Zeurmoeder
22-03-2018 om 18:41
Gezinsuitjes
Wij gaan al sinds jaar en dag op een van de paasdagen een dagje weg met het gezin. Dit jaar had ik dus ook al plannen, maar dochter van 19 'heeft geen tijd'. Haar tentamens zijn net achter de rug, dus ze wil leerwerk inhalen en haar kamer opruimen. Ik vind dat ze die ene keer in het jaar dat we nog iets met zijn allen doen gewoon mee moet. Ze gaat ook al niet meer mee op vakantie. Ik ben dus behoorlijk boos, verdrietig ook wel, en heb al geroepen dat ik dan ook niet thuis geef als mevrouw weer eens ergens heen moet worden gebracht of gehaald.
Verwacht ik nou zoveel? Een keer per jaar een uitje... (plus de verjaardag van opa en oma, en het kerstdiner).
Als ik trouwens zou vragen of ze mee gaat naar de Efteling of Disneyland staat ze vooraan, dus dat 'geen tijd' is ook relatief.
Floria
23-03-2018 om 14:24
ja bijvoorbeeld
Het gezin eindigt toch? in ieder geval neemt het een nieuwe dimensie aan als de kinderen ouder worden en uitvliegen. Ik vind dat je dan niet moet blijven vasthouden aan gezinsdingen, als al een lid aangeeft niet meer te willen. Tuurlijk, kan volgend jaar weer anders zijn.
Maar in principe vind ik het dodelijk benauwend als er verwacht wordt dat je nog met je (schoon)ouders mee moet omdat ze dat altijd zo gedaan hebben. Fijn als je dat ook graag wil, ik hou je niet tegen. Maar de vrager moet wel realistisch blijven.
Als je dochter met baby nog mee wil, en haar partner ook, leuk dan. Als een van tweeën niet wil, schrappen dat uitje. Haar eigen gezin is dan haar gezin, niet jouw gezin.
Dat gaat natuurlijk nog niet op voor een kind van 19, maar ook die begint andere dingen te krijgen, waardoor je kunt zeggen dat de traditie zijn langste tijd gehad heeft. En ook als ze het misschien over 5 jaar weer wel leuk vindt, moet je toch haar wens van nu serieus nemen.
Zeurmoeder
23-03-2018 om 15:31
In overleg
Ik wil toch wel even benadrukken dat hier echt geen sprake is van stomme uitjes en ze gaan ook altijd in overleg. Gedurende de jaren is er ook veel veranderd want met pubers ga je geen eieren zoeken in de duinen of een speurtocht bij de kinderboerderij (duh). Pech voor mij want ik heb kennelijk een wat infantiele smaak en ging met veel plezier lammetjes kijken of koekjes sorteren bij het Verkademuseum. Dat laatste vindt mijn partner ook nog wel aardig, maar bij een schapenscheerdag of excursie naar een spruitjesboer krijg ik helemaal niemand meer mee.
Voor dit jaar met Pasen had ik een aantal leuke ideeën en de jongste (13), die toch ook echt niet makkelijk is, vond ze erg leuk. We gaan dus met zijn tweeën. In de zomervakantie doen we nog een uitje met zijn allen. Indoor skydiven, daarvoor willen de dames dus wel tijd vrijmaken in hun volle agenda.
Tijgeroog
23-03-2018 om 15:35
Zeurmoeder en Jippox
Wat wil je dit keer gaan doen dan? Want blijkbaar valt die activiteit toch niet in de smaak.
Jippox, die uitjes van jullie klinken leuk! Misschien kunnen we samen eens iets doen. (hoewel wij niet vaak naar een klimbos gaan, maar eerder met onze eigen klimspullen naar de Ardennen)
Lou
23-03-2018 om 15:39
Overleg
Zeurmoeder, als ik het goed begrijp is er dus overleg geweest en uit dat overleg kwam dat oudste niet mee wil. Prima dan toch? Of had je bij het woord 'overleg' in je hoofd dat jij de plannen presenteert en de kinderen alleen maar 'ja leuk' zeggen
Zeurmoeder
23-03-2018 om 15:48
Ah nee
Waarom doe ik mijn naam nu weer eer aan? Ze hoeft toch niet mee? De keuze was tussen het Openluchtmuseum of Ecomare, maar ieder ander voorstel was ook te overwegen. Ik ben echt heel makkelijk.
We hebben het er nog over gehad, oudste en ik. Het is een kwestie van prioriteiten, ofwel: ‘Ik heb het wel druk, maar ben niet gek.’ Dus dagje dierentuin, nee, Efteling ja. Weekend Groningen, nee, weekend Londen, ja.
Wilgenkatje
23-03-2018 om 15:58
tweede paasdag, allemaal zo druk
ik heb dan helemaal niet zoveel zin in officiele uitjes zoals die vroeger in het boekje NS Dagtochten stonden Daar ga ik liever op een dag heen waarop niet iedereen in de rij aansluit.
Leuk dat je het keuzeprogramma met ons deelt. Smaken verschillen, daar is niks aan te doen. Openluchtmuseum vind ik persoonlijk iets voor basisschoolkinderen die sowieso veel belangstelling hebben voor van alles, naar mijn idee, en voor mensen met gevoel voor nostalgie - daar vallen pubers/jongvolwassenen niet onder. Ecomare, dat is toch met zeehonden, op Texel? Als je er een weekend van maakt - volgend jaar- kun je meteen wat andere Texelse dingetjes plannen.
Tja, als je je hele gezin in deze leeftijdsfase mee wilt hebben, kun je het best iets kiezen wat de jongeren aanspreekt, ook al is het niet je eigen prioriteit. Waarom wil je eigenlijk niet naar de Efteling Of naar Londen?
Kaori
23-03-2018 om 16:02
te snappen
Ecomare valt echt heel erg tegen dat wordt een dagtocht vanwege de boot, want verder is het niet veel. Mijn 12 jarige bedankt daar ook vriendelijk voor.
Het zijn beide geen keuzes die de gemiddelde 19 jarige aanspreken voor een uitje. Straks misschien weer, als ze zelf kinderen hebben.
Zeurmoeder
23-03-2018 om 16:16
Openluchtmuseum
Is dat voor kleine kinderen en oude mensen? Dat is wel erg, want het is een van mijn favorieten dus ik ga elk jaar wel een keer. De kinderen zijn nog nooit geweest.
De Efteling vind ik ook leuk, maar er is veel dicht momenteel. Bovendien willen ze dan vriendinnen mee en eindig ik in mijn eentje.
Ginny Twijfelvuur
23-03-2018 om 17:59
Dat snap je zelf toch ook wel
Skydiven of naar het Openluchtmuseum.....
Een bovendien heb je dus al een uitje in de pocket.
Een beetje wat Lou zegt. Wat versta jij onder overleg.
Voor een zomervakantie op Terschelling krijg ik oudste ook niet met enthousiast. Voor een rondreis door de VS wel. Dat kun je zo'n uit de kluiten gewassen puber toch niet kwalijk nemen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.