Na-dine
02-05-2019 om 10:21
Feestje en buren :(
Mijn zoon is onlangs 19 geworden en wil dat thuis vieren. In het verleden hebben we hierover problemen gehad met de buurvrouw aan onze rechterkant en dus heeft mijn zoon de afgelopen 2 jaar zijn verjaardag niet meer gevierd en weinig vrienden uitgenodigd. Ik vind dat heel erg. Daarom heb ik gezegd dat hij wel weer een feestje mag geven. Hij heeft de buurvrouw ingelicht dat hij over 4 weken een feestje geeft van 21:00 - 02:00. Ze appte terug: "is goed, gefeliciteerd alvast"
Nu hebben we aan de andere kant sinds een paar maanden nieuwe buren. Ze hebben zich nog niet voorgesteld. Eergisteren is mijn zoon bij hun aan de deur gegaan om te zeggen dat hij over 2 weken een feestje geeft. De buurvrouw antwoordde: maar ik heb 2 kleine kinderen. Mijn zoon (vanuit zijn ADD of standvastig) antwoordde het is om 02:00 afgelopen. Ze antwoordde dat ze het met haar man zou overleggen.
Bij mij levert dit allemaal een heleboel stress en frustratie op. Ook omdat er sinds januari kanker bij mij is gediagnosticeerd en ik daar nu chemo's voor krijg, en misschien is dit wel de laatste keer dat ik mag helpen zijn feestje te organiseren. Eergisteren heb ik mijn haar afgeschoren, en ik durf het huis nog niet uit, dus het is ook bij de buren niet bekend dat ik kanker heb. Ik heb geen geld om een locatie of feestzaal af te huren.
Ik verwacht problemen. Of maak ik me te druk? Wat moet ik doen?
Erica
03-05-2019 om 16:43
de link staat niet vermeld waar ze zich op baseren, dat gaf ik al aan. En, zoals de tweede link aangeeft, zijn er geen landelijke regels voor geluidoverlast door buren.
Ginny Twijfelvuur
03-05-2019 om 18:38
Dat kun je wel vinden Kaaskopje
Maar dat betekent nog niet dat dat ook zo is.
In de gemiddelde APV staat inderdaad niets over geluidsoverlast door particulieren. Het gaat vaak niet verder dan: je mag geen overlast veroorzaken. Wat dat dan ook moge zijn....
Voor bedrijven is dit heel anders geregeld.
Elizabeth
03-05-2019 om 22:34
Feest
Ik vind het aardig van je zoon dat hij de buren inlicht. Wat ik nooit snap aan dat soort feesten is de geluidsoverlast die je andere mensen bezorgt. Jij kunt dat "feest" vinden, maar ik vind luide muziek en hard pratende mensen geen feest. Eens met Ad: na 23 uur geen geluidsoverlast meer veroorzaken.
wil40
04-05-2019 om 09:54
Feestje.
Een feestje moet een keertje kunnen. Maar een feest betekent niet gelijk dat er enorme herrie moet zijn tot diep in de nacht. Dus ik zou die tuindeur veel eerder dichtdoen dan 24.00 uur en rond 22.00 uur de muziek zachtjes zetten.
Als de gasten dan ook nog rustig vertrekken zonder gierende brommers en luid gepraat komt het vast goed.
Ook bij een gezellig feestje kan je gewoon rekening houden met je omgeving.
Jesse_1
04-05-2019 om 11:17
Wat is een feestje
Zoals hier al te horen is, is de perceptie van 'feestje' heel verschillend.
Naar mijn mening is (luide) muziek buiten na een uur of elf sowieso not done. Als je een dergelijk feestje wilt geven, huur je een locatie waar er geen mensen last van hebben. Buiten zitten en praten kan altijd, maar als er een hoop mensen bij elkaar zitten en - vooral als er wat gedronken is - er wordt luid gepraat en gelachen, dan geeft het ook snel overlast. Persoonlijk heb ik meer last van uitschietende stemmen en lachsalvo's, dan van muziek.
Als de (kinderen van de) achterburen een feestje hebben, heb ik ook eigenlijk altijd alleen last van feestgangers die weg gaan, als ze dan nog even praten en gedag zeggen, omdat ook nog precies ons slaapkamerraam in de richting van het geluid ligt.
