Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Financiën zoon

Mijn zoon wordt over 3 weken 18 en ik ben aan het proberen zijn (toekomstige) financiën op een rijtje te zetten.
Hij zit in het 2e jaar van een 4-jarige MBO opleiding en hij blijft thuis wonen. Hij heeft geen bijbaantje. Ik heb studiefinanciering en zorgtoeslag voor hem aangevraagd maar nog geen overzicht gekregen van de te verwachten bedragen.
Wat ik tot nu toe heb aan inkomsten:
basisbeurs 73
aanvullende beurs 225
zorgtoeslag 69

aan uitgaven zal hij krijgen:
ziektekostenverzekering 89
kosten voor zijn brommer (moet ik nog uitrekenen)
reservering voor kleding 30
zakgeld 40
Schoolkosten (weet ik niet precies)

Zijn oma betaalt zijn mobiel en die steekt hem ook eens per jaar in de kleren dus voor kleding reken ik maar een laag bedrag. Hij wil zijn brommer houden want daarmee is hij sneller op zijn school. De OV jaarkaart krijgt hij geloof ik automatisch bij de studiefinaciering en die wil hij in de winter of bij regen oid gebruiken.
Wij hebben een minimuminkomen dus wij kunnen niks meer bijdragen.
Heeft iemand nog aanvullingen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

05-11-2011 om 07:19

Ovkaart

Volgens mij krijgen MBO'ers geen ovjaarkaart.

mix

mix

05-11-2011 om 09:56

Ja vanaf 18 jaar

krijg je ook als mbo-er een ov-jaarkaart.

Ik zou de schoolkosten hoog inschalen. Dochters zijn hier vaak meer geld kwijt aan boeken die tussendoor besteld moeten worden als dat er binnenkomt.

De OV-jaarkaart toch gebruiken door de week denk ik (geldt niet in weekend)misschien weegt dat op tegen de kosten van de brommer?(geen idee).

Een kleine bijbaan zou (afhankelijk van gezondheid) misschien moeten kunnen? Zo kan hij zelf misschien ook iets bijdragen? Evt flexibele uren bij een supermarkt die hij redelijk zelf kan indelen?Zo kan hij bijdragen aan studie of kleding voor een deel. Hier stopte het zakgeld toen ze 18 werden. Mits de gezondheid/druk het toelaat vind ik dat ze voor het zakgeld dan zelf mogen zorgen.
En wie weet valt er aan zijn mobiel abonnement, als hij dat heeft, nog iets te sleutelen om weer iets te besparen voor andere uitgaves?

Ik zou zo niet meteen extra uitgaven weten, hij woont immers bij jullie en draaide vorig jaar al mee zónder de toekomende inkomsten. Volgens mij heb je het aardig op een rijtje.

Eigen bijdrage

voor de ziektekosten. Als alles goed gaat is het niet nodig, maar als het nodig is is het ineens een flink bedrag. Als het kan zou hij dat moeten proberen te sparen, laten staan, als het nodig is gebruiken en dan weer opnieuw sparen. Ook kan het voorkomen dat bepaalde kosten achteraf niet vergoed worden. Een reservepotje opbouwen hiervoor is dan wel handig.
Naast de boeken ook het lesgeld voor komend jaar (alhoewel je dat wellicht ook kunt lenen). En houd rekening met extra uitgaven voor 'leuke' dingen die de school verzint, of de leerlingen zelf.
De gratis ov-kaart is alleen maar gratis als je je diploma haalt. Dus wellicht kan hij toch beter kiezen: brommer of ov-kaart.
Algemeen: sparen, als is het maar 10 euro per maand, voor het geval dat de brommer het begeeft etc. (doen mijn kinderen ook niet, maar inmiddels weten ze waarom ik het wel altijd zeg).

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

06-11-2011 om 12:42

Tsjor

De gratis ov-kaart is alleen maar gratis als je je diploma haalt. Dus wellicht kan hij toch beter kiezen: brommer of ov-kaart.
Daar moet je toch vanuit gaan (diploma), lijkt mij. Als je hogerop studeert en dat niet haalt heb je ook een probleem, vraag je daarom geen studiefinanciering aan?

Als de zon altijd schijnt

Kaaskopje, schooluitval op het MBO is vrij groot. Maar het gaat me vooral om het bewustzijn dat de gratis OV-studentenkaart alleen maar gratis is als je je diploma hebt gehaald. Anders kost het ruim 80 euro per maand.
En ja, het is ook verstandig om zo om te gaan met de aanvraag voor studiefinanciering. Er lopen inmiddels genoeg jonge mensen rond met grote schulden. Natuurlijk moet je optimistisch zijn, maar een vleugje realisme kan geen kwaad.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2011 om 16:21

Tuurlijk

Uiteraard is het altijd handig je te realiseren dat je die kaart moet terugbetalen als je je studie niet volbrengt. Overigens, Tsjor, de uitval in vooral de eerste klas van HBO doet weinig onder voor MBO..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.