cameron
04-02-2009 om 00:59
Hbo
dochterlief zit op het hbo, eerstejaars.
Wat mij opvalt is dat zij zo weinig lesuren maakt.
Het is vaak maar 2 tot 4 lesuren per dag en zelfs nog af en toe een dag vrij.
Nu met het nieuwe blok na de tentamenweek hoeft zij maar
2 dagen in de week naar school.
Ik vraag me af of t hbo niet van 4 jaar naar 2 jaar kan?

Tirza G.
06-02-2009 om 14:44
In de woonkamer
Luchtbed op de grond en slapen maar.
Ach gossie. Ze moest eens weten (ze gaat volgend schooljaar op kamers).
Tirza

reina
06-02-2009 om 16:20
Brianna
Je hebt gelijk, ik vind het alleen zonde alle spullen weg te doen , dus die moeten dan ergens opgeslagen worden oid, veel bergruimte hebben we niet over. Het gaat niet zozeer om dat slaapplekje, hij kruipt net zo makkelijk op de bank.

Onyx
06-02-2009 om 19:54
Interne verhuizing
Onze middelste dochter (18) gaat overmorgen het huis uit. Het ging allemaal wat sneller dan ik verwacht had, omdat ze na maanden twijfelen opeens in 2 weken tijd een kamer vond. Ik heb ongeveer een week gerouwd-bij-voorbaat, want ze brengt erg veel gezelligheid in huis. De oudste verliet 1,5 jaar geleden het pand, waardoor het nu voelt alsof in recordtempo mijn gezin gehalveerd wordt. ´t Is toch slikken, al is er nog een 12 jarige thuis, die trouwens nu net doet alsof ze nu megazielig is, in haar up tegen 2 ouders.
Toen bedacht ik dat dit DE gelegenheid is om het huis drastisch om te gooien, waardoor a. alles grondig opgeruimd raakt, b. de jongste de door haar zeer gewenste zolder kan betrekken, c. ik mijn gedroomde slaapkamer kan creeeren en d. er een pc slesj logeerkamer kan komen. Bijkomend effect is dat ik geen tijd meer hoef te verdoen op Funda.
Ik hoef me niet te vervelen in de komende weken(lees: maanden)...
Onyx

tonny
07-02-2009 om 16:32
Nog weer even naar het hbo terug
na alle interne verhuizingen
Hoe communiceer je op een HBO over administratieve mankementen?
Mijn beide HBO-studenten, allebei in de afrondende fase, hebben te kampen met een foutief puntenoverzicht. Bij de een schijnt nu ineens een werkstuk uit jaar 2 niet voldoende te zijn, bij de ander is het aantal studiepunten voldoende om geslaagd te zijn, maar in het overzicht staat van niet.
Zoon krijgt de docent niet te pakken en kan ook nergens mee bewijzen dat hij het bedoelde werk heeft herkansd. (werk blijft op school, je kunt het hoogstens op een onhandig moment aan het eind van de dag even komen 'inzien' - slechts één kans, als je niet kunt heb je pech) en dat is dan dat.
Dochter belde naar school, er was niemand die haar nader kon informeren, ze moest maar mailen en zou dan over 10 werkdagen (!) een reactie krijgen. Bij zoon speelt hetzelfde. Het betreft verschillende HBO-instellingen.
Waarom is die communicatie zo slecht?
En waarom moet een antwoord 10 werkdagen op zich laten wachten?
Kun je je eigen dossier inzien en hoe lang wordt werk bewaard?
Als ouder van meerderjarige kinderen heb ik er niks mee te schaften allemaal, maar ik vind het érg raar!
Tonny

Lis@
07-02-2009 om 17:01
Ik kan je geen antwoord geven
Ik deel je ervaring. Ik kan wel een boek schrijven over wat er allemaal mis is gegaan de afgelopen jaren. Als ouders kun je er weinig aan doen. De wet privacy verbied informatie te verstrekken aan ouders bij de IB. Ze moeten zelf hun problemen oplossen en we kunnen ze alleen maar adviseren en steunen.
Mijn dochter kampt nu met het probleem dat haar afstudeerbegeleider een burn out heeft en de vervanger ook! Ze moet het zelf nu maar uitzoeken hoe en wat!
Het fraaiste wat we mee hebben gemaakt is dat de afstudeerbegeleider niet is komen opdagen bij haar verdediging van haar afstudeerproject en dus niet door ging.