Maar een feestje op zich moet kunnen af en toe, mits er aan gedacht wordt om de overlast voor de omwonenden te beperken.
Rixt
04-05-2019 om 11:34
Eigen situatie
Iedereen kijkt natuurlijk naar zijn eigen situatie, zo heb ik geen overburen en geen achterburen en maar een tiental andere (naaste) buren. Dan is de overlast die je hebt of geeft sowieso anders.
zebra
04-05-2019 om 12:15
hier in de winter
een paar keer een tuinfeest gegeven, partytent gehuurd. Doordat mensen in de winter toch binnen zitten, vele buren hebben rolluiken wat scheelt voor het geluid, hadden buren er geen of althans weinig hinder van. Van tevoren is wel aangegeven bij de naaste buren (ook in de straat achter ons) dat er een feestje gegeven zou worden.
Zelf heb ik er geen problemen mee als buren een feestje geven, zeker niet als ze het van tevoren aangeven. En als we eens een nacht wat minder slapen, dan de avond erna maar op tijd naar bed (wij moeten regelmatig in het weekend werken)
Kaaskopje
04-05-2019 om 13:56
Komende zomer
gaan wij ook een feest bij huis geven. Ik heb prijzen opgevraagd van andere mogelijkheden, maar dat vind ik echt zonde van ons geld. We kunnen ons bij huis een slag in de rondte eten en drinken voor het bedrag wat je daar alleen al aan huur en koffie en wat lekkers kwijt bent. Dus dat wordt briefjes rondbrengen in de week voor het feest.
Flanagan
04-05-2019 om 15:09
Vroeg beginnen
Feestjes die al in de namiddag beginnen, maken het minder laat.
Alkes
04-05-2019 om 16:05
knurf
Ik las ergens dat perspectief vaak je eigen situatie is. Dat zal hier ook zo zijn. Ik woon in een relatief rustige buurt. Er wordt hooguit een of twee keer per jaar een feestje gevierd. bbq in de tuin is hier ook niet zo'n ding. En het is dat Ajax nu goed voetbalt en hier wat fans lijken te wonen, maar verder is het een tijd geleden dat ik juichende voetbalsupporters heb gehoord.
Alkes
04-05-2019 om 16:12
den haag
Ik denk niet dat het interventieteam waar Knurf naar verwijst komt voor een eenmalige feestje van een buurjongen die vooraf netjes heeft gemeld. Als ik het volgende lees:
"Er zijn vele simpele oplossingen die de geluidsoverlast kunnen verminderen zoals bijvoorbeeld andere vloerbedekking of het trillingsvrij ophangen van geluidsboxen.
Indien een goed gesprek met de buren niet helpt zult u andere stappen moeten gaan ondernemen. Het vormen van een dossier wordt aangeraden."
Dat gaat over structureel geluidsoverlast. En dat is nu net het verschil met incidenteel een feestje
Knurf
04-05-2019 om 16:20
Alkes
Ik weet uit ervaring dat ze wel komen als er om 2 uur 's nachts harde muziek wordt gedraaid.
Alkes
07-05-2019 om 10:59
Knurf
Het ligt echt op puntje van mijn tong om me af te vragen of de Haagse politie niks beters heeft te doen. s nachts wat vaker snelheidscontroles houden bijvoorbeeld. Maar soit.
Jutta
07-05-2019 om 17:04
Sigaren
Nog even over sigarenstank. Daar mag je zeker niets over zeggen tegen je buren? Hiernaast een zestiger die bij een minimaal zonnetje al begint te paffen in de tuin. Van zijn vrouw mag hij niet binnen roken. Maar wij mogen wel in zijn stank zitten. Das niet erg. Het verpest ons buitenleven nogal.
Hangkous
07-05-2019 om 17:29
Jutta
Weinig aan te doen, buurman doet dat in zijn eigen tuin en afhankelijk van de wind heb je daar last van of niet.
Onze buren hebben konijnen en mijn man is allergisch voor harige huisdieren. Afhankelijk van de wind heeft hij daar last van. Het zij zo.
Op een plein hier vlak in de buurt staat 1 dag in de week een kraam met gegrilde kip en 2 dagen een viskraam, jammer maar helaas, bij westenwind kan de was niet buiten.
