Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Renata

Renata

05-03-2011 om 13:57

Kostgeld

Als je kind studeert, 18 jaar of ouder is en dus studifi krijgt, vragen jullie dan kostgeld?

Als je kostgeld vraagt, hoeveel?
Waarop heb je dat bedrag gebasseerd?

Mijn dochter wordt bijna 18 en gaat studeren en ik heb nog geen idee hoe wij het allemaal gaan aanpakken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

toen mijn kinderen gingen studeren betaalden ze zelf hun studie,hun zorgtoeslag en hun zak en kleedgeld.
Soms kwamen ze iets te kort voor alweer een nieuw studieboek,en dan betaalden wij dat.
met stufi en een bijbaan is dat altijd redelijk gelukt.
uiteraard was er geen ruimte om ook nog kostgeld te betalen,dat vond ik ook echt niet nodig.
dochter heeft tijdens een wisseling tussen twee studies een tijdje full-time gewerkt, in die periode betaalde ze wel kostgeld.

tonny

tonny

05-03-2011 om 15:18

Alleen bij fulltime werkende kinderen kostgeld vragen

en dat geld ging naar de spaarrekening; ik had het niet nodig maar vond het wel belangrijk dat ze ging beseffen dat ze niet haar hele salaris kon opmaken aan leuke dingen.

Ze was later heel verheugd over die spaarpot en heeft er nog steeds plezier van.
Behalve de oudste heb ik geen fulltime werkende kinderen in huis gehad. Van stufi zou ik geen kostgeld vragen, dat is maar zo'n bescheiden bedrag, lang niet genoeg voor de studiekosten.

Nee

ALS mijn zoon zou studeren en stufi zou krijgen (beiden niet aan de orde), zou ik geen kostgeld vragen. Op dit moment werkt hij en betaald 10% van zijn inkomsten aan kostgeld.

Maylise

Maylise

05-03-2011 om 16:13

Nee

Als ze studeren dan zou ik geen kostgeld vragen. daarvoor is de studiefinancering veel te weinig. Daar komen ze al niet mee uit dus om dan ook nog geld te gaan vragen zou ik raar vinden.
Ik heb een kind in huis dat fulltime werkt en hij betaald ook geen kostgeld maar hij spaart wel bijna al zijn geld. Dat vind ik ook wel belangrijk. Hij is overigens wel op zoek naar een eigen woning.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-03-2011 om 00:53

Nee

Een studerend kind vraag ik geen kostgeld. Een werkend kind zou ik wel kostgeld vragen.

Maylise

Maylise

06-03-2011 om 12:28

Pelle

Meebetalen aan de studie is inderdaad prima maar het bedrag wat een thuiswonende student zonder aanvullende beurs krijgt is vaak te laag om daar ook een echt substantiële bijdrage aan te leveren. Daarnaast kan een student natuurlijk werken maar de hoeveelheid uren zal erg per studie verschillen. Doe je een studie waarbij je maandag tm vrijdag fulltime aanwezig moet zijn en daar buiten ook nog wat uren moet studeren dan blijft er gewoon weinig tijd over om te werken. Dan zal de student dus of moeten lenen of de ouders zullen alsnog een bijdrage moeten doen.

Ik heb zelf mijn kinderen hun eigen boeken en bijkomende studie kosten laten betalen maar ik betaalde het college geld. Dan hielden ze alsnog geen geld over verder voor een luxe levensstijl.

Rembrand

Rembrand

06-03-2011 om 13:45

Nee.

Onze zoon hoeft vooralsnog geen kostgeld te betalen.
Hij heeft amper genoeg aan zijn stufi en zorgtoeslag ( wij betalen bij zodat hij een betere zorgverzekering kan betalen).
M.

Renata

Renata

06-03-2011 om 16:38

Misschien zie ik iets verkeerd?

De vraag kwam vooral voort uit het feit dat ik met dochter om tafel heb gezeten en haar financiele situatie er goed uit lijkt te zien.

Zij krijgt KA van haar vader, studifi + aanvulling en blijft thuiswonen. Daarbij werkt ze nu al een poosje en wil dat ook blijven doen.

Gemiddeld zal zijn 600 euro per maand te besteden hebben, ik vond dat eigenlijk nogal wat....aangezien ik op bijstandsnivo leef.

Maar ik ben wel heel blij met alle reacties.

Maylise

Maylise

06-03-2011 om 17:10

Aanvulling

Je tweede bericht is natuurlijk wel iets anders omdat je vermeld dat je dochter ook KA krijgt en aanvullende studiefinanciering. KA is natuurlijk een bedrag wat de meeste studenten niet ontvangen en dat is dus wel degelijk anders. KA is tenslotte vooral bedoeld voor levensonderhoud en het is misschien niet onterecht dat een deel van dat bedrag bij jou terecht zal komen omdat jij tenslotte de energie rekening en de boodschappen betaald; Daarnaast is de situatie ook iets anders omdat jij op bijstandsniveau leeft.

