Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

MBO-ers zijn studenten

'What's in a name', zou je zeggen. Maar ik begrijp JOB helemaal als zij ernaar streven dat MBO-ers voortaan studenten worden genoemd. en ik was stomverbaasd, dat het wettelijk geregeld is dat zij 'deelnemers' heten.
Gelukkig wil minister van Engelshoven de wet op dit punt gaan aanpassen. Ik ben voor dit emancipatoire streven.

Tsjor

bieb63

bieb63

21-05-2018 om 22:45

Kaaskopje en tjor

Kaaskopje: sorry, typt niet zo lekker op de ipad in het zonnetje....😏
En voor je poll: mijn dochter noemde zich student.

Wat ik verder bedoel (en nee, ik ook geen wo): dat in mijn beleving (of ik moet ertotaal naast zitten) een studenrenvereniging hoort bij een bepaalde universiteit, opgericht en met leden van die uni. Net zoals ik niets te zoeken heb op een feestje van eoa buurtvereniging waar ik niet woon. Zo bedoelde ik het.

En Tjor: kom op! Het mbo niet voor veel kinderen verplicht?? Volgens mij is de doelgroep de kinderen die het vmbo hebben gedaan,...... die moeten.
En. mbo'ers (de doelgroep mbo'ers) zijn nog niet volwassen een groot deel van hun mbotijd, wonen nog thuis, betalen een groot deel van hun mbotijd geen lesgeld, dus voor hen en hun ouders niet veel andrrs dan op het vo.
En tegen de tijd dat ze lesgeld moeten betalen (meestal laatste jaar), valt dat lesgeld voor een groot deel weg tegen de stufi en vaak nog thuiswonend.

Kaaskopje

Mbo'ers kunnen uiteraard prima snappen wat er op een studentenvereniging gebeurd maar welkom zullen ze niet zijn. Zeker bij de wat meer elitaire studentenverenigingen worden hbo'ers al nauwelijks getolereerd (officieel mag het vaak wel maar er wordt wel op neergekeken).

Maar uiteraard is er wettelijk ook nu niks wat studentenverenigingen tegenhoudt de poorten voor mbo'ers open te zetten. maar dat doen ze niet en dat gaan ze ook niet doen als mbo'ers officieel student zijn. Wat ook helemaal niet erg is want mbo'ers kunnen hun eigen verenigingen oprichten.

En als iemand wel een vereniging wil oprichten voor alle niveaus dan kan dat natuurlijk, ook nu.

Caesar

Caesar

22-05-2018 om 09:44

Van Dale

Ik vind het erg vreemd dat er mensen zijn die heel graag willen dat groepen mensen die iets anders doen, toch hetzelfde benoemd worden. Woorden zijn er juist om onderscheid te maken, anders weten we niet meer waar we over praten.

Ik heb het van Dale woordenboek er maar eens bijgepakt:
Student: iem. die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool
Studeren: zich bekwamen in een vak van wetenschap: hij zit te studeren

Er van uitgaande dat MBO-leerlingen zich niet bekwamen in een vak van wetenschap, maar in een beroep, is het, denk ik, beter om MBO-leerlingen geen studenten te noemen.

Stomverbaasd

Tsjor ik begrijp niet waarom je in álles zo koppig doet.
Ik gaf je een voorbeeld van WETTIG gebruik. Dat is dus geen willekeurig gebruik. En het is maar een voorbeeld uit de enorme lijst van wetten en regels die tevoorschijn komen als je op het woord “student” zoekt tussen de wet- en regelgeving.

Jij was stomverbaasd dat er iets wettelijk geregeld zou zijn en dan in de zin dat MBO-ers geen studenten mogen heten, zie je eerste bericht.
Maar het is niet waar.

“Blijkbaar is er een intense behoefte aan segregatie. Ik constateer het met verbazing.”
Die verbazing vind ik nogal suf. Nederland drijft erop; het poldermodel van tolerantie bestaat vooral uit het keurig scheiden van geesten en sociale klassen en dat al sinds de 80 jarige oorlog.

