Lynna
12-09-2011 om 19:08
Is er nog een rol voor ouders op het hbo?
Zoonlief is dus 17,5, doet nu een hbo-opleiding. Hij is erg enthousiast maar ik heb het gevoel dat hij nogal makkelijk is met te laat komen (ook als hij om 12.30 moet beginnen...) en soms ook wel eens een college overslaat.
Hoe gaat dat op het hbo? Is daar nog controle? Of vinden ze te laat komen en niet op komen dagen je eigen zaak?
Krijg je als ouders ook nog iets te horen? Ik ben zelfs nog nooit op die school geweest, zijn vader ging indertijd mee naar de voorlichting-(
Ik weet dat ik moet loslaten, maar ik vind het nu allemaal wel heel los.....
Maylise
12-09-2011 om 23:38
Lynna
Er is geen algemene aanwezigheidsplicht op het HBO. Het kan wel zijn dat voor individuele klassen de docent de colleges of een deel van de colleges verplicht stelt. Mis je dan teveel colleges zonder goede reden zie je dat terug in je eind cijfer. Verder is het helemaal hun eigen verantwoordelijkheid.
Als ouder krijg je helemaal niks te horen want de jongelui zijn nu zelf verantwoordelijk.
Overigens ik geef zelf colleges op een universiteit en als er ouders met mij contact opnemen (dat komt echt voor!) dan wijs ik ze er vriendelijk doch beslist op dat ik alleen met de student zelf wil spreken. De student mag zelf beslissen welke informatie hij/zij aan het thuisfront doorgeeft. Ik ga geen zaken bespreken buiten de student om, zelfs niet met de ouders.
Toen ik zelf student was ging ik ook niet alle colleges. Van sommige vakken volgde ik zelfs helemaal geen colleges maar nam gewoon de aantekeningen van anderen over. Dat deden al mijn mede studenten allemaal wel eens.
Hier op de universiteit is het zo dat voor hoorcolleges geen aanwezigheidsplicht geldt maar dat je een deel van de werkcolleges wel bij moet wonen. Hoe coulant daar mee om gegaan wordt verschilt per docent en per vak.
Maylise
12-09-2011 om 23:41
En te laat komen...
Het verschilt per docent of je dan nog naar binnen mag. Tijdens massale hoor colleges kan het sowieso wel. Tijdens werk colleges verschilt het per docent. Van mij mag het altijd wel mits het rustig gaat. Overigens docenten komen zelf ook vaak te laat. Niet uren maar wel vaak zo'n 5 minuten. Dat doe ik ook. Vaak zelfs expres. Dan weet je namelijk zeker dat de meesten er gewoon zijn en al zitten en hun spullen hebben gepakt en kan je dus gelijk beginnen met les geven.
Fiorucci
13-09-2011 om 07:03
Hier....
Practicums zijn verplicht, college's niet. Als mijn zoon voor bepaalde vakken een bepaald niveau haalt op de instaptoets mag hij wegblijven van de college's die daarbij horen, zoals wiskunde b en chemisch rekenen. Hij kreeg een hele map voor zijn specifieke opleiding waar alle regels instaan. Die map heb ik even doorgelezen en het telnummer opgezocht waar ik heen moet bellen als hij bijv ziek is of niet kan komen (hij heeft epilepsie) Daar moet je zoon wel op letten, hier is het zo dat je bijv toetsen alleen mag inhalen als je afgemeld was met opgaf van redenen.
Rembrand
13-09-2011 om 15:03
Ook niet op het mbo
Wij zijn één keer op een gesprek geweest met zijn mentor ( toen was hij nog net geen 18). Daarna niets meer gehoord van school. De overgang is wel erg groot vind ik. Zelfs toen er grote problemen waren op school hebben wij niets gehoord en moesten er zelf achter komen dat onze zoon niet meer welkom was op school.
M.
Tirza G.
13-09-2011 om 15:08
Verschilt
Zoals de anderen ook al schrijven per school en per vak. Hier in de regio staat een HBO met een aanwezigheidsplicht van 80% (en voor praktica zelfs 100%) en als je daar niet aankomt, haal je je P dus niet. Very simple
En ja, het is een grote stap.
