Arawen
27-03-2012 om 12:07
Hoe doen jullie dat (financieel)?
Nog 2 nachtjes slapen en dan mag ik hier ook officieel vertoeven; mijn oudste wordt 18..
Hij studeert dit jaar af aan de middelbare school en gaat dan in september een studie beginnen op 2 uur (trein)reizen bij ons vandaan. Gelukkig is er een mogelijkheid om via het opleidingsinstituut huisvesting te regelen. Zoon schrok daar eerst heel erg voor terug, vond het maar heel erg eng, uit huis gaan, maar begint nu langzaam te wennen aan het idee... (o.t.: Kan me herinneren dat ik stond te springen om het ouderlijk huis te verlaten.. zijn jongens anders?)
Afijn, we hebben nu 'tegemoetkoming scholieren' voor hem aangevraagd, want de kinderbijslag vervalt. In mei kan hij studiefinanciering gaan aanvragen voor volgend schooljaar. Natuurlijk hebben we al wat gelezen en als ik het allemaal goed begrijp heeft hij recht op ca 300 euro als uitwonend student. Dat betekent dat zijn vader en ik (we zijn gescheiden) aardig moeten bijdragen.. de kamer die hij kan krijgen kost al zo'n 400 euro... slik ... Ik krijg het af en toe benauwd als ik denk aan wat er allemaal op me af gaat komen na augustus. En dat als alleenstaande werkende moeder..
Daarom, hoe doen jullie dat, met studerende kinderen (en nog eentje die naar de brugklas gaat..)??
Brianna F
27-03-2012 om 15:59
Hier
Kinderen treinen bijna 4 uur per dag, wonen thuis, wij betalen hun studie en verdere kosten. Dochter wil volgend jaar verderweg gaan studeren, als het gaat, betalen wij kamer e.d. Maar als ze geen stufi meer krijgt en OV (na 1 jaar) dan mag ze een lening aangaan, want dan wordt het wel erg veel.
Kers
27-03-2012 om 16:24
Kosten
Kind gaat volgend jaar studeren in een stad 2 uur hier vandaan dus gaat op kamers. Helaas zijn wij niet zo goedbedeeld qua financiën dat we de kosten op ons kunnen nemen. We hebben afgesproken dat wij het studiegeld gaan betalen en waarschijnlijk nog de studieboeken maar verder moet het van kind zelf afkomen. Dat wordt dus bijbaan aanhouden en verder geld lenen, het is niet anders
Petr@
29-03-2012 om 19:42
Kan niet goed inschatten
wat e.e.a. gaat kosten (huur, levensonderhoud etc.) en wat 19-jarigen verdienen met een bijbaantje.
Maar ik ben bang dat een groot gedeelte toch ten laste gaat van onze salarissen )
Kaaskopje
29-03-2012 om 21:28
Aanvullende beurs
Als jullie inkomen laag is heeft je zoon ook recht op een aanvullende beurs. Is er misschien ook ruimte voor een baan naast de studie?
mopperkont
31-03-2012 om 05:27
Thuis wonen, lenen, bijbaan
Het duurt nog een jaar voor onze dochter gaat, maar we houden er met de studiekeuze nu al rekening mee dat het niet te ver weg mag zijn, omdat op kamer wonen gewoon te duur is. Hier zal ook bijgeleend en gewerkt moeten worden. Want zij is de eerste van de drie...
Kaaskopje
31-03-2012 om 23:43
Dilemma
Opeens was het onderwerp bij ons ook weer even op de kaart gisteren. Dochter vroeg of wij bij zouden dragen als ze het huis uitgaat om te studeren. Ik word altijd een beetje droevig van die vraag, want ons salaris is niet bepaald zo royaal dat we de huur voor een studentenkamer/flatje kunnen betalen. Zelfs de studiekosten en boeken betalen is best een aanslag op ons budget. Helemaal als daar later een tweede dochter bij komt als die het huis uit wil voor een studie ergens anders.
Door oponthoud in dit schooljaar, lijkt het erop dat de oudste met een half jaar vertraging in februari met haar volgende opleiding zal beginnen en nu heeft ze het plan opgevat om in de periode ervoor geld te sparen voor haar studie, maar ik ben er ongerust over dat uitstel afstel gaat betekenen. Een optie ernaast is dat ze toch in onze stad aan haar opleiding begint en het tweede jaar naar de stad van haar eigenlijke keuze gaat. Dan kan ze nog een jaar thuisblijven en sparen voor het jaar erna.
