albana
24-02-2013 om 09:29
Op vakantie en vriend mee....
Wij overwegen om op vakantie te gaan in Mei. Mét de kinderen...ook omdat van de zomer w.s. oudste niet meer mee gaat of alleen een 'gedeelte', ook de kinderen hebben hier 'zin' in.... Toen vriend van oudste hier was en de berichten meekreeeg vroeg oudste of vriend mee mag.Op zich zou dat wel kunnen, het is een aardige jongen, hij past zich leuk aan, zal qua financiën amper uitmaken (is huisje voor 6 en we zijn met z'n 4-en) hij past naadloos bij ons gezin, als vanzelfsprekend.... Maar het stelt ons ook voor dingen die we nog niet (goed) overdacht hebben of op een 'rij'.
Zo had ik me voorgesteld dat jongste en oudste dan zo leuk samen dingen konden doen. Lekker zusje,zus gedoe...Met vriend erbij wordt dat natuurlijk heel anders...En man weet niet goed hoe we extraatjes dan gaan 'oplossen'. Zo hadden wij in gedachten uit eten te gaan met de kinderen. Betalen we dan ook automatisch voor hem? En als we ook naar een pretpark gaan, ook?
Normaal als hij hier is of slaapt en blijft eet hij ook mee en betalen we het ook,toch?
Vinden we het goed als ze met z'n tweeën dingen gaan doen? (nee, ikke niet, ik wilde juist zo graag een 'gezinsvakantie').
Kortom we weten niet goed hoe hiermee om te gaan.
Iemand ervaring me schoonzoons of schoondochters die mee gaan op vakantie?
Op zich ben ik wel geneigd om ja te zeggen, mits we deze issuses opgelost hebben om niet voor onverwachte dingen te komen te staan.
Dit is de eerste serieuze verkering van oudste, hiervoor waren het altijd 'fladders' waarvan we wel aanvoelden dat dat niet lang zou duren. Met deze jongen is het 'anders' dat weten en zien man en ik allebei.
Kun je überhaupt wel voorwaarden stellen? Of moeten we een financiële bijdrage vragen om daarvan die extraatjes (uit eten, pretpark) te bekostigen? Dat voelt een beetje scheef....vriend heeft wel eigen geld, bijverdiensten net als oudste en oudste wilden we eigenlijk tracteren...De ouders van vriend ken ik wel (1 keer gezien) maar ze zijn ook niet op een leeftijd dat je die erbij betrekt (19).
Dus advies gevraagd.
groeten albana
Brianna F
24-02-2013 om 11:30
Tja
Mijn eerste reactie is: vraag een vriendin van jongste mee, dan hebben die ook wat aan elkaar. Maar dan wordt het lastig met de extraatjes. Als je iemand mee vraagt, kun je niet stellen dat ze dan wel eten en uitstapjes zelf moet gaan betalen. Of je moet weten van de ouders dat die zelf wel wat meegeven aan geld.
Maar in het geval van de vriend en oudste. Die hebben zelf gevraagd of hij mee kon, en dan vind ik het niet meer dan logisch dat hij uit eten en pretpark zelf bekostigd. Als je gewoon in het huisje eet niet, dat is te vergelijken met thuis komen eten.
Hanny61
24-02-2013 om 12:00
Ik zou het niet doen
Je geeft in je bericht aan wat jouw verwachtingen zijn t.a.v. de vakantie: gezinsvakantie en zusje/zusje-dingen doen. Dit wordt een andere vakantie als vriend meegaat. Dat is natuurlijk niet erg, maar als je een andere verwachting had, dan is valt de vakantie-met-vriend misschien wel tegen. Ik denk dat je de jonggeliefden best uit kunt leggen, dat jullie (wellicht) voor het laatst met zijn vieren vakantie willen houden en dat hij welkom is voor b.v. een weekendje weg met zijn allen.
Als je er toch voor kiest om hem mee te nemen, dan zou ik hem ook tracteren. Het zou voor mij niet goed voelen om samen uit eten of naar een park te gaan en daarna een rekening aan hem te presenteren. Maar ik kan niet in jullie portemonnee kijken.
albana
24-02-2013 om 12:33
Nou ze hebben het gevraagd....
En wij hebben nog niet geantwoord...dus we kunnen nog alle kanten op.
