TIgrasas
07-12-2016 om 23:55
Kamer leegruimen van dochter
Hallo allemaal,
Sinds april is mijn jongste, de enige dochter, op kamers gaan wonen. Na een proefperiode in een kamer van iemand die stage liep,is ze per september op een eigen stekkie gaan wonen en heeft ze een huurcontract van een jaar. Onze band is op,zich prima maar de vrijheden die ze van ons in huis eiste zorgde er voor dat daar regelmatig discussies over waren , het ging dan met name over het in huis slapen van een vriendje soms wel vier nachten per week , laat thuiskomen, gedonder midden in de nacht, het bekende puber spul allemaal, en nu is de band eigenlijk prima.
In februari ben ik oma geworden en komende mei komt er nog een kleintje bij en nu wil ik graag kleinste kamer van ons huis, nu mijn hobbykamertje, gaan inrichten als logeerkamer voor de kleintjes, wat beteken dat mijn hobbykamer moet verhuizen naar haar oude kamer, en dat is het probleem.
Mijn dochter weigert om in overleg te bepalen wat er met haar spulletjes moet gebeuren die er nog zijn (bewaren of wegdoen/verkopen) wordt alleen maar boos en doet aan emotionele chantage met dingen als jullie willen van alle herinneringen aan mij af en nu heb ik gene thuis meer, wat moet ik nou als ik toch ooit terug wil etc etc Ik begrijp haar gevoel en kan haar zeggen dat het zo absoluut niet zo is, maar ze blijft hier steeds op terug komen. Ik wil tijdens de feestdagen aan het klussen gaan maar zit dus nog met veel spulletjes die ik niet zomaar kan weggooien natuurlijk, maar ze wil ze niet hebben en ook niet aangeven wat er wel of niet bewaard moet blijven. Kortom, dilemma
Ik ben het gedoe er over eigenlijk wel,zat, maar vraag me af wat nou de beste oplossing is. Overigens heeft ze heel lang gestreden om de zolderkamer te krijgen, maar deze is in gebruik, nu ik aangeef dat ze altijd welkom is terug thuis en ze als ze toch terug komt naar de zolder zou kunnen, is ineens de zolder maar een hok wat ze niet in wil.....
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Groetjes, Saskia
Jaina
08-12-2016 om 00:37
Snap het wel
Ze is nog best jong en ze woont nog maar net op kamers dus ze ziet jullie huis nog als thuis. En als ze straks geen eigen kamer meer heeft dan voelt het voor haar minder als thuis. Dan kan ze wel komen logeren maar dat is toch anders.
Misschien kan je van de zolderkamer je hobbykamer maken? Je bent natuurlijk niet verplicht haar kamer aan te houden maar ik snap haar wel.
Mijn oudste kinderen waren in het begin toch ook nog vooral hier thuis. Na een verhuizing hebben we uiteraard hun kamers niet opnieuw ingericht. Inmiddels zijn de middelste kinderen ook de deur uit en in de loop de jaren verdwijnen er vanzelf nieuwe spullen naar hun nieuwe thuis. Een van mijn zoons woont nu op kamers (student) en hij heeft hier thuis ook nog gewoon zijn kamer. Hij is hier alleen in de vakanties (vanwege de afstand) maar dit is toch nog echt thuis voor hem.
Kaaskopje
08-12-2016 om 01:04
Béétje herkenbaar
Onze jongste woonde op kamers, heeft nu een eigen appartement, maar slaapt nog regelmatig hier. Het idee dat we haar kamer zouden 'veralgemeniseren' zou ze heel erg vinden. Als ze hier is, heeft ze gewoon nog recht op haar kamer, vindt ze. Dat zou ik op zich ook prima vinden, als we een verdieping hadden met vier kamers, waar iedereen een eigen plek kon hebben. Nu slapen wij op zolder, ook prima, ware het niet dat de enige wc 's morgens wel erg ver weg is ). Maar ook in andere opzichten is het gewoon handiger als wij op de eerste verdieping kunnen slapen. Ik wil de ontwikkelingen nog even aankijken. Feit is dat de komende jaren nog heel onduidelijk zijn. Ze weet nog niet waar ze stage gaat lopen en of dat te combineren is met haar huidige woonplaats, dus ik heb ook wel het gevoel dat we haar de kamer nog even moeten gunnen. Maar eigenlijk jeuken mijn handen om een logeerkamer te maken, waar beide dochters kunnen slapen als ze thuis zijn, waardoor er maar een kamer bezet is en niet twee. Vaak is dat toch niet gelijkertijd. Maar als ik aan dat idee denk, hoor ik haar stem "Maar dat is mijn kámer!". Zij is bijna 24.
