Jaymza
29-01-2011 om 11:14
Laatste kind uit huis.
Binnenkort vertrekt mijn laatste kind uit huis.
Toch een mijlpaal in mijn leven. En in dat van hem. Ik hoop dat het hem en mij niet tegenvalt.
Jaymza
tonny
30-01-2011 om 19:30
Nog niet
ik denk dat het nog een of twee jaar zal duren. Het lijkt me een enorme verandering, zeker als ze niet in de buurt blijven en weinig meer thuis komen.
Maar we zullen zien, te zijner tijd.
Jaymza, alle goeds in deze overstap-periode!
sus-anne
30-01-2011 om 19:46
Ook nog niet
lijkt me vreemd als de laatste het huis uit gaat.
vorig jaar zijn er hier twee verhuisd,gelukkig redelijk in de buurt,ik zie ze regelmatig.Dus prima.
er wonen er nog twee hier ,1 van 17 en 1 van 13.
dus het duurt hier nog even voor we echt *kinderloos* zijn.Wat ik wel ervaar sinds de twee oudsten zijn verhuisd,ik heb soms zomaar wat tijd over,dat ik denk,wat zal ik eens gaan doen,dat heb ik jaaaaaaaaaaaaaren niet gekend,is soms ook wel fijn.
succes er mee.
Maylise
30-01-2011 om 21:43
Nog lang niet
Gelukkig nog niet. Drie kinderen zijn nu echt de deur uit, 1 is tijdelijk de deur uit en 4 wonen nog thuis. Het lijkt me helemaal niks als er niemand meer thuis woont. Dan gaan we maar zelf bij een van de kinderen wonen. Kiezen we degene die de leukste locatie heeft
Maylise
Kaaskopje
01-02-2011 om 00:51
Kijk er ook naar uit, maar...
Maar na minstens 25 jaar kinderen in huis zal het ook ineens wel heel stil zijn!===
Je weet dat het gaat gebeuren en je groeit er ook naar toe, maar zolang ze hun bed nog bij je in huis hebben, wéét je dat ze weer thuis zullen komen en voelt hun afwezigheid tijdens een vakantie of een aantal nachten logeren niet als 'stil' maar als 'lekker rustig' en dat is toch iets anders dan wanneer hun bed naar een ander huis gaat en ze definitief het huis uit zijn. Ik heb dezelfde tegenstrijdige gevoelens als AnnaN bij het idee dat mijn dochters het huis uit gaan, en dat is bij ons toch binnen 5 jaar, denk ik. Ik kijk er in zekere zin naar uit. Het lijkt mij best prettig om weer gewoon met mijn man te kunnen doen en laten wat we willen. Maar het idee dat de deur dan niet meer elke dag opengesleuteld wordt door een kind, ik niet meer elke dag gestommel in hun kamer hoor en we voortaan voor 2 mensen moeten koken... het zal vast wennen zijn. Als we nu bijvoorbeeld voor 2 mensen moeten koken doen we 'lekker makkelijk', maar als man en ik voortaan met ons tweeën moeten eten, moet dat gevoel van 'lekker makkelijk' er toch echt weer af.
Fiorucci
01-02-2011 om 11:56
Kaaskopje
De paar keer per jaar dat man en ik samen eten, halen we juist lekker indisch ofzo, want met zijn zessen wordt dat weer zo duur.
tonny
01-02-2011 om 17:21
Het maakt ook uit
waar je kinderen na hun vertrek gaan wonen. Blijven ze in dezelfde woonplaats, dan kom je elkaar vast nu en dan spontaan tegen of pak je de kans voor een kort bezoekje over en weer. Maar als ze elders wonen, wordt dat anders.
Ik ben inmiddels oma, maar mijn kleinkind woont te ver weg om oppasoma te zijn - dus dan verandert er niet zoveel in je dagelijks leven.
Onze jongste woont nog thuis.
Tja, je bereidt je voor op veranderingen, maar hoe het echt voelt, dat weet je pas als het zo ver is.
Ik denk dat mijn leven een sterke nieuwe impuls moet hebben als mijn dochter vertrekt en mijn hoogbejaarde moeder die ik elke week een keer of drie bezoek overlijdt. Maar goed, wie dan leeft, wie dan zorgt.
Maylise
01-02-2011 om 23:06
Kleinkinderen
Ja, Anna daar zeg je zo eens wat. Kleinkinderen zouden natuurlijk ook heel leuk zijn. En als ze niet in de buurt wonen dan komen wij gewoon bij hun wonen. Zullen ze leuk vinden
Maylise
Maylise
01-02-2011 om 23:08
Met z'n tweeën
Ik zie het trouwens nog niet gebeuren dat we echt met z'n tweeën in één huis wonen. Mijn man zal de leegstaande kamers alleen maar als een teken zien om allerlei vage familie leden en vrienden eindeloos lang te herbergen. Dat gaat nog leuk worden. Misschien is het idee om bij de kinderen te gaan wonen toch nog niet zo slecht...
Maylise
tonny
02-02-2011 om 19:24
'bij de kinderen in de buurt'
Tja - welke kinderen? Je hebt er acht toch, Maylise? Die gaan vast niet allemaal in dezelfde regio wonen - dus dat wordt kiezen.
Ik heb er vier en die wonen al niet in dezelfde regio.
