Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Stenna

Stenna

05-07-2016 om 00:05

hospiteren lukt niet: tips?

Stenna

Stenna

01-09-2016 om 17:25

pfff, ssh

Tsjonge. Hij kreeg nu weer een reactie van de SSH dat wat hij zegt niet klopt, ze zien maar 4 tot 5 hospitaties "in hun systeem". En (letterlijke tekst): "Daarbij ga ik er vanui dat je niet alle hospiteeravonden hebt bijgewoond, wij krijgen namelijk erg veel klachten van etages dat een groot aantal hospitanten niet op komt dagen op de hospiteeravonden, dat vinden wij hier bij de SSH curieus. Heb jeeen reden om niet te willen hospiteren?"

Curieus indeed Ik heb dus nu inderdaad maar zelf gebeld, zoon wist het even helemaal niet meer, hoe nu verder, en zit er echt doorheen. Dat van het systeem was een vergissing (niet goed gekeken) en de rest van de tekst werd uiteindelijk excuses voor gemaakt, gelukkig. Deze persoon wist dan weer niets van het verzoek van de ssh collega om een lijst adressen te sturen. Hij mag nu langskomen voor een gesprek over plaatsing.

Stenna

Stenna

01-09-2016 om 17:26

Gerber

Dank voor de tip, ik ga er zeker naar kijken!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

01-09-2016 om 18:18

Potverdorie!

Ik hoop dat die drammer van de SSH even goed gecorrigeerd wordt! Juist iemand met een ASS (ik dacht dat je zoon dat heeft?) kan hierdoor zo lelijk uit het lood worden geslagen. Ze horen al te vaak dat ze hun best niet doen

Ik duim dat er nu heel snel een einde komt aan de impasse en een plek vindt!

Anoniem

Ik heb er iets minder begrip voor dan Stenna. Wat is nu je argument? Dat er mensen zijn die onmiddellijk zullen gaan bellen en dat de echte lijders, dus mensen die meer dan 30 keer afgewezen zijn, daar de dupe van worden. Is dat een argument?
Ik zou me vreselijk schamen dat je jonge mensen zo loslaat in zo'n wreed systeem. Als reactie op de mail zou ik aangeven dat we begrijpen dat dit systeem zeer ongewenste neveneffecten heeft en dat we ons onmiddellijk gaan bezinnen op een ander systeem om kamers te verdelen.

Tsjor

Vesper Lynd

Vesper Lynd

01-09-2016 om 23:21

Eens

Het is een rare manier van doen. Ik sprak van de week iemand wiens zoon door een vriend gevraagd was om te komen hospiteren want dan zou hij zeker de kamer krijgen. Alle andere kandidaten zijn dus gewoon voor Jan Doedel komen opdraven. Ik moest gelijk aan dit draadje denken. Als je geen gezellig holadiee type bent kun je dus zomaar 30 keer worden afgewezen.

Nou

Omdat je vaak veel met elkaar deelt is het toch raadzaam dat je elkaar accepteert. Het is geen zelfstandige afgezonderde bewoning.
Ik weet nog dat we zoveel jaar geleden in Amsterdam met hulp van studenten en met AT5 erbij geprotesteerd hebben bij de gemeente Amsterdam/c.q. Stichting Huis, om in jongerenhuisvesting te mogen kiezen wie er bij ons in huis kwam.
Nadat er een paar verslaafde mensen geplaatst waren die alle fietsen uit de stalling meenamen, inbraken bij bewoners die op vakantie waren, de samen aangeschafte/gehuurde, gedeelde wasmachine gebruikten zonder te betalen, kaarsjes branden op de gezamenlijk aangeschafte tafeltennistafel en hun hondje uitlieten in de binnentuin die net zorgvuldig geplant was met groenten en kruiden.
Als mijn vriend nachtdienst had lag ik met mijn broek aan en een zaklantaarn in bed vanwege de inbraken.
Daar zijn we toen snel kunnen vertrekken, maar als je bij elkaar in huis woont zul je ook wat van elkaar moeten kunnen vinden.
Hoe vervelend ook voor mensen die erbuiten vallen. Daar moeten dan beslist zelfstandige units voor zijn.