TIgrasas
08-12-2016 om 07:27
Ik begrijp haar wel
Ik begrijp haar ook zeker wel maar ze heeft de helft van haar spulletjes al wel meegenomen en heeft sinds ze De deur uit is niet een keer thuis geslapen, al is ze uiteraard welkom want ze hoort bij ons ....als ze hier is komt ze ook niet op die kamer
De kledingkast die hier staat zit vol met kleding die ze niet meer draagt want uit de mode of niet leuk meer maar ik mag er niets mee doen. Heb haar aangeboden de kast leeg te halen en samen de kleren op een rommelmarkt te verkopen want meeste is nog super goed maar dat wil ze ook niet. Ze wil het ook niet op haar nieuwe stekkie hebben. De zolderkamer zelf gebruiken als slaapkamer is geen optie in dit geval, ons bed en onze kledingkast passen er door de schuine wanden niet in
Ginny Twijfelvuur
08-12-2016 om 07:52
En als hobbykamer?
Kun je van de zolder wel je hobbykamer maken?
Verder zou ik haar nog een jaartje respijt geven, en dan zelf resoluut de knoop door hakken. Ze is oud genoeg om hier redelijk mee om te kunnen gaan.
skik
08-12-2016 om 08:30
Ruilen
Dochter's spullen verhuizen naar de kleinste kamer, daar kan ze terecht als ze thuis komt. In haar oude, grotere kamer maak je een hobbykamer annex kleinkind-logeerkamer. Die kleintjes hebben daar niet meer nodig dan een commode en een ledikantje, met een roomdivider kan je daar vast iets handigs van maken.
skik
Lente
08-12-2016 om 08:43
Eens met Skik
of een iets andere vorm.
Kamer van dochter wordt in het dagelijkse leven ook gebruikt voor de kleinkinderen. Dat betekent dat haar spullen minder ruimte moeten innemen en er bedjes bij komen.
Triva
08-12-2016 om 09:41
eens
Je kunt dochter laten kiezen tussen de kleine kamer of haar kamer delen met de kleinkinderen (of met de hobby als je weet dat je niet gaat hobby'en als je dochter er is maar wel als je kleinkinderen er zijn).
Als ze niet kiest kies jij (presenteer het ook zo). Je kunt ook gewoon beginnen met alles in dozen stoppen met een duidelijk etiket er op. Ik snap het wel van haar kant, ze wil dit niet dus ze kiest niet. Nou dan kies jij. Zolang ze bij jou een bed en een kast heeft moet het toch goed zijn?
Li
08-12-2016 om 11:55
bed en kast
Dat is hier toch al alles wat ze hebben, ze delen namelijk al hun hele leven een kamer
TIgrasas
08-12-2016 om 15:59
oke...
van de zolder een hobbykamer maken is om dezelfde schuine wanden geen optie, en hobby en kinderkamer samen ook niet aangezien ik full time werk en bijna altijd in de avond aan het hobby-en ben....
misschien nog eens met haar overleggen om van haar kamer tijdelijk een halve kinderkamer te maken en dan nog even een half jaartje te wachten met het echt "ombouwen", al zullen er dan wel spulletjes geruimd moeten worden
De jongedame in kwestie is erg koppig dus tja, het is niet makkelijk...ze maakt ineens ook een drama van het feit dat haar naam nooit bij de voordeur op het naambordje heeft gestaan ( die van haar drie broers trouwens ook niet haha). Misschien heeft ze last van iets wat het "ouderlijk huis verlaten syndroom" heet, ik heb geen idee...
Knutselkei
08-12-2016 om 20:17
Gewoon kleding inpakken
Ik zou haar met de kleding voor voldongen feit zetten. Ze doet t toch niet meer aan, heeft de kans om nog 1 x er door heen te kijken, zo niet...weg! Ze is van harte welkom in haar bed,de spullen er op/onderzetten zodat je ruimte wint. Dan kun je in de rest hobbyen. Wil ze komen slapen dan kan het er alsnog af. Aangeven dat je in april/mei de boel om gaat zetten naar de zolder omdat er dan een 2e kleintje komt. Dan heeft ze tijd genoeg om eraan te wennen?
Tonny
08-12-2016 om 22:43
thuisgevoel
Als ik jou was, zou ik haar spullen een beetje comprimeren en jouw hobbyplek in haar (voormalige) slaapkamer situeren. Van het kleine kamertje een logeerkamertje voor de ukkies maken.
Kinderkamer en Hobbyruimte combineren kan niet, want dan kun je nooit met je hobby bezig zijn als de kleintjes slapen, een van beide of allebei.
Haar kamer nu opruimen, dat zou ik nog niet doen, ze is nog niet eens een jaar weg en het is pas sinds september wat definitiever geworden. Geef dat wat tijd. Leeftijd zegt niet zoveel, bij het leren loslaten.