Tirza
Fiorucci
13-09-2011 om 17:23
Ik ken....
Ik hoorde zelfs van een HBO waar je je, behalve aanmelden in het algemeen, ook moet inschrijven per les. Je moest als het ware de lessen aanvragen. Een vriend van mijn zoon had dat even over het hoofd gezien en kon alsnog het hele jaar geen colleges volgen. De omgekeerde wereld dus....
incar
13-09-2011 om 20:09
Aanwezigheidsverplichting
Op de hogeschool waar ik als invaldocent les geef is er over het algemeen een aanwezigheidsverplichting van 80%. Dit betekent dat een student max 2 lessen mag missen. Mocht je in het verleden dan nog wel meedoen aan de herkansing van dat vak, is dat nu afgeschaft. Meer dan 2x afwezig betekent het vak het volgend jaar overdoen.
Helaas kun je daar als ouder niet veel mee. Het is de eigen verantwoordelijkheid van de student om aanwezig te zijn, zijn lessen voor te bereiden, op tijd te komen.
Met een zoon die al drie keer enthousiast begon en vervolgens na een half jaar weer stopte, ondanks onze coaching vanaf de zijlijn, kan ik me een beetje voorstellen hoe lastig het is om aan te zien en los te laten.
Toch blijft gelden; Laat los; hij moet het doen.
joer
13-09-2011 om 21:12
Ik weet helemaal niets..
Onze zoon ook gestart op het HBO. En helaas.. ik weet helemaal niets over de gang van zaken. Aanwezigheidsverplichting? geen idee!
Zoon krijgt alle informatie/brieven ed. binnen op zijn mobiel en email. En geeft dit natuurlijk niet meer door aan ons. Waardoor er dingen dus ook gewoon niet geregeld of gedaan worden.
Hij heeft wel zijn rooster laten zien. Wat een pret rooster zeg, soms maar 3 dagen naar school en 2 dagen vrij. Dan weer hele korte dagen van 4 uur.
Geen informatieboekje/schoolgids ontvangen. Bij de inschrijving kon ik aangeven of ik alle informatie ook nog via de post wilde ontvangen. Ja, graag! Helaas niets ontvangen tot nu toe.
Dus voor mij totaal onbekend hoe alles in zijn werk gaat. Maar weet ook dat alle verantwoordelijkheid nu bij hem ligt. Maar laat hij dat nou net niet hebben!!
Ga nog maar eens kijken of er op de website van de Haagse Hogeschool nog informatie staat.
JOER.
Wilgenkatje-
13-09-2011 om 22:22
Met 18 ben je volwassen
of je wil of niet
Pretroosters op het HBO zijn heel gewoon. Laat hem maar een leuke bijbaan zoeken, dan doet-ie nog wat zinnigs in zijn vrije tijd. Mijn oudste heeft een paar jaar lang een ruime donderdag in een winkel gewerkt en lekker gespaard voor later.
Het is vervelend, al dat vrije gedoe. Als ouders zit je met de gebakken peren als een studie mislukt. Nou ja, officieel niet dus, het gaan om de HBO-student, maar in de praktijk heb je de zorgen wel degelijk.
Fiorucci
14-09-2011 om 07:10
Vrij gedoe...
In dat vrije gedoe zit mijn zoon te studeren, dus vrij gedoe is relatief! Hij heeft het behoorlijk druk met de combi studeren/werken/leren.
albana
14-09-2011 om 13:00
Hier wel (mbo)
Oudste doet mbo niveau 4 en 2de jaar en moet ook nog 18 worden en ik werd 2 weken geleden nog gebeld dat ze niet was komen opdagen.
Wel nadat ze nét ge-sms't had dat ze op de terugweg was. ( vrij vertaald betekend dat : ben je thuis en zet je thee want ik heb honger en dorst))
Dus ik kon leerkracht vertellen dat ik geen idee had,maar dat ze al úren geleden naar school was vertrokken en nu op de terugweg was, want nét ge-sms't etc.
Dus belde leerkracht zelf maar op mobiel dochter. Had ze bij de verkeerde leerkracht gezeten!! Kon ze dus mooi weer terug (mét de honger en dorst)want ze had ook spullen moeten meenemen van school die ze nu dus niet had. Overigens had ze de andere lessen die dag weer wél bij de goede gezeten.