Overigens

Heb ik zelf vorig jaar juist een student met autisme op kamers gehad. De meeste studenten willen liever bij elkaar klitten en ik hoopte dat deze student meer kans bood op langer blijven bij een hospita in combinatie met de voorspelbare rust die we thuis aanhouden en beter bij ons past als gezin.
Helaas had hij een te sociale studie gekozen en hield er al na een paar maanden mee op. Dit jaar begint hij aan een bètastudie maar in een andere stad.

Nicolette

Nicolette

02-09-2016 om 08:26

hospiteren

Hospiteren heeft 2 kanten. Aan de ene kant is het veel fijn dat je als groep iemand kunt kiezen, die je als groep het best ligt. Je moet toch met elkaar samenleven. Aan de andere kant is het heel vervelend als je wat minder standaard/doorsnee bent en dus (steeds) niet gekozen wordt. En met dat laatste springt SSH in dit geval wat merkwaardig om. Het lijkt mij dat je zoon niet de enige is en dat ze daar wel een plan voor moeten hebben (zoiets zei ik al eerder)? Als ze zoiets hebben, dan worden beide groepen geholpen.
Overigens heb ik zelf goede ervaringen met SSH (35 jaar geleden). Ik stond bijna bovenaan voor stadspanden. Ik woonde bij een hospita die dementerend werd. Op een gegeven moment ging ze echt vreemd doen en wilde ik daar weg, het ging niet meer. Ik heb toen SSH gebeld, de situatie uitgelegd en ik werd toen ingedeeld op de lijst die gebeld mochten worden om te komen hospiteren.

Pug

Pug

02-09-2016 om 08:36

ach

Die etages zitten echt helemaal niet vol met alleen maar populaire, spontane types. De etage waar ik jaren gewoond heb bevatte voornamelijk rustige mensen. Te popi kozen we juist níet uit. Zonderlinge types ook niet, want daar heb je alleen maar last van als je met z'n achten afspraken moet nakomen.
Het is in dit geval jammer dat één jongen er niet in komt, maar het systeem op zich is niet verkeerd. In mijn tijd kwam iedereen gewoon aan een kamer.
Wellicht schreven de wat apartere gevallen zich niet in voor een gedeelde etage, dat kan. Maar vreemde jongens die bij ons de eerste ronde op de lijst stonden hadden als we nog een derde ronde moesten bellen al een kamer.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2016 om 10:49

Vesper Lynd

Ook als je een feestbeest bent kun je heel vaak afgewezen worden, is mij duidelijk geworden.

Nicolette

Nicolette

02-09-2016 om 11:35

misverstand

Oh, maar het is een misverstand dat feestbeesten meteen een kamer vinden. Dochter zei dat je zelf ook al vaak merkt, of het klikt met de afdeling.
Als je doorsnee/standaard bent (of dat nou feestbeest, rustig of gemiddled is), vind je het het gemakkelijkst via hospiteren een kamer. Val je buiten de lijnen, dan kan je een probleem hebben. Nou zal dat niet zo heel veel voorkomen maar wel vervelend als je zo iemand bent. En ik vind dus dat daar toch een noodplan voor moet zijn. Ik heb van dochter gehoord dat als afdelingen zelf niemand vinden, iemand geplaatst wordt. Dat gaat trouwens niet over SSH.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-09-2016 om 15:34

Niet per se feestbeest

Ik doelde meer op mensen die makkelijk contact maken, verbinding leggen, en vaak dus ook veel mensen kennen (persoonlijk of zelfs maar via via). Schijnbaar zijn dus vaak kamers al vergeven aan vriendjes van vriendjes, en komt de rest voor de vorm.

Pug

Pug

02-09-2016 om 16:39

ssh

Dat komt niet heel vaak voor bij SSH, dat iemand in huis al een kandidaat van de lijst kent. Want je moet iemand van die lijst nemen.

Al had ik het wel bij SSH Stadspanden - maar daar was de kamer ook niet zéker voor mij.

Triva

Triva

02-09-2016 om 16:48

maar

'Ik heb van dochter gehoord dat als afdelingen zelf niemand vinden, iemand geplaatst wordt. Dat gaat trouwens niet over SSH.'