Woedend sputteren over een vermeende ongelijkheid die er feitelijk helemaal niet is (wij willen ook student heten. Zo heten jullie al, zie de wet) brengt mogelijk het risico met zich mee dat het onderscheid er alsnog of toch weer komt. In de taal wordt het namelijk tamelijk ingewikkeld om in te schatten wat iemand nu werkelijk studeert als hij zegt of schrijft ICT te studeren.

Hoe dan ook, de studentenverenigingen hebben het op hun site steeds over lidmaatschap voor ho of wo studenten. Daarmee zeggen ze inderdaad dat de mbo studenten niet welkom zijn. Maar dat zit niet in het woord student.

Tsjor “MBO-ers hebben niet meer geld, behalve dan die basisbeurs. Dat betekent alleen maar minder schuld (97 euro per maand).
enz. enz. enz.”
Ik weet werkelijk niet wat je daarmee wilt zeggen, maar als je bedoelt dat MBO-ers commercieel aantrekkelijk zijn dan moet het voor hen vrij eenvoudig zijn om bekostiging van hun eigen studentenvereniging te vinden. Dat mag natuurlijk ook een gemengde studentenvereniging zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2018 om 10:34

Kyana

Mbo'ers kunnen uiteraard prima snappen wat er op een studentenvereniging gebeurd maar welkom zullen ze niet zijn. Zeker bij de wat meer elitaire studentenverenigingen worden hbo'ers al nauwelijks getolereerd (officieel mag het vaak wel maar er wordt wel op neergekeken). ===

Tja, aan wie ligt het dan dat dit onderscheid gemaakt wordt? Ik zei het al eerder... snobisme. Ik vind het een zéér kwalijke eigenschap als mensen die met een hogere intelligentie, of een vaardigheid die een ander minder bezit, néérkijkt op wie dat niet heeft. Je hebt lagere intelligentie en domheid. Domheid is niet voorbehouden aan mensen met een lager IQ. Maar ter geruststelling: ik weet dat het zo werkt. Wie daar gelukkig van wordt, moet vooral lid worden van zo'n vereniging. Het schijnt verstandig te zijn voor je netwerk e.d..

Wat die vereniging voor alle niveau's betreft... die is er eigenlijk al: scouting.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2018 om 11:13

Caesar

Zoals ik eerder al over de wet zei dat die de ontwikkelingen in de maatschappij volgt, is dat ook met Van Dale. Als op een goede dag blijkt dat niemand het woord leerling nog gebruikt voor mbo'ers, raakt dat woord uit zwang voor die groep.

Of een jongere zich nu bekwaamt in een praktisch, of wetenschappelijk vak, beide gaat om het eigen maken van kennis, vaardigheden e.d.. Ik vind het echt wonderlijk dat hoger opgeleiden zich het woord student zo toe-eigenen. Het kan honderd keer waar zijn dat het zo in de wet en Van Dale staat, maar wat was hoeft niet te blijven.

Moet het onderscheid blijven vanwege geld, dan is dat natuurlijk kwalijk. Een huurhuis is een huurhuis, maar kan onderverdeeld zijn in sociale huur of vrije sector. Zo kan dat ook met studenten. De ene student krijgt meer financiële steun dan de ander, net wat de ouders kunnen bijdragen, net wat de overheid ervoor over heeft. Dat hoeft niet in het woord uitgedrukt te worden.

Perceptie

Kaaskopje “Tja, aan wie ligt het dan dat dit onderscheid gemaakt wordt”
Welk onderscheid?
Mbo-ers heten ook student, al is dat in de taal nog niet helemaal doorgedrongen. En dat is logisch ook. Er bestaat nu eenmaal geen stukadoorskunde (nochtans een hele kunst, dat stukadoren).

“Ik vind het een zéér kwalijke eigenschap als mensen die met een hogere intelligentie, of een vaardigheid die een ander minder bezit, néérkijkt op wie dat niet heeft.”
Dat gebeurt ongetwijfeld, maar het is wel JOUW perceptie dat dat hier ook een rol speelt.

