Mandy
25-09-2012 om 21:29
Studenten delen huis, wie zorgt voor wat in inboedel ...
Met twee jongemannen in een huis die om financiële redenen een huis delen, omdat ze het met een studiefinanciering en een bijbaantje dit niet alleen kunnen opbrengen. Nu is het zo dat onze zoon de hele zomer 7 dagen in de week heeft gewerkt en een flink bedrag bij elkaar had gespaard. Hiervan heeft ie de hele inboedel gekocht met alles er op en eraan. De afspraak was dat die ander dan zou zorgen voor een wasmachine en gordijnen in de woonkamer. (dat is het enige wat ie hoefde. Echt alles verder in huis inclusief bestek, servies, stofzuiger etc. is door onze zoon gekocht. Voor zijn studie heeft ie heel hard een wasmachine nodig. Die andere jongeman beloofd het steeds en zegt ook tegen ons (mijn man en ik), ja, die wasmachine kan ik kopen voor 80 euro van mijn Oma en mijn moeder gaat de gordijnen maken. Maar ...nu drie maanden verder ... nog steeds niks. (en eigenlijk had ie ook geen bed en leent nu de bedbank van onze zoon. Dus kortom hij had helemaal niks. De irritatie over die wasmachine bij mijn zoon is groot, want die heeft ie hard nodig omdat ie voor zijn studie veel sportkleding moet wassen. Zal hij dit gaan bespreken? En vooral hoe? Mogen wij als ouders ook iets met die jongeman bespreken?
Annet
25-09-2012 om 22:28
Als ouder zou ik helemaal niets
maar je zoon moet die jongen echt dringend gaan aanspreken. Oftewel bedbank terughalen, servies en bestek op eigen kamer zetten, stofzuiger niet meer beschikbaar stellen. Jongen moet zijn verplichtingen nakomen. Heel leerzaam voor je zoon om dit te regelen. Hier zal hij nooit meer intrappen.
Als zijn ingrijpen niet gaat helpen, kun je altijd nog overwegen of je als ouder iets gaat doen. Dat zou ik dan richting ouders van die jongen doen. Niet rechtstreeks naar de jongen zelf.
tonny
25-09-2012 om 22:31
Beetje achterafpraten, maar...
als die wasmachine zo belangrijk is, waarom heeft hij dan zijn spaargeld niet gestopt in een plezierige wasmachine? Je kunt beter kringloophuishoudspullen hebben dan geen wasmachine.Maar goed, da's achteraf praten.
Ik heb de stelregel dat ik elk kind dat op zichzelf gaat wonen een wasmachine geef (nr 4 is net bezorgd).
Ik denk dat jullie bij aanvang van dit nieuwe wonen veel te royaal zijn geweest. Kende je zoon die jongen al? Waarom hebben ze niet bij aanvang eerlijk verdeeld wie er wat zou kopen?
Waar wast die jongen nu zijn kleding? Lastig hoor. Toch maar samen een datum afspreken dat beide dingen, wasmachine en gordijnen, geregeld zijn. Maar ja, je hebt niet echt een ' Want anders...!' geloof ik.
dirksmama
26-09-2012 om 09:17
Huur verhogen
Ik zou zoon aanraden meteen huisgenoot huur te laten betalen voor het gebruik van de spullen. Snap eigenlijk ook niet waarom er nieuw spul gekocht moest worden, vind dat zonde van het geld, maar goed dat is achterafpraat.
krin
26-09-2012 om 09:29
Tonny (ot)
Dat is waar, je vierde gaat (of is?) er nu ook vandoor. Hoe voelt dat? Ik was zelf de laatste (ook van 4) die vertrok, en mijn ouders waren er tegen die tijd ook wel klaar mee, die hebben het nest niet meer als vervelend leeg ervaren, volgens mij. We kwamen ook allemaal om de haverklap langs, dat scheelde
tonny
26-09-2012 om 10:09
Jaja
allemaal weg.
Gisteravond belden er twee en waren de andere twee op msn. Maar dat is niet elke dag zo hoor, we hebben niet constant contact. Langskomen is bepaald niet 'om de haverklap'. Gisteren wilde zoon komen eten, moest ik net een avonddienst werken
Tja, hoe het nu voelt met een leeg nest, wat zal ik zeggen. Het voelt nog niet als 'voor altijd', ook omdat er nog een kamer in tact is denk ik. En nu en dan een stukje weekendwasgoed tussen de was.
Maar met boodschappen doen is het anders. Met eten ook. Deze week is echtgenoot ook een paar dagen niet 's avonds thuis, dat is dan wel apart.
Mwah, ik denk dat het wel gaat wennen.
Alleen jammer dat het allemaal zo snel gaat. Veel te snel. Het leven speert voorbij.
mix
26-09-2012 om 16:17
Huh er staat toch
nergens dat de jongen allemaal nieuwe spullen heeft gekocht? Enkel dat hij een inboedel heeft gekocht.
Ik zou zoon vertellen niet meer te delen met de jongen maar idd zoals genoemd gebruik-geld te gaan vragen.
Tirza G.
26-09-2012 om 19:47
Oooooo ja
Die is lekker ja. Tja, dit zal je zoon zelf moeten regelen. Beginnen met een gesprek, Echt Heel Vervelend allemaal, en dan sancties in het vooruitzicht gaan stellen. Dít is nou volwassen worden, óók voor die andere knul. Want die laat het zich lekker makkelijk allemaal aanleunen, niet waar.
Tirza
skik
26-09-2012 om 21:37
Even benieuwd
De jongens delen een huis omdat ze het ieder voor zich niet kunnen betalen. Ze zijn dus afhankelijk van elkaar. Als de 1 vertrekt, heeft de ander een probleem. Kan het zijn dat die jongen misbruik maakt van dat feit?
skik