Zus
07-02-2009 om 17:50
Punten en zo
Op veel HBO's is het invoeren van cijfers een log systeem. Docenten moeten cijfers doorgeven aan een speciale administratie die ze dan invoeren en op hun beurt voor sommige vakken ook weer afhankelijk zijn van anderen. Bureaucratie ten top. Soms kan een cijfer voor een tentamen die doorgegeven worden omdat de student aan andere zaken (aanwezigheid, niet ingeleverde verslagen) nog niet voldaan heeft.
Tentamens en werkstukken moeten 3 maanden bewaard worden en dan mogen ze weg. Studenten mogen altijd hun eigen gemaakte werk inzien, met een docent erbij. Vreemd dat ze daar 10 dagen op moeten wachten!!
Docenten hebben naast hun lesgeeftaak vele andere taken, waardoor ze soms niet goed bereikbaar zijn. Ook werken docenten parttime, komt de bereikbaarheid niet ten goede natuurlijk.

tonny
07-02-2009 om 22:50
Na 3 maanden weg?
Wat is dat voor waanzin?? Hoe moet je dan ooit vergissingen kunnen aantonen? Zo houdt een gebrekkige administratie altijd het gelijk aan eigen kant!!
Dat HBO-docenten ook allerlei andere zaken te doen hebben en veelal parttime werken, dat snap ik. Maar juist met de huidige communicatiemiddelen moet het toch mogelijk zijn contact te houden en geen eindeloze wachttijden te hanteren?
Als er zo rommelig wordt omgesprongen met studieresultaten, wat voor imago stralen docenten dan uit - de goede niet te na gesproken!
tonny
tonny

Zus
07-02-2009 om 23:19
De meeste goede docenten gooien de tentamens dan ook niet na 3 maanden weg Maar ik vind het vreemd dat een student het werk maar op 1 moment kan inzien, lijkt mij tegen de regels.
Het zou ook niet zo moeten zijn dat een student 10 werkdagen moet wachten op een reactie van een docent. Een mail is zo beantwoord, alleen zit het ook vaak in de administratie waar, ook voor docenten, het enorm lastig is om de juiste info van te krijgen. Dus kan het best zijn dat een docent weer op zijn beurt daarop moet wachten.

Zus
07-02-2009 om 23:25
Bet
Mijn reactie was niet bedoeld als smoesje, ik ben immers niet de docent van Tonny's dochter. Ik probeerde antwoord te geven op haar vragen. Maar je hebt helemaal gelijk, qua organisatie valt er een hoop te verbeteren.

Damajo@
07-02-2009 om 23:44
Ellen wouters
Bedankt voor je tips Ellen!Ik heb er veel aan gehad.
Damajo

Ellen Wouters
08-02-2009 om 01:18
Een paar antwoorden
In de eerste plaats: ja, ik moet erkennen dat vziw op veel hbo's de administratieve processen érg slecht geregeld zijn. Ik kan daar een paar mogelijke verklaringen voor geven, maar je hebt meer aan handvatten om er wat aan te doen.
Belangrijkste: een HBO moet een onderwijs- en examenreglement hebben (of iets met een vergelijkbare naam). In dat document staan regels over inzagetermijnen, geldigheid van toetsen etc, en de status van dat document is sterk. Vraag dat op, spel het zorgvuldig, en houd de opleiding aan wat er in staat. Ze moeten zich daaraan houden.
Verder is er vaak zoiets als een studiebegeleider, studieloopbaanbegeleider, mentor oid en in uiterste nood de decaan. Zo iemand heeft als voordeel dat hij de weg kent in de organisatie en vaak wel even bij de koffieautomaat een collega aan kan spreken. Schakel zo iemand in en als diegene ziek of met ATV is, vraag een vervanger.
Dat er werk na 3 maanden wordt weggegooid lijkt me uiterst onreglementair. Bij ons wordt het geloof ik 5 jaar bewaard, de accreditatie vereist vaak inzage in oude toetsen, en ik kan me niet voorstellen dat in het examenreglement staat dat dit de gewone procedure is.
Dat inzage op 1 vast tijdstip is, vind ik weer wél logisch. Er is voor docenten geen beginnen aan om aan 200 studenten telkens apart op verzoek en een voor hén aangenaam tijdstip inzage te geven en uitleg over antwoorden, normering etc. Inzage gaat vaak gepaard met telkens dezelfde uitleg over de antwoorden, discussie over cijfers en je moet op zeker moment kunnen zeggen 'nu is het klaar'.
Voor studenten die écht niet kunnen op dat tijdstip valt er doorgaans wel een ander tijdstip te regelen, zo hoort het althans, maar dan wel bij werkelijke bezwaren. Hier wreekt zich dat nou eenmaal heel veel studenten opportunistisch omgaan met tentamens en inzage (bijvoorbeeld rustig 10x zonder te leren opgaan voor een tentamen, en hopen dat er met veel discussie en aandringen bij de docent dan ooit wel een 5,5 uit te slepen valt).
Wat de verklaringen betreft:
Ja, ik erger me ook mateloos aan de slordigheid van sommige collega's. Het klinkt gratuit om te zeggen "ik doe het beter en hullie doen het slecht", maar daar komt het wel zo'n beetje op neer. Er staat geen sanctie op slechte communicatie. Er is geen beloning voor het goed doen. Ik heb collegaś die er een verschrikkelijke bende van maken en die 1000 euro meer verdienen per maand dan ik, en er is geen enkele financiele of rechtspositionele prikkel om het fatsoenlijk te doen. Heb je eenmaal een vaste aanstelling met hoge inschaling, knappe jongen die je er ooit nog uit krijgt. Het is niet jouw probleem als een student vastloopt in het systeem.
Een ander deel van de oorzaak zit in zwakke en logge systemen en dergelijke, maar dat is maar een klein deel van de oorzaak. Een fatsoenlijke docent houdt zelf een eigen administratie bij en antwoordt op mails.
En een klein deel ervan ligt bij de studenten zelf. Dat zegt niks over de kinderen van Tonny of van anderen in deze draad, maar het verklaart misschien hoe sommige procedures zo lastig zijn geworden. Ik noemde al het op de gok deelnemen aan tentamens en dan gaan zeuren bij de inzage. Verder ken ik studenten die zich na 4 jaar voor het eerst gaan afvragen of ze vak X ooit gehaald hebben en de docent dan gaan mailen dat die 5 uit 2004 volgens hun een 6 had moeten zijn. Alsmede de studenten die een paar weken voor de einddiplomering nog 10 vakken missen, en dan bij elke docent afzonderlijk om een extra herkansing komen smeken, met als argument dat dít hun énige állerlaatste vak is dat het diploma in de weg staat.
Dat soort gedrag rechtvaardigt niet dat het andere, goedwillende, studenten moeilijk gemaakt wordt, maar het verklaart wel waarom de regels soms streng lijken te zijn.
Groet, Ellen

