Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Helaas weer onduidelijkheid over...geld!

Sawo

Sawo

19-07-2015 om 14:19

Duo ouderbijdrage

Op duo staat een rekenhulp waar je kan uitrekenen hoeveel je als ouder moet bijdragen. Een proces heeft alleen zin als je ex minder bijdraagt.
Succes
Saar

Christel

Christel

19-07-2015 om 16:15

Rekenhulp

Ik heb dat even nagekeken, maar je kan de ouderbijdrage alleen bereken als je kind onder het oude stelsel valt. Zoon ts begint volgend jaar dus nieuwe systeem. Of zie ik iets over het hoofd?

Sawo

Sawo

19-07-2015 om 17:27

Nieuwe leenstelsel

Er staat ook een link voor rekenhulp nieuwe stelsel bij de duo site.

Christel

Christel

19-07-2015 om 18:54

Sawo

Daarmee kun je zien hoeveel studiefinanciering je nodig hebt. Ik kan nergens terugvinden wat een redelijke bijdrage van ouders is. Mijn ex gaat uit van het principe: zoon is 18, vwo-diploma op zak, hij kan gaan werken. Verder studeren (gaat zoon doen) vindt hij onzin en draagt hij niet aan bij.

Gaat niet over redelijkheid

Als je kind een aanvullende beurs aanvraagt, dan kijkt DUO naar het inkomen van de ouders en bepaalt DUO wat de ouderlijke bijdrage zou kunnen zijn. Het betalen van die ouderlijke bijdrage is overigens niet verplicht.
Dus: laat zoon een aanvullende beurs aanvragen, dan moeten beide ouders wel het inkomen opgeven en dan komt eruit hoeveel ouders moeten bijdragen. Je hoeft dat niet zelf voor je ex te berekenen.

Tsjor

Moni

Moni

19-07-2015 om 21:02

Tsjor, je informatie is verouderd

tenminste als wat ik weet ook voor mbo geldt.
Vanaf komend schooljaar is het systeem veranderd.

Wellicht heb je hier iets aan

'Het bedrag van € 854,13 is inclusief een eventuele aanvullende beurs. Kinderen van minder draagkrachtige ouders krijgen een aanvullende beurs van maximaal € 378,-. De aanvullende beurs wordt een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt.'
Dus de maximale bijdrage zou dan 378 euro zijn.

Maar eerlijk, als je bruto 46.000 hebt houd je netto zo'n 2200 per maand over. Omdat je inkomen hoog is krijg je nergens toeslagen voor. We hebben eerder hier een draadje gehad over bijstandsinkomen, dat, als je alles bij elkaar optelt, uitkomt op zo'n 2100 euro. Met andere woorden: als iemand met 46.000 bruto 378 per maand moet gaan betalen, dan zit hij wat maandelijkse besteedbare ruimte betreft onder dat sociale minimum.

Als het inkomen van beide ouders samen twee jaar geleden meer was dan 46.000 euro krijgt je kind geen aanvullende beurs meer.

Tsjor

Moni

Vand e website van DUO:

'Mbo'ers: basisbeurs blijft

De studiefinanciering voor mbo’ers verandert niet. De basisbeurs blijft in het mbo bestaan. Wel krijgen mbo’ers die jonger zijn dan 18 jaar ook recht op een studentenreisproduct. Deze verandering gaat in 2017 in.'

Tsja, of ze moeten daar liegen.

Tsjor

Sawo

Sawo

20-07-2015 om 11:51

christel

Blijkbaar is de website nog niet aangepast. Je zoon kan het beste gewoon een aanvullende beurs aanvragen dan krijgt hij de berekening vanzelf. Over onderhoudsplicht van ouders staat duidelijk artikel op ouders online wat volgens mij nog gewoon rechtsgeldig is ondanks nieuwe leenstelsel. Dus je ex heeft gewoon ongelijk.

http://www.ouders.nl/artikelen/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2015 om 12:55

Tsjor

Jij ziet de afdracht van loonpremies wel erg negatief. Ik heb net het bedrag in een soort tool gestopt en daar komen ze op bijna 2586 euro. Eventueel kleine schommelingen daargelaten. Ik heb de leeftijd van iemand uit 1970 gekozen.

Vader komt inderdaad nergens voor in aanmerking, maar ik vind (met de informatie die wij hebben) nog steeds wat hij doet misbruik maken van het systeem. Je zadelt je kind niet op met een dikke lening als daar niet echt een grote noodzaak voor is? Tenzij er factoren zijn die zo'n mooi inkomen naar een veel lager besteedbaar bedrag doen kelderen, waardoor vader niet in staat om meer te betalen dan eten voor 1 persoon, gemeentelijke lasten voor meer dan 1 persoon, toiletartikelen voor meer dan 1 persoon, etc..