En nee wij hebben hem niet uitgenodigd...gewoonweg omdat we daar niet aan gedacht hadden.
Wat betreft de financiën...een écht groot probleem gaat evt. betalen niet worden. Het is meer dat het misschien verwachtingen voor de toekomst schept?
En dat maakt het dus lastig.
Wat betreft zusje...zover ik hen ken laten ze zusje heus niet links liggen...dat doen ze niet. Iemand meenemen voor zusje lijkt me dus óók als hij meegaat niet nodig. Maar het wordt inderdaad wel 'anders', minder itiem denk ik. Als we 'onder elkaar' zijn lopen we rustig bloot of half bloot door huis...dat wordt anders als hij mee gaat denk ik.
Ik heb ook niet het gevoel dat het 'voor het laatst' zou kunnen zijn. Ik denk dat in de toekomst er meer van die 'korte vakantie dingen' zijn met ons als gezin. Dat doen wij (al 30 jaar het huis uit) ook nog wel eens met onze ouders...Ik zie de jonggeliefden ook nog niet morgen trouwen of samenwonen.. Dus misschien gaan we volgend jaar en het jaar erop ook wel weer zo'n korte vakantie als gezin doen.
De vraag overviel ons wel enigzins..
groeten albana
Silvester
24-02-2013 om 14:42
Weekend
Als je in Nederland blijft, of dichtbij huis iig, dan kun je ook nog overwegen dat vriend een paar dagen meegaat, bv het weekend en dat derest van de week voor het gezin is?
Maylise
24-02-2013 om 14:55
Nee
Het soort vakantie wat je op ogen hebt klinkt meer als een gezinsvakantie. Als vriend ook meegaat dan is de hele dynamiek toch anders. Voor zusje ook minder leuk. Zelfs al laten ze haar niet links liggen dan is het toch heel anders. Voor haar lijkt me het minder leuk. Voor haar ook een vriendin meenemen zou kunnen maar dan is het hele idee van gezinsvakantie sowieso weg.
Het hangt dus echt af van het soort vakantie wat je op ogen hebt.
Mocht je hem wel nemen kan je best een bijdrage vragen. Jullie hebben hem tenslotte verder niet uitgenodigd. Je kan eerlijk zeggen dat het wat te duur wordt met uitstapjes en dat je dus wel verwacht dat hij een bescheiden bijdrage levert.
Maar goed ik zou hem sowieso niet meenemen. Het klinkt ook niet alsof je er veel zin in hebt dat hij meegaat.
Merel
24-02-2013 om 18:23
Vorig jaar
Wij hebben vorig jaar vriend wel meegevraagd, maar wel een bijdrage gevraagd voor het appartement. We zijn normaal met 4 personen en moesten nu dan een groter appartement boeken. Daarvan heeft hij dus zijn deel betaald en de rest van de vakantie hebben wij gewoon betaald, dus entree van een pretpark, paar keer uit eten (al het eten trouwens natuurlijk) en ze mochten ook een leuk shirt kopen in zo'n abercrombie winkel, toen hebben we het shirt voor hem ook afgerekend. Ze hebben ons andere kind ook leuk erbij betrokken, dat was wel een verzoek van ons, anders hadden we het niet leuk gevonden. Het was trouwens een stedentrip dus veel alleen hebben ze niet gedaan.
Het was trouwens heel gezellig met zijn allen.
albana
25-02-2013 om 08:05
Anders voorgesteld...
Ook al hadden wij het ons anders voorgesteld...dat wil niet zeggen dat we onze verwachtingen niet kunnen aanpassen. Dat kan best wel.
Ik denk dat ook meespeelt dat hij als enig kind van met een vechtscheiding uit elkaar gegane ouders zich ook bij zijn eigen ouders nooit écht gezin heeft gevoeld.
Hij heeft eerder al aangegeven zich hier bij ons erg happy te voelen. Dat heeft nog niet geresulteerd in contine hier zijn, dat weet hij heel goed te doseren...maar zoals hier, met een vader én een moeder en geen gedoe en onderlinge concurentie (die er bij zijn ouders dus altijd is) kent hij helemaal niet.