Wat ik zou doen is samen met dochter een uitgebreide berekening te maken van haar inkomsten. Hoe lang gaat ze studeren? Na haar 21ste stopt de KA tenzij pa zelf een bijdrage levert. Als haar studie langer duurt is het misschien geen gek idee om een deel van de KA apart te zetten als spaargeld voor die periode als pa niet genegen is om langer door te betalen? Verder wat betreft haar baantje, dat kan natuurlijk wegvallen of het blijken toch te veel uren te zijn of ze blijkt meer uren te kunnen werken dus ik zou dat nu nog niet al te zwaar meerekenen. Pas als ze met haar studie begonnen is kan ze echt kijken hoeveel uren ze extra te besteden heeft aan werken.
Daarnaast zijn ook niet alle studies even duur, college geld wel maar sommige studies vragen meer investeringen als het om boeken of studie materiaal gaat. Probeer dat ook realistisch te berekenen.
Naar aanleiding van dat overzicht kan je kijken of het realistisch is om haar een bijdrage te vragen.

Wat ik ook zou overwegen is dat studeren alleen maar duurder zal worden de komende tijd en studie vertragingen steeds zwaarder worden meegerekend. Als jij denkt het te kunnen redden van je eigen inkomen is het misschien geen slecht idee om ipv kostgeld met haar af te spreken dat ze elke maand x bedrag spaart zodat ze eventuele studie vertragingen of een duurdere master studie zelf op kan vangen. Dan zou ik wel een harde afspraak maken dat ook echt dat bedrag gespaard moet worden.

Ik denk dat ik dat zou doen in jullie geval omdat de situatie zo onzeker is op dit moment. Ik zou liever dan kostgeld vragen er voor zorgen dat ze een buffer op kan bouwen voor noodgevallen.

Maylise

Renata

dit bericht maakt het verhaal wel anders.
In dit geval is het misschien geen gek idee om dochter kostgeld te laten betalen.
Dat hangt natuurlijk wel af van wat zij kwijt is aan haar studie.
ik zou een berekening maken en naar aanleiding daarvan een bedrag vaststellen aan kostgeld.

Bij mij vroeger

Kreeg mijn moeder inderdaad mijn kinderalimentatie. Zij leefde ook op bijstandsniveau en had dat gewoon nodig. Ik geloof dat ik iets van 30 of 50 gulden mocht houden als zakgeld. Ik vind 600 euro vrij te besteden veel te veel als jij het niet ruim hebt.

Wat vindt je dochter ervan?

Renata

Renata

06-03-2011 om 20:23

Dochter

Gelukkig is dochter ook goed voor rede vatbaar en hebben we er ook al over gesproken.

Ik vind het alleen erg lastig om een bedrag te noemen. Daarbij heb ik het geld eigenlijk wel nodig, maar vind ik aan de andere kant ook een beetje dat het haar geld is. Het is dus allemaal een beetje dubbel gevoel.

Ik vind de reacties wel heel fijn!

Renata

Renata

06-03-2011 om 22:25

Betalen pelle

het eerste jaar betaal ik haar collegegeld, en haar boekengeld heeft ze nu ongeveer bij elkaar gewerkt.

Verder hoop ik dat ze 200 euro per maand gaat sparen, volgens mij moet ze daarmee het collegegeld+boeken voor het volgende jaar wel kunnen betalen.

Voor nood is er geld in een studiefonds, maar die willen we proberen zo lang mogelijk intact te laten voor eventuele buitenlandse stages.

Dus het is wel de bedoeling dat ze het zelf gaat bekostigen.

Renata

Ik weet niet of je dochter de jongste is, als dat wel zo is gaat je uitkering behoorlijk naar beneden, je bent dan namelijk officieel alleenstaande. Wel heb je eventueel nog recht op een toeslag (hangt af van de gemeente), maar alles bij elkaar scheelt het een bedrag van meer dan 200 euro.

Kostgeld berekenen: je zou kunnen kijken naar het verschil tussen wat een thuiswonende en een uitwonende aan studiefinanciering zou kunnen krijgen. Dat verschil is 190 euro. Met andere woorden: voor een uitwonende student gaat men ervan uit dat die 190 euro nodig heeft vor levensonderhoud. Op zich een belachelijk bedrag, want een kamer kost al mee, maar goed. Het is een richtlijn. Zeker als je daar het verlies aan kinderbijslag bij optelt (ongeveer 90 euro per maand) en het bedrag van de kindertoeslag (ongeveer 80 euro per maand?) dan kom je uit op een bedrag van ongeveer 360 euro per maand. Ik kan me voorstellen dat je dat veel vindt, maar vanaf dat bedrag kun je 'naar beneden' gaan redeneren. Het is in elk geval het bedrag dat jij 'verliest' omdat zij 18 wordt.
Wat betreft het sparen voor collegegeld: er is ook zoiets als collegegeldkrediet, dus ze kan het lenen. En met vakantiewerk kun je ook al wat verdienen. 200 euro per maand voor collegegeld vind ik vrij veel, collegegeld is ongeveer 1700 euro, dus dat is per maand ongeveer 145 euro.
Boeken: elke student wordt daar creatief in. De boekenlijst op voorhand aanschaffen is een dure hobby die later ook nogal eens tot teleurstellingen leidt. Eerst kijken wat je echt nodig hebt, dan kijken of je het niet kunt lenen of tweedehands kopen en dan pas de echt gewenste boeken aanschaffen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Het gaat er niet alleen om dat zij kijkt wat zij nodig heeft, het gaat er ook om dat jij kijkt wat het jou kost.