En ook vorig jaar hebben ze een paar keer gebeld. Toen was ze b.v. te laat door lekke banden etc.etc.
Niets spectaculairs of waarvoor ze de inspectie inschakelen hoor.
Maar misschien bellen ze sneller als een kind pas 16 is en ook nog ver moet fietsen en normaal keurig op tijd is?? Of dat deze school er gewoon een goed systeem voor heeft.
groeten albana
Fiorucci
14-09-2011 om 13:59
Albana
Ik denk dat de leeftijd er toe doet. Toen mijn zoon de Vavo deed en eens een uur wegbleef werd ik ook gebeld, maar vanaf zijn 18e niet meer.
albana
14-09-2011 om 14:59
Nee hoor.
Hierboven schrijft Rembrand over haar zoon die nog 18 moet worden en in 1 mbo zit daarover wordt niet gebeld.
De overgrote meerderheid bij oudste in de klas is 18+. Ze behoort bij een zéér kleine minderheid die na de TL niet Havo doen, maar voor MBO kiezen.
De 'gewone' leeftijd bij dochter in de klas is ong. 19/20/21 zelfs 2 25jarigen
Mijn dochter wordt zelfs pas 18 in de 2de klas van het MBO. Zéér jong.
Denk ook maar aan kinderen die eerst niveau 2 of 3 doen en dan doorstromen of kinderen die van opleiding wisselen (je moet ook wel erg jong erg precies kiezen).
Dat ze een uitzondering is qua leeftijd merk ik ook aan andere dingen.
Gaan ze leuk op werkreis naar ik weet niet waar....met de trein dus.
Euh, ja??? En wie betaald dat??? En jij dan??
Die anderen hebben allemaal al o.v. (was vorig jaar ook al), maar zij dus niet. Meestal vindt ik dat ze het eerst zelf moet proberen te regelen en soms lukt dat ook wel (:"euh, meneer, is het goed als ik later kom? Want naar Amsterdam fietsen duurt zo'n 6 uur.."Zoiets wil nog wel eens helpen....)
Maar daar denken ze 9 van de 10 keer niet aan.
Er is ook een paar keer geweest dat het 1-mansacties van een leerkracht waren en die weigerden voor dochter te betalen (niet meeberekend in schoolgeld en tja niet aan gedacht, alle kinderen hebben toch o.v.?) door mijn telefoontje en de belofte dat ze écht niet mee zou gaan, want zij had het geld niet en ik wenste het niet te betalen dus dan moest leerkracht maar voor vervangende les zorgen is het alle keren nog wél gelukt.
Kom nou zeg! Weet je wat een retourtje Amsterdam kost??
Ik ben daar gek zeg!
Dus hoe het kan dat voor dochter wél altijd gebeld wordt als ze te laat is, is mij een raadsel....blijkbaar moeten de leraren dat doorgeven aan de administratie voor een bepaalde tijd en die bellen dan alleen bij bepaalde niet volwassen leerlingen?
Zoiets? Gok ik....
Wat ik ook komisch vindt. Voor elk 'iets' komt er dubbele post. Voor dochter op háár naam én voor ons op onze naam. Dezelfde info. Dezelfde brief, alleen de aanhef is anders 'geachte ouders' i.p.v. 'beste leerlingen' ofzoiets. Volgens dochter is zij en nog 1 klasgenootje dat nu nét 18 is geworden de enigen die van die dubbele brieven krijgen.
Kan het HBO dus nog wat van léren...want ook daar zijn 18-ers,wel in de minderheid, maar ze zijn er! En daarvan horen ze ouders te informeren.
groeten albana
albana
14-09-2011 om 15:03
En die startkwalificatie
Gaat alleen dochter zelf aan als ze eenmaal 18+ is. Ons niet meer....wij hebben 'm al
groeten albana
Fiorucci
14-09-2011 om 16:25
Albana
....blijkbaar moeten de leraren dat doorgeven aan de administratie voor een bepaalde tijd en die bellen dan alleen bij bepaalde niet volwassen leerlingen?
Precies,dat bedoel ik. Zodra zoon 18 was bleven de telefoontjes uit namelijk.