TS kan misschien beoordelen hoeveel vader overhoudt na betaling van de partner- en kinderalimentatie. Dat gaat natuurlijk ook van zijn bruikbare inkomen af. Uiteraard weten wij als buitenstaander ook niets af van eventuele schulden, waar vader maandelijks langdurig aan moet afbetalen. Er kúnnen dus factoren zijn die het wél begrijpelijk maken dat vader hulp zoekt via een studielening, hoewel het daar m.i. niet voor is bedoeld.
TS kan dat waarschijnlijk wel een beetje beoordelen en inschatten.

Jamie

Jamie

20-07-2015 om 16:08

Klopt

de eerste 5700 is namelijk onbelast en dan kom je al snel hoger uit dan de berekeningen van Tsjor.

Amare

Amare

20-07-2015 om 17:24

Valt tegen hoor

Ik heb ook jarenlang rond de 46000 per jaar verdiend bruto. En daar hield ik 2300 netto aan over, inclusief reiskosten. De pensioen premie moet er namelijk ook nog af.

Bruto-netto

je kunt op internet een bruto-nettoberekening doen, ik heb dat gedaan op basis van een jaarsalaris. Ik heb zelf de premies niet eraf gehaald, dat doet het programma. Vervolgens moet je daar 100/108 van nemen, 8% is namelijk vakantiegeld en het restant dan delen door 12.
Ik verdien zo'n bedrag niet, maar een paar jaar geleden kwam ik wel even in de buurt en toen verbaasde ik me, want zoveel hield ik niet over. Het is wat Amare zegt. Als je dan ook nog een behoorlijk stuk moet reizen en maar een kleine bijdrage in de reiskosten krijgt, dan houd je per maand echt niet veel meer over dan iemand met een uitkering van de sociale dienst en alle toeslagen. Ik heb me even blind gestaard op die belastingopgave.

Dus: 46000 is ongeveer 2200 netto per maand. Dat is een goed inkomen, maar houd er rekening mee dat iemand dan geen toeslagen krijgt, overal het maximale voor moet betalen, en er dus niet veel over is om uit te knijpen voor de studiebeurs.

Tsjor

wat zegt dit over je ex?

Ik ga je geen advies geven want ik snap je ex ook niet. Maar ik denk dat deze houding wel iets zegt: geldzaken worden door je ex enorm strak geregeld en wel zo dat hij er zelf in ieder geval niet slechter op wordt. Zelfs eigen kinderen wordt weinig gegund. Hij houdt de controle tot op de laatste euro. Ik zie wel een relatie met zijn autisme en wat eronder ligt is angst. Misschien kun je je zoon leren in overleg te gaan met zijn vader. Maar of dat een realistisch idee is kan ik van hieruit niet beoordelen.

Jutta

Over welke ex heb je het? die van Christel of die van TS? Ik denk dat die van TS dezelfde constatering heeft gedaan als TS zelf: zoon kan net met geld omgaan. Dus wordt het heel strak gehouden. Vader houdt het geld niet voor zichzelf, maar geeft een deel aan zoon voor vrije besteding en een deel voor besteding na overleg. Niet zo heel vreemd toch, als je kind niet met geld kan omgaan? Het is een dappere poging om de lening te beperken. Misschien hebben ze samen wel eerst het lijstje ingevuld op de website van DUO: wat heb je nodig. Daar rolt dan een bedrag uit wat je nodig zou kunnen hebben aan lening. misschien is dat die 200 euro wel.
Ondertussen betaalt vader wel alle kosten voor levensonderhoud. Er zijn vrouwen die daar enorme bedragen aan alimentatie voor vragen.

Tsjor

Katniss

Katniss

21-07-2015 om 00:39

Echt niet

46000 bruto per jaar is echt geen 2500 netto per maand. Je hebt dan ca 3500 bruto per maand (of minder als je een 13e maand hebt) en dat is ca 2200 netto. En dat is zo op, daar hoef je niets geks voor te doen. Dan nog vind ik overigens dat je moet bijdragen in de kosten van je kinderen, voor wel wat meer dan 50 euro.

In natura

Dat bijdragen kan ook 'in natura' zijn: zorgen voor eten, onderdak, internet etc. Als je de berekeningen van het Nibud ziet kom je al snel aan een veel hoger bedrag dan die 50 euro.
Ik heb zelf nooit geld overgemaakt naar mijn kinderen na hun 18e.