Zucht...
Vic
02-04-2012 om 11:01
Niet meer thuis
Als je kind niet meer thuis woont bespaar je toch ook op sommige kosten? Ik zou proberen in kaart te brengen hoeveel dat is, en dat in ieder geval bijdragen. Tot het bijdragen van het door Duo berekende bedrag voel ik me min of meer 'moreel verplicht'. Werken blijft sowieso nodig, maar dat is natuurlijk helemaal niet slecht. Bij mijn oudste zie ik dat ze erg makkelijk mijn geld uit geeft, maar als ze zelf iets moet betalen gaat ze daar een stuk verstandiger mee om
(och, en ja ik weet dat ik eigenlijk nog niet mag meepraten met een 12-jarige)
tonny
02-04-2012 om 12:52
Elk mens scheelt
al is het maar de kosten van dagelijks douchen. Op gegeven moment merk je dat toch op je waterrekening. Als je gewend bent om per persoon een stukje vlees te kopen, is een persoon minder ook een bezuiniging.
En als de uithuizige op de nieuwe woonplek een wasmachine heeft, ga je op dat gebied ook minder uitgeven. Net als verwarmingskosten van die slaapkamer, verlichting, computergebruik.
Het zijn geen megabedragen, maar je merkt het wel.
tonny
02-04-2012 om 12:59
Jammer dat tirza is afgehaakt (?)
Die hield altijd een praktisch betoog over de financiele kwestie van de opgroeiende, studerende en uitvliegende jeugd.
Krijgen (van de ouders en studiefinanciering), lenen (van wat tot voor kort de IBGroep heette), verdienen (met een bijbaan).
Iets anders zit er niet op, tenzij je als ouders vanaf het begin trouw hebt gespaard voor de ooit studerende en kamerbewonende jongvolwassen kinderen.
Bij ons was en is het maatwerk, we kijken per persoon wat de mogelijkheden zijn en tot nu toe is alles op zijn pootjes terecht gekomen. Studeren (en op kamers wonen) is een fase van gedeelde verantwoordelijkheid, allebei (ouders en kind) dragen naar vermogen bij.
Brianna F
02-04-2012 om 13:58
Hier gaat het niet door
Dochter wilde na haar bachelor een nieuwe 4-jarige studie (zelfde vakgebied) gaan volgen, maar dat is onbetaalbaar. Om meteen met een studieschuld van 40.000 euro te zitten ziet ze niet zitten, dus wordt het een master in een andere stad (waarvoor nu nog wel een beurs krijgt)dan waar ze nu studeert en gaat ze voor het eerst op kamers.
tonny
02-04-2012 om 14:39
Echt waardeloos, die aanpassingen!
Zoon had ook nog verder willen studeren, een tweede master, maar dat is niet te betalen met de nieuwe regels. Heel jammer!
Ook flauw dat bij geneeskunde de Masterfase (dus niet langer betaald) al na het derde jaar begint en niet zoals bij andere studies na het vierde. Met een Bachelor geneeskunde kun je verder niks beginnen. Nou ja, niet veel.
Naar dat beleidsmakers die zelf vroeger 'eindeloos' konden studeren nu deze dure (voor Nederlandse begrippen) plannen aankondigen.
tonny
02-04-2012 om 23:04
Emotionele oprisping, izar
, wat ik schreef.
Je hebt gelijk, maar het voelt gewoon vervelend. Kan d'r niks aan doen. Zij waarschijnlijk ook niet.
Ieder is een kind van zijn/haar tijd. En voor lang studeren, een keer 'mis' zitten in de keus van je studie en dergelijke kwesties is deze tijd ongeschikt geworden.
tonny
03-04-2012 om 18:39
Niks gratis schoolboeken
die zijn onze kinderen precies misgelopen. Dat nieuwe systeem kwam precies nadat de laatste van de vier van het voortgezet onderwijs vertrok.
Ik wil niet beweren dat 'alles slechter is dan vroeger' maar de tegemoetkoming in studiekosten wordt nu rap uitgekleed.