Fiorucci
14-09-2011 om 16:27
Oh en albana
In de eerste klas HBO waar mijn zoon nu zit is ruim 80% van de leerlingen jonger dan 18.
Lynna
14-09-2011 om 18:03
Jonger dan 18?
Mijn zoon wordt pas over een half jaar 18 maar hij is royaal de jongste van de klas. Misschien scheelt het dat hij een hbo opleiding doet waarvoor geloot moet worden?
Lynna
14-09-2011 om 18:06
Totaal geen info
Ik heb geen schoolgids, geen andere info. Ik weet helemaal niets. Zoon geeft alle officiele dingen van DUO ed wel door, maar verder krijg ik helemaal geen informatie.
Ik denk dat ik binnenkort maar eens naar de voorlichtingsdag ga, die voor aankomend studenten. Dan zie ik in ieder geval de school eens.
Een pretrooster heeft ie trouwens deels. Hij begint vaak aan het eind van de ochtend, begin van de middag en is dan 's avonds om half 8 thuis. Dat is wel wennen, want zijn voetbaltraining (bij de A!) begint om half 7. Rare tijd, voor jongens die voor een groot deel een vervolgopleiding met een uur reizen doen. Thuis hoeft hij nog niet veel te doen, dat zal langzamerhand wel meer worden.
Fiorucci
14-09-2011 om 18:13
Lynna
De roosters zijn ook vreemd en wisselen elke zes weken.
Zoonlief zit soms om 7.00 al in de bus en soms heeft hij pas om 15.30 les...
Lynna
14-09-2011 om 19:04
Fiorucci
Ha ja, mijn zoon mag morgenochtend om tien voor 7 al met de trein, terwijl hij de andere dagen royaaaaaal mag uitslapen. Donderdag is dus erg zwaar voor hem
Bij hem wisselt zijn rooster volgens mij elke 10 weken. Maar wat ik zo graag zou willen weten is of hij het hele jaar op woensdag vrij heeft. Dan ga ik mijn werkdag wisselen Is het alleen maar voor een tijdje, dan moeten we elkaar maar verdragen Hij zou afgelopen week zijn studiebegeleider spreken aan wie hij dat soort dingen kan vragen. Maar die viel uit. Net als zoveel andere lessen blijkbaar.
Lynna
14-09-2011 om 19:06
Facebooken onder de les?
Jullie kinderen op het vervolgonderwijs, zitten die ook zoveel te facebooken/twitteren etc onder de colleges? Tis natuurlijk wel handig om een laptop te hebben die op het schoolnetwerk wordt aangesloten, zodat je alsmaar internet hebt en overal bijkomt. Zeker bij die massale hoorcolleges wordt er wat af gefacebookt........
Ik zeg er trouwens niks van tegen hem, ik weet dat ik moest loslaten. Maar ik verwonder me er wel over.
albana
14-09-2011 om 22:07
Warrig?
Wie is hier nu warrig? De vragenstelster stelt een vraag n.a.l.v. haar zoon (HBO) die nog geenn 18 is................
Ik reageer ivm een reactie van iemand die een MBO 18- er heeft, die zegt dat ze ook nooit wat van school hoort.
Hierop reageer jij met dingen waar niks van klopt, ik leg je uit dat het niet klopt, en geef als illustratie het o.v..Als je nog geenh 18 bent krijg je namelijk op mbo geen studiefin.
Dat heeft er ook niks mee temaken, maar geeft wel aan hoe automatisch ook de mbo ervan uitgaat dat ze allemaal ov hebben.
En eindig je met een bewering waar weer geen bal van klopt, zucht.
Lees je eignlijk wel of roep je zomaar wat in het wilde weg?
Groeten albana
Tirza G.
14-09-2011 om 22:15
Eerste jaars hbo
Ben je in de regel toch nog echt geen 18. Als je tenminste direct na de HAVO naar het HBO gaat.
Tirza
Maylise
15-09-2011 om 00:09
Lynna
Of mijn eigen studerende kinderen op facebook zitten tijdens de colleges weet ik niet. Ik ken hun rooster niet uit mijn hoofd.
