Sawo
01-05-2012 om 16:36
Huis huren met 3 studentes
Mijn dochter wil na de zomer gaan studeren in Nijmegen. Ze zou graag met haar 2 vriendinnen een huis of appartement huren.Iemand die hier ervaring mee heeft? Is dit mogelijk? Inkomenseisen? en hoe regel je dit praktisch?
Kari1
02-05-2012 om 11:35
Geen ervaring maar
ik schat zo in dat je dan in de particuliere sector terecht komt. Studentenhuisvesting heeft dit niet of hooguit met een flinke wachttijd, voor een woningbouwvereniging moet je vaak ook erg lang ingeschreven staan.
Inkomenseisen, dat zal aan de verhuurder liggen. Misschien wil die dat 1 van de ouders garant staat. Dus ja, in principe wel mogelijk, maar of er iets te vinden is (wat ook nog betaalbaar is) is de vraag. Ze zijn niet de enige studenten die dat willen. Waarschijnlijk is er iets meer kans als je in 1 van de randgemeentes gaat kijken en niet in Nijmegen zelf.
Kari
Brianna F
02-05-2012 om 12:53
Via via
Dochter werd een plekje aangeboden in een woonhuis met 3 vriendinnen. Particulier verhuurder had juist een aantal huizen opgeknapt en wilde er het liefst een aantal studentes in. Aan zulke woningen kom je meestal pas als je al studeert en er via vriendinnen e.d. achterkomt wat er leeg staat of waar nog een kamergenote wordt gevraagd.
tonny
02-05-2012 om 12:56
Mogelijkheid
mijn dochter boft. de vader van een van haar twee vriendinnen heeft een huis in de stad gekocht. Hij gaat dat nu eerst opknappen en na de zomer mogen ze er met z'n drieën wonen. Ze zijn dan derdejaars.
Dus als een van de drie een vader/moeder/opa/oma heeft met dergelijke mogelijkheden?
Maylise
05-05-2012 om 11:43
Kan
Mijn dochter huurt samen met een vriendin een appartement. Omdat ze geen inkomsten hebben moesten ze iemand hebben die zich garant stelt. Dat zijn de ouders dus. Het huur contract staat op allebei hun naam. Het huren gaat via een makelaar. Mijn dochter was al wel ouder en dat maakt het wel misschien iets makkelijker. Ik weet het niet. Een makelaar werkt meestal natuurlijk maar faciliterend. De eigenaar van het huis kan aangeven dat hij dit niet aan studenten wil verhuren.
Sawo
09-05-2012 om 16:01
Bedankt voor reacties
Bedankt voor jullie reacties. Na de examens gaan we ens verder rondkijken en nemen dan ook de omliggende plaatsen mee.
groet
saartje
Huiseigenaar
11-05-2012 om 11:28
Vaak geen studenten
Wij hebben een appartementje in een studentenstad. Is sowieso te duur voor 1 student en kan niet voor 2, ondanks dat het twee kamers is (badkamer alleen via slaapkamer te bereiken). We hebben het nu wel voor een vriendenprijsje verhuurd aan een familielid dat bijna afgestudeerd is, maar als die er uit gaat, moeten we kijken hoe we het verhuren dan gaan regelen, heb al even bij verhuurmakelaars zitten kijken en een standaardoptie op het aanmeldformulier is aangeven of er wel of niet studenten in mogen, waarbij master en phd nog weer als aparte categorien tellen. Ik denk dat als wij het weer op de markt gooien wij ook de categorie studenten uitsluiten. Phd zie ik niet zo'n probleem in overigens. Overigens zou ik het dan weer makkelijker aan een groepje meiden verhuren dan aan een groepje jongens en ik zou een uitgebreide kennismaking willen met alle meiden en de ouders om een beetje te proberen helder te krijgen wat voor vlees ik in de kuip heb.