Petr@
10-01-2013 om 15:02
Ik weet het even niet meer... Zoon van 19 gaat niet naar school en niet werken.
Oudste zoon (19) is in oktober gestopt met z'n HBO-opleiding omdat het niet de juiste keuze was. Hij heeft toen vrij snel een baantje gevonden, maar was dat ook vrij snel weer kwijt. Bijna 2 maanden heeft hij alleen maar achter de computer gehangen en kreeg ik hem niet in beweging. Half december werd hij op het station, op weg naar het uitzendbureau, aangesproken of hij een baantje wilde. Hij heeft nog geen 3 weken op straat gewerkt om donateurs voor goede doelen te krijgen. Maar hij haalde z'n quotum niet en is ontslagen.
En nu zit hij dus weer achter die computer en krijg ik hem weer niet in beweging. Overdag slaapt hij en 's nachts computert hij.
Ik ben nu al een paar uur bezig om hem z'n bed uit te krijgen om even de hond uit te laten, maar hij doet het niet. Dus heb ik net z'n laptop ingenomen.... En nu komt hij helemaal z'n bed niet meer uit.
Een toelage van ons krijgt hij trouwens allang niet meer. Hij had mazzel dat hij in oktober jarig is en dus geld kreeg en in december van oma een kerstgift kreeg. En binnenkort krijgt hij dan het salaris van de uren die hij afgelopen maand gewerkt heeft.
Maar ik weet het dus even niet meer en hoop op goede tips om uit deze situatie te komen!
Petr@
26-01-2013 om 21:21
Shonagh
Grappig dat het bij jouw dochter precies andersom is. Hij neemt wel een voorraadje lenzen mee hoor. Hij moet maar zien hoe het gaat.
Wat leuk dat jouw dochter ook vrijwilligerswerk gedaan heeft. Wat heeft zij daar gedaan?
Komt er vaak familie bij jou op visite of zijn jouw kinderen zo reislustig?
Petr@
26-01-2013 om 21:22
Tonny
Dank je, vooral de eerste dag zal inderdaad spannend zijn. Ik heb een draadje gestart in Off Topic voor praktische zaken dus het lijstje wordt steeds langer
Shonagh43
27-01-2013 om 12:22
Petr@
Ze heeft zomer 2010 geholpen op een zomerkamp voor kansarme kinderen en meegeholpen met een stukje aan de school te bouwen. (Inderdaad een tas met schoolspulletjes/spelletjes enz meegenomen. Samen met Amerikaanse/ Canadese studenten die hier ook studiepunten voor kregen ! Daarna heeft ze nog door DR rondgetrokken. Leuke vriendschappen aan over gehouden. We hebben al een aantal keren mensen te logeren gehad die een Europa tour deden. Zelf heeft ze daarna nog een jaar in Amerika gestudeerd en is ook al weer terug geweest op vakantie, Amerika/Canada tour. Zij is de reislustigste en ook erg last van "losse traantjes". Oudste zoon is met een Amerikaanse getrouwd en heeft 2 jaar op 700 km afstand gewoond, gelukkig nu weer wat dichterbij.
Inderdaad komen er hier regelmatige vrienden en familie op bezoek. Meer last heb ik van afscheid nemen als ik uit NL vertrek, heftig pas toen we er voor de begrafenis van schoonvader waren en dan schoonma alleen achter moeten laten....
Petr@
04-02-2013 om 20:29
Shonagh
Wat leuk dat jouw dochter ook vrijwilligerswerk gedaan heeft! En wat leuk dat ze er ook vriendschappen aan overgehouden heeft. Ben heel benieuwd hoe dat met oudste zoon gaat. Vannacht laatste nachtje thuis. Koffer staat klaar en hij heeft er erg veel zin in.
Hoe gaat het nu met jouw schoonmoeder? Gaan jullie nu wat vaker naar NL?
Marjolein
04-02-2013 om 21:30
Petr@
Laatste nachtje thuis!
Heftuuuug, zouden ze hier zeggen....
Hoe gaat het met jou als trotse moeder van deze vrijwilliger in spé?