Tsjor

Katniss

Katniss

21-07-2015 om 10:08

Klopt

Volgens het Nibud draag je al voldoende bij als je kost en inwoning levert. Ik had alleen begrepen dat vader dit ook met de lening verrekent en alleen zakgeld zelf betaalt. Dat staat er niet als ik het nog eens lees

Katniss

Katniss

21-07-2015 om 10:14

Ingewikkeld

Begrijp ik nu goed dat moeder helemaal niets bijdraagt nu zoon bij vader woont? Dat vind ik dan wel weer erg. Zelfs bij minderjarige kinderen en een minimuminkomen word je geacht nog 25 euro per maand bij te dragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2015 om 10:20

Tsjor

Ik denk blijkbaar anders. Ten eerste vind ik het echt belachelijk, dat in de huidige tijd nog partneralimentatie betaald moet worden en dat de overheid er überhaupt vanuit gaat dat een ex nog bij moet dragen aan het inkomen van iemand met bijstand. Wat is dat voor getreiter?

Zo vind ik het ook niet terecht als óuders de studielening gaan gebruiken voor kost en inwoning en andere kosten die bij het huishouden horen. Als er echt geen geld is voor de studie zelf, moet er helaas geleend worden, maar een kind wat thuis woont hoeft m.i. niet te betalen voor eten en een bed. Verwarming en verlichting kost voor een tweede persoon ook niet beduidend meer. Lenen voor zakgeld vind ik óók raar. Ik heb toch duidelijk zien staan dat zoon, óndanks zijn Asperger en bekend bij zijn werkgever, werkt. Hoeveel heeft een 18-jarige die thuiswoont nodig per maand? Wordt zeep, toiletpapier en dergelijke ook op het excelbestand gezet? Internet... dat heeft vader toch ook voor zichzelf? Het zou niet in mij opkomen om een studerend kind daaraan bij te laten dragen. Het komt allemaal zo onhartelijk over.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2015 om 10:30

Wat het inkomen betreft

Jullie zullen wel gelijk hebben. Een eventuele 13de maand had ik niet ingecalculeerd. Hou je van 2 kleinere inkomens dan meer over dan van 1 groter inkomen? Ik heb in mijn hoofd, dat wij (in onze 'rijke' dagen) samen minder per jaar verdienden, maar we hielden dan toch iets van 2400 euro per maand over.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-07-2015 om 10:40

Ja Kaaskopje

Met tweemaal 23.000 euro op jaarbasis hou je mee over dan met eenmaal 46.000 euro.
Zielig hè

Reëel en volwassen

Kaaskopje: 'en dat de overheid er überhaupt vanuit gaat dat een ex nog bij moet dragen aan het inkomen van iemand met bijstand. Wat is dat voor getreiter? ' Dat is geen getreiter. De bijstand komt uit de algemene pot, waaraan iedereen betaalt. Het is omgekeerd te gek voor woorden, dat als twee mensen gaan scheiden iedereen dan maar voor het inkomen van een van de twee moet zorgen, terwijl de ander een goed inkomen heeft. De grondgedachte is, dat de basis van dat goede inkomen gelegd is tijdens de relatie: doordat de vrouw (meestal) voor de kinderen zorgde kon de man fulltime werken, eventueel nog studeren en promotie maken. Met andere woorden: de verdiencapaciteit van (beide) partners is iets waar beiden in de relatie op gelijke wijze toe hebben bijgedragen. Simpel gezegd. Nu ligt het iets genuanceerder, maar de verdeling werk/zorg is nog steeds niet 50/50.

'Zo vind ik het ook niet terecht als óuders de studielening gaan gebruiken voor kost en inwoning en andere kosten die bij het huishouden horen.' Je lijkt de regering wel. Die vindt ook dat een studielening niet voor levensonderhoud is. Daarom gaat het geld van de basisbeurs van de jongeren (ook van de MBO-ers) nu naar de HBO's en universiteiten, die daarvoor extra leraren kunnen aanstellen en met dat geld kunnen die leraren in hun levensonderhoud voorzien. zij mogen dat namelijk wel. Hoe zie je dat voor je, een student die het geld gebruikt voor collegegeld en boeken, maar geen geld heeft voor eten, drinken, ziektekostenverzekering en onderdak? Binnen drie maanden zouden de collegezalen gevuld zijn met uitgemergelde lijken. Zoiets heeft de regering voor ogen. En als je dat niet wil, als je geen uitgemergeld lijk wil worden, dan moet je maar lenen.

Ik zie nergens staan dat ouders de lening gebruiken voor eigen bijdrage in de kosten van levensonderhoud. Jij bedenkt nu van alles wat vader in zou kunnen vullen in dat excelbestand, maar onthoud je van die gedachten: je weet het niet.

Als iemand een bijstanduitkering heeft en het jongste kind wordt 18, dan weet de overheid dat overigens wel: de uitkering wordt verlaagd naar een uitkering van een alleenstaande en het verschil (ruim 250 euro) moet opgevangen worden door het kind. Het kind moet daarvoor lenen, dat is een voorliggende voorziening. Daar mag je je boos over maken.