Volkomen lariekoek natuurlijk, want studenten heten studenten omdat ze studeren en studeren was iets dat alleen op de universiteit gebeurde. Dat is de oorsprong. Niet de wens om onderscheid te maken tussen mbo-ers en hogere opleidingen

Studeren was iets dat alleen betrekking had op kennis en wetenschap, en maar in beperkte mate op vaardigheden.

“Een huurhuis is een huurhuis, maar kan onderverdeeld zijn in sociale huur of vrije sector.”
Jemig. Als er toch ergens verschil tussen bestaat dan is dat wel tussen sociale huur en vrije sector huur.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2018 om 13:27

Miriam

Jij: Dat gebeurt ongetwijfeld, maar het is wel JOUW perceptie dat dat hier ook een rol speelt.===

Uit de tekst van Kyana:

Mbo'ers kunnen uiteraard prima snappen wat er op een studentenvereniging gebeurd maar welkom zullen ze niet zijn. Zeker bij de wat meer elitaire studentenverenigingen worden hbo'ers al nauwelijks getolereerd (officieel mag het vaak wel maar er wordt wel op neergekeken). ===

Ik verzin het niet kennelijk.

Op het hbo studeer je ook, nu willen mbo'ers ook graag student genoemd worden. Het is maar net wat je onder studeren wilt verstaan en daar kan de wet vast in meegaan, op den duur.
Het komt op mij vooral over als dat WO-geschoolden en ook HBO-geschoolden in een kramp schieten bij de gedachte dat hun terrein gedeeld moet gaan worden met mbo-geschoolden. Dat is niet sjiek. Het haalt de status van het studentschap naar beneden.

Er is absoluut verschil tussen sociale en vrije sector-huur. Maar het huis zelf blijft een huurhuis. Ik als sociale huurbewoner, besef dat ik nooit in de vrije sector zal raken. Dat vind ik niet erg.
Dus als een WO-student bang is dat de exclusiviteit van het woord student keldert zodra MBO'ers dit woord ook mogen gebruiken, dan zit 'm dat niet in het woord student, maar in het feit dat die student zijn status wil ontlenen aan een woord en de angst dat die lid willen worden van hun verenigingen.

Ik zit me stilletjes te verbazen dat jij je toevlucht neemt tot het is zo en het moet zo blijven.

Triva

Triva

22-05-2018 om 13:57

kaaskopje

Er zijn zat universitair geschoolden die al niet eens willen dat HBO'ers student worden genoemd. Miriam heeft allang uitgelegd dat het probleem helemaal niet in de naam student zit.

Ik heb er overigens geen enkel probleem mee dat mensen zich verenigen met een bepaalde overeenkomst. Het studeren dus, je hebt studentenverenigingen die aan een HBO of universiteit vast zitten, dan moet je daar dus studeren maar dat mag blijkbaar ook al niet van jou? Laat mensen zelf bepalen wie ze tot hun vereniging opnemen en wie niet. MBO'ers die een studentenvereniging willen kunnen die gewoon zelf starten, ik zie het probleem niet wat jij zit op te blazen.

Scouting? Belachelijk voorbeeld.

Collegekaart.

Als Mbo'er kom je geen studentenkroeg in en kan je geen lid worden van de studentenvereniging of -sportclub. Het is daardoor lastiger een netwerk op te bouwen. Dat schijnen zo'n beetje de nadelen te zijn van het geen student zijn.

Je bent 21 jaar, je wilt de studentenkroeg ik, maar helaas, je bent niet welkom.
Verder mag de Mbo'er zich student noemen ipv leerling, als dat beter bekt.

Een student is voor mij altijd iemand geweest die studeert, aan de Universiteit.
Dus een Hbo'er is voor mij ook geen student.

Mbo en Hbo zijn beroepsopleidingen. Je volgt een opleiding, studeren is WO.

Maar als de Mbo'er en Hbo'er er gelukkiger van worden noemen we ze allemaal student.
Op je 16e naar het Mbo, heet je voortaan student.
Op je 16e naar Mavo/ Havo/ Vwo, een scholier of leerling.

Wat doen we dan met de opleidingsnamen?
Leerling Timmerman of...? Leerling kapster of...?
"Ik studeer voor kapster". Even wennen, maar het kan.

