janna
05-12-2011 om 15:32
Samenwonen 18 jaar, betalen jullie mee?
Mijn dochter studeerd hier in de buurt,half uur met trein. Vriend idem dito.
Zijn in okt samen gaan wonen in antikraakpand. Kost 95 pp per mnd.
Dochter krijgt uitwonende studibeurs, is dit jaar 500 volgend jaar 400. Heeft baantje van ong. 9 a 11 uur per week.
Wij hebben schoolgeld betaald.
Ik heb beloofd eerste 3 mnd € 80 te betalen.
Betalen jullie ook mee aan samenwonen. Noodzakelijk op kamers tav reistijd vind ik nog weer iets anders...
houdt natuurlijk wel iets over als ze uit huis is, maar of je nu voor 4 of 5 pers kookt , doet het 'm ook niet..
Wilgenkatje-
05-12-2011 om 17:11
Als je dochter in haar eentje antikraak was gaan wonen
wat zou je dan hebben betaald? 95 pppm is ongelooflijk weinig hoor, een studentenkamer kost veel meer.
Wat is nou precies je vraag?
Shonagh
05-12-2011 om 19:36
Onkosten
Nou het scheelt wel meer dan alleen het eten, ook drinken, brood, tussendoortjes enz. Verder verwarming kamer, electriciteit (laptop, tv enz) extra was. Volgens mij heeft de Nibud wel een berekening wat de kosten precies zijn.
Vic
05-12-2011 om 20:19
Duo
Ik ben van plan om t.z.t. de bijdrage te betalen die wordt berekend door DUO, mits kind het nodig heeft en ik het kan betalen. Het is wat mij betreft verder niet afhankelijk van of ze huisgenoten heeft of alleen een kamer huurt.
Maylise
05-12-2011 om 21:24
Noodzakelijke onkosten
Ik betaal alleen noodzakelijke onkosten. Ik betaal geen kamers als de studie zich binnen reisafstand van de ouderlijke woning bevindt. Ik zou het wel willen in theorie maar geld kan nu eenmaal maar een keer worden uitgegeven. Met veel kinderen die ook nog eens allemaal lange studies volgen moet ik mijn bijdrage beperkt houden tot wat noodzakelijk is.
In jullie geval zou ik dus geen bijdrage lever. Niet omdat ze samenwoont of omdat ze anti kraak woont maar omdat ze binnen reisafstand van het ouderlijk huis studeert.
Ik betaal nu bijvoorbeeld wel voor mijn dochter aangezien ze door de omstandigheden op kamers moest. Als die noodzaak er niet was geweest had ik geen bijdrage geleverd.
Vertigo
06-12-2011 om 04:00
Wel
Collegeld betalen is al een flinke bijdrage en met zo weinig huur zou ze het wel moeten redden. Maar als ik het geld had als ouder zou ik nog wel iets extra toestoppen
Dat ze al zo zelfstandig is, is toch ook fijn.
En binnen reisafstand ouderlijk huis als reden om niet bij te dragen... Tja, het is toch goed als ze op zichzelf kunnen? (mits ze de verantwoordelijkheud daar ook voor nemen..)
app-sent
janna
06-12-2011 om 11:28
Bromvlieg
Nou, het is mijn 1e wat uit huis gaat.
en ik ben even benieuwd of ouders dan mee betalen aan onkosten van kind , die al met 18 samenwonen!!
Wilgenkatje-
06-12-2011 om 15:21
Aha
Tja, bij mij waren ze vrij lui met uit huis gaan, ik heb geen praktijkverhaal voor je.
Maar of ze samenwonen of niet, met 18 jaar is de studie nog (lang) niet voltooid en heb je als ouders zover het in je vermogen ligt de taak daaraan bij te dragen.
Hoe doen de ouders van vriendje het?
dirksmama
06-12-2011 om 16:01
Ze studeert toch?
Maakt het dan uit of ze in een gedeeld studentenhuis woont of in een antikraak met haar vrijer?
Of vind je dat zodra een meisje gaat samenwonen ze niet meer door haar ouders, maar door haar vriend onderhouden moet worden?
janna
06-12-2011 om 17:46
Eigenlijk
eigenlijk vind ik , dat als een stel samen gaat wonen, daar zelf voor kiest, en dan ook zelf alles betaald.