Zus
08-02-2009 om 10:37
De oer
Ik heb een stukje uit de OER (juridische reglementen) gekopieerd over inzage van toetsen en bewaren van toetsen:
'artikel 5.13 Inzage van gemaakt schriftelijk werk
1. Gedurende vier weken na het bekendmaken van de uitslag van een schriftelijke toets krijgt de student op zijn verzoek inzage in zijn beoordeelde werk. Tevens wordt de student in de gelegenheid gesteld een kopie van het beoordeelde werk te maken.
2. Gedurende de termijn genoemd in het eerste lid kan elke student van de opleiding kennis nemen van de vragen en opdrachten van de desbetreffende toets, alsmede van de normen aan de hand waarvan de beoordeling heeft plaatsgevonden.
3. Binnen de termijn genoemd in het eerste lid wordt het gemaakte werk door de examinator individueel of groepsgewijs met de student(en) besproken.
4. De examencommissie kan bepalen, dat de inzage en de bespreking geschieden op een vaste plaats en op een vast tijdstip.
artikel 5.14 Bewaring van afgelegde toetsen
[De bewaartermijnen van 3 maanden in lid 1 en 2 mogen desgewenst gesteld worden op 6 of 12 maanden; in verband met accreditaties, is het van belang een representatieve selectie van het gemaakte werk en afstudeeropdrachten aanzienlijk langer te bewaren dan 3 maanden. Het is de verantwoordelijkheid van de opleiding hier voor te zorgen]
1. De afgelegde toetsen en de beoordelingsnormen worden bewaard gedurende een periode van drie maanden na de datum van dagtekening van het bewijsstuk met de behaalde beoordelingen bedoeld in artikel 5.10. Indien een student in beroep is gegaan tegen de uitslag van een toets en het beroep na deze termijn van drie maanden nog niet is af-
gewikkeld, worden de afgelegde toets en de beoordelingsnormen in ieder geval bewaard totdat het beroep is afgewikkeld.
2. Van de afstudeeropdracht wordt één exemplaar opgenomen in het archief, ten minste voor een termijn van drie maanden na het vaststellen van de beoordeling.'
Ik gooi ook nooit tentamens weg, maar dan vanwege de gebrekkige administratieve afhandeling van de cijferadministratie.

Ellen Wouters
08-02-2009 om 10:55
Merkwaardig
OK, in jullie OER staat inderdaad 3 maanden. Dat vind ik merkwaardig kort. Ik weet niet wat er bij ons in staat, zo uit mijn hoofd meen ik een jaar. BIj ons worden ze gearchiveerd voor, ik meen, 5 jaar. Dat is dan wel weer erg lang.
Groet, Ellen

Zus
08-02-2009 om 11:58
Terug geven
Ik heb collega's die het gemaakte werk terug geven aan de studenten. Ik vraag mij af wat daar tegen is, ze mogen er namelijk wel een kopie van maken. Voor de accreditatie hoeven we ook geen origineel werk te bewaren, maar kopieën. De docenten zelf bewaren het werk, kom je niet in opslagproblemen als je het 5 jaar bewaart? Qua ruimte, bedoel ik?

Ellen Wouters
08-02-2009 om 22:06
Archief
Bij ons gaat vrij veel werk digitaal en dat wordt ook grotendeels digitaal beoordeeld. Het papieren werk gaat niet in mijn archief maar in kartonnen dozen in het schoolarchief. Valt wel mee met die ruimte.
Bij ons wordt er zelden naar gevraagd om het werk mee te mogen nemen, maar ik zet dan ook vaak achteraf de vragen en juiste antwoorden online.
Groet, Ellen