Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Stenna

Stenna

05-07-2016 om 00:05

hospiteren lukt niet: tips?

Nicolette

Nicolette

20-09-2016 om 18:03

absoluut

Helemaal mee eens, wat een doorzetter is jouw zoon. Dat heb ik al vaker gezegd en dat zeg ik nu weer een keer. En een kanjer.
Jammer dat het via de studentenvereniging ook niet is gelukt. Leek me misschien ook nog wel een opstapje. Helaas, dus.
Hoe gaat het nu? Is hij al bij dat 3e huis geweest?

Stenna

Stenna

20-09-2016 om 23:36

kanjer

Dat is het zeker. Lief van jullie, dat je dat ook zo ziet. Het is echt een enorme doorzetter inderdaad, ik zou zelf geloof ik allang de moed opgegeven hebben. En juist voor een ASS-er met erg veel onzekerheden over zichzelf is het zwaar, dit. Des te akeliger vind ik de houding van de ssh alsof hij een kneus is die blij moet zijn met alles wat ze hem toewerpen. Hij mag best een zekere trots houden.
Ik ben in elk geval wel trots op hem en die studentenhuizen weten niet wat ze missen.

Stenna

Stenna

20-09-2016 om 23:37

3e huis

nee, er is nog geen 3e huis aangeboden op dit moment. Ook over Amersfoort nog niks verder gehoord (wel gevraagd hoe dat zit, per mail).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-09-2016 om 00:30

Vast overbodig

Maar ik neem aan dat je hem dat ook al minstens 10 keer hebt verteld?
Dit doorzettingsvermogen is een grotere prestatie dan al die praatjes van de gladjanusjes die binnen 1-2 bezichtingen een huis binnenpraten. Ook een handige eigenschap hoor, maar geen prestatie.

Stenna

Stenna

21-09-2016 om 23:09

zijn er statistieken?

Dat is wel zo, Ginny. Voor de zekerheid zal ik het hem nog eens zeggen

Inmiddels heb ik hoe langer hoe meer vraagtekens bij dit systeem van de ssh. Als je helemaal bovenaan de discussie leest zie je dat ik er niet zo negatief over was, zag er eerst ook de voordelen van. Maar dat is nu anders. Ik hoor en lees (hier, in de trouw, en om me heen van kennissen) toch wel erg veel mensen die tientallen keren hospiteren zonder succes en het opgeven. Daarom vraag ik me nu af of er cijfers zijn hoeveel mensen op de wachtlijst afvallen omdat het hospiteren niet lukt of omdat ze opgeven (sommigen geven al na 10 keer op, weet ik nu). Als er veel mensen zelf opgeven, en dan niet meer hospiteren of van de lijst afgaan, dan zijn de statistieken van de ssh over hoeveel % van de lijst wel een kamer vind met hospiteren verkleurd.
Ik ga eens zoeken naar zulke cijfers, of bij de ssh vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2016 om 10:59

Zelf een advertentie zetten, via Facebook?

Hebben jullie dat al bedacht of gedaan? Wie weet levert die weg iets op.

Ik hoorde laatst nog maar eens dat veel minder studenten het huis uit gaan ivm het nieuwe leenstelsel. Dan moeten er toch ook lege kamers zijn?

vlinder72

vlinder72

22-09-2016 om 11:03

stenna

Ik denk dat mensen die vaak hospiteren het op een gegeven moment niet meer doen. Of er niet eens aan beginnen. Zij zoeken een kamer bij een hospita, blijven thuis wonen of zoeken iets in de particuliere sector.

Was vroeger niet anders. Ik was heel verlegen vroeger, ik heb het destijds niet eens geprobeerd. Ik wist dat ik via hospiteren nooit een kamer zou krijgen (te rustig, ietwat wereldvreemd, niet geinteresseerd in alcohol en feesten).

nicolette

nicolette

23-09-2016 om 09:44

stenna

Ik heb geen cijfers voor je (ben er zelf ook wel nieuwsgierig naar). Ik kwam wel dit artikel tegen
http://www.dub.uu.nl/artikel/achtergrond/utrechtse-hospiteersysteem-asociaal.html
Bij de reacties eronder zat ook een goede reactie bij van iemand die geregeld hospiteeravonden hield.
Niet dat ik denk dat je zoon er veel mee geholpen is maar het geeft wel de oneerlijkheid van het systeem aan en een alternatief (Nijmegen)

Triva

Triva

23-09-2016 om 11:01

Ik denk

dat er meer geplaatst moet worden op karakter. Dus een groep introverte mensen bij elkaar die dan makkelijker nog zo iemand er bij nemen. Als er in een groep drie extraverte personen zitten en 2 introverte zullen die 2 niets kunnen met hun stem voor een derde erbij.