Dees
07-05-2019 om 18:06
Alkes
Laat maar op dat puntje van je tong liggen want zo'n feestje dat overlast veroorzaakt kan ernstig uit de hand lopen als de politie niets doet.
Hier gelukkig geen overlastgevende buren meer. Hoogstens een chagrijnig oud mens van een straat verderop die alle gevonden kapotte kinderfietsjes/stepjes enzo bij ons in de tuin flikkert omdat wij speelgoed in de achtertuin hebben staan en geen hoog hek hebben. De eerst volgende keer dat ze dat doet flikker ik het bij haar in de tuin over haar hoge schutting heen.
Flanagan
07-05-2019 om 22:07
Maar Dees,
Dat is toch lief van haar; voorkomen dat het speelgoed van jullie kinderen zoek raken. Ze had ze ook bij de vuilnis kunnen plaatsen.
Ginny Twijfelvuur
07-05-2019 om 22:17
Ja nou ja
Eerst een vriendelijk praatje maken is ook een optie Dees.
Tegen de rokende buurman zou ik dan weer een tuinsprinkler aanzetten. Die net perongeluk de eerste meter van buurmans tuin aandoet. Of is dat ook te passief-agressief?
Nou nee, ik zou het vast niet doen. Maar in gedachten...
Dees
08-05-2019 om 07:26
Flanagan
Dat is dus spul wat bij de vuilcontainers is gezet, een step met alleen een voorwiel, een watertafel met een gat erin, een fiets zonder zadel en stuur en dat soort zooi. Heb het weleens teruggezet bij de container en kreeg dan te horen "weet je wel wat het je kost aan boete als je iets bij de container zet"? Op mijn vraag of ik haar dan mag beboeten voor het illegaal dumpen van afval in mijn tuin kreeg ik een sneer dat zij dan de hele dag naar de container moet kijken.
Tegen de roker kun je natuurlijk een BBQ opzetten op de dagen dat de wind zijn kant op waait.
Jasmijn
08-05-2019 om 08:44
Jutta
Hoi Jutta, maar heb je het wel eens gezegd tegen de buurman? Dat je het vindt stinken?
Dat kan je op zijn minst proberen. Als ik, als rokende buurvrouw zou weten dat mijn buren last hadden van mijn rook, dan had mijn sigaretje/sigaartje lang zo lekker meer gesmaakt denk ik (ik rook niet)
Misschien kan hij op een andere plek in de tuin gaan zitten bijvoorbeeld? In mijn tuin zou het helpen als mijn buurman bijvoorbeeld helemaal achterin zou gaan zitten, daar heb je alleen nog maar een paar gangen en poortjes waar de tuin aan grenst, geen terrasjes aan de andere kant van de heg bijvoorbeeld.
Of misschien wil hij wel in de voortuin gaan roken, daar zit misschien ook niemand dicht naast?
Flanagan
08-05-2019 om 09:39
Dees,
Gezien de confrontatie waarbij de oudere dame op haar gedrag gewezen werd en zo gebeten reageerde, denk ik dat het woord ‘flikkert’ wel vervangen kan worden door ‘flikkerde’. Ze kijkt wel uit.
Tip: Maar volgende keer wel eerst de buurtregisseur informeren, voor zij zich over jullie gaat beklagen.
Dees
08-05-2019 om 12:02
Flanagan
Wij hebben geen buurtregisseur voor zover ik weet. En gisteren was toevallig de meest recente keer dat er weer eens een step in de tuin was gegooid.....zonder wielen overigens.
Jasmijn
08-05-2019 om 14:05
Dees
Maar heb je bewijs dan dat het van die buurvrouw afkomt? M.a.w. zie je het haar doen?
Want al kan je bedenken dát zij de enige is die dit soort dingen zou doen, dat moet je toch een soort van bewijs hebben. Wel heel raar, dat jullie tuin als speelgoed dump wordt gebruikt. (misschien kan je een camera plaatsen?)
Jasmijn
08-05-2019 om 18:08
en wat zegt ze dan?
En wat zegt ze dan, als je daar een screenshot van laat zien?
Kan me niet schelen, ik wil niet dat het bij de container staat? Of zou het misschien indruk maken? Anders toch maar eens op zoek naar wie bij jullie de wijkagent is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.