De vraag is dan wel weer of je daar WEL wilt wonen... Wat is de reden dat ze niemand vinden? Te kieskeurig? Misschien wilde er wel niemand daar wonen na het gesprek!

Pug

Pug

02-09-2016 om 17:55

Triva

We kregen een lijst met iets van 30 namen. Dan zijn er altijd een paar onbereikbaar. Van de andere 25 hebben er dan al 21 een kamer en van de 4 die dan kunnen komen zijn er 3 raar/ongeschikt/nietpassend en 1 komt niet...of andersom.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-09-2016 om 18:03

Raar?

Wat vind je dan een raar persoon? Ik ken heel eigenaardige mensen die geen vlieg kwaad doen en die me ondanks hun bijzonderheid prima huisgenoten lijken. Zou zo iemand het dan niet redden bij het hospiteren?
Mijn dochter en ik hebben met interesse een item in het nieuws gezien over de introductieweek van een hogeschool. Allemaal van die doorsnee meisjes, zo zijn wij niet (nou ja, ik ben natuurlijk helemaal geen meisje, maar zo'n meisje ben ik nooit geweest).

Nicolette

Nicolette

02-09-2016 om 18:05

triva

De vraag is dan wel weer of je daar WEL wilt wonen... Wat is de reden dat ze niemand vinden? Te kieskeurig? Misschien wilde er wel niemand daar wonen na het gesprek!
http://www.advalvas.vu.nl/nieuws/tekort-aan-hospiteerders-op-uilenstede

Pug

Pug

02-09-2016 om 19:21

kijk

Je mocht een keer of 3 uitstel vragen (=nieuwe lijst halen) voordat er iemand geplaatst zou worden. Dan neem je de eerste keer toch niet al iemand die je raar vindt? Je hebt gewoon zulke rondes erbij. We hebben ook wel eens 3 leuke mensen gehad waar we niet uit konden kiezen. Zo ook dus rondes zonder.

En raar, tja, als je begin 20 bent is het niet aan jou om alle afwijkende personen een thuis te bieden. Je zoekt gewoon iemand die bij de rest past. Geen alto met herriemuzieksmaak, geen jongen wiens enige hobby zijn vriendin is, niet iemand die 4 jaar ouder of jonger is dan de rest, geen meisje als je voor de verhoudingen een jongen nodig hebt, niet iemand met een muziekinstrument, geen werkende als de rest nog studeert, niet iemand die op de huisrekening kratten bier koopt en de enige is die het drinkt, niet iemand die al bij het hospiteren zegt dat hij nooit schoonmaakt, geen feesttype als de meesten in huis al werken, enz enz. Andere huizen hadden weer andere voorkeuren.

Het verbaast me eigenlijk hoe weinig mensen hier blijkbaar zelf op kamers zijn geweest.

Taruh

Taruh

02-09-2016 om 22:20

Wel op kamers

maar hospiteren was er niet bij. De huisbaas besliste gewoon wie er bij kwam. En als we iemand wisten en de huisbaas keurde die goed was het ook goed.

Stenna

Stenna

03-09-2016 om 00:21

ook zelf wel op kamers

geweest hoor. Zelfde stad, zelfde ssh, zelfs zelfde flat als waar hij soms komt. En veel ervaring met hospiteren zelf, van beide kanten (zelf gehospiteerd en zelf hospiteeravonden gehouden). Maar dat is wel 30 jaar geleden. Er is echt wel wat veranderd inmiddels. Wij kregen er hooguit 4 a 5 of zo. Dan was het wel op. Zoon komt op avonden waar er steeds rond de 10 zijn en dat is dan 1 van de 2 of 3 avonden die zo'n etage houdt. Wat hierboven aangegeven wordt over tekort aan hospiteerders herkennen we dan ook helemaal niet, in Utrecht. Ook niet dat van de 25 er dan 21 al een kamer hebben. De SSH persoon die ik aan de telefoon had zei ook dat het erg druk is en veel al een heleboel keer hebben gehospiteerd (maar niet zo veel als hij nu, 34 keer) en er meer om plaatsing vragen.