Dus aparte lijsten voor rustige introverte personen die van wat andere dingen houden dan de gemiddelde student? Dan maakt die persoon ook veel meer kans om ergens te komen waar hij/zij het naar de zin heeft.

Stenna

Stenna

23-09-2016 om 11:15

mensen kiezen zoals jij

Denk ook wel zoiets, Triva. Ze geven zelf al aan dat de afwijsreden is dat iemand anders beter bij hen paste. Is toch een beetje als solliciteren en quota: men kiest vooral personen die net zo zijn als zijzelf. Ik dacht ook nog aan studierichting. Om de een of andere reden zitten die ssh huizen vol met sociale wetenschappers. Zoon doet een technishe beta opleiding, met hele dagen onderwijs. Zou kunnen dat die sowe's dat te nerdy vinden of niet bij hun passen. Of zoiets. Nou ja, het kan van alles zijn. Ik weet het werkeljk niet. Ben wel dicht bij opgeven en plan B in werking stellen (etage zoeken of kopen). Ga daar nog een tweede draadje voor openen denk.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

23-09-2016 om 11:19

Stenna

"Ben wel dicht bij opgeven en plan B in werking stellen (etage zoeken of kopen)."

Fijn als dat mogelijk is! Ik heb respect voor jullie uithoudingsvermogen en hoop dat het zelfvertrouwen van zoon hier niet door is beschadigd (het is toch al zo lastig voor iemand met ASS).

Triva

Triva

23-09-2016 om 11:20

Stenna

Wat voor informatie krijgt je zoon over de mensen van die kamer want ik las op die site hierboven dat je ook niet op elke kamer hoeft/moet reageren? Hoeveel mensen zitten er gemiddeld in zo'n groep? Zijn die groepen nooit gevormd met gelijke personen, dus allemaal nerds, allemaal extravert, allemaal introvert?

Ik ben gestopt met lezen van de reacties, volwassen personen die denken iemand te leren kennen door die persoon vijf minuten te spreken? Ik weet allang dat je een school niet leert kennen op een open dag maar die personen denken dat je het alleen uit kunt houden als je iemand vijf minuten gezien hebt? Belachelijk! Alsof je je niet tien keer beter kunt voordoen (sommige mensen dan) op zo'n gesprek en wat zegt zo'n gesprekje over hoe iemand is, hoe iemand leeft, hoe die opruimt, hoe die over taakverdeling denkt en nachtrust?

mijk

mijk

23-09-2016 om 11:26

Gisteren op de Loesje scheurkalender

Kijkavonden

Als je sociale
vaardigheden zo
onder druk staan
moet je haast wel
stomme dingen
zeggen

Loesje

Ik moest meteen aan je zoon denken

Jaina

Jaina

23-09-2016 om 11:33

Niet karakter

Ik zou niet gaan selecteren op karakter. Dat is veel te vaag. Bovendien is het niet zo dat als je mensen bij elkaar zet die wat meer introvert zijn (of wat meer extravert) ze het allemaal fantastisch zullen kunnen vinden.
Ik zou gewoon veel meer plaatsen zonder goedkeuring door de huidige bewoners. Dat is nergens voor nodig. Op volgorde van binnenkomst en dan kan je mensen ook nog een paar voorkeuren laten opgeven (alleen jongens/alleen meisjes. wel/niet roken, wel/geen huisdieren, wel/niet veel samen doen). En hoe kritischer je dan bent als nieuwe student hoe langer het uiteraard duurt voor je een kamer hebt.

Natuurlijk wil niemand een verslaafde of een hele vieze huisgenoot maar dan kan je op basis van 15 minuten ook niet vaststellen.
Als goede huisbaas zal de huisvesting er voor moeten zorgen dat er klachtenprocedures zijn en dat ze problemen tussen huisbewoners oplossen.

Maar meestal zal het wel loslopen. Ik heb altijd in huizen gewoond waar gewoon mensen geplaatst werden en ik heb eigenlijk altijd prima huisgenoten gehad, met sommigen ben ik vrienden geworden. Met anderen niet maar er waren zelden problemen.

En mensen die perse met hun eigen clubje willen samenwonen kopen of huren dan maar gezamelijk een huis. Of ze gaan via hun studentenvereniging in een huis wonen. Maar de studentenhuisvesting hoort neutraal te zijn en gewoon te plaatsen.

Een risico van dit hospiteersysteem is ook dat je veel nepotisme krijgt. Huizen die allang weten wie de nieuwe huisgenoot wordt en voor de vorm nog even zo'n avond organiseren omdat het moet.

nicolette

nicolette

23-09-2016 om 11:45

ideaal

Ja, dat zou ideaal zijn. Een lijst van karakterkenmerken doorgeven, druk op de knop en de huisgenoten zijn gevonden.
Vooropgesteld, het hospiteren heeft veel nadelen maar ook wel voordelen. En je hebt er, helaas, mee te doen want zo is hoe het werkt bij SSH. En als ik zo de reacties lees van SSH lijkt het niet te gaan veranderen. In mijn tijd had je al deze discussies.
Je hebt huizen van allerlei samenstellingen. Niet eerder huis zit vol met feestbeesten. Er zijn ook rustige huizen. Ik woonde zelf in zo'n rustig huis en we namen ook altijd rustige mensen aan. Feestbeesten en populaire types hadden niet zo veel bij ons te zoeken maar dat voelden ze meestal wel haarscherp aan.
Wel denk ik dat de meest gemiddelde mensen het eerst een kamer vinden want de gootste kans op gemeenschappelijke kenmerken, interesses en studies. En je heb huizen die hechten aan een bepaalde opbouw. Als er iemand vertrekt, zoeken ze een soortgelijk figuur als die vertrokken is. Daarnaast heb je huizen die wat uitschieten: met de feestbeesten (die hoeven helemaal niet als eerste gekozen te worden), de beta's (idd in een stad als Utrecht niet oververtegenwoordigd), bepaalde muziekstijlmensen, uvsv'sters, verzin zelf maar wat. Houd je nog een groep over voor wie hospiteren niet lukt.
Misschien een idee voor SSH om een plan te ontwikkelen voor jongeren met ASS. Ik weet niet wat het beste is maar miscchien bij elkaar zetten, begeleiden bij hospiteren, niet zo vaak hoeven te laten hospiteren maar eerder overgaan tot plaatsen? Ik weet niet waar jongeren met (een lichte vorm van) ASS geholpen zouden zijn? Als ik hier de plank mee mis sla, vergeet dan deze alinea.
Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben, Stenna, dat een zware betastudie geen pre is in Utrecht bij hospiteren. Inderdaad, er zijn veel meer sociale wetenschappers, geneeskundigen, juristen etc. en die kijken nog wel eens, ten onrechte, anders tegen betawetenschappers aan.

nicolette

nicolette

23-09-2016 om 11:48

mijk

mooie uitspraak van Loesje

Stenna

Stenna

24-09-2016 om 13:43

Nicolette, ASS huis

We hebben ook geinformeerd bij Stumass (helemaal boven in de discussie noemt ook iemand dit), dat is een organisatie die studenten met een ASS stoornis begeleidt. Zij hebben wat jij bedenkt: huizen waar ze bij elkaar wonen, soms begeleid ook. Dat is een laatste mogelijkheid voor ons, zeg maar plan D. Want niet alleen gaat er veel tijd over heen voor hij in aanmerking komt (allereerst moet er al een PGB aangevraagd worden voor je je er voor in kunt schrijven) en mijn grootste aarzeling erbij is dat hij dat eigenlijk niet nodig heeft. Dus de begeleiding niet en ook niet het alleen met ASS-ers wonen. In zijn tijdelijke huis met "normalen" ging het prima en ook op de studentenvereniging komt hij normaal mee. Het is echt alleen de fase van hospiteren die m nekt. Maar op zich bestaat het dus wel, en dat is goed natuurlijk.

Nicolette

Nicolette

24-09-2016 om 13:49

Mee eens

Ik ben het helemaal met je eens, uit jouw bewoordingen maakte ik ook op dat hij dat niet nodig heeft en dat zijn onderhuur goed verliep. Maar er zullen toch meer jongeren zijn als jouw zoon die net een steuntje bij hospiteren kunnen gebruiken en je zou verwachten dat zo'n grote kamerverhuurder als SSH wel een draaiboek heeft voor jongeren met (een lichte vorm van) ASS om die net over een drempel heen te helpen. Hetzij in de vorm van begeleiding, hetzij in de vorm van een soort bescherming bij hospiteren of juist niet. Maar ja, dat hebben ze kennelijk niet en dus zit jouw zoon met een probleem met dit systeem.

