelf tot de conclusie komt dat ze beter pas weer kan gaan tennissen als ze een goedbetaalde baan heeft.
Als ze steeds van sport wisselen snap ik dat maar als ze al 10 jaar op hoog niveau hun sport beoefenen zou ik wel uit gaan van die kosten, want dat willen ze dan wel door kunnen zetten.
Mugske
02-08-2024 om 19:39
bij de universiteit waar ik werk kost een sportpas 120 euro ofzo (exclusief fitness) per jaar. Lidmaatschap van de studenten tennis vereniging is daarnaast 55 euro per jaar. Zij organiseren zelf interne tennis lessen (dus je betaalt niet de hoofdprijs). Valt reuze mee denk ik zo, komt natuurlijk wel sportkleding en racket bij.
Je zou kosten voor sportpas al dan niet inclusief fitness kunnen betalen voor je kind. Of bijv. Bedrag dat danslessen nu kosten kunnen geven. Wil ze iets anders, dan zelf financieren.
Datzelfde zou je kunnen doen voor boodschappen: x bedrag, wil ze luxer eten / goedkoper eten, dat is dan aan haarzelf.
Poms
03-08-2024 om 00:02
IMI-x2 schreef op 02-08-2024 om 15:42:
[..]
Wij rekenen voor eten 12.50 per dag. Kleding 60 euro per maand. Vermaak (uitgaan etc) 140 euro. Sport 40 euro (sportschool). We berekenen ook boeken, dat is wel studieafhankelijk. Het ene kind maakt hierin veel kosten en de ander niet. En bij het ene kind nog reiskosten, dat de ander weer niet heeft.
tsjor
03-08-2024 om 08:59
Kun je niet beter je kind zelf een berekening laten maken? Met de vraag waar ze denkt dat het geld vandaan moet komen? Dan kun je altijd nog bepalen wat je wil en kunt bijdragen.
Tsjor
Poms
03-08-2024 om 10:23
tsjor schreef op 03-08-2024 om 08:59:
Kun je niet beter je kind zelf een berekening laten maken? Met de vraag waar ze denkt dat het geld vandaan moet komen? Dan kun je altijd nog bepalen wat je wil en kunt bijdragen.
Tsjor
Het één sluit het ander niet uit toch? De gemiddelde student heeft geen idee wat boodschappen kosten bijvoorbeeld. Is toch prima daar samen een berekening voor te maken omdat je daar als iemand die al langer een huishouden voert en rekeningen betaalt beter zicht op hebt?
IMI-x2
03-08-2024 om 10:24
tsjor schreef op 03-08-2024 om 08:59:
Tsjor
We doen het samen, Tsjor.
Wederom bedankt Poms. Jongste krijgt inderdaad extra geld voor boeken, zeer dure studie op dat vlak. Oudste juist vrij goedkoop. Zo te zien mogen we wel wat guller zijn op het vlak van eten.
MMcGonagall
03-08-2024 om 10:38
Poms schreef op 03-08-2024 om 10:23:
[..]
Het één sluit het ander niet uit toch? De gemiddelde student heeft geen idee wat boodschappen kosten bijvoorbeeld. Is toch prima daar samen een berekening voor te maken omdat je daar als iemand die al langer een huishouden voert en rekeningen betaalt daar beter zicht op hebt?
Mijn kind had als student vrij snel door wat boodschappen kosten. Ze was er ook snel achter dat de manier van boodschappen doen die ze van huis uit gewend was, niet bij haar studentenbudget paste.
Poms
03-08-2024 om 10:45
MMcGonagall schreef op 03-08-2024 om 10:38:
[..]
Mijn kind had als student vrij snel door wat boodschappen kosten. Ze was er ook snel achter dat de manier van boodschappen doen die ze van huis uit gewend was, niet bij haar studentenbudget paste.
Zeker. Ze leren het heel snel. Als ouder wil je het bedrag niet aan de hand van iedere leercurve blijven aanpassen lijkt me, dus een beetje reeële start qua ouderlijke bijdrage is voor beide partijen fijn toch?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.