Petr@
05-02-2013 om 15:26
Hij is weg!
We hebben vanochtend vroeg zoon weggebracht naar Schiphol. Het zat gelukkig allemaal mee dus we waren nog op tijd om samen een kopje koffie/thee te drinken. We hebben hem tot aan de douane gebracht en zijn toen gaan kijken of we hem uit konden zwaaien als z'n vliegtuig vertrok. Dat kon helaas niet dus zijn we maar naar een spottersplek op zoek gegaan. We hadden een hele mooie, maar daar mocht je helemaal niet komen. Dat hoorden we pas toen we aangehouden werden door de politie
Uiteindelijk hebben we een plek gevonden en hebben we gekeken tot hij vertrok. We wisten natuurlijk niet zeker of we naar het goede toestel keken, maar ze vertrokken aan de lopende band, dus we hebben er een uitgekozen die uit de goede hoek kwam en op het goede tijdstip...
Hij is inmiddels over de helft en komt om 18.40 uur aan (onze tijd). Voor hem is het dan 2 uur later. We zullen dus vanavond wel niets meer van hem horen want de Tanzaniaanse douane schijnt nogal een bureaucratische ramp te zijn. Hij wordt gelukkig opgevangen door iemand van de organisatie, die helpt hem ook na de douane om een visum te bemachtigen.
Lief dat je vraagt hoe het met mij gaat. Ik vond het vanochtend heel dubbel, ben trots, maar ook verdrietig dat hij zo lang weg gaat. Maar ik heb het redelijk droog gehouden op Schiphol, al sprongen de tranen regelmatig in mijn ogen...
Marjolein
05-02-2013 om 17:19
Leuk!
Leuk dat je hier meteen even verslag doet. Bijzonder om met je mee te lezen!
Klinkt goed, dat hij daar wordt opgevangen door iemand van de organisatie. Fijn idee, dan hoeft hij niet verreisd en wel in zijn eentje alles uit te zoeken.
En mooi is dat! Aangehouden door de politie!
Shonagh43
07-02-2013 om 11:23
Petr@
Heb je al iets gehoord ? Kunnen jullie ook Skypen ? Went de afwezigheid al, een maand geleden irriteerde zijn aanwezigheid je, je weet je nog :o)
Mijn schoonmoeder vindt het vooral heel erg stil, ze waren bijna 60 jaar getrouwd, maar gelukkig wonen er nog 4 van haar kinderen in de buurt. Of wij vaker dan de normale 1 a 2 x per jaar zullen gaan, ik weet het niet, wel bellen we veel vaker.
Petr@
14-02-2013 om 20:35
Update
Zoon is er nu een week. Hij kan helaas niet skypen i.v.m. traag Internet dus het blijft beperkt tot berichtjes via Facebook.
Maar die berichtjes klinken goed. Hij geeft les aan de kinderen en die noemen hem "uncle" of "teacher". En als ze weg gaan krijgt hij een knuffel. Hij vindt het zo leuk dat hij in NL wil gaan kijken naar een leraaropleiding. (Of dat zo verstandig is weet ik niet want ik geloof dat er een leraaroverschot is, maar goed dat zien we dan wel.)
Er zit nog een Nederlandse vrijwilligster op het project en daar heeft hij al een tour mee gedaan, naar een wildpark. En in het vrijwilligerscentrum zit een vriendin van een ex van hem en daar heeft hij ook contact mee. Het klinkt allemaal goed.
En ik geniet ondertussen van de rust in huis En doe leuke dingen met jongste, die vindt het geloof ik ook wel fijn om alle aandacht te krijgen...
Fiorucci
15-02-2013 om 16:35
Petra
Als hij thuiskomt en gemotiveerd is om leraar te worden, laat hem dan. Het overschot is echt niet dusdanig dat het bij voorbaat kansloos is. Laat hem zijn dromen volgen!
Tonny
17-02-2013 om 12:39
Super!
Wat mooi zeg.
En leuk dat je andere zoon er nu lekker van geniet om enig kind te zijn.