Stenna

Stenna

29-09-2016 om 00:06

opgegeven, over naar plan b

Zoon is gisteravond en vanavond weer drie keer wezen hospiteren, waarvan 2x bij huizen van de plaatsingslijst. Uiteindelijk blijken er toch veelmeer dan 5 personen op deze plaatsingslijst gezet te zijn, minstens 10 (we weten niet het precieze aantal). Dat hebben ze hem niet gezegd. Ook bij deze 3 is hij het weer niet geworden. Waarna hij zelf zojuist besloot er mee te stoppen. Dit waren hospitatie 35, 36 en 37. Het is mooi geweest. Zijn studie lijdt eronder, avond aan avond weg hiervoor, en hij kan niet meer, hij is op. Kan het echt niet meer opbrengen nog eenkeer te gaan. Dus heeft hij net zelf een hele nette maar besliste mail opgesteld voor de ssh, dat hij er mee stopt en ook niet verder gaat hospiteren voor de plaatsingslijst.

Wij gaan nu over naar plan B. Heb zojuist een nieuw draadje geopend om te vragen naar ervaringen en tips bijhet zoeken naar een etage om te huren of kopen voor hem.

Iedereen hartelijk dank hier, voor al het meedenken en de bemoedigende woorden!!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

29-09-2016 om 00:16

Stenna

Ik vind dit heel erg voor hem. En heb bewondering voor het feit dat hij het toch bijna 40x heeft volgehouden!

Ik wens jullie heel veel succes met plan B!

Nicolette

Nicolette

29-09-2016 om 00:23

nee

Hm, die plaatsingslijst was toch anders dan SSH deed voorkomen. Ik geef je zoon groot gelijk dat hij ermee stopt, ik vind het al ongekend sterk van hem dat hij het heeft kunnen opbrengen zo vaak te hospiteren. Alleen al op basis van doorzettingsvermogen zou hij een kamer moeten hebben krijgen. Echt goed van hem. Ook nog knap dat hij het kan opbrengen een mail te sturen. Ik vind het zo jammer dat het niet gelukt is maar op een gegeven moment is het genoeg.
Gelukkig kunnen jullie hem een alternatief bieden door iets te kopen. Ik wens jullie veel succes met het vinden van een geschikte plek en je zoon wens ik snel een nieuwe plek waar hij zich fijn voelt en waar hij een frisse start kan maken en ik hoop dat hij deze vergeefse zoektocht snel kan loslaten.

knor

knor

29-09-2016 om 06:39

kanjer

Wat een klasse heeft jouw zoon, petje af. Wat een enorme doorzetter. Ik wens hem heel veel positieve ervaringen toe in de toekomst.

nicolette

nicolette

01-10-2016 om 09:05

Stenna

Heeft je zoon een reactie gehad op zijn mail?

MerelR

MerelR

01-10-2016 om 09:37

Kanniewaarzijn

Ik heb niet alles gelezen maar van wat ik heb gelezen gaan mijn haren overeind staan. Je zou dit eigenlijk moeten sturen naar Kanniewaarzijn. Waarschijnlijk heb jij daar niks meer aan, en wil je zoon dit ook helemaal niet, maar dit zijn wel zaken die te belachelijk zijn voor woorden en waar van hogerhand iets aan gedaan dient te worden.

zebra

zebra

01-10-2016 om 10:01

ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Wat een doorzetter heb je zeg! En dan ook nog een nette mail verzenden dat hij ermee stopt. Ik hoop dat jullie snel een geschikte etage voor hem vinden, hij verdient het!

Stenna

Stenna

04-10-2016 om 23:16

korte update

Tot gisteren had hij nog geen reactie van de ssh op zijn mail. Vandaag heeft hij met ze gebeld en er lijken nieuwe ontwikkelingen misschien. Ik wil nog heel even wachten hoe dat werkelijk uitpakt en laat het dan zsm hier weten.
Ondertussen zoeken we ook gewoon verder naar een etage of huis oid. Maar het zou mooi zijn als dat toch niet nodig blijkt.

nicolette

nicolette

04-10-2016 om 23:49

stenna

Dat klinkt hoopgevend. Ik ga, nadat ik klaar ben met het typen van dit bericht, gelijk beginnen met duimen.

nicolette

nicolette

01-11-2016 om 23:11

stenna

Sorry als ik wat nieuwsgierig over kom maar de laatste update is van bijna een jaar geleden. Zit je zoon alweer in Utrecht?

nicolette

nicolette

01-11-2016 om 23:15

oeps

Jaar? Maand natuurlijk!

TBijman

TBijman

13-03-2017 om 16:25

Hoe gaat het nu?

Hi Stenna,

Ik ben erg benieuwd naar de oplossing die jullie hebben gevonden?
Zijn er nog meer ouders hier die met hun kind met dit probleem rondlopen?

Teun

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.