Hij is laatst met man en mijn broers en andere mannelijke familieleden wezen karten, een 'mannendagje' en was stomverbaasd over de ontspannen manier waarop al die mannen/jongens zo ontspannen familieér met elkaar omgaan.
Zo 'gemakkelijk' zonder gespannen gedoe...zoals hij het noemde.
Dat 'gezinsgedoe' zoals wij ons de vakantie voorstelden is hem dus totaal onbekend.
Ik denk dat dat meespeelt in hun vraag om mee te gaan...
Dat hij dus eigenlijk ook erg graag zo'n gezinsgedoe-vakantie wil. Ook al is het met zijn schoonfamilie...
Ik geloof dus niet dat ze zich met z'n tweeën helemaal gaan terugtrekken...dat vind ik niks voor hun. Als hij nu hier is zitten ze ook gewoon op de bank beneden. En ik hoor wel eens van anderen dat dat ook wel eens heel anders gaat.
We hebben alles in overweging genomen...en hij mag mee, man wil wel afspraken met hun maken (met allebei dus) en een bijdrage vragen. Die bijdrage is ong. genoeg om die extraatjes te betalen...Dus geen kapitaal. Het huisje en het gewone eten daarvoor dus niet. En dan zoeken ze zelf maar uit of ze dat half,half betalen of hij helemaal. Ik denk dat dat wel moet kunnen. En we willen benadrukken dat het een gezinsvakantie is en dat het de bedoeling is dat we sámen dingen doen, met z'n allen dus.
En ook duidelijk maken dat het nu mag, maar dat niks zegt over de toekomst.
We hebben ook jongste gepolst...en haar maakt het niet uit, zij vind hem wel aardig en vind het prima dat hij meegaat, juist gezellig...volgens haar. Dat scheelt ook.
Oudste weet het al ongeveer omdat jongste verteld heeft dat wij dat vroegen. Wij vertellen ze het vanavond (dan komt hij, ze hebben beiden vrij dinsdag). Moet zeggen nu oudste 'aanvoelt' dat het misschien mag, ze wel leuke plannen maakt met jongste...ze kunnen leuk gaan zwemmen met z'n drieën en als ze nu sparen ook best gaan winkelen met alleen de meiden (ik mag dus mee,hahaha) en dan kan vriendje mooi bij papa blijven is die ook niet zo alleen
Nou we zullen zien..
groeten albana
Brianna F
25-02-2013 om 22:42
Albana
Ik vind het een prima oplossing en ik geloof ook wel dat ze met z'n drietjes op zullen trekken, dat geeft vriend nog meer een gezins gevoel denk ik.
Toch sneu eigenlijk dat zo'n knul dat thuis niet heeft.
albana
26-02-2013 om 10:14
Helemaal blij
Waren de jonggeliefden...ach gut...En vriendje heeft enorm zin in een vakantie zonder 'gedoe'. Het is ook niet dat hij het zo enorm slecht heeft gehad thuis. Het zijn verder hele aardige ouders.Maar meer dat concurentie gedoe onderling dat 'm parten speelt. Ik zie dat ook aan dochter. Dan 'moeten' ze bij vader op bezoek omdat ze vorig weekend bij moeder waren. En als ze dat dan niet doen is er weer heibel tussen die ouders.
Op vakantie met vader betekent dus ook daarna 'verplicht' op vakantie met moeder. Bij getrouwde ouders heb je dat natuurlijk niet én het is ook geen concurentie naar zijn ouders toe...
Voor zover ik weet gaat hij al jaren om dit soort redenen met geen van beide ouders dus mee op vakantie. Hij gaat met vrienden of gewoonweg niet.
En hij 'houd' wel van gezinsgedoe...dat is gewoon zo. Hij ging ook dolenthousiast mee met dat mannen-karten. Of kijken met oudste als jongste een sportwedstrijd heeft. Dus nu we eenmaal aan het idee gewend zijn vinden we het zelfs leuk!
De bijdrage was volgens beiden helemaal oke. Tuurlijk. Geen probleem. Ook rijd hij 2 dagen later pas naar ons toe. Moet eerst nog werken (weekend, verdient goed).
groeten albana
Paal
27-02-2013 om 13:09
Leuk
Vorige zomer ook gedaan. Vriend van oudste en vriend voor jongste. Verkering is ondertussen wel uit. Maar we hebben het heel leuk gehad