Je verzint ze waar je bij zit

Ja, je verzint het wel “Dus als een WO-student bang is dat de exclusiviteit van het woord student keldert zodra MBO'ers dit woord ook mogen gebruiken” Dat maakt een verstandig gesprek wat ingewikkeld.
Dit “Ik zit me stilletjes te verbazen dat jij je toevlucht neemt tot het is zo en het moet zo blijven.” verzin je ook.

Je bent kennelijk niet in staat om te doen wat nodig is, noch om te zien wat ik doe. Toch is het niet zo heel ingewikkeld. Neem een beetje afstand van het onderwerp en doe niet zo aangebrand. Probeer eens te begrijpen waarom het zo in elkaar steekt. Dat begrijpen kan ook zonder het er mee eens te zijn.

Nogmaals, neerkijken gebeurt (ik zeg niet dat het niet gebeurt) maar dat staat helemaal los van het begrip “student”. Het staat zelfs los van de oorsprong van de studentenvereniging. Mbo studenten heten al student.

“Het komt op mij vooral over als dat WO-geschoolden en ook HBO-geschoolden in een kramp schieten bij de gedachte dat hun terrein gedeeld moet gaan worden met mbo-geschoolden. ”
Dit verzin je ook. Het is bovendien een nogal generaliserend oordeel.
Wist je dat de meeste studenten hoger onderwijs helemaal geen lid zijn van een studentenvereniging? Wie weet zou de meerderheid van hen maar wat graag lid worden van een studentenvereniging voor alle niveau’s.

Waar dit gejammerklaag op neer komt is feitelijk dat MBO-studenten gewoon hun eigen studentenvereniging op moeten zetten. Dat zou zomaar het begin van het eind van de elitaire studentenverenigingen kunnen zijn.

Ik verbaas me er meer en meer over dat je deze eenvoudige uitweg niet ziet.

Ik stoor me aan de manier waarop deze discussie de verantwoordelijkheid bij anderen legt: Anderen moeten andere worden gebruiken, hun toelatingsbeleid veranderen, etc. Terwijl de oplossing bij de “onderdrukten” zelf ligt.

tsjor

tsjor

22-05-2018 om 20:18 Topicstarter

Mirjam

IK denk niet dat je naar de huurwet moet kijken., waar de terminologie ter plekke wordt aangepast, maar naar de wet educatie en beroepsonderwijs. Daar gaat het over 'deelnemers'.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2018 om 22:41

Wil

"Ik studeer voor kapster".===

Eerlijk is eerlijk, dat klinkt (nu nog) wat koddig. Ik heb het weleens gehoord. Maar als iemand daar een gevoel van eigenwaarde aan kan ontlenen vind ik dat positief.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-05-2018 om 22:48

Studeren

Studeren impliceert toch dat je enige mate van theoretische kennis tot je neemt? Het zwaartepunt van de theorie op het mbo bestaat uit basale vaardigheden die je eigenlijk op de middelbare school had moeten leren. Niet voor alle opleidingen natuurlijk, voor verpleegkundige of apothekersassistent moet je waarschijnlijk best veel leren, maar voor stratenmaker of kapper is de theorie minimaal.

Kaaskopje.

Tja, als je zelfbeeld en zelfvertrouwen daar van afhangen dan kunnen dingen anders benoemen je een positief gevoel geven. Maar dat is meer bedoeld voor de buitenwereld.

https://www.ensie.nl/redactie-ensie/eigenwaarde

Blijkbaar voelt dat zo voor veel Mbo'ers, zij willen student genoemd worden. Dat gebeurt in de praktijk al maar het moet officieël worden. Ik vind het prima als ze daar gelukkig(er) van worden.

Maar meer is het dan ook niet, een andere benaming.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2018 om 01:53

Phryne

Niet elke mbo opleiding is met de handen werken. Ik heb een jaar MEAO gedaan. In het grijze verleden. Een mbo opleiding. Alleen theorie. Ik heb daar Recht van Eberhardt van der Laan gehad. Daar ben ik geloof ik trotser op dan dat jaar MEAO 😃.

Je opmerking over verpleegkundigen en apothekersassistenten... ik weet niet wat ik daar beleefd op moet zeggen. Hoezo waarschijnlijk?

Op zich snap ik uiteraard wat je bedoeld met dat je voor typisch praktische beroepen amper theorie hoeft te doen, maar als je van de gedachte af kunt stappen dat studeren alleen over theorie kan gaan, dan is er misschien ruimte om praktijk ook studeren te noemen. Als meubelmaker moet je verstand van het materiaal hebben. Dat moet je dus "bestuderen". Dat geldt ook voor haar, bloemen, e.d.. Studenten die arts willen worden zitten ook niet 6 jaar in de collegezaal. Die lopen co-schappen e.d.. Ze moeten méér theorie verwerken, dat is waar.

Waarom?

Waarom willen mbo-ers studenten genoemd worden? Lijkt mij een veel beter idee om het imago van de opleidingen en de beroepen te verbeteren. Als je de naam verandert in iets wat het niet is, wordt het toch niet beter? Beetje dezelfde situatie als secretaresse vs managementassistente. Maar dan lastiger. Want er bestaan al studenten en tussen universiteit en mbo zit een enorm verschil. En dan bedoel ik niet eens het niveau, maar de manier van lesgeven en het wetenschappelijke karakter ervan. Het aantal contacturen dat meestal veel minder is, enorme groepen voor colleges, groot deel zelfstudie, brede theoretische basis.

Wat betreft studentenverenigingen, dat vind ik al helemaal een rare vergelijking. Heel veel opleidingen (niet alleen universiteit) hebben verenigingen voor hun eigen studenten. Dat kunnen MBO-opleidingen ook doen (wie weet zijn ze er wel). Er zijn veel meer verenigingen die niet gelieerd zijn aan een opleiding dan wel. Sportverenigingen bijvoorbeeld.

bieb63

bieb63

23-05-2018 om 08:38

Wat eel grappig is

Dat de meeste hbo's gewoon school genoemd eorden..... Denk bijv aan de Haagse Hoge School, of de school voor de journalistiek. Dus what's in a name....? En op een school zitren scholieren 😉

Overigens vergist men zich vaak in de theoretische kant van een mbo opleiding. Wellicht is dat op niveau 2 minimasl, maar op niveau 4 zeker niet. Dat is heel veel theorie.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2018 om 08:47

Drietje

Wat de verenigingen betreft vind ik het ook helemaal niet noodzakelijk dat mbo en hbo in hetzelfde zaaltje zit als wo. Als wo er gelukkiger van wordt om apart van de rest te onderonsen, vooral zo houden.

Ik gaf eerder al aan dat scouting een vereniging is waar gemengde niveaus bij elkaar zitten en dat was een serieuze opmerking. Daar heb je mensen waar 'iets' mee is, mbo, hbo- of wo-opleiding. Dat werkt prima. Mocht er toch iets niet lekker gaan, dan gaat dat meestal om karakters en niet omdat de een slimmer is dan de ander.

Verenigingen

Maar dat is bij sportverenigingen toch precies hetzelfde? Ik denk trouwens helemaal niet dat wo'ers per se onder elkaar moeten zijn, maar als je dezelfde opleiding doet bindt dat. Geldt hetzelfde voor alle niveaus. Ik denk dat een studentenverenigingen van een MBO ook geen universitair student aan zou nemen. Denk je wel?

Overigens zijn er genoeg wo-ers die zich niet thuisvoelen bij een studentenvereniging (grote meerderheid), waaronder ikzelf destijds. Het is veel meer dan intelligentie wat die verenigingen bindt (drank bijvoorbeeld).

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2018 om 09:04

Poll

Er lopen nu twee polls. Iemand die ik ken heeft het overgenomen. Ze zit in de politiek en doet regelmatig research over/naar bepaalde maatschappelijke onderwerpen. Bij haar is nu de stand 80 procent 'student' en dus 20 'leerling'. Bij bij 72 en 28. Haar groep is veel groter, dus een redelijk betrouwbaar beeld. De poll blijft in totaal 6 dagen staan, het is dus nog niet afgelopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2018 om 09:05

Bij bij 72

Bij mij 72.

