Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Masterstudie na Hbo


Annaniem2023 schreef op 17-06-2024 om 20:50:

[..]

Ysenda schreef Dit is onjuist.
Je kunt met een hbo propedeuse, instromen in de universitaire bachelor.

Ikke: ik denk dat Izza bedoelde "beginnen met een universitaire master"

Dat staat er niet en assumption is the mother of all fuck ups.

Lisette_R

Lisette_R

17-06-2024 om 21:50 Topicstarter



Dank voor jullie reacties.
Ik heb niet zoveel tijd dus reageer even op een paar punten.
Dochter gaat sowieso eerst haar Hbo-opleiding afmaken voor ze aan een universitaire master begint. Ik schreef toch echt 'daarna' wil ze een universitaire master gaan doen, dus waarom mensen denken dat ze dat wil doen voor ze haar Hbo-opleiding afgerond heeft, is mij een raadsel.
Ik begrijp dat de meeste masters dus 1 jaar duren.
En dat het van de universiteit en de Hbo-opleiding en de Master afhangt of een premaster nodig is, maar naar ik begrijp vaak wel.
Ik heb eerder gehoord dat een premaster niet altijd een volledig studiejaar duurt. Dus ik dacht: stel ze heeft nog een paar maanden nodig om de HBO-bachelor af te ronden (als het toch niet lukt het binnen 4 jaar af te ronden), kan ze dan tijdens dat 5e jaar waarin ze misschien nog 1 of 2 vakken moet herkansen dan ook aan de premaster beginnen? Ik denk nl. dat ze zelf niet een jaar extra wil verliezen als ze na haar Hbo ook een premaster en nog een master wil doen.
Tot slot, Izza: ze zal het echt zelf uitzoeken, kan ze prima, ze heeft mij niet nodig, maar om bepaalde redenen (zoals ik in mijn OP al aangaf) wil ik me nu, met jullie hulp, informeren hoe het werkt en wil ik dat (nu) niet aan haar vragen.

Lisette_R

Lisette_R

17-06-2024 om 21:51 Topicstarter

Renmuis schreef op 16-06-2024 om 20:11:

Lees ik goed dat haar studie nu in een andere richting is? Je wordt niet tot het schakelprogramma toegelaten als je geen bachelor hebt in een vergelijkbaar vakgebied. Dat zou ik dus goed uitzoeken. Voor een master bedrijfswetenschappen moet je dus ook een hbo opleiding business studies of economie hebben gedaan. Vaak zijn er ook aanvullende eisen, zoals gemiddeld een 7,5 op het hbo of worden er eisen gesteld aan je middelbare school diploma, zoals wiskunde B in je vakkenpakket als je havo gedaan hebt. Goed kijken op de pagina's van de individuele programma's en universiteiten. Daar kun je ook vinden hoe het werkt met studiefinanciering tijdens de premaster, want dat verschilt ook per instelling. Voor de master ontvangt ze sowieso studiefinanciering, tenzij ze al 7 jaar opgebruikt heeft.

Zonder hbo diploma wordt ze zeker niet toegelaten tot de premaster. Alles moet afgerond zijn.

Renmuis, hoe zit dat met die 7 jaar?
Ik dacht dat de studiefinanciering (gratis beurs, dus geen lening) 4 jaar was voor Hbo en dan daarna voor een master (1 of 2 jaar)?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.