Zusenzo
02-02-2011 om 22:26
Went
De laatste vloog uit zo'n 1,5 jaar geleden. Tja het went, het went heel snel. Best lekker hoor weer met z'n tweeen. Geen mam 100x per dag. Kinderen wonen op kamers en komen zo'n 1, 2 nachtjes per maand langs. Dat is dan weer heel gezellig. Ze hebben 't prima naar hun zin op eigen benen, studies, werk, vrienden alles naar wens. Ik ben daar erg blij om.
Maylise
02-02-2011 om 23:04
Tonny
Mijn schoonmoeder zaliger bracht de laatste jaren van haar leven roulerend langs de kinderen door waarin ze vervolgens bij elk kind uitgebreid besprak hoe goed de anderen voor haar waren en of zij ook maar eens wat meer konden doen. Vooral schoondochters moesten het natuurlijk ontgelden hoewel haar eigen dochters het ook niet vlug goed deden. Alleen de jongens konden natuurlijk nooit wat verkeerd doen. Misschien een idee voor de toekomst. Ik heb er zelfs meer dan mijn schoonmoeder dus dat moet lukken
Maylise
Nee, serieus we zien wel. Het duurt ook nog wel even want mijn jongste zit nog op de basisschool en tegen die tijd zijn we misschien wel heel blij met rust in huis. Het zou wel heel bizar zijn om maar met z'n tweeën te wonen. Dat hebben we nog nooit gedaan. Ik had al kinderen toen we elkaar leerden kennen. Wie weet gaat het ooit gebeuren maar voorlopig hoeft het van mij nog niet.
Maylise
03-02-2011 om 01:39
Tonny
Ook bij verder weg wonen kan je natuurlijk goed contact hebben. Mijn drie niet meer thuis wonende kinderen wonen alle drie ver weg. Als ze hier in de buurt immers zouden werken of studeren dan hadden ze nog gewoon thuis gewoond. Mijn oudste zoon woont in Italië, mijn oudste dochter in Frankrijk en mijn tweede dochter in Nederland. Wij wonen nu ook weer in Frankrijk maar alsnog wonen we nog zo'n 8 uur rijden van mijn dochter af dus ze komt ook niet elke dag. Toch voelen zeker de meisjes helemaal niet zo ver weg. Er is eigenlijk constant contact, via de telefoon, skype, what's app (applicatie op de telefoon waarmee je kan chatten) en dergelijke. Ik heb elke dag wel een paar keer contact ze. Ik heb dus wel heel erg het idee dat ik weet waar ze mee bezig zijn en hoe ze hun dagelijkse leven doorbrengen. Ik spreek ze elke dag minstens één keer en vaker zelfs 2,3 keer.
Met mijn zoon heb ik minder contact omdat hij niet zo'n beller is maar als we hem aan de telefoon hebben dan zijn dat altijd goede gesprekken.
Natuurlijk blijft het gemis maar de wereld wordt wel steeds kleiner. Het is ook steeds makkelijker om elkaar te bezoeken. Ik ben sinds onze verhuizing afgelopen zomer al weer 3x in Nederland geweest voor van alles en nog wat. Easyjet en vrienden zijn zeer handig wat dat betreft. Het is nu gewoon te doen om voor een weekendje heen en weer te vliegen zonder gelijk de hoofdprijs te betalen.
Maylise
tonny
03-02-2011 om 19:54
Contact
Oei Maylise, na het lezen van jouw ervaringen voelde ik me op slag een ontaarde moeder.
Ik spreek mijn uithuizige kinderen soms dagenlang niet, ik denk dat ze er heel zenuwachtig van zouden worden als ik dagelijks een- of meermalen zou bellen.
Toch heb ik niet het gevoel dat ons contact slecht is.
Maar misschien denken zij er anders over, ik voel me er nu wel wat onzeker onder nu ik dit zo lees.
Zusenzo
03-02-2011 om 21:40
Tonny en maylise
Mijn kinderen wonen allemaal binnen het uur rijden, iets langer met het OV. Ik spreek ze zeker niet iedere dag, meer eens per week maar het kan ook best 'ns langer duren. Ik voel me beslist geen ontaarde moeder. Mijn kinderen en ik hebben wederzijds geen dringende behoefte doorlopend contact te hebben en zolang wij dat allemaal zo prima vinden, is het prima. Wil er iemand meer chatten/mailen/smssen/bellen ook prima, dat kan.
Maylise
05-02-2011 om 13:29
Tonny
Ik denk niet dat het een reden is om je schuldig te voelen. Iedereen heeft een routine waar ze zich prettig bij voelen. Mijn oudste dochters zijn allebei vastgegroeid aan hun telefoon, vooral de tweede. Zij bellen constant met iedereen dus ook inderdaad met mij. Zodra er iets gebeurd wat ze willen delen doen ze dat ook. Van 's morgens vroeg tot ze naar bed gaan staan ze in constante communicatie met iedereen. Vooral mijn tweede dochter is heel erg zat dat betreft. Haar telefoon is altijd in haar hand.
Mijn zoon heeft dat veel minder. Hij laat zijn mobiel vaak thuis en als hij belt is dat ook echt voor een gesprek niet alleen voor een medeling over iets grappigs wat hij net heeft gezien of zo. Hele andere manier van communiceren.
Daarnaast houden we allemaal erg van veel en lang praten dus dat zet zich altijd door
Maylise