Kijken

Tsjor “IK denk niet dat je naar de huurwet moet kijken., waar de terminologie ter plekke wordt aangepast,”
Dat is flauwekul. Je bewering was dat wettelijk geregeld is dat mbo-ers deelnemer moeten heten (en geen student mogen heten). Als dat waar was dan zouden ze in geen enkele wet “student” heten. Ik heb met één voorbeeld aangetoond dat een wettelijk verbod of gebod rond de benaming van studenten cq deelnemers niet bestaat.
Een voorbeeld uit een rij van meer dan honderd. De WEB zat daar ook bij.

“maar naar de wet educatie en beroepsonderwijs. Daar gaat het over 'deelnemers'.”
Zelf heb je kennelijk niet gekeken.
Doe dat maar. Je komt 9 x de term “student” tegen, doelend op deelnemers mbo.

Ik denk dat je bij studentenverenigingen moet kijken en hun toelatingsbeleid.
Daar vind je dat zij zich richten op studenten ho en wo.
Het is dus niet het woord “student” dat bepalend is, maar de toevoeging van het niveau.

Links rechts ingehaald

Kaaskopje, die polls zijn natuurlijk bijzonder onbetrouwbaar. Zoals alle polls dat zijn.
Maar eh, ik ben wel benieuwd hoe je je voorstelt dat mbo-opleidingen “studies” genoemd gaan woorden en deelnemers “studenten”.
De manier waarop de voorstanders de discussie voeren roept toch werkelijk het tegendeel op: een wettelijke regeling inderdaad, maar met verschillende benamingen. Gewoon omdat er objectief gezien voldoende verschillen zijn tussen de opleidingen om een verschillende benaming te rechtvaardigen.

En een verschil natuurlijk dat door rechts, vanwege die eigenwaarde, nog eens extra benadrukt moet worden.

De brieven van de werkgeversorganisaties liggen al op de mat: doe het niet, draai het om, we worden gek van de verwarrende sollicitatiebrieven!!!

Dit “opkomen voor de zwakkeren” is van het soort ‘wal in de sloot’

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2018 om 10:48

Miriam

Je bent kennelijk niet in staat om te doen wat nodig is, noch om te zien wat ik doe. Toch is het niet zo heel ingewikkeld. Neem een beetje afstand van het onderwerp en doe niet zo aangebrand. Probeer eens te begrijpen waarom het zo in elkaar steekt. Dat begrijpen kan ook zonder het er mee eens te zijn.===

Ik zit op afstand van het onderwerp. Ik betrek het niet op mijzelf, niet op mijn kinderen, op niemand die ik ken. HBO-vrienden van mijn dochters moeten niet zoveel hebben van studentenverenigingen, mijn eigen dochter werkt liever 30 uur naast haar hbo-studie dan zich bezig te houden met studentenverenigingen, dus daar zit het hem ook al niet in.

Maar goed, die afstand dus. Een reactie onder de poll van mijn kennis: "Dus omdat mijn oudste dochter gymnasium doet zou ze meer rechten hebben dan mijn jongste dochter die kader doet. Beide gaan na de examens een opleiding volgen die bij hen past en of dat nu een rechtenstudie is of een koksopleiding, ze dragen beide hun steentje bij aan de maatschappij in de toekomst. De toekomst die draait op hoger- en lageropgeleiden dus voor nu ook gelijke behandeling".

Ik vermoed, ik weet dat niet zeker, dat mbo-leerlingen niet vinden dat zij méér recht hebben op subsidies, dus de aanvullende beurs, dan hoger-in opleiding-zijnde jongeren. Dus als de laatste groep of hun ouders vinden dat het onrechtvaardig is dat deze beurs niet meer voor iedereen is, dan ben ik het er helemaal mee eens en ik vermoed al die mbo'ers met mij. Elke opleiding moet even toegankelijk zijn voor elke VO-verlater. En sommigen misschien aantrekkelijker gemaakt worden als daar te weinig animo voor is.
Ik vermoed ook dat het vooral gaat om het imago van de mbo'er. Alsof mbo 'minder' is dan hbo en wo. En dat is niet zo. Je doet wat je kunt en als je het zo bekijkt is geen enkele opleiding meer of minder. Dus hoe minder onderscheid er gemaakt wordt in woord en rechten, hoe beter lijkt mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2018 om 10:54

Miriam

Als je denkt dat ik dit doe "Dit “opkomen voor de zwakkeren”", dan begrijp je er niets van.

