emma k
16-02-2011 om 09:41
Even ei kwijt [18 jaar: te oud om vakken te vullen]
Onze zoon werkte vanaf z'n 15de bij de C1000 bij ons in het dorp op een jaarcontract. Hij heeft dat altijd met veel plezier gedaan, en had een leuke ploeg medevullers. Afgelopen maandagavond kwam hij na het werk ontdaan thuis, zijn contract werd niet verlengd en hij kon na februari thuisblijven.
Hij heeft natuurlijk gevraagd waarom en de eigenaar van de zaak verklaarde dat hij hem een hele leuke hardwerkende jongen vond, en dat het spijtig was dat hij hem geen contract verlenging kon geven, maar dat het nou eenmaal de gang van zaken is dat je na twee jaar geen contractverlenging krijgt.
Omdat de eigenaar het gesprek was begonnen met de zin:"je bent een tijdje ziek geweest hè? en ben je twee weken geleden niet 18 geworden?" heeft zoon gevraagd of het er mee te maken had dat hij twee weken niet had kunnen werken vanwege ziekte en dat hij nu 18 was? Volgens de eigenaar had ziek zijn en leeftijd er niets mee te maken(waarom noem je het dan), en is het gewoon de gang van zaken dat je niet langer kan blijven na twee jaar.
Inderdaad bleken er meerderen te zijn vertrokken na ongeveer twee jaar, de meesten beginnen rond hun 16de met werken en ze zijn dus wel allemaal 18 jaar als ze kunnen vertrekken.
Toch zijn er ook een aantal die wel blijven, dus schijnbaar geldt de regel niet voor iedereen.
Ik vind dit zo oneerlijk, zoon doet dit jaar eindexamen Havo en had zich al voorbereidt om vanaf juni volop te gaan werken en sparen, ook is hij pas begonnen met rijlessen waar hij zelf de helft van zou betalen.
En dan zo ineens ben je je bijbaantje kwijt.
Wij wonen op het platteland en de bijbaantjes zijn hier zeldzaam en ook al snel bezet, en ik vraag me dus ook af of hij als 18 jarige ergens nog iets kan vinden voor de zomer.
Ik vindt het zo sneu en oneerlijk dat er zo gebruik gemaakt wordt van de vakken vullers, hij heeft zich altijd ingezet en vaak lange avonden gemaakt en dan wordt je zo aan de kant geschoven, bah!
Ik weet wel dat niet alle supermarkt eigenaren zo zijn, omdat vrienden van zoon uit andere plaatsen ook bