nu-ik-er-toch-ben
18-06-2015 om 10:51
incidenteel schoonmaken bij uitgevlogen kinderen
Situatie: er wordt bij zoon een groot meubelstuk geleverd, hij kan wegens werk niet aanwezig zijn maar jij als moeder hebt een dagdeel over om de bezorger op te wachten. Dat bied je royaal aan.
je gaat in de woonkamer zitten, ziet dat er kennelijk even niet is gestoft. Het is geen puinhoop, zeker niet, maar nu je er toch bent zou je best even wat kunnen doen, je weet dat hij lange dagen buitenshuis maakt.
Doe je dat?
Of besteed je je tijd op je meegebrachte tablet, lekker met een bakje koffie erbij. Je bent tenslotte gevraagd om dat meubelstuk in ontvangst te nemen en niet om te werken.
Evanlyn
18-06-2015 om 10:55
Kun je best doen...
Maar zorg dat je niet gesnapt wordt door eventuele huisgenoten, want die lachen je zoon uit! Heb ik zelf meegemaakt (als kind dan). Als moeder denk ik dat ik me ook niet zou kunnen beheersen .
Noet
18-06-2015 om 10:57
groen en geel
erger ik me aan dat soort acties van mijn vader. En ik heb alleen een 9-jarige als huisgenoot.
Het is net als of je op je vingers getikt wordt dat je je huishouden niet goed runt.
Niet doen dus, tenzij hij het vraagt.
Hadewich
18-06-2015 om 10:59
Nee
Ik zou dat niet doen. Mijn schoonmoeder deed dat wél in zulke gevallen, maar ik vond dat toch niet prettig. Mijn moeder zat gewoon lekker te lezen en deed niks in mijn huishouden. Hooguit de was binnenhalen als hetging regenen.
Mijn kinderen zijn nog niet uitgevlogen, maar als dat wel zo is dan zou ik in zo'n geval van te voren even vragen of ze het fijn vinden als ik schoonmaak/was ophang/de afwas doe.
Evanlyn
18-06-2015 om 11:02
Haha
Je moet ook niet gesnapt worden, maar zoon was er toch niet? Die merkt dat waarschijnlijk helemaal niet. Je doet het voor jezelf.
Een beetje zoals die volwassen mussen die nog hun bekje opensperren en met de vleugeltjes klapperen als de ouders in de buurt zijn. Die ouders kunnen dat niet weerstaan en geven het lekkere hapje aan hun volwassen zoon of dchter. Het is je insinct.
Regenboog
18-06-2015 om 12:18
Niet doen!
Toen wij pas ons huis gekocht hadden moest er veel geklust worden vooral in de weekends als ik moest werken bij mijn baas. Schoonvader kwam dan vaak helpen en schoonmoeder kwam dan gezellig mee. Zij zorgde dan voor koffie en broodjes.
kwm ik na een lange dag werken thuis, was de gootsteen helemaal glimmend gepoetst met chloor, schuurmiddel en weet ik veel wat je allemaal kunt gebruiken om een rvs bak zo te laten glimmen. Was het spinnenweb in het hoekje bij het raam weggehaald en lagen de setjes hand en theedoeken anders in de kast, want zoalsm ik het deed stond het zo rommelig.
Dat voelt dan wel als een brevet van onvermogen. Als mij later niets gevraagd wordt doe ik ook niets.
Pug
18-06-2015 om 12:28
zoon vragen?
Ik zou het niet kunnen waarderen, maar misschien je zoon wel.
Dit is nu precies de reden waarom ik mijn schoonouders nooit als oppas gevraagd heb. Ze zouden overal 'dingen gaan doen' en dat vind ik erg irritant. En waarom ik dat denk, omdat ze al dingen deden terwijl ik er bij was. Zo pakte oma een keer een doekje van het aanrecht om een kind z'n gezicht mee af te vegen. Was het net een doekje waar ik de vloer mee had gedaan. Vast aardig bedoeld, maar gewoon niet in mijn doekjessysteem rommelen. Dat werkt niet. Ze is op bezoek, ze moet gewoon op de bank zitten en niet mijn kinderen af gaan vegen. Dat kan ik ook zelf als ik erbij ben en dan pak ik tenminste een schoon doekje, want ik weet welke doek waar ligt. En opa stopte een keer zonder iets te zeggen speelgoed in zijn tas. Zou hij wel even gaan maken. Ook vast heel behulpzaam bedoeld, maar het was nou net precies hetzelfde speelgoed wat hij al een keer gemaakt had en die fix had dus niet gewerkt. Dus ja, als die hier zonder toezicht zouden zijn, zouden ze voortdurend van dat soort dingen doen.