Henriette123
04-04-2012 om 00:16
Tonny
Ook bij andere studies begint de master na het derde studiejaar.
tonny
06-04-2012 om 13:38
Hbo - en daarna een master
dat betekent zelf betalen. Ook in de huidige situatie al, jongste zoon had gelukkig genoeg tijd voor een bijbaan waarmee hij dat kon bekostigen.
Maar wanneer je studie niet genoeg tijd vrijlaat voor voldoende werk, dan wordt het lastiger.
Affijn, waar een wil is, is een weg
Henk 82
12-04-2012 om 13:03
'lekker dichtbij'
maar we houden er met de studiekeuze nu al rekening mee dat het niet te ver weg mag zijn, omdat op kamer wonen gewoon te duur is.
Dat is niet verstandig, denk ik. Als mensen de opleiding vinden die echt bij ze past vliegen ze door de studie heen. Als mensen het niet leuk vinden is het vaak hangen en wurgen, veel vertraging en soms een dure switch, en dan maar hopen dat ze überhaupt de eindstreep halen.
Nu is een keuze van een 18 jarige so wie so geen garantie.. maar als ze iets hebben wat ze echt gaaf vinden zou het mij slimmer lijken om ze dan maar op kamers te gaan ipv ze iets anders te laten kiezen 'want lekker dichtbij'.
Een kamer is duur, maar een ongemotiveerde student helemaal..
Shonagh
12-04-2012 om 22:21
Lekker dichtbij 2
Ik herinner me dat ik ( om uit huis te kunnen) mijn zinnen heb gezet op een opleiding verder weg van huis. Achteraf gezien, was de opleiding waarbij ik thuis kon blijven wonen, beter geweest. Zo kan het dus ook !
Brianna F
13-04-2012 om 07:44
Hier andersom
Dochter zou heel graag thuis blijven wonen ivm sport, maar de afstand van ruim 3 uur laat dat niet toe.
Shonagh
13-04-2012 om 10:47
Brianna f
Natuurlijk dat kan, maar ik wilde maar even aangeven dat de motieven voor een opleiding "ver weg" niet altijd de juiste zijn. Ik hoor mezelf nog mijn ouders overtuigen waarom ik DIE opleiding DAAR moest doen
Tirza G.
19-04-2012 om 19:29
Practika van tirza
Hier istie dan (riep iemand mij )
Eigenlijk is het heel eenvoudig: een jaar (12 mnd) studeren kost 10.000 euro, ongeacht waar je het doet in NL. Die 10.000 is het bedrag waar wij per jaar op rekenen - en dat doen we als volgt: het collegegeld is 1700; boeken, laptop, pen, papier, bieb. etc - dus de directe studiekosten is 1300. Dat is 3000 per jaar. Dan moet je ziektekostenverzekering gaan betalen, da's ook 1200. Huur van de kamer is zeker 3600 - die bedragen bij elkaar maakt 7800. Is er nog 2200 beschikbaar voor eten, drinken, kleding, tandpasta - etc. Je zult hier en daar goedkoper uit zijn en hier en daar duurder, maar 10.000 is echt een aardige richtlijn.
De truuk is natuurlijk de inkomstenkant (ook per jaar), want die is er ook: stufi (uitwonend) 3600; zorg-huurtoeslag 600. Maakt 4200. Blijft er 5800 per jaar over die érgens vandaan zal moeten komen, oftewel bijna 500 per maand. Daar zijn drie opties voor: krijgen, lenen, werken. Bij 'krijgen' komen pa en moe om de hoek, de rest moge duidelijk zijn Het maakt niet zóveel uit of je op kamers gaat of niet: als je op kamers zit, is je stufi hoger.