Guera
10-12-2016 om 15:05
Hoe vaak
Hoe vaak zijn die kleintjes er dan? Lijkt wel alsof ze half inwonen. En hoe vaak komt je dochter? Als zij elk weekend nog thuis komt snap ik haar wel. Ik zou inderdaad een combi zoeken en haar daarbij betrekken. Mijn kamer was er nog jaren en is heel geleidelijk logeerkamer geworden. Spullen die nooit gebruikt worden en kleding ed moeten wel weg kunnen.
Vesper Lynd
10-12-2016 om 15:17
Gut
Ik was destijds amper weg, of mijn zus zat al op mijn kamer. Toen ik drie maanden later weer thuis kwam wonen (relatie uit) kon ik mijn intrek nemen in haar oude kamertje van 7 vierkante meter. Volgens mij vond ik dat best vanzelfsprekend, al was ik pas 19
Ik zou er dus geen moeite mee hebben om van haar kamer een logeerkamer te maken. Je kunt natuurlijk best wat van haar spullen laten staan zodat het niet helemaal vreemd is als ze komt logeren.
Martje
10-12-2016 om 19:04
Verbaasd
Ik was ook maar amper het huis uit (op kamers) of mijn ouders hadden mijn kamer tot badkamer verbouwd.
Prima.
Waarom mag je de ruimte niet gebruiken zoals jij wilt? Het is jullie huis. En zij mag meedenken over wat te doen met haar spullen.
Mach
10-12-2016 om 22:48
Mijn ouders verhuisden
Een jaar nadat ik op kamers was gegaan. Ik miste mijn oude vertrouwde kamer wel een beetje als ik zo ongeveer om het weekend thuis kwam. Maar nog meer miste ik de omgeving waar ik mijn tienerjaren doorbracht en de vertrouwde huiskamer en keuken. En mijn middelbare schoolvriendinnen kwam ik niet meer tegen in het weekend.
Maar ja, was niet anders, nieuwe baan van mijn vader ging voor mijn sentimenten.
kenfan
11-12-2016 om 13:27
Tsja
Rationeel is er niets op tegen om die kamer een andere bestemming te geven. Maar als de relatie de laatste jaren wat minder soepel is gegaan, en je dochter nog wat napubert, zou het wel eens kunnen zijn dat ze zich verdrongen voelt door die kleintjes. En nee, dat gevoel is niet terecht, maar zou wel een argument kunnen zijn om de plannen een jaartje uit te stellen. Dochters (ook enige meisje tussen drie broers) kamer werd ook direct opgedoekt nadat ze het huis uitging, zodat haar jongste broertje een eigen kamer kon krijgen. Bleek ze me achteraf toch kwalijk te nemen.
Hoe vaak komen die kleintjes eigenlijk? Word je structureel oppasoma,worden de kleintjes een paar keer per jaar bij je gestald als hun ouders een weekendje weg willen of wil je een logeerkamertje inrichten in de hoop dat je vaker logeervisite krijgt?
TIgrasas
11-12-2016 om 15:03
Niet vaak
Om even op een aantal berichtjes van jullie te reageren....
Mijn dochter ziet het niet alsof ze wordt verdrongen door de kleintjes, naar vind juist dat ik met mijn hobbykamer moet vertrekken.....
De kindjes zijn hier om en om elke week een of meerdere keren en wonen echt niet in hoor, mijn dochter is sinds april weg en heeft hier zegge en schrijven een keer of zes gegeten in de avond en nooit meer geslapen , ze woont in centrum dus we gaan wel vaak samen in centrum op pad samen
een jaar wachten met ruimte voor de kleintjes maken kan natuurlijk niet, die moeten toch slapen lijkt me , ik kan die kindjes toch niet wegstoppen ergens....en een bedje pas ook. Iet in onze slaapster, dat is te smal
Ik heb inmiddels een leuk en toch pittig gesprek met mijn lieve dochter gehad en we zijn in het midden gaan zitten.....de kleding wordt in de kerstvakantie uitgezocht en echte Rommel gaat weg, haar bureau wordt verkocht want dat wil ze. Echt niet meer, haar kledingkast en boekenkast blijven vooralsnog staan en we zetten de babyspullen er bij
Ik heb gezegd dat ik in april de kamer leeg wil halen zodat ik kan behangen en schilderen, als ze dan nog niet weet wat ze met de spullen wil gaan die naar de kleinste kamer, dan dus baby kamer en blijft het daar staan tot later, en wordt haarboude kamer alsnog mijn hobby kamer
Ik ben er geen voorstander van om te zeggen het is ons huis, al is wel zo natuurlijk, maar klinkt zo autoritair en nu van beide kanten water bij de wijn gedaan, ik heb er vertrouwen in dat ze zo happy is er mee
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.