Pug, van jouw lijstje heeft hij niet een kenmerk. En toch komt hij er niet doorheen. En wat moeten de minder normaal lijkenden dan? Dan maar niet op kamers? Er moet toch een plan b zijn van de ssh. Bovendien gaat het ook niet perse om jongeren die werkelijk niet normaal genoeg zijn, maar die hun eerste indruk minder goed kunnen overbrengen / bespelen. Als je ze beter leert kennen kunnen ze juist wel het meest "normaal" blijken van iedereen.

Pug

Pug

03-09-2016 om 07:21

De SSH moet een plan B hebben.

Je kunt van de studenten op zo'n etage toch niet verwachten dat ze iemand vragen omdat hij nergens anders aan de bak gaat komen? Dat vind ik nou een beetje teveel gevraagd van die leeftijd. Van elke leeftijd, als het gaat om wonen en niet om een middagje spelletjes doen.
Het blijft vervelend voor je zoon, maar de studenten kun je dat niet aanrekenen. Die hebben het ook maar te doen met het SSH-systeem.

AnneJ

Helaas, je ebnt dus medeverantwoordelijk voor deze ongewenste praktijken. De achtergrond is duidelijk: verslaafden op de kamers. Maar je ziet dat het nu niet alleen om verslaafden gaat, maar om van alles en nog wat. oudste zoon heeft slechts drie keer gehospiteerd, niet geworden, zelfs niet bij vriend in flat. en hij is heel normaal, sociaal en een zeer prettige huisgenoot, die schoonmaakt, kookt etc. Eén kamer, waar hij al voor een overbruggingsperiode was, ging naar een vriendin, die afgestudeerd was als arts, een baan had gekregen in een ziekenhuis 60 km verderop, maar blijkbaar nog steeds graag met haar vriendinntjes in een studentenhuis bleef wonen. en blijkbaar geen vriendinnetje heeft dat zegt: kom, nou moet je toch eens zelfstandig worden.
Het gevaar van de redeneringen die gaan over hoe je moet zijn is, dat je dus in feite zegt dat het ligt aan degene die een kamer zoekt als hij/zij niet wordt uitgekozen. Maar ik vind het een manco als mensen op voorhand al voorwaarden stellen aan degenen met wie ze om zullen gaan. Zo beperkt, zo sociaal onvolwassen.
Ik heb zelf ervaring met een huisbaas, die bepaalde wie er kwam wonen. en ja, dan had je 'ruzies' over slaaptijden, wie doet de afwas, wanneer wordt er gekookt, wie maakt de wc schoon etc. Maar je ontmoette ook mensen die je anders nooit zou ontmoeten.
Jammer dat niemand nu meer het systeem terugbrengt naar het probleem van AnneJ: hoe kun je verslaafden weren?

Tsjor

Achteraf

En achteraf had dat betrekkelijk eenvoudig gekund. Tegenwoordig heb je in een hospitacontract een clausule dat als het niet samen gaat dat je dan uiterlijk binnen 6 maanden de huur opzegt en dan heeft iemand nog 3 maanden om wat anders te zoeken. Dat zou voor dit soort gedeelde voorzieningen ook moeten kunnen. Zonder dat je hoeft te bewijzen waar het om gaat.
Want in overlastsituatie bij zelfstandige bewoning moet vaak jaren een dossier worden aangelegd met aangiftes en aantoonbare feiten.
Dan kun je overigens nog steeds problemen hebben met uitsluiting.
Daarom heb je ook meer zelfstandige units nodig.
Ik heb zelf weleens iemand een kamer opgezegd die na 2 maanden stopte met betalen.

Klinkt al beter

Inderdaad: toewijzing naar datum binnenkomst (met eventueel een voorkeur voor een bepaalde wijk of soort woning), dan bepaalde clausules in een contract, waardoor je bij overlast of karakterbotsingen een huurcontract kunt opzeggen. De verhuurder beslist dan of het ook daadwerkelijk opgezegd wordt.
Gezien het gegeven dat mensen bepaald voorzieningen moeten delen (keuken, badkamer, toilet, gang etc.) moet het op zeggen wat gemakkelijker mogelijk zijn dan wanneer je een huis huurt.
Groot voordeel is dat je dan iets meer richting volwassenheid opschuift: je moet rekening houden met allerlei mensen, omgaan met allerlei narigheid etc. en het hele levend raait niet meer om jou en wat jij leuk vindt. en je vrienden en vriendinnnen kun je toch nog wel ontmoeten, daar zijn genoeg plaatsen voor.