Tirza
tonny
26-04-2012 om 22:01
Sociaal leenstelsel voor studenten van de baan?
dankzij het wandelgangenakkoord? Dat zou mooi zijn! (nou ja tenzij er iets slechters voor in de plaats komt, we wachten op de details)
Sawo
27-04-2012 om 10:37
Goed gezocht niets gevonden
Ik heb goed gezocht omdat dochter volgend jaar gaat studeren maar nog niets gevonden. Dus ik ga er even vanuit dat het van de baan is.
groet
Saartje
ilsepilse
27-04-2012 om 13:00
Pff
hier ook een zoon die nog niet weet wat, heb hier al eens een topic geopend, nu gaat hij waarschijnlijk toch naar Amsterdam, op zich geen probleem als je met de trein gaat vanuit de polders, maar hij sport ook en dat zit dan in Almere of hij moet dan bij een club in Amsteradm gaan maar kan dan ook weer niet werken....
en ons salaris is ook veel minder sinds mijn man nog id Wia zit...
ik had hem een jaar naar de VS willen sturen ivm overdenkingsjaar qua studie en verbetering niveau basketball maar dat is ook onbetaalbaar, zowel highschool en college...
studeren lijkt meeer en meer voor de rijken weggelegd...
*Rymcke*
28-04-2012 om 13:45
Prestatie beurs?
Hebben jullie hieraan al gedacht. Weet niet direct op het ook geld voor HBO/universiteit maar voor MBO kun je een prestatiebeurs aanvragen. Dan moet je binnen 10 jaar een startkwalificatie halen, MBO niveau 2 diploma. Als dit lukt is deze lening gratis, stop je of lukt het niet moet je hem terug betalen. Maar 10 jaar voor 4 jaar studie of als je HBO erachter aan doet heb je altijd nog 2 jaar over.
Onze zoon gaat dit ook doen, scheelt voor hem zo'n 300 euro per maand extra !
Gr. Rymcke
Klaartje
29-04-2012 om 13:54
Rymcke
Studiefinanciering is tegenwoordig altijd een prestatiebeurs. Je hebt dus: Basisbeurs, aanvullende beurs nav inkomen ouders en je reisprodukt. Dit wordt kwijtgescholden als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Je kunt ook altijd lenen, en dat moet natuurlijk altijd terugbetaald worden. Ik denk wel dat je je niet moet blindstaren op die 10 jaar. Ook al mag je er voor je beurs zo lang over doen, er zal geeneen MBO of HBBO je zo lang op school willen hebben. Je kunt misschien wel eens langer doen over je afstuderen maar ook niet oneindig. Die 10 jaar staat voor MBO en ook weer 10 jaar voor HBO. Je kunt na MBO studie dus weer nieuwe stufi aanvragen voor HBO.
Klaartje
Shonagh
29-04-2012 om 17:29
Klaartje
Maar er zit wel een maximum aan het aantal jaren dat iemand studiefanciering kan krijgen ? ( Ik woon niet in NL, maar vang weleens iets op ;o)
Tirza G.
29-04-2012 om 21:42
Ja!
Je krijgt maximaal vier jaar stufi, hoe je dat ook verdeelt over mbo-hbo-wo. En de prestatiebeurs (de standaardstufi dus) blijft 10 jaar 'open staan', je mag er dus 10 jaar over doen om je diploma te halen. Van ín die periode van 10 jaar krijg je maar vier jaar stufi.
Tirza
Klaartje
29-04-2012 om 22:02
Mbo en hbo
Je kunt voor MBO en voor HBO stufi krijgen. Niet iedereen kan HAVO/VWO halen. Maar na MMBO zijn er best veel die nog aan HBO beginnen, dan krijg je weer stufi. Wel na MBO4 natuurlijk. Bij sommmigen werkt datwel omdat ze weer wat ouder/wijzer zijn.
Klaartje
01-05-2012 om 07:29
Kan wel hoor
Je kunt echt voor én MBO én HBO stufi krijgen. Ik wil er geen welles nietes spelletje van maken, dus zoek maar eens op.Zoon hier heeft 4 jaar MBO nivo 4 gedaan, volledige studiefinanciering en kan nu nog 4 jaar HBO doen en ook stufi krijgen. Ik ken meerderen die dit gedaan hebben.
Ik heb even op duo groep gekeken, maar kan geen link vinden om te laten zien. Sommigen vinden het niet eerlijk, hoor ik wel eens, maar als het niet zo zou zijn, zou geeneen MBOer nog verder kunnen leren.Als je dat allemaal moet lenen, betaal maar eens terug. Dochter hier heeft HAVO, daarna HBO gedaan en kon toendertijd als ze nog een master wilde halen hier nog 1 jaar voor krijgen, duurde 2 jaar.