Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Reizen naar je kind in het buitenland

Hoe vaak bezoeken jullie je in het buitenland wonende kind?
Mijn dochter heeft drie jaar in dezelfde stad gewoond waarheen het makkelijk reizen was. Vlucht + trein en ze woonde in het centrum, 200 meter vanaf het station, goed hotel om de hoek, dus prima te doen om daar een of twee (of drie) keer per jaar heen te gaan.
Inmiddels is ze verhuisd naar de andere kant van het land. Grote stad en ze woont in een buitenwijk. Qua woongenot is ze erop vooruit gegaan, maar het is er te heuvelachtig om te lopen of fietsen, afstanden te groot, dus ze maakt zelf veel gebruik van de bus. Als ik erheen wil heb ik als opties vliegen plus huurauto (heel duur), vliegen en OV (kost veel tijd en ter plekke heb je weinig mogelijkheden), of ferry (Calais, dus niet naast de deur) met eigen auto (maar dat is voor 1 persoon ook duurder dan vliegen). Alle opties kosten ongeveer 8 uur reistijd, net als voorheen eigenlijk want met een vlucht van minder dan 1,5 uur, komt er altijd minstens drie uur luchthavengedoe bij. Bijkomend probleem is dat de hotels in de stad met parkeergelegenheid allemaal peperduur zijn, dus geen optie als ik vaak zou gaan.
Wat zouden jullie kiezen?


Het moet wel te doen zijn dus als 3 keer per jaar nu wel heel veel tijd kost (de kosten nog even niet meegeteld), dan zou ik het bij 1 of 2 keer per jaar houden. 

de reis zien als vakantie dus mijn voorkeur zou dan de ferry zijn
Verder gaan wat je kan qua tijd en geld. Niemand kan in jouw porto of agenda kijken

Met de ferry, één of twee keer per jaar als vakantie?

Kun je niet bij je dochter thuis logeren?

Mijn vriendin gaat 1x per 4 jaar naar haar zoon, zijn partner en de kleinkinderen en haar zoon komt 1x per 4 jaar deze kant op met partner en kinderen dus ze zien elkaar 1x per 2 jaar en dan ongeveer ern maand.

Reis is vergelijkbaar toen jouw oudste in Azië zat.

Kun je niet bij je dochter logeren?

MMcGonagall

MMcGonagall

25-06-2023 om 13:15 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 25-06-2023 om 13:13:

Kun je niet bij je dochter logeren?

Nee, dat is te klein en ze heeft huisgenoten. Ik zou wel in haar straat kunnen parkeren en dan een hotel kiezen zonder parkeergelegenheid, bedenk ik nu.

MMcGonagall schreef op 25-06-2023 om 13:15:

[..]

Nee, dat is te klein en ze heeft huisgenoten. Ik zou wel in haar straat kunnen parkeren en dan een hotel kiezen zonder parkeergelegenheid, bedenk ik nu.

Of een air b&b?

MMcGonagall schreef op 25-06-2023 om 13:15:

[..]

Nee, dat is te klein en ze heeft huisgenoten. Ik zou wel in haar straat kunnen parkeren en dan een hotel kiezen zonder parkeergelegenheid, bedenk ik nu.

Toen mijn dochter buitenlands zat (gelukkig maar voor even), woonde ze ook klein met huisgenoten, maar gelukkig kon ik wel gewoon bij haar op de kamer slapen. Als je inderdaad ook nog onderdak moet wordt de reis wel veel duurder.

MMcGonagall

MMcGonagall

25-06-2023 om 13:21 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 25-06-2023 om 13:18:

[..]

Toen mijn dochter buitenlands zat (gelukkig maar voor even), woonde ze ook klein met huisgenoten, maar gelukkig kon ik wel gewoon bij haar op de kamer slapen. Als je inderdaad ook nog onderdak moet wordt de reis wel veel duurder.

Dat is echt geen optie. We hebben beide wel wat ruimte nodig. Meestal duurt het minder dan 2 uur voor ze op me loopt te mopperen 😂😂

MMcGonagall schreef op 25-06-2023 om 13:21:

[..]

