Lora
22-12-2016 om 12:34
Rokend jongvolwassen kind
Hoi allemaal,
Pfff ik ben erg geschrokken. Ik heb altijd zelf gerookt en heb mijn kind beloofd om haar rijbewijs te betalen als ze zelf niet zou roken. Ze woont sinds haar 20e samen waarbij ik haar 1 keer heb betrapt op roken. Ze beloofde mij dat ze zou stoppen en het niet vaak was. Nu heb ik echter bia via gehoord dat ze toch nog rookt. Is het een goed middel om haar rijbewijs terg te laten betalen? Ze is volwassen dus opzoch heb ik niet meer zoveel te zeggen. Maar ik ben hier wel van geschrokken... iemand tips?
Sally MacLennane
22-12-2016 om 12:43
Helaas niet
Ik heb ook jaren gerookt, heb daar ook wat aan over gehouden, ben er gelukkig alweer jaren vanaf. Ik heb gemerkt dat oudste kind, ook volwassen, af en toe rookt. Gelegenheidsroker, dat scheelt nog, maar ik weet zelf hoe ellendig verslavend het kan zijn...
Ik kan hem de les gaan lezen, maar hij wéét wat roken kan doen en dat het me soort van invalide heeft gemaakt (om het maar even zwartwit te stellen; ik heb er wel beperkingen door).
Rijbewijs laten betalen vind ik een stap te ver, tenzij ze nu nog aan het lessen is op jullie kosten, dan vind ik het weer wel een gesprek waard. Waarin je in ieder geval je teleurstelling kunt uitspreken.
tante Sidonia
22-12-2016 om 12:46
wat
wil je bereiken?
Wil je je geld terug omdat je je bedrogen voelt?
Wil je dat ze alsnog stopt met roken?
Het is een beetje discutabel. Als zij haar rijbewijs heeft gehaald en daarna is gaan roken kun je er niets van zeggen.
En..hoe zzou je het willen afdwingen die terugbetaling en is 'gedoe' daarover het je allemaal waard?
Raffie
22-12-2016 om 13:54
Nee
dat kan echt niet! Tenzij je van te voren hebt gezegd: als je ooit gaat roken moet je je rijbewijs terugbetalen.
Ik geloof ook niet dat dit de manier is om je kind niet te laten roken, veel beter is zelf het goed voorbeeld geven, denk ik. Maar dat is voor mij misschien makkelijk praten als niet-roker.
Angela67
22-12-2016 om 13:59
lora
tuurlijk niet terugvragne.
past ook niet in een verhouding tussen jongvolwassene en ouder.
je hebt haar geholpen om jarenlang niet of weinig te roken, in de fase waarin het oh zo makkelijk is om dag in dag uit te roken en nergens over na te denken.
dat je daarmee hoopte dat ze nooit ging roken, tuurlijk.
maar jouw rol is uitgespeeld .
als je het gevoel hebt dat je hiermee het onderwerp wel opnieuw met haar kan bespreken vanuit een volwassen standpunt, moet je het zeker doen. Wellicht dat er een gesprek ontstaat waarin zij wat meer vertelt over wat ze ervan vindt dat ze rookt, probeert ze op een bepaalde manier het in de hand te houden etc.
Maar gewoon, als belangstellende volwassene, die weet hoe ingewikkeld dit is. Niet als moeder die de regie wil pakken.
gr Angela
mirreke
22-12-2016 om 14:04
Laten, hoe meer je gaat dwingen
hoe meer dat de relatie met je kind gaat beïnvloeden.
Hier helaas 1 rokende bonusdochter. Zij rookt al heel lang, is zich er ook al heel lang van bewust dat roken slecht voor haar is, maar stoppen is erg moeilijk. Als wij zeuren raakt zij nog gefrustreerder.
Dan 1 20-jarige die niet rookt, en een 18-jarige die uit stoerigheid is gaan roken, een paar, en nu dus helaas helaas ook aan het roken vastzit. Ook hij baalt er zelf van, en is een goed voorbeeld (hoop ik dan maar) voor zijn jongere broertjes, die met afschuw zien en ruiken hoe vies het is...
Maar nee, je kunt haar dat echt niet laten terugbetalen. Dan had je dat in de eerdere afspraken hierover moeten opnemen. Wel kun je aangeven dat je je wel wat bekocht voelt. Want dat kan ik me wel goed voorstellen.
Sandra
24-12-2016 om 15:17
helpen met stoppen?
Ik zou nieuwe manieren bedenken om haar te steunen om te stoppen als zij dat tenminste zelf wil.
Hoe minder mensen in haar omgeving nog roken, hoe gemakkelijker het is om ook te stoppen. Hopelijk roken er dus niet al te veel vrienden!
kenfan
24-12-2016 om 17:14
Samen stoppen
Dat rijbewijs werd in mijn puberteit al als lokkertje gebruikt om het roken te ontmoedigen. En echt, ik heb zoveel vrienden daarmee de hand zien lichten dat ik er geen seconde over gepiekerd heb dat middel zelf toe te passen.
Ik ben er sowieso geen voorstander van de twee te kopppelen. Je hangt zo'n grote worst voor de neus, dat je ze als het ware bijna aanmoedigt te liegen als ze toch een keer voor de verleiding bezwijken.
Als ze je heeft voorgelogen, zou in je recht staan het geld terug te vorderen. Maar zo'n groot bedrag zal ze niet bij de hand hebben, en je zet de relatie erg onder druk. Dat zou het mij niet waard zijn. En zien roken doet roken, als rokende ouder heb je gewoon een slecht voorbeeld gegeven.
Goed voornemen voor het nieuwe jaar: ga samen de strijd tegen de verslaving aan. Succes.
Jaina
24-12-2016 om 17:15
Eigen keuze
Dat is toch echt hun eigen keuze. Ze weten uiteraard prima dat roken slecht is voor de gezondheid.Ze zijn er toch mee begonnen net zoals vele anderen. Ja, dat is vervelend maar wel hun eigen keuze. Ik zou er niets van zeggen verder.
Je kan haar niet dwingen om terug te betalen. Dat was toen. Je kan wel zeggen dat je het stom vind en dat als je het had geweten je niet had betaald of zo. Je mag daarover best je gevoelens laten blijken.
Maar verder moet je haar keuze respecteren. Ze is een volwassen vrouw die haar eigen leven leidt en daarbij haar eigen beslissingen neemt. Beslissingen die heel dom kunnen zijn maar het zijn wel haar beslissingen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.