Tsjor

Stenna

Stenna

03-09-2016 om 15:35

ook zelf ervaring met plaatsing trouwens

Toen ik (30 jaar geleden) in een SSH flat woonde kregen we ook eenmaal iemand geplaatst, omdat we door een misverstand te laat waren met hospiteeravonden of zo iets (weet dat niet helemaal meer in detail). Dit was een dove jongen. Is dat ook iemand die jij raar zou vinden, Pug? Dan ben je niet alleen want hij kwam ook nergens door de hospitaties heen. Wij zagen er ook tegen op, en het gaf ook wel eens problemen (wennen aan hoe je dan huiszaken moet communiceren), maar over het geheel was het eigenlijk een zeer goede ervaring en verrijking voor ons, dat kijkje in zijn leven. En hij was een hartelijke en "normale" huisgenoot, als je hem leerde kennen. Maar natuurljk kwam hij bij groep-kennismakingsrondes niet uit de verf, hij kon dan niet snel genoeg liplezen en kon niet zo snel even wat zeggen.

Ik vermoed, als ik dit zo terug lees, dat mijn zoon eigenlijk hetzelfde probleem heeft bij de groepsavonden, met een andere onderliggende communicatie-oorzaak dan, maar het effect is hetzelfde. Je gaat kopje onder.

Pug

Pug

03-09-2016 om 19:26

goh

Nu doe je net of ik ten onrechte allerlei normale mensen raar vind, maar in feite ben je alleen maar bang dat ik jouw zoon ook raar zou vinden. Geen idee! Ik ken hem niet. Enne, we waren met z'n zevenen op mijn etage hè, als zeven personen iemand wat apart vinden was die dat waarschijnlijk best wel heel erg Dat wil toch niet zeggen dat we jouw zoon ook apart gevonden zouden hebben?

Het heeft niet zoveel zin om te gaan zitten miepen over kortzichtige studenten. Die blijven zo. Of de SSH moet het oplossen of je zoon moet toch wat anders doen (maar, ik ken hem niet, en ik was niet bij zijn hospiteren....)

Stenna

Stenna

03-09-2016 om 20:33

totaal verkeerd begrijpen

Je begrijpt me werkelijk in alle opzichten verkeerd Pug. Eerstes gaat het me niet om het veranderen van kortzichtige studenten maar om het veranderen van het systeem van de SSH. Tweedes gaat het me er totaal niet om of mensen wel of niet inderdaad raar zijn (daar had jij het juist over) maar om het feit dat je op het eerste gezicht bij een korte kennismaking niet goed kunt inschatten wie een goede huisgenoot zal zijn en wie problemen zal geven. Dan wordt er vaak op verkeerde (inderdaad kortzichtige) dingen gelet, omdat dit ook niet anders kan in zo korte tijd. Dat ligt dus niet zozeer aan de studenten (hoe moeten ze dat dan doen in zo korte tijd) maar aan het nu gehanteerde systeem . Derdes wilde ik met het voorbeeld laten zien dat sommigen dan erger lijden onder dat systeem, als ze hun eerste indruk niet zo goed kunnen managen als anderen. Omdat ze verlegen zijn, doof zijn of en ASS hebben.

Zeker hadden jullie m destijds ook afgewezen, waarom zouden die 33 huizen waar hij nu geweest is (die groter zijn, 10 to 15 man) hem anders wel afwijzen? En nee, ik denk zeker niet dat als 7 (of 15) mensen denken dat er iets met iemand is, na 10 minuten kennismaken met 15 personen tegelijk. Zie hierboven, er wordt op de verkeerde dingen gelet en je kunt dat zo snel van zoveel man helemaal niet goed inschatten. Er bestaat daar bovenop nog zoiets als groepsdenken (bij het overleggen wie te kiezen). Ik weet nog en hoor ook nu nog dat je met zijn allen prima heel enthousiast iemand uit kunt kiezen die later echt vreselijk aso blijkt te zijn.