Tsjor

Jolanda123

Jolanda123

09-03-2011 om 00:03

Ouderbijdrage

Waar ik mij over verwonder, is dat de ouderbijdrage helemaal niet genoemd wordt in dit draadje.

In de ouderfolder van DUO staat:
Uw kind heeft studiefinanciering aangevraagd.
Want studeren kost geld. De
overheid betaalt niet alles. Die gaat
ervan uit dat u en uw kind ook mee-
betalen aan de studie. Op basis van uw
gegevens berekent de Dienst Uitvoering
Onderwijs (DUO) hoeveel ouderbijdrage
van u wordt verwacht. In deze folder
leest u meer over studiefinanciering en
de berekening van deze ouderbijdrage.

en

DUO berekent hoeveel u zou kunnen
bijdragen in de school- of studiekosten van
uw kind. U bent niet verplicht de ouder-
bijdrage aan uw kind te betalen. De hoogte
van deze ouderbijdrage bepaalt wel hoeveel
aanvullende beurs uw kind krijgt. Voor de
berekening kijkt DUO naar uw inkomen en
naar uw persoonlijke situatie.

Kortom: Je wordt geacht om bij te dragen in de kosten van het levenonderhoud en de studie van je kind, hetzij in geld, hetzij in natura.

Voor ons hield dat concreet in, dat zoonlief eten en drinken kreeg, dat zijn was gewassen werd, en dat hij niets hoefde bij te dragen voor gas water en licht. Ook betaalden wij zijn ziektekosten verzekering, maar wel was zijn zorgtoeslag voor ons.

De rest, schoolgeld, boekengeld, kleding en mobiel en uitgaan moest hij zelf betalen.

Meer informatie vind je in deze folder van duo: www.ib-groep.nl/Images/8414_9_tcm7-12918.pdf

Maylise

Maylise

09-03-2011 om 01:02

Jolanda

Voor Renata geldt die ouderbijdrage niet omdat ze op bijstand niveau leeft en haar dochter dus een maximale aanvullende beurs krijgt. Voor anderen geldt het natuurlijk wel. Zo betalen wij dus het college geld voor onze kinderen en daarnaast wonen ze inderdaad gratis.

Jolanda123

Jolanda123

09-03-2011 om 09:14

Maylise

Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik zat nog teveel met onze eigen ouderbijdrage in het hoofd

Gr.

Ajch

Ajch

09-03-2011 om 11:27

Job

neen, studerende kinderen zal ik nooit geld vragen ! ze steken hier veel tijd in hun studies, dat bewonder ik, als ze dan in hun vrije tijd ook nog een jobje zouden doen, dan zouden ze dat geld echt mogen houden, dat verdienen ze dan echt wel zelf.
Ik vind het al heel wat dat jouw dochter moet sparen voor haar eigen collegegeld!
Kun jijzelf geen job uitvoeren ? jij werkt niet ?

Renata

Renata

09-03-2011 om 12:29

Tsjor

Bedankt voor het meedenken, hier kan ik zeker wat mee.
Mijn inkomen gaat idd behoorlijk achteruit en ik weet niet of dat nog aangevuld gaat worden. Dat ga ik nog uitzoeken.

We hebben als spaarbedrag 200 aangehouden, omdat het collegegeld waarschijnlijk ook elk jaar nog wel omhoog gaat. Daarbij is het gelijk ook voor de boeken en alle extra's die nog bij de opleiding zullen komen.

Renata

Renata

09-03-2011 om 12:31

Ajch

ik denk niet dat mijn dochter er echt minder van wordt, als ze leert dat je ergens voor moet sparen. Dit weet ze al veel langer, want dit heb ik van kleins af aan met de paplepel ingegoten.

Helaas kan ik niet werken, ik ben volledig afgekeurd en zal zoals het nu lijkt nooit meer kunnen werken. Ik moet het hiermee doen en ik moet afwachten wat voor consequenties haar 18 jaar worden op mijn inkomen heeft.

Ajch

ajch,besef je wel dat niet iedere ouder in de riante posiie zit dat hij zijn kind kan laten studeren én onderhouden?
Renata heeft een WAO uitkering,dat lijkt me niet een inkomen waarvan je zegt: ik zal eens alle kosten voor mijn kind gaan betalen.
Ovreigens vind ik er niets verkeerd aan als kindern bijdragen in hun kosten voor levensonderhoud(indien mogelijk).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.