artje
13-10-2016 om 14:13
Ouders nichtje betalen niet mee terwijl ik haar in huis heb
we hebben door omstandigheden een nichtje van ons in huis genomen omdat het thuis door/samen met de ouders helemaal geëscaleerd was.
nu blijft zij al 4 maanden bij ons en haar ouders betalen nergens aan mee.
ze heeft een baantje en zij verdiend hiermee €600 zij moet hier alles van betalen.
haar ouders hebben toch de plichten om minstens mee te betalen aan bijv haar eten en kleding?
wie heeft voor ons tips hoe wij hiermee moeten omgaan, haar ouders willen niets met ons te maken hebben terwijl alleen maar haar hebben opgevangen zodat ze niet op straat beland.
Elfje65
13-10-2016 om 15:05
Onderhoudsplicht
Dat hebben ze zeker, maar zij hoeven dat niet met jou te overleggen. Als zij er niet met jouw nichtje uitkomen lijkt mij dat een vrij kansloze situatie. Geen idee hoe jouw nichtje dat verder kan aanpakken. Misschien kun je aan haar een kleine bijdrage van bijv. 50 euro vragen voor eten etc. Wel goed van je dat ze bij jou terecht kan.
Triva
13-10-2016 om 16:20
wat is alles?
Wat bedoel je met alles? Zit ze nog op school, bedoel je dat? Dus wat moet ze van die 600 betalen?
V@@s
13-10-2016 om 17:05
600 euro
Dat bedrag zou toch genoeg moeten zijn voor haar onkosten als ze geen huur hoeft te betalen?
Ouders hebben inderdaad een onderhoudsplicht voor jongvolwassenen als ze zelf nog niet in hun onderhoud kunnen voorzien, maar dat lijkt hier niet het geval.
tante Sidonia
13-10-2016 om 17:12
onderhoudsplicht
geldt vlg. mij alleen bij studerende kinderen tot 21 jaar. Als ze aantoonbaar íets' mankeren dan kan uitstel gevraagd worden tot 27.
Als ze geen studie volgen dan moeten ze kunnen rondkomen van een salaris of een uitkering.
Jij kan daarnaast niets van de ouders eisen, maar de dochter moet dit doen. Zij kan als ze studiefinanciering krijgt aan DUO vragen wat haar ouders kunnen bijdragen. Ouders krijgen daar dan een brief over als het goed is gaat dat automatisc. Als de ouders niet in staat worden geacht bij te dragen dan is er een mogelijkheid dat zij een aanvullende beurs aanvraagt bij DUO.
Dat haar ouders niets met jullie te maken willen hebben, heb je maar te accepteren. Mogelijk hebben zij daar een reden voor. Hoe dan ook, jij moet in principe ook niets met die ouders maar je kunt je nichtje steunen door haar te adviseren.
In een uiterst geval kan je nichtje een rechtszaak beginnen om haar ouders te dwingen tot onderhoud.
Yura
13-10-2016 om 19:49
Weinig info
Ik vind 600 euro nou niet bepaald weinig hoor. Wat moet ze daar allemaal van betalen dan? Studeert ze nog? Moet ze collegegeld betalen? Ik denk dat je alles wel zou moeten kunnen doen daarvan. En dan misschien zelfs nog een kleine bijdrage aan jullie betalen? Als ze alleen werkt en niet studeert, lijkt me een bijdrage van 250 euro ofzo aan jullie best redelijk.
dc
16-10-2016 om 22:12
familie
Tenzij jullie het echt krap hebben, zou ik mijn nichtje niet om kostgeld vragen ofzo. Verder zou ik me buiten de relatie met de ouders houden. Hopelijk komt het weer een keer goed.
Ava
17-10-2016 om 14:11
contact
ik heb geen advies over bijdrage in de kosten van je nichtje. Dat er een kans is dat zij voor de keuze komt te staan of zij een zaak tegen haar ouders wil aanspannen, is natuurlijk vreselijk. Dat komt de relatie absoluut niet ten goede, natuurlijk.
Hoe oud is je nichtje eigenlijk? Niet dat leeftijd alles zegt of zo maar het klinkt alsof ze toch wat begeleiding in het herstel van het contact met haar ouders kan gebruiken. Helaas hebben jullie dat ook niet. En toch kan ik mij voorstellen dat je daar met haar eens over praat en daar misschien zelfs externe hulp bij zoekt (via een verwijzing van de huisarts bijvoorbeeld).
Wat in elk geval heel prettig kan zijn om het contact open te houden (voor zo ver mogelijk) zonder in gesprek (en verwijten of discussies te vervallen) is om met enige regelmaat foto's te sturen van wat zij doet bijvoorbeeld. Op die manier wordt de periode geen zwart gat, wel zo prettig als het contact weer hersteld is. En misschien kan het ook zorgen voor een sneller toenadering op termijn tussen nichtje en haar ouders.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.