Het is wat anders als je er ook echt op kunt vertrouwen dat ze een bepaalde situatie beter maken. Maar in hun geval kan ik dat niet. En ik weet ook niet waar ze de grens trekken. Misschien vinden ze onze gordijnen wel niet mooi en komen ze ineens nieuwe ophangen. Zou zomaar kunnen bij ze, als ik bijvoorbeeld afstoffen wel goedkeur. Dan krijgen ze toch een beetje het idee van ik mag alles doen.
Alleen jij weet wat je zoon vindt.
Jessica O
18-06-2015 om 12:40
oh haha
Mijn moeder heeft het ook wel eens hoor. Ik laat haar altijd maar lekker rommelen hoor. Deed ze ook toen ze nog wel eens hier (of bij mijn zus) oppaste. Kom je thuis, is de woonkamer aan kant. Prima hoor. We hebben wel de afspraak dat ze alleen beneden doet en geen slaapkamers (ze hoeft niet alles te weten
Mijn zoon zou er denk ik geen probleem mee hebben, maar een eventuele partner misschien wel.
(Mijn moeder komt nooit stiekem binnen hoor, ze vraagt altijd aan mijn man of mij)
Molleke
18-06-2015 om 12:58
Wel doen mits
Je zoon het niet erg vind maar dat weet alleen jij. Als je sommige berichtjes hier leest dan zou je er gewoon bang van worden om iets te doen . Mijn moeder deed ook altijd wat. Ik heb daar totaal geen problemen mee gehad. Toen we nog geen kinderen hadden kwam ze wel eens een dagje schoonmaken. Vond ik prima. Ik ben ook gewoon veel chaotischer en rommeliger dan mijn moeder. Nu komt ze nog 1x per week en haalt jongste van school. Dan ruimt ze altijd de vaatwasser leeg. Andere klusjes doet ze niet meer. heeft ze geen zin meer in En ik wil het ook niet meer hebben omdat bij haar de jaren ook beginnen te tellen. Dan heb ik liever dat ze een lekker ontspannen middagje heeft. En ja, soms kon ik iets niet zo gauw terugvinden. Ach ja, ook geen ramp. Dan belde ik gewoon mijn moeder met de vraag waar het lag. Terwijl ik best wel een controlfreak maar nee, niet alles hoeft op mijn manier .
Evanlyn
18-06-2015 om 13:04
Heerlijk
Als je jonge kinderen hebt en je ouders zijn nog sterk, lijkt het me te gek! Als vroeger mijn moeder thuis kwam van haar werk, had mijn oma ervoor gezorgd dat wij tevreden en schoon waren, het huis aan kant was, en er een heerlijke maaltijd stond te pruttelen. Mijn eigen moeder kon dat helaas niet aan, maar het lijkt me te gek!
Chiquita
18-06-2015 om 13:49
mijn kinderen
hebben geen enkel bezwaar ertegen als ik iets onder handen neem. Dochter was zo vandaag zeker blij dat ik ff haar badkamer onder handen heb genomen, gestofzuigd had en in haar slaapkamer wat geruimd had. Zoon nodigt mij dat spontaan uit om ook in zijn huis te komen ... zelfs schoondochter vindt 't niet erg
Regenboog
18-06-2015 om 14:17
In tijden van nood is hulp heel welkom
Toen ik jaren terug met spoed een kind in het ziekenhuis had is mijn moeder hier ingesprongen en heeft gedaan wat nodig was. De handdoeken binnengehaald en opgevouwen, eten koken afwassen, Andere kind in bed en de badkamer aan kant. Niet op mijn manier maar voor het moment prima.
Dan is alle hulp welkom.
Ginny Twijfelvuur
18-06-2015 om 16:19
Oh heerlijk
Vond ik dat altijd. En ontzettend lief van mijn moeder.
Evenzo
18-06-2015 om 19:22
Zalig
Mijn ouders doen dat nog steeds. Laatst op vakantie geweest was de ruin gedaan. Ik vind het zo fijn. Ik vind het geen brevet van onvermogen aan mijn adres. Ik maak gewoon andere keuzes. Daar zit de tuin vaak niet bij. Maar het Is wel heerlijk als het gedaan is. Mijn ouders pasten vroeger ook weleens op doordeweeks op de kinderen. Als ik na het werk dan thuis kwam was de boel aan kant. Mijn moeder verveelt zich anders toch zei ze tijdens slaapje van de kinderen.