Want het samen wonen heeft in dit geval niets met studie te maken.
Als mijn dochter 23 oid was geweest, had ik er ook niet over geprakiseerd om iets bij te dragen in kosten van samen wonen. maar nu ze 'nogmaar"18 is, weet ik het eigenlijk niet zo goed.
Nu hebben kunnen wij ook net rondkomen, zou misschien wel heel iets nog afkunnen, maar van sparen komt bij ons niet heel veel...zeg maar niets.
Tirza G.
06-12-2011 om 19:51
Uitwonenden beurs
van 500 eu? Hoe kan dat? Die is maar 300 - de rest moet je er bij lenen toch? Werkt ze?
Tirza
janna
06-12-2011 om 20:59
én
En ze heeft een bijbaantje van zo'n 11 uur per week
is zo'n 60 euro per week erbij= 240 per mnd erbij
vaste lasten zo'n 200 per mnd, zorgverzekering zo'n € 30 als je de zorgtoeslag er weer af rekent.
dat is 230 , eetkosten er nog bij. onkosten voor studie heeft ze niet, studie is al betaald. Boeken heeft ze zo weinig mogelijk.
uitgaan doen ze niet.
Heeft in herfstvak, extra gewerkt, zal in kerstvak ook wel gebeuren denk ik.
dus al met al.... zit ze niet heeeeel krap, volgens mij...
Kaaskopje
06-12-2011 om 22:13
Janna
Je zegt dat je dochter én haar vriend nu 500 en volgend jaar 400 euro aan studiegeld krijgen. Dat is samen 1000 en 800 euro. Met de verdiensten van hen allebei mogen ze niet mopperen volgens mij. Ik vind het heel lief dat je nog bijdraagt, maar na de beloofde drie maanden zou ik het ze zelf laten rooien.
Ik heb het idee dat je de onkosten wat te rooskleurig hebt berekend, alleen de zorgverzekering is denk ik al meer als ze ook een aanvullende verzekering hebben. Maar dan nog lijkt het mij haalbaar zonder structurele hulp van jouw kant.
dirksmama
07-12-2011 om 01:47
Volgens mij
zit dat samenwonen je gewoon dwars, daar heb toch al eerder eentopic over geopend?
Ik zie het verschil niet echt tussen tijdens je studie met een paar vriendinnen in een studentenhuis wonen of met je vrijer. Gewoon je studeert en je bent het huis uit. En als je studeert is het niet ongebruikelijk als ouders in de kosten bijdragen. Of d huisgenoot nou vrijer is of medestudent maakt niet uit.
janna
09-12-2011 om 18:42
Vind heel verschil
vind op kamers en elk weekend naar huis toe komen met tas wasgoed, nog wel heel vershil met samenwonen en je komt weekend niet meer thuis, en je bent helemaal zelfstandig en je regelt alles zelf.
Was benieuwd of er ouders zijn met 18/19 jarigen die samenwonen en of deze samenwonenden dit zelf bekostigen.
Als het niet noodzakelijk ,reisafstan, is voor studie om het huis uit te gaan, dan denk ik ook niet dat veel ouders dan meebetalen...
dirksmama
09-12-2011 om 20:14
Was is voor kneusjes
Toen ik in Utrecht in een studentenhuis woonde brachten alleen de kneusjes hun was weg in het weekeinde hoor. En vrijwel niemand ging elk weekeinde naar huis. Ook niet degenen die ouders in dezelfde stad hadden.
Op kamers gaan tijdens je studie doen volgens mij de meeste mensen omdat ze zelfstandiger van hun ouders willen leven, en niet zozeer vanwege de afstand alleen.
En zolang je van stufi leeft worden je ouders geacht in je levensonderhoud bij te dragen, of je nou in een studentenhuis woont of hokt, dat maakt dan verder niet uit. Als je uitwonende stufi wilt hebben moet je je so wie so bij je ouders uitschrijven. Je woont zelfstandig op een andere plek, je moet je eigen administratie, bankzaken, verzekeringen, belasting noem maar op regelen. Het al dan niet hebben van een vrijer op hetzelfde adres maakt geen biet uit.
Dus ja, ik denk dat er heel wat ouders zijn met samenwondende studerende kinderen die bijdragen in hun levensonderhoud. Lijkt mij, zolang ze studeren, ook niet meer dan normaal.