Ik denk dat het verstandig is om jongeren vanaf 18 jaar ook echt zelf verantwoordelijk te laten zijn voor hun eigen levensonderhoud en studie. Als ouders kun je daar wel een bijdrage in leveren, bijvoorbeeld kost en inwoning. En je kunt begeleiden, adviezen geven etc. Maar het zijn geen mama's-kindjes meer. De maatregelen die bedacht zijn raken alle jongeren, het is niet anders. Dan hadden wij maar een andere regering moeten kiezen.

Tsjor

mama' kindjes

Helemaal mee eens tsjor. Achttienjarigen moeten nadenken over hun financiële situatie en hieraan bijdragen. Voor studenten geldt dat er nog een onderhoudsplicht is van ouders, dat er geld geleend kan worden bij de overheid en dat ze zelf kunnen bijdragen met een baantje. Bij TS wordt aan alles voldaan maar het geeft mij toch het gevoel dat vader de controle wil houden uit eigenbelang. Het lijkt erop dat hij vooral bepaalt hoe de financiën lopen. Is zoon daar ook bij betrokken? Of is het wel handig dat zoon geldzaken nog niet zo goed beheert? Wat gebeurt er met het geld van het baantje? Koopt kind daar bijvoorbeeld kleding van? Of koopt hij dat uit de lening? Is de lening van 200 euro voor collegegeld en boeken? Kan zoon dat niet zelf leren beheren? Dat voelt toch beter dan een hand ophouden voor een bedrag aan zakgeld, door papa vastgesteld. Leer je zoon om zich weerbaar op te stellen naar vader. Leer hem met geld omgaan. Dat is de manier om niet langer 'papa's kindje' te zijn.
Misschien zie ik papa te negatief. Maar ik denk dit type man te "kennen".Sommige mannen zijn zo sluw als het om geld gaat. Ik gruw daar gewoon een beetje van.

Sluwe man?

Ik denk dat het een storm in een glas water is. Moeder denkt dat vader van wie ze gescheiden is meer kan betalen dan hij doet. En denkt dat de mbo studie goedkoper is dan de lening rechtvaardigt. En dat de rest naar kost en inwoning gaat.
Vader is wat rigide van karakter en houdt de financiën van rigide zoon bij. Zoon leent 200,- per maand van DUO en moet dat later terugbetalen.
Verder verschaft vader kost en inwoning, en 50 euro zakgeld (van de lening?) en zoon heeft een klein baantje waar hij ook geld verdient.
Niets mis mee alleen wat kinnesinne tussen gescheiden ouders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-07-2015 om 23:40

Dat denk ik ook

AnneJ

Ik zal blij zijn als wij straks met 200 euro per maand toe kunnen. Ik kan dit echt niet rijmen met de verhalen dat studerende kinderen zo duur zijn.

Jutta

'Bij TS wordt aan alles voldaan maar het geeft mij toch het gevoel dat vader de controle wil houden uit eigenbelang.' Dat is het gevoel van TS, wat je overneemt.
'Misschien zie ik papa te negatief. Maar ik denk dit type man te "kennen". Sommige mannen zijn zo sluw als het om geld gaat. Ik gruw daar gewoon een beetje van.' Dat lijkt me een gevaarlijke veralgemenisering over iemand die je helemaal niet kent, behalve dan uit het verhaal van een ex. Zir verder de reactie van AnneJ.

Tsjor

zelf

Nee, ik ken vader niet en ik zou er zomaar naast kunnen zitten. Misschien heb ik teveel vandit soort voorbeelden gezien. Vaders die sterke controle willen houden op de financiën, en die bijvoorbeeld oneerlijk zijn over hun inkomsten bij een scheiding. Tot zover mijn vooroordelen. Maar, ik blijf erbij dat kind zelf zijn geld moet gaan leren beheren. Doet onze achttienjarige ook. Die zou het niet accepteren als hij van ons zakgeld zou krijgen uit zijn duolening. Kind moet dus een overzicht krijgen van zijn inkomsten en uitgaven. Hij moet weten wat zijn studie kost en wie wat bijdraagt. Het is de taak van vader en moeder om kind hierbij te betrekken.
"Vader beheert geldzaken omdat zoon niet met geld kan omgaan". Ik ben er toch niet helemaal gerust op.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-07-2015 om 09:36

Oh die herinneringen

Zo deed mijn moeder dat ook toen ik 18 was.
Beetje zakgeld voor mij, geen 50 euro... En de rest beheerde zij , met schriftje en met de beste bedoelingen, voor mij voor mijn schoolkosten.
Nog nooit zoveel ruzie met mijn moeder gehad als toen.

aanvulling voor TS

Voor TS : het hebben van een kleine studieschuld hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn. Maak je daarover niet te druk. Veel jongeren hebben een studieschuld en de terugbetalingsregeling is heel billijk. Dat komt echt wel goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.