Dat is echt geen optie. We hebben beide wel wat ruimte nodig. Meestal duurt het minder dan 2 uur voor ze op me loopt te mopperen 😂😂

Vanwaar je vraag? Voel jij je tekortschieten of voelt zij zich tekort gedaan? Je zet er smileys bij, maar dat lijkt erop af je na een tijdrovende reis  daar op eieren moet lopen. Je dochter is inmiddels toch ook al achter in de 20?

Mijn dochter woont alweer zes? zeven? jaar  een paar honderd km onder de jouwe aan je nick te zien. Heeft daar een partner, werk en is ingebed in een solide vriendenkring. Was dat niet zo dan zouden we misschien vaker gaan dan 1 x in de twee jaar. Zij komt twee keer paar jaar hier,blijft een dag of 10 en  werkt  vanuit huis en maakt in de weekenden een toerneetje langs vriendinnen en  haar nichten met wie ze een hechte band heeft. Die zoeken haar ook regelmatig op, want vliegen kost bijna niks. Ze zit daar dus niet sociaal te verpieteren, de noodzaak om vaker te gaan is er dus niet, al voelt dat soms wel zo.

MMcGonagall

MMcGonagall

25-06-2023 om 14:27 Topicstarter

kenfan schreef op 25-06-2023 om 14:10:

[..]

Vanwaar je vraag? Voel jij je tekortschieten of voelt zij zich tekort gedaan? Je zet er smileys bij, maar dat lijkt erop af je na een tijdrovende reis daar op eieren moet lopen. Je dochter is inmiddels toch ook al achter in de 20?

Mijn dochter woont alweer zes? zeven? jaar een paar honderd km onder de jouwe aan je nick te zien. Heeft daar een partner, werk en is ingebed in een solide vriendenkring. Was dat niet zo dan zouden we misschien vaker gaan dan 1 x in de twee jaar. Zij komt twee keer paar jaar hier,blijft een dag of 10 en werkt vanuit huis en maakt in de weekenden een toerneetje langs vriendinnen en haar nichten met wie ze een hechte band heeft. Die zoeken haar ook regelmatig op, want vliegen kost bijna niks. Ze zit daar dus niet sociaal te verpieteren, de noodzaak om vaker te gaan is er dus niet, al voelt dat soms wel zo.

Ze is dus nu ongeveer 800 km naar het zuiden verhuisd, dus wellicht wonen ze bij elkaar in de buurt. Daar moet ze nog een sociale kring opbouwen. Dat was in haar oude studentenstad lastiger omdat veel vriendinnen na afstuderen weer vertrekken en het in de zomer sowieso rustig is met iedereen naar zijn thuisland.

Ik vind het zelf ook fijn om haar leefomgeving te leren kennen, dus het is niet zo dat ze dat van me verwacht. Haar vader is in haar oude woonplaats twee keer in drie jaar langsgeweest, dus ik doe het niet slecht.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

25-06-2023 om 15:23

Je hoeft niet per se te kiezen, maar per geval bekijken wat haalbaar is.
Voor mijn bezoekjes naar de overkant, koos ik het liefst voor een overtocht bij Calais, met eigen auto. Vooral inderdaad om flexibel te zijn.

Goedkoop hotelletje in een volgend dorp is misschien een optie (zeker als je je eigen auto mee hebt)?

Geld is maar geld; een bezoekje aan je dochter onbetaalbaar. 
Maar je moet het wel kunnen missen natuurlijk. 
Of haar vragen, wat vaker 'even' naar Nederland te komen.

Een budget bepalen hoeveel je wil en kan uitgeven per jaar aan die tripjes. Hoe vaak komt je dochter naar Nederland.

Samen ergens naar toe?

Ik was die dochter die ergens anders woonde, mijn moeder is vrij jong aan Alzheimer’s overleden.

De herinneringen aan mijn moeder die op de universiteit in mijn kamer kwam slapen, samen met mijn huisgenoten taart bakte en ons hielp verhuizen zijn onbetaalbaar maar de herinneringen daarna aan het Edinburgh Festival, samen een paar dagen Bath of toch onverwachts samen weg in Nederland met een nichtje van mij zijn ook heel fijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.