Goudvink
18-04-2013 om 15:18
Ik weet niet goed wat te doen, verbieden of niet?
Dag,
Mijn zoon is achttien jaar en leeft (een prachtige oplossing wegens ruimtegebrek in ons huis) in een tuinhuis bij ons in de tuin. Dit tuinhuis is gemeubileerd en heeft water en verwarming. Hij woont als het ware een klein beetje "op kamers" maar toch nog thuis. Hij doet een parttime opleiding en verdient wat bij bij de lokale supermarkt.
Als hij 's avonds thuiskomt van zijn werk bij de super, dan neemt hij van zijn eigen geld vaak een tas mee met eten en drinken. Te denken valt aan cola, stokbrood, brie, croissants, koeken etc. etc. Hij eet vervolgens gewoon met ons mee aan tafel en verdwijnt daarna naar zijn "kamer" buiten. Door de avond heen eet hij zijn tas leeg.
Ik vind dit geen goed idee. Hij legt de Brie bij ons in de koelkast, zijn twee jongere broers (waarvan eentje ook in de groei) zit dit met lede ogen aan. Wil ook wel een broodje brie 's avonds, waar ik hem vertel dat "hij best mag eten 's avonds laat (als hij weer eens honger heeft) maar "gewoon een boterham".
Ik wil niet meten met twee maten, daarom wil ik graag naar één regel voor iedereen. Dus ... 's avonds eten een aantal uren na het eten mag, maar gewoon een extra boterham zonder poespas.
Oudste zoon protesteert met argumenten als "eigen geld" en "ik zit toch in mijn "eigen huisje" en "ik betaal toch kostgeld" (hij doet een maandelijkse bijdrage aan het huishouden") en dat maakt dat ik soms twijfel.
Jullie mening graag!
Dank!
tsjor
18-04-2013 om 15:49
Koelkastje of delen
Wellicht kun je met je zoon twee opties bespreken: koelkastje in zijn tuinhuisje, of de brie delen met andere familieleden.
Tsjor
elissa
18-04-2013 om 15:56
Geen meten met twee maten
Volgens mij is er geen sprake van meten met twee maten hoor! De regel is kennelijk: 'Na het eten krijg je alleen een gewone boterham. Staat dat je niet aan dan kun je van je eigen geld iets anders kopen.'
Oudste doet dat al, niets belemmert de jongste twee toch om hetzelfde te doen?
Goudvink
18-04-2013 om 18:11
Jongste twee stuk jonger
De jongste twee zoons zijn een stuk jonger (dertien en elf) dus hebben nog niet de beschikking over eigen geld. Dat maakt het wellicht lastiger.
Het voelt voor mij een beetje alsof de oudste "op kamers" woont. Dat je de koelkast open doet en daar de etenswaren van alle medebewoners ziet liggen. En op kamers woont hij nog niet. Hij maakt deel uit van dit gezin, althans, zo voel ik het....
P
18-04-2013 om 18:47
Maar
Is dit al 18 jaar een regel? Na het avondeten uur eet je maar een boterham als je nog trek hebt? Nemen jullie nooit eens een koekje, stukje chocolade of chips?
Maar een eigen koelkast lijkt mij wel de oplossing. Ik vind niet dat je een jongen van 18 's avonds nog aan een boterham kan gaan zetten en het je jongere kinderen verbieden om een stukje brie te eten.
Goudvink
19-04-2013 om 07:27
Natuurlijk wel....
Mmm, blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest of kan het nog wat duidelijker. Natuurlijk wordt er na het eten een koek(je) gegeten. Iedere avond bij de koffie iets lekkers is normaal. Iedere woensdagavond een bak chips, zo ook op vrijdag- en zaterdagavond. Hier eet oudste (indien hij wil) ook van mee. Het gaat mij er meer om dat er een soort van "voorraad" aangelegd wordt in onze kast/koelkast, waar de andere jongens niet aan mogen zitten. En ja, als iedereen dan een koek heeft gegeten en dan 's avonds nog trek heeft (jongens in de groei) dan opper ik vaak het idee van een boterham. Zelfs een ei bakken is dan nog okay. Maar stokbrood brie, croiossants, blikjes energy etc. etc. daar kwam ik in opstand tegen. Daar wil ik een "regeltje" opdat er duidelijkheid is voor een ieder.
Merel
19-04-2013 om 09:34
Oplossing elissa
Ik vind de oplossing van Elissa toch wel een duidelijke. Het is nu een probleem omdat de etenswaren in de koelkast te zien zijn voor de anderen. Als hij een zak chips, of dropje o.i.d. op zijn eigen kamer zou hebben liggen dan zou er geen haan naar kraaien. Dat zijn nu eenmaal de voordelen van zelf geld verdienen, je kunt er dingen mee kopen die voor jezelf zijn. Of dat nou een computerspel of brie is, dat zou niet moeten uitmaken.