Bij mijn studenten valt het wel mee. Gemiddeld zo rond de 5% heeft een laptop bij zich. De meeste maken hun aantekeningen nog gewoon met papier en pen. Gelukkig maar want de meeste amfitheaters en lokalen hier hebben maar een paar stopcontacten dus het is altijd spannend of je die laptop wel kan aansluiten. Daarnaast is de wifi ook dusdanig briljant ingesteld dat je op de helft van de campus geen verbinding hebt. Kortom, van de IT wil je niet afhankelijk zijn als student.
Ongetwijfeld zullen ze wel regelmatig op hun telefoon kijken en wie weet ook internetten. Hoewel als ik zo rond kijk tijdens de colleges ik toch wel zie dat de meesten heel nijverig aan het schrijven zijn.
Roosters kunnen hier per week (!) veranderen. In principe kan je college hebben tussen 08:00 en 20:30 van maandag tot en met vrijdag en zaterdag van 08:00 tot 12:00. Natuurlijk hebben ze niet elk uur college. Je kan wel van die leuke roosters hebben dat je van 08:00 tot 10:00 college hebt en dan weer om 16:00 of zo. Bovendien kan je er niet van op aan. Het basis rooster staat per semester vast maar elke week kunnen er extra colleges zijn of seminars die verplicht zijn.
Maylise
15-09-2011 om 00:11
Uitvallen
Colleges vallen hier ook regelmatig uit maar we halen ze wel altijd weer in. Aan het eind van elk semester hebben we een week die speciaal gebruikt wordt voor het inplannen van gemiste colleges en seminars. Echter niet elke docent wacht op die laatste week. Soms plant iemand ook tussendoor een extra college of verschuift een college naar een ander tijdstip.
albana
15-09-2011 om 08:10
Basisschoolrekenen
Een kind gaat naar school als het 4 jaar is. 8 groepen = kind is 11 als het de school verlaat en niet gedoubleerd heeft of wat dan ook. Dan ga je naar vmbo= 4 jaar erbij en kind is dus 15 of je gaat naar havo en kind is dus 16 als het school verlaat en dan heb je nog vwo en dan is kind met 17 klaar.
Even er vanuitgaand dat de normale doorgaande lijn wordt gevolgd en er dus geen dubbele jaren zijn of groepen 0 of gedonder over een jaar langer kleuteren.
Als dus 'normaal' het onderwijs wordt doorlopen zijn alle beginnende MBO en HBO leerlingen onder de 18.
Is nogal simpel.
groeten albana
Babette
15-09-2011 om 09:02
Klopt albana
Ja dit klopt helemaal. Dochter is in augustus jarig. Dus nu zit ze in havo 5 en is nét 16 geworden. Dit jaar doet ze eindexamen en ze is dus nét 17 als ze haar vervolgopleiding HBO gaat doen.
Fiorucci
15-09-2011 om 11:32
Albana
Ik volg je even niet, eerst stel je dat er kinderen zijn jonger dan 18 op de hbo, wel in de minderheid, maar ze zijn er, later stel je dat de meesten jonger zijn dan 18.
Uit ervaring, bij mijn zoon in HBO 1 is de grote meerderheid jonger dan 18.
albana
15-09-2011 om 19:29
Minderheid/meerderheid
18- (-!!!) zijn op het totale aantal in de minderheid, altijd in het mbo en hbo én uni. In de 1ste kúnnen ze in de meerderheid óf minderheid zijn.
Dat ligt aan welke opleiding, het niveau, vooropleiding (mbo, havo, vwo, dat scheelt allemaal 1 jaartje).
En natuurlijk aan de kinderen zelf. Uiteindelijk zal niet elk kind zo door het onderwijs 'rollen' en niet een jaartje verliezen om 't een of ander of 's een verkeerde keuze maken. 1 Jaar verder en je bent zo al 18+ (+ dus!).
Ik kan me zo voorstellen, een opleiding waarvoor geloot moet worden dat er dan minder zijn 18- ers zijn.
Maar als je alle klassen(dus ook de 2de, de 3de etc.etc.) bij elkaar neemt zullen ze hoe dan ook in de minderheid zijn. Vandaar dat leraren ze nog wel eens 'vergeten' of een adminstratie er niet op ingericht is.
groeten albana