Stenna

Stenna

03-09-2016 om 20:34

en beter systeem

Ik ben zwaar aan het nadenken over hoe het dan wel zou moeten, qua systeem. Zoon gaat nu waarschijnlijk geplaatst worden en dat is natuurlijk zeer stigmatiserend. De SSH gaf al aan dat huizen daar niet blij mee zijn, ik ben dus als de dood dat hij dan (weg)gepest gaat worden. Dat zou nu echt de nekslag zijn voor zijn gedeukte ego. En maak ik me veel zorgen om. Maar iedereen zomaar plaatsen op basis van inschrijftijd, zonder hospiteren, ben ik ook niet voor. Hoe dan wel? Misschien zoals Tsjor’s idee. Of misschien kan de SSH het zo doen dat huizen alleen de bovenste 5 (de 5 langstingeschrevene) mogen laten komen voor hospitaties. Die hebben dan 3x zoveel kans als bij 15 (laat staan bij 30), en er zitten vanzelf een paar bij die al lang staan ingeschreven omdat het ze niet zo snel lukt bij hospiteren. De huizen kunnen dan nog enigszins kiezen, en weten niet wie “de kneusjes” zijn die anders geplaatst zouden worden, die zitten er dan nl gewoon tussen en hebben toch meer kans dan nu (omdat ze nu altijd wegvallen tussen 15 a 30 kandidaten). Op een gegeven moment kunnen de bovenste 5 zelfs alle 5 probleemgevallen zijn maar de huizen weten dat dan niet. Dus geen stigma.

Stenna

Stenna

03-09-2016 om 20:37

correctie

En nee, ik denk zeker niet dat als 7 (of 15) mensen denken dat er iets met iemand is, na 10 minuten kennismaken met 15 personen tegelijk.

moet zijn:

En nee, ik denk zeker niet dat als 7 (of 15) mensen denken dat er iets met iemand is, na 10 minuten kennismaken met 15 personen tegelijk, dat dat dan ook werkelijk erg zo is.

Jaina

Jaina

03-09-2016 om 20:47

In mijn tijd

In mijn tijd had je natuurlijk ook al huizen waar je moest hospiteren maar daarnaast had je ook veel huizen waar je gewoon een kamer kon huren rechtstreeks van de huisbaas. Dat kon hij een hospita zijn maar ook gewoon met andere studenten. Ik woonde zelf op kamers in een huis met niet uitgezochte huisgenoten. Als er een kamer vrij kwam dan regelde de huisbaas een vervanger. En soms wisten we zelf iemand en dan was dat ook goed maar de meeste van mijn huisgenoten heb ik nooit uitgezocht. Daar heb ik helemaal geen negatieve ervaringen mee. Het waren gewoon studenten net zoals ik en met sommigen werd je goede vrienden en met anderen niet maar er waren er geen bijzondere problemen buiten de gewone dingen die je hebt als je deelt om. Er zat wel eens een wat vreemd exemplaar tussen maar wat AnneJ beschrijft herken ik dan weer helemaal niet. En die vreemde exemplaren bleken soms hele leuke mensen te zijn en goede vrienden als je ze eenmaal leerde kennen.

Wat AnneJ beschrijft over verslaafden lijkt me echt iets heel anders. Overigens kan je dat ook niet voorkomen met hospiteren want op een hospiteer avond kan een verslaafde natuurlijk ook als een heel leuk en gezellig persoon overkomen. De echte problematiek kom je pas veel en veel later achter.

Het is natuurlijk ook niet zo dat je door hospiteren vermijdt dat je problemen krijgt met je huisgenoten. Je hebt één avond waarop je zo'n 20 mensen ziet en daar 1 van uit kiest. Natuurlijk kan je op die basis geen goede en gefundeerde keuze maken. En de kans dat je dan iemand aantreft die heel smerig is, altijd zijn partner laat overnachten, coke snuift op de wc is net zo groot als bij plaatsing. Dat zijn namelijk vaak dingen die je nou net niet op zo'n avond te weten komt. Zeker als iemand zich een beetje slim en sociaal presenteert.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.