Wat andere zoon betreft, misschien is het een idee voor een bepaald vakgebied te kiezen, geen basisschoollleerkracht. Hoewel - er zijn veeeel te weinig meesters, de basisschool is een juffenreservaat geworden.
Petr@
19-02-2013 om 23:51
Fio en tonny
Fio, je hebt gelijk. Maar we zien wel of hij over 5 weken nog steeds zo enthousiast is. Want het is in NL natuurlijk wel heel anders, maar daar moet hij zich dan maar goed in verdiepen.
Tonny, het is lekker rustig in huis, niemand die zich hoeft te bewijzen
Petr@
19-02-2013 om 23:53
Update
Hij liet vanavond weten flink ziek te zijn van een keelamandelontsteking en dat hij morgen naar een dokter gaat. Hopelijk krijgt hij daar iets waar hij snel van opknapt.
(En dit zijn dus de momenten dat het niet leuk is voor moeders....)
tonny
21-02-2013 om 18:41
En nu?
Gaat het een beetje? Lijkt me best apart, in zo'n ver land naar de dokter. Alleen al vanwege de taal, de gewoontes qua medicatie (hier zijn ze veelal terughoudend, in veel buitenlanden niet). Hopelijk knapt hij gauw weer op!!
Tonny
21-02-2013 om 23:44
He wat vervelend...
Hopelijk niet te lang radiostilte. Dat zijn wij mensen van nu niet meer gewend...
Petr@
23-02-2013 om 15:50
Nog steeds niets gehoord....
Lieve mensen om mij heen zeggen dat als er echt iets gebeurd is we het wel al gehoord zouden hebben, maar ik ben er pas echt gerust op als ik weer een teken van leven krijg...
Petr@
23-02-2013 om 17:42
Contact gehad!
We hebben zijn begeleidster gebeld en die gaf ons Bram meteen. Hij is weer beter en ze waren bezig met een 2-daagse tour. Hij stuurt steeds berichten via de tablet van zijn begeleidster en die was kapot
Fijn om hem even weer te horen, mijn weekend is weer goed! Bedankt voor het meeleven!
tonny
27-02-2013 om 09:38
Gelukkig
je kunt weer opgelucht verder. Goed om weer even te beseffen dat online communicatie niet altijd even goed functioneert.
Ik zag laatst op TV ergens in Afrika mensen in bomen klimmen om met hun gsm één streepje bereik te hebben. Bij goed weer
Petr@
27-02-2013 om 15:28
Haha
Na het telefoongesprek van afgelopen zaterdag (want bijna niet te verstaan, maar hij zat dan ook in the middle of nowhere), snap ik dat helemaal! Hij had dus gewoon in een boom moeten klimmen
knevel
05-03-2013 om 19:12
Hoe gaat het nu?
Hi Petr@,
Heb 'stiekem' meegelezen in dit draadje en check elke keer of er een update is. Hoe gaat het nu met hem? En niet onbelangrijk: met de acherblijvers?
Hopelijk gaat alles goed,
knuf knevel
Petr@
06-03-2013 om 19:22
Knevel
Hé Knevel, het gaat heel goed! Ik mail je wel even een uitgebreidere update!
xP
Marjolein
07-03-2013 om 07:59
Aaaaaaa??? toe???
Wat jammer, ik kom ook vaak kijken voor updates. Maar geeft niet hoor, ik begrijp dat je het liever privé houdt en niet al teveel info post hier. Geef je over een tijdje weer een kleine update?
Petr@
07-03-2013 om 11:43
Update (speciaal voor marjolein )
Marjolein, lief en leuk dat je zo mee leeft. Dus speciaal voor jou de updatemail die we zondag aan familie en vrienden verstuurd hebben:
Vanmiddag hebben we X gebeld. Hij was blij om ons te horen en wij waren blij om te horen dat hij het zo ontzettend naar z'n zin heeft! Hij slaapt elke dag in het guesthouse in Arusha bij z'n begeleidster.
Hij gaat dus elke dag met de bus naar het weeshuis. Dat is een uurtje met een busje waar 14 mensen in kunnen, maar waar er veel meer in gepropt worden. Hij stapt bij het opstappunt in dus hij zit meestal voorin en heeft daar dan geen last van. Hij kletst dan wat met de andere passagiers of hij luistert naar muziek op z'n Ipod.
Ze hebben al meerdere malen geprobeerd z'n zakken te rollen. De manieren waarop klinken hilarisch, maar ik vind het toch geen fijn idee.
In het weeshuis geeft hij Engelse les en wiskunde. Een van de meisjes in het weeshuis had z'n telefoon gerold, maar die heeft hij weer terug gevonden door z'n eigen nummer te bellen en toen vonden ze hem ergens verstopt. Niet zo slim dus van dat meisje!
Hij vindt lesgeven wel erg leuk.
Er is beperkt stroom, maar een uurtje per dag, vandaar dat we weinig horen.
De verbinding was soms best slecht dus we hebben niet alles kunnen verstaan. Wel dat hij lekker eet, o.a. rijst met ???
Bananen zijn ontzettend vies, net als de eieren.
Hij was verleden week ziek en ging naar de dokter. Het eerste ziekenhuis was te duur (er hing daar een prijslijst) dus zijn ze naar het tweede ziekenhuis gegaan. Daar wilden ze bloed afnemen, maar dat heeft hij geweigerd. Hij heeft blijkbaar een of ander paardenmiddel gekregen want hij was de dag erna al beter.
Toen we hem verleden week belden waren ze bezig met een tour naar een warmwaterbron en bleven ze bij een waterval overnachten in een tentje.
Hij heeft het dus naar z'n zin, maar mist ons ook wel een beetje. Dat is altijd fijn om te horen. Wij missen hem natuurlijk ook, maar minder erg dan ik had verwacht. Dat komt natuurlijk ook door z'n enthousiasme!
We hebben beloofd hem volgende week zondag weer te bellen en dat vond hij wel leuk.
Nog 18 dagen en dan kan ik hem weer in m'n armen sluiten, ik tel de dagen!
Tot zover de mail. Ik kreeg net een sms-je met de vraag of hij zaterdag nog een tour mag doen, "Massai village". Dus er moet weer geld overgemaakt worden
Marjolein
07-03-2013 om 23:38
Geweldig!
Dit is veel meer dan een korte update: dankjewel!
Wat een avontuur zeg! Wat fijn dat hij het zo naar zijn zin heeft. Beetje eng ook wel, met dat zakkenrollen en het stelen van het mobieltje. Maar die overnachting bij de waterval is weer heel bijzonder. En dat reizen in dat busje, wat een cultuur schok moet dat zijn voor zo'n 19 jarige knul.
Goed van jou dat je zo met je zoon mee kunt genieten! Loslaten en genieten hoe hij het doet, knap hoor! Ben zelf stiekem blij dat ik nog even de tijd heb....
dirksmama
08-03-2013 om 00:15
Leuk!
Ik kijk ook regelmatig hoe het met jullie gaat.
Heb zelf in Afrika gewerkt, leuk om te lezen dat hij het naar z'n zin heeft!
Petr@
15-03-2013 om 20:19
Marjolein
Het is makkelijk loslaten als je weet dat het goed gaat. Dat is tenminste nu mijn ervaring. Hoewel ik de laatste week wel meer de behoefte heb om hem even een lekkere knuffel te geven.
We merken dat hij het ook wel een beetje gehad heeft en zin heeft om naar huis te gaan. Hij zei zondag weer dat hij ons toch wel mist.
Eergisteren kregen we een sms-je of hij mee mocht met de andere vrijwilligster, een weekje naar Zanzibar. Dat mocht dus niet. We vinden dat we genoeg geld uitgegeven hebben en hij is daar om te werken niet om vakantie te vieren
Nog 10 dagen...
Petr@
15-03-2013 om 20:20
Dirksmama
Leuk al het meeleven en enthousiaste reacties, dank je wel! Voor jou soms herkenbaar wat ik schrijf...