Achtergesteld

Dus MBO-ers voelen zich achtergesteld omdat ze geen student genoemd worden, maar worden in feite bevoordeeld met een studiebeurs. Ik denk dat als alles gelijkgesteld zou worden de studenten er enorm op vooruitgaan en de MBO-ers erop achteruit. Ben carefull what you wish for...

Het hart van het onderwijshuis

Kaaskopje, je bent wel erg veel aan het vermoeden en raden. Daardoor maak je zulke ingewikkelde constructies dat volstrekt onhelder is waar je het over hebt.

De reactie onder je poll kan ik helemaal niet thuis brengen. Waar gaat die poll in godsnaam over en welke veronderstellingen heb je er allemaal bij gehaald?

“Ik vermoed, ik weet dat niet zeker, dat mbo-leerlingen niet vinden dat zij méér recht hebben op subsidies,...ect”
Dit is slap geouwehoer in de ruimte werkelijk. Tegen het leenstelsel voor het hoger onderwijs zijn, heeft helemaal niks met deze discussie te maken. Maar toch wat uitleg.

Het verschil in financiering kent een stevige onderbouwing die te maken heeft met te behalen voordelen door de student en of door de maatschappij.

Grof gezegd kun je stellen dat de maatschappij graag wil dat MBO-ers zich scholen en bijscholen (veel verplichtingen,SK, maar ook ihkv uitkeringsrechten). Daar past een andere financiering bij dan een gedwongen lening.
Van studenten ho wordt beweerd dat zij vooral in zichzelf investeren. De gedwongen lening betaalt zich in de toekomst uit, zo is de mening.

Wie het met die redenering niet eens is doet zijn best maar, maar mbo-ers voortaan verplicht “student” noemen gaat niks aan de financiering veranderen.

Van de hak op de tak spring je weer terug naar de werkelijke discussie met “Ik vermoed ook dat het vooral gaat om het imago van de mbo'er. Alsof mbo 'minder' is dan hbo en wo”

Dit gaat weer over die naam. Student. Alsof het woord student “meer” is dan deelnemer (is niet waar hoor. Studenten hoger onderwijs worden ook deelnemers genoemd. Komt gewoon soms beter uit in de zin, voor de duidelijkheid, voor de leesbaarheid).

Tegelijkertijd: Ja, mbo is minder in de zin van lager dan hbo en wo. Mbo is het midden, het hart van het onderwijshuis. Niet het dak.

Kijk https://www.jobmbo.nl/dit-is-niet-mbo/
Dat is de aanleiding van de discussie.

Ik citeer “Afgelopen weken was JOB een aantal keer in het nieuws omdat wij klaar zijn met de ongelijke behandeling van mbo-studenten ten opzichte van andere studenten. Op meerdere plekken lopen mbo’ers er tegenaan dat ze niet als studenten worden gezien. Ze worden geweigerd door studentenkroegen of krijgen geen studentenkorting, ondanks de MBO Card voor studenten.”

Ik weet niet waar die MBO Card vandaan komt, maar dat lijkt me een kluitje in het riet. Die organisaties die korting of toegang bieden aan studenten ho, bieden die korting niet aan studenten mbo.

“HBO-vrienden van mijn dochters moeten niet zoveel hebben van studentenverenigingen”
De meesten niet zei ik al. Waarom schrijf je het bestaan van het woord “student” toe aan wo studenten die bang zijn om status te verliezen?
Waarom generaliseer je een exclusief gebruik van een klein groepje tot een probleem van maatschappelijke orde waar de meerderheid van deelnemers aan het beroepsonderwijs slachtoffer van zou zijn.