Ik zou het later ook doen denk ik bijzijn kinderen. Maar misschien meer in overleg. Weet niet watvoor schoondochter ons treft. Het kan mij echt niet boeien dat de was niet goed in de kast ligt. En ja er ligt weleens wat in de verkeerde kast maar ach.
Hortensia
18-06-2015 om 20:12
Alleen na overleg en zijn wil is wet
Ik heb het vroeger vervloekt, het goedbedoelde schoonmaken plus opruimen, waarna ik wekenlang van alles kwijt was en belangrijke post nog net uit de vuilnisbak kon vissen
Maar ik mocht er niks van zeggen want ik moest dankbaar zijn...
Mijn zoon woont nu op zichzelf. Soms moet ik ook wel eens in zijn huis zijn. Ik vraag dan vooraf of er nog iets moet gebeuren. Vaak is dat even de keuken opruimen (het valt op zich nog wel mee).
Ik zal nooit spontaan zelf gaan opruimen, herinner me nog al te goed dat gevoel van "help, waar hebben ze dat gelaten" en "och jee, als ze dáár maar niet in hebben zitten neuzen!" Als ik iets signaleer dat wel actie vereist (in dit geval vanmiddag een stapel - al geopende - post en oude kranten en folders) zal ik hem dat eerst even vragen.
Ernesta
18-06-2015 om 21:27
Hier ook zo'n moeder hoor
Haha,
Ik heb ook zo'n moeder (en vader trouwens als het om de tuin gaat).
Als mijn vader de tuin komt doen, komt mijn moeder mee voor de gezelligheid en tja, doet dan meteen de vaat en stofzuigt even (ik ben dan niet thuis). Het hoeft niet van mij, maar ja ook wel prettig.
Zelf zou ik het waarschijnlijk ook wel bij dochter (op kamers) doen.
Ik moet dan ook altijd denken aan de opmerking van een studiegenoot vroeger. Als zijn moeder kwam, poetste hij niet echt hard van tevoren. Want stel dat zijn kamer helemaal schoon was, dan zou zijn moeder net zo lang zoeken tot ze iets vond en de stopcontacten of zo gaan poetsen, dan kon ze net zo goed iets nuttigs doen....
Evanlyn
18-06-2015 om 22:04
Ernesta
Haha, daar zit wat in! Je moet je personeel wel goed inzetten natuurlijk. Die studiegenoot heeft het vast ver geschopt!
nu-ik-er-toch-ben
21-06-2015 om 21:04
dankjewel
Wat een veelkleurigheid aan reacties, van je groen en geel ergeren tot grote waardering.
De persoon in kwestie uit mijn vraag zei later tegen zijn moeder dat ze best wat zou mogen doen, als ze dat zou willen. Maar zij vindt dat die tijd voorbij is en dat ze alleen nog leuke dingen wil doen samen met hem. Niet schoonmaken. Ook niet als hij het erg druk heeft.
Nou ja, elke moeder is anders. Ik merk dat ik huishouden leuker ben gaan vinden nu het niet meer 'moet'. Thuis ben ik met twee volwassenen zo klaar, als ik eens iets bij mijn kinderen kan doen, dan doe ik het met plezier en voel me gevleid als ze opmerken dat ik in korte tijd zoveel effect sorteer.
Dat heeft die andere moeder kennelijk niet.
Pug
22-06-2015 om 07:36
wel een beetje dubbel
Aan de ene kant zeg je huishouden leuk te vinden.
Aan de andere kant vind je het toch wel fijn als je kinderen merken dat jij het beter kunt dan zij. (Want 'in korte tijd'.)
'Maar zij vindt dat die tijd voorbij is en dat ze alleen nog leuke dingen wil doen samen met hem. Niet schoonmaken. Ook niet als hij het erg druk heeft.' - ik denk, zelfs als hij het druk heeft kan hij 'in korte tijd' best iets doen, maar waarom zou het de prioriteit van zijn moeder moeten zijn als het die van hem niet is?
Ik denk dat die andere moeder beter is in loslaten.
Noet
22-06-2015 om 07:43
Verschil
en ik denk dat er ook een verschil is in beleving door de manier waarop het gebeurt.