Annet
09-12-2011 om 21:52
Toen ik ging studeren.....
lang, lang geleden. Toen vonden mijn ouders het gelukkig belangrijk dat ik op eigen benen kwam staan als 18-jarige.
Dus ik ging op kamers, 5 km van huis, in de dichtsbijzijnde stad. En ja, mijn ouders betaalden mee.
Nou moet ik zeggen dat de beurs toen een stuk rianter was en dat lenen toen nog niet gezien werd als een kwaad dat je beter kon vermijden.
Ik heb wel altijd geleerd zelf bij te dragen dmv een baantje of in ieder geval de extra's zelf te betalen.
Voor Janna, je draagt nu bij aan de kosten van je dochter. Die bijdrage is best laag voor een uitwonende student. Haar kosten zijn overigens ook laag voor een uitwonende student.
Hoewel het kostenverschil voor jou klein is met één kind minder, vind ik het wel redelijk dat je bijdraagt. Maar aangezien jullie zelf een beperkt inkomen hebben, hoeven jullie niet te zorgen dat dochter er ruim bij zit en jullie helemaal niet.
Ik denk dat het tijd wordt dat je met dochter en partner de financiele situatie van jullie gezin en van haar doorspreekt. Dan komen jullie vast tot een redelijke oplossing.
Het feit dat je dochter samenwoont, doet niet terzake. Ook kinderen zonder partner kunnen de behoefte hebben op zichzelf te gaan wonen.
Het feit dat ze dichtbij genoeg studeert om thuis te wonen, zou ik ook liever niet mee laten spelen, tenzij het financieel niet anders kan. Mijn voorkeur is kinderen hun eigen vrijheid te geven.
Vic
10-12-2011 om 16:58
Mijn ouders niet
Mijn ouders wilden destijds alleen meebetalen aan mijn studie als ik thuis bleef wonen én een studie uitkoos waar zij goedkeuring aan gaven. Beide heb ik niet gedaan dus ze hebben niets mee betaald. Mijn eigen kinderen hoop ik op te voeden tot zelfstandige vrouwen die best op hun 18e op kamers mogen, al dan niet 15 km. verderop. Ik hoop alleen niet dat ze t.z.t. het gevoel hebben dat ze uit huis moeten vluchten om wat vrijheid te krijgen, zoals bij mij het geval was.
marjanne
11-12-2011 om 11:59
Een keuze heeft gevolgen
Mijn dochter ging op haar 18e naar Groningen omdat haar vriend daar ingeloot was. Zij had in A'dam kunnen studeren en thuis kunnen wonen. Ik begrijp haar keuze, maar ik kan niet alles voor haar betalen, haar keuze is haar probleem. Wij betaalden het studiegeld en de ziektekostenverzekering(met aftrek van de toeslag). De rest, huur en leefgeld moeten ze zelf regelen . Met studiefinanciering, werk en een (weloverwogen)kleine IB lening hebben ze het goed gedaan.
Natuurlijk gaven we wel eens een exta'tje, betaalde ik een dagje sauna of het grootst gedeelte van een weekje Barcelona. Maar ze moeten leren dat de keus die je maakt gevolgen heeft. Ik ben het niet altijd eens met hun keuze maar het is hun leven.Ze kunnen om raad vragen maar hoeven niet te doen wat jij zegt . En het is belangrijk dat ze merken dat je toch van ze blijft houden ondanks dat je het niet eens bent met wat ze dien
Koeman
12-12-2011 om 09:04
Studiefinanciering
Had uw dochter een basisbeurs of ook een aanvullende beurs ?
majanne
12-12-2011 om 18:53
Aan mij?
alleen de basisbeurs uitwonend
helaas/gelukkig is ons inkomen net boven de aanvullende beurs grens.
Blanc
13-12-2011 om 09:24
Een beetje
het is nu nog niet aan de orde maar over een jaar gaat ook bij ons de eerste studeren en op kamers. Omdat wij zelf niet heel veel overhouden iedere maand is er met dochter afgesproken dat wij zorgen dat collegegeld betaald is en als het nog kan ook de boeken voor onze rekening nemen. Verder moet zij voor zichzelf gaan zorgen met behulp van bijbaan, lening en basisbeurs. Het is niet anders.
Het zou mij hierbij niet uitmaken of ze zou gaan samenwonen of niet, dat staat los van alles.