Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-03-2014 om 12:12
Dag allemaal, ik hoop dat jullie mij willen adviseren. Het gaat om onze zoon van 20. Tot vorig jaar is hij 19 jaar een fijne zoon geweest. Heeft een MBO 2 opleiding afgerond, voetbalde en had een superleuke bijbaan bij een grote keten, heeft zijn rijbewijs. Wel is hij zwakbegaafd wat hem helaas niet is aan te zien. Hij is groot en ziet er gewoon leuk uit. Dus hij had alles goed voor elkaar. Tot vorig jaar, toen kreeg hij een vriendin. Leuke meid uit een goeie familie, vader goede baan. Wel heeft ze ADHD.
Sindsdien is het volledig mis. Onze zoon heeft al zijn (zuur) verdiende geld uitgegeven aan zijn vriendin. En dan praat ik over een bedrag van zo'n 3500 euro. Zijn contract is niet verlengd omdat een aantal malen gewoon niet is komen opdagen. Hij heeft boven zijn stand geleefd. Van een rustige stabiele betrouwbare jongen is hij veranderd in een gefrustreerde, liegende jongen die nooit meer ontspannen is. Voetballen doet hij nauwelijks meer waardoor hij een team is teruggezet.
Zijn relatie met alle mensen die dicht bij hem staan ( opa en oma, broer, zus) is helemaal verknald omdat hij bij hen zich ook niet aan afspraken houdt en tegen hen liegt. Naar ons toe is hij volkomen respectloos geworden en houdt zich niet meer aan de huisregels. We zijn nu al maanden aan het modderen en we zijn aan het einde van ons Latijn. Wie heeft er een advies hoe we hem moeten aanpakken?
20-03-2014 om 17:54
Goed
dat je met de huisarts gaat praten. Het kan inderdaad zo zijn dat de jongen bij zijn vriendin een bepaald beeld van zichzelf heeft opgebouwd, een beeld dat niet klopt met de realiteit. Je zou daarover met de ouders van het meisje kunnen praten, maar je zegt dat je zeker weet dat je hem dan kwijt bent. Dan is de vraag: wat is erger? Ken je de ouders van het meisje? Kun je inschatten hoe zij naar hun relatie kijken?
Ik denk ook aan een andere mogelijkheid, maar dat komt omdat ik het van nabij heb meegemaakt: het kan ook zijn dat er echt iets mis is, iets in de vorm van schizofrenie. Ze hebben er nu allerlei woorden voor, maar dat maakt voor het verschijnsel niets uit.
Een huisarts kan je wellicht goede raad geven, al kan hij van een afstand uiteraard geen diagnose stellen. Ik hoop dat je gewoon sec vertelt wat er gebeurt, dat helpt je wellicht een stap verder.
Het worden spannende dagen voor jullie: geld op, en een beeld waarin hij nog werkt. Dat moet spanningen op gaan leveren. Het klinkt hard, maar zorg dat je hem geen geld gaat lenen of zoiets. Spaar desnoods wat voor als het heel erg wordt met schulden en zo, maar je kunt het alleen maar doorbreken als je het hem nu ook zelf laat oplossen. Voor elke goede oplossing kun je natuurlijk ondersteunend erbij zijn. Maar verder: heel even afstand, waarbij je kijkt naar wat er gebeurt. En hopelijk duidelijk wat de oorzaken zijn.
Tsjor
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.