ZIe het begin van dit draadje.
Het gaat over de naam.
De argumenten die daarvoor zijn aangedragen door het JOB en het genoemde krantenartikel, snijden geen hout.
Voor het overige mogen mbo-erg zich al “student” noemen.

Wat blijft er nu nog over dan?

Cjp

Ah, ik zie het al.
Die MBO Card is het CJP.
Korting op van alles, maar niet op bier.

Zelf een kroeg openen lijkt me. Overigens is die CJP pas een mede door de overheid dingetje. Natuurlijk geeft die geen korting op bier. Zou wat zijn zeg.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-05-2018 om 11:46

My 2 cents

Ik vind de bijdragen van Miriam, als ik ze goed begrijp, helder. Blijkbaar is het verschil leerling, deelnemer, student niet zozeer een wettelijk probleem.

Volgens mij is het veeleer een emotioneel probleem met het feit dat er onderscheid gemaakt wordt tussen groepen. Dat onderscheid tussen ‘hogere opleidingen’ en opleiding die ‘minder hoog’ zijn, blijkt meteen een ander gevoel op te roepen van ‘meer’ en ‘minder’ waard, ‘beter’ en ‘slechter’. En er wordt meteen in stelling gebracht dat mbo-ers net zo hard werken, zo niet harder, dan degenen die hun opleiding aan hbo of universiteit volgen. En dat is dan meteen het argument om elk onderscheid onder het tapijt te vegen. Volgens mij betwist hier niemand dat er hard gewerkt wordt in alle categorieën van het onderwijs. Zoals we ook niet hoeven te ontkennen dat er ook overal mensen zijn die zich niet zo hard inspannen.
Punt is volgens mij dat het niet gaat over meer/minder, hoog/laag, hard werken/niet hard werken, beter/slechter. Door het zo te via emotionele kwalificaties te framen, wordt ieder onderscheid gezien als onterecht en onheus. Als discriminatie en segregatie. Terwijl het wel gaat om opleidingen die in veel van elkaar verschillen. Dat is geen waardeoordeel maar een feitelijkheid.

En er is ook een praktisch probleem: mogen mbo-ers uitgesloten worden van bepaalde dingen die wel gelden voor hbo-ers en universitaire studenten (of zo je wilt: leerlingen). Waar het gaat over voorrechten die meekomen met een opleiding, lijkt het me helder dat mensen die daar niet ingeschreven staan, daar geen toegang toe hebben.
In de stad waar mijn oudste studeert hebben de universiteit en de HBO-instelling sportvoorzieningen in het leven geroepen en die worden ook door beide instellingen gefinancierd. Het lijkt mij geen kwestie van discriminatie als je tot die voorzieningen geen toegang hebt als je niet aan één van beide instellingen staat ingeschreven. Doet de mbo-instelling ook mee in organisatie en financiering van deze voorzieningen, dan hebben de ingeschrevenen daarvan ook toegang. Wellicht heeft de mbo-opleiding ook bepaalde dingen georganiseerd waar diegenen van hbo en universiteit geen toegang toe hebben. Prima. Feitelijk moet je dan dus bij je eigen instelling aankloppen om ze te manen mee te doen.

Ik vind het anders wanneer een openbare gelegenheid mensen weert op basis van opleiding. Dat vind ik niet kunnen. Dus de kroeg die alleen jongeren toelaat met een kaart van HBO of universiteit vind ik discrimineren. Net als de niet door een instelling gefinancierde sportschool, schaakclub enzovoorts.
Wil men drinken met een ‘bepaald niveau’, dan moet men maar een besloten club oprichten. Dan is het niet openbaar en kan men het toelatingsbeleid zelf bepalen. Ik neem aan dat men bij het opstellen van de toelatingscriteria eigen keuzes mag maken zolang ze maar niet in strijd zijn met de grondwet. Hetzelfde geldt voor verenigingen, dat is ook al genoemd.
Winkels die in hun kortingenbeleid onderscheid maken tussen verschillende soorten opleidingen/studies vind ik wel raar. Kan niet helemaal benoemen waarom, maar dat komt me vreemd voor. Ik zou ook meer zijn van een jongerenkorting dan van een studentenkorting.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.