Hier zou ik waarschijnlijk wel, als jongste eens een keertje een broodje brie zou willen het gewoon vragen aan oudste, of er gedeeld kan worden. (dus dat oudste gewoon een stukje brie aan jongste geeft, niet iedere keer, maar als uitzondering) Dochter (17) zou dat hier wel doen, die deelt vanalles, ook dingen van haar zelf gekochte geld. (of ze neemt ongevraagd ook een chocolade reep voor haar broer mee) als ik zoon (14) iets geef (hij heeft inderdaad ook geen eigen geld, alhoewel, wel zakgeld) dan deelt hij ook met zus (ookal is het aan hem gegeven)
Dus dat zou je ook nog kunnen doen. Als oudste zoon protesteert kan je ook zeggen dat jij al zijn hele leven de totale inhoud van de koelkast betaalt (het geen wat niet van hem is) en dat ook al jaren deelt met de rest van het gezin. (uiteraard doen alle ouders dat) maar dat kan hem stimuleren om ook te delen of hem doen beslissen dan maar geen koelkast spul te kopen (omdat hij dan moet delen)
P
19-04-2013 om 12:26
Tja
Als je probleem is dat de jongste twee geen broodje brie of croissantje mogen (wat is daar nu mis mee ivm met een boterham met gebakken ei?, altijd beter dan nog meer chips) van jou moet je dus zorgen dat er een koelkast komt in het tuinhuisje.
Als je vindt dat er gedeeld moet worden met wat er in de gezinskoelkast ligt schuif je het probleem naar je oudste: doe moet dus zorgen voor een koelkast (mp) of geen te koelen voedingsmiddelen kopen.
Goudvink
19-04-2013 om 13:17
Voor merel
Dag Merel, dankjewel voor je antwoord. De oplossing van Elissa spreekt mij inderdaad het meeste aan. De zaak besproken met mijn oudste. Het geeft mij al een ander gevoel als er hier en daar eens gedeeld wordt. Koelkast is dan naar mijn idee niet eens nodig. Ik vind jouw woorden aangaande delen en je gehele antwoord erg invoelend en genuanceerd! Dankjewel!
albana
21-04-2013 om 11:07
Of onzichtbaar of delen
Oudste (19) koopt hier ook wel eens wat voor zichzelf. Die verdient ook en jongste (nog) niet. Dat is over het algemeen in het weekend. Ze koopt frisdrank, soms drank (krijgt bezoek b.v.) koopt chips, toastjes met beleg erop of kaasbroodjes etc.etc.
Wil ze dat 'zelf' houden en voorzichzelf dan houd ze het op haar kamer (b.v. als ze naar vriendin gaat en het mee wil nemen om daar op te eten) zo niet en het gaat hier in de gezámelijke huiskamer/ koelkast dan moet het gewoon gedeeld worden. We wonen hier sámen. Alleen haar kamer is van haarzelf. Nogal simpel.
Discussie is er zelden over. Oudste bied het zelfs aan. Lijkt me ook wel zo gezellig. Zou ze gekoelde waren voor 'zichzelf' willen houden dan koopt ze maar een koelkastje voor op haar kamer. Simpel zat.
Ik ga toch ook niet 'mijn' aardbeien die ik voor mezelf toch grotendeels gekocht had omdat ik er zin in had, helemaal alleen opeten waar iedereen bij is? En als ze in de koelkast liggen en jongste/man eet ervan hun dat verbieden? En dat is ook van 'mijn' geld, dat ikzelf verdien.
Ik zou zeggen of we delen het of je stopt het maar in je 'eigen' koelkast en eet het op je 'eigen' kamer.
groeten albana
Kaaskopje
21-04-2013 om 17:53
Soms lastig
Over het algmeen vind ik dat de kinderen hun eigen spullen mogen kopen. Dat hoeven ze niet van mij buiten beeld te houden. Ik zie dat toch los van wat wij voor het gezin in huis halen. Ik heb dus geen bezwaar tegen drank of fris van mijn dochters in onze kast, of een zak chips of koekjes. Ook een stuk brie zou voor mij geen punt zijn. Ik kan altijd vragen of ik er een stukje van mag hebben.
Bij jouw situatie, Goudvink, kan ik mij wel een beetje voorstellen dat de andere kinderen het niet leuk vinden dat ze niet van bijvoorbeeld de brie mogen eten. Ik denk daarom dat een klein frisdrankkoelkastje voor in het huisje een oplossing zou kunnen zijn. Zie: http://tinyurl.com/d8ocj6t
Leen13
14-09-2013 om 22:49
kamperen
Als je niet meteen geld hebt voor een koelkastje kan hij ook altijd nog een koelbox met elementen doen. Even omwisselen in jou vriesvak als hij naar zijn huisje gaat.
Wat in de koelkast ligt moet hier ook in principe gedeeld worden.
Regenlaars
14-09-2013 om 22:56
haha
Daar gaan we dan...een reactie op iets wat ooit allang gearchiveerd was. AnneJ, zes maanden geleden was dit een vraag, nu waarschijnlijk allang niet meer. Maar goed, je hebt ook een loep nodig om de datum goed te kunnen lezen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.