Mijn vader doet dan niet gewoon de afwas, maar trekt alle pannen uit de kast en gaat ze uitgebreid staan schuren zodat ze blinken alsof ze nieuw zijn ipv 30 jaar oud en gebruikt. Het email gaat er zo ongeveer vanaf.
Stofzuigen gebeurt ook zeer grondig, de plintjes worden ook nog even nat afgenomen ook achter de bank en de kasten.
Daarentegen mijn schoonmoeder, doet gewoon de afwas en zegt: gut ik heb alles in de kast gezet, je zult even moeten zoeken. Maar dat is dan ook gewoon de afwas en niet meer.
Regenboog
22-06-2015 om 08:39
Noet
Dat verschil inderdaad. Mijn moeder kwam hier wel eens helpen in tijden van nood, en dan deed ze de afwas, haalde de handdoeken van de lijn en vouwde ze op. Klaar, geen extra dingen opzoeken om te doen.
Mijn schoonmoeder had tussendoor nog even de kasten heringericht, zodat alles met rechts makkelijk te pakken was, even vergetend dat haar zoon en schoondochter erg linkshandig zijn.
Messen lagen in mijn lla met handvatten naar links en die lagen nu allemaal naar rechts, ook mijn super scherpe koksmes. Voortaan altijd eerst goed kijken om iets te pakken niet meer la open en graai.
nu-ik-er-toch-ben
22-06-2015 om 09:47
loslaten
Klopt hoor. Ik vind loslaten niet zo eenvoudig. Die andere moeder zal dat beter kunnen dan ik, zo kan je het interpreteren. Ik vind het gewoon fijn om iets praktisch te kunnen oplossen als mijn kinderen het druk hebben met andere zaken.
Dat ik het leuk vind nu snel veel te kunnen doen, hahaha, vind het gewoon grappig dat oefening kunst baart. Op een dag zijn zij ook snel en effectief. Vroeger baalde ik van huishouden want het was nooit klaar, zo gaat dat met een gezin. Schoonmaken/opruimen bij een ander geeft sowieso meer voldoening vind ik,
Grote klussen 'zoeken', nee dat doe ik niet hoor, alleen voor de hand liggende zaken, ik ga geen kasten herinrichten of pannen schuren.
Jaina
22-06-2015 om 19:30
Nee
Ik ben niet zo dol op huishoudelijke werkzaamheden. Ik heb al minstens 20 jaar lang voor hun gezorgd. Als ze eenmaal uit huis zijn neem ik geen stofdoek meer in handen. Geen zin in. Ik wil best een keer iets doen als ze zelf niet kunnen (de planten watergeven als ze op vakantie zijn bijvoorbeeld) maar iik ga geen dingen doen die ze prima zelf kunnen. Of ze het leuk zouden vinden weet ik niet maar ik doe het niet.
Enige uitzondering was toen ik een paar keer bij mijn oudste dochter heb gelogeerd toen zij erg ziek was en de met de baby zat. Toen heb ik uiteraard wel schoongemaakt, gekookt en dergelijke. Daarvoor was ik bij haar.
Maar in de situatie die jij beschrijft zou ik ook fijn met een boekje op de bank gaan zitten. Kind mag al blij zijn dat ik op het pakje wacht.
Wat betreft oppassen dat doe ik altijd bij ons thuis. Dat is voor mij makkelijker. Als ik daar zou oppassen dan zou ik ook niks echt gaan schoonmaken. Ik zou wel mijn eigen thee kopje in de afwasmachine zetten natuurlijk en het speelgoed opruimen maar ik zou niet gaan stofzuigen of zo.
Hun eigen huishouden mogen ze fijn zelf doen en alleen als ze zelf niets niet kunnen dan doe ik het wel.
Moni
22-06-2015 om 20:37
Je klinkt nogal veroordelend
Alsof die moeder fout bezig is als ze geen huishoudelijke taken wil doen in het huis van haar kind.
Die moeder is helemaal niet fout. Die ziet haar kind als een volwassene die zijn eigen verantwoordelijkheden heeft.
Mijn kinderen zijn nog niet zo groot maar ik vind deze houding heel normaal.
nu-ik-er-toch-ben
23-06-2015 om 07:59
@Moni
Ik snap je hoor. Het is goed om een spiegel voorgehouden te krijgen, dit draadje helpt.
Ik zie ook dat mijn volwassen kinderen eigen verantwoordelijkheden hebben. Beslist. Ik zie ook dat ze soms erg moe en wat overbelast zijn, en dan wil ik hen graag wat uit handen nemen.
carootje
23-06-2015 om 09:07
ach
Ik vind: als je iemand ongevraagd helpt, moet je dat vooral doen omdat je dat zelf graag doet!
Toevallig had ik gisteren iemand in huis die uit zichzelf een klusje voor me was gaan doen. Ze kwam dit achteraf aan me vertellen, en vervolgens kwam er achteraan hoe verschrikkelijke hekel ze aan dit klusje had!
Ik vroeg haar toen oprecht: "maar waarom doe je het dan?"
Haar antwoord was: "nou om jou te helpen!"
Het was vast lief bedoel hoor, maar op zo'n manier hoeft het voor mij niet... (natuurlijk heb ik haar bedankt, en ook dat was volgens haar niet nodig)
Ik vind dus, als die moeder het niet graag doet, maar liever leuke dingen met haar zoon doet, dat ze volkomen gelijk heeft!
En joh, schoonmaken is in de meeste gevallen toch geen noodzaak. In andere (nood)gevallen is het wel fijn als je als moeder voor je kinderen klaar staat!
Jippox
23-06-2015 om 11:14
pug (ot)
wat vreselijk, als je vindt dat oma niet eens even de snoet van haar kleinkind schoon mag vegen, en opa geen speelgoed mag repareren omdat hij het toch niet goed doet. Wat een nare manier om met mensen om te gaan…
Pug
23-06-2015 om 13:20
Jippox
Ik heb liever niet dat ze een gezicht schoonveegt met een vaatdoek waar ik de vloer mee heb gedaan. Kun je m.i. best voorkomen door niet te doen of je thuis bent, maar even te vragen om een [schoon!] doekje. Dan krijg je een tissuedinges van me. Ik ben heus niet superhygienisch, maar zelfs ik vind een vaatdoek gewoon goor. Je weet toch niet wat iemand er mee doet of hoe lang hij er al ligt?!
En opa mag best speelgoed repareren, maar graag wel even zeggen 'goh ik zie dat het stuk is, zal ik het meenemen?' en niet zomaar inladen. Wie weet had ik er al andere plannen mee. Zomaar speelgoed in je tas doen als je ergens bent, ik vind dat niet kunnen.
Maar het punt was, doordat ze dit ongevraagd doen waar ik ook bij ben, weet ik niet wat ze allemaal zouden doen als ik er NIET bij ben. Straks poetst oma de wc met een handdoek en hangt ze die gewoon terug over de verwarming. Of zijn er ineens spullen kwijt omdat opa vond dat ze het niet (meer goed genoeg) deden en hij ze thuis wel even zal maken. Dus nee, die laat ik niet alleen in mijn huis.
Pug
23-06-2015 om 13:26
Het gaat natuurlijk niet om maar 2 voorbeelden.
Net als dat je weet dat iemand alleen maar op de bank zal zitten en geen vinger zal uitsteken, weet je ook van mensen dat ze alleen maar gaan lopen rommelen in je huis.
En er zijn mensen die dat niet fijn vinden
Toya
23-06-2015 om 14:42
maar Pug
Maar Pug, wat doet een doekje waarmee je de vloer hebt schoongemaakt dan op het aanrecht? Dan ligt dat stukje toch bij jou?
En een kapot stuk speelgoed waarmee je zelf nog andere plannen zou hebben, wat voor plannen dan? Kapot speelgoed repareer je of gooi je weg lijkt mij.
Ik snap dat het niet om twee voorbeelden gaat en ik ben al bijna bang voor nog een schoonmoederdraadje, maar zijn het niet gewoon ook dingen die te voorkomen zijn of gewoon niet zo erg zijn als je denkt aan dingen die écht erg zijn?
Pug
23-06-2015 om 15:11
Toya
Ik heb een systeem van waar ik gebruikte doekjes even neerleg voordat ze naar zolder gaan. Waarom moet ik dat dan aanpassen omdat er ineens een bezoeker ook een doekje pakt?
Maar het gaat niet om een specifiek voorbeeld zei ik al. Het gaat erom dat er mensen zijn die in je huis rommelen en dat niet iedereen dat prettig vindt. Behulpzaam bedoeld of niet, dat maakt niets uit.
Ik krijg ook de kriebels van mensen die bijvoorbeeld je kraagje gaan rechtvouwen. 't Is gewoon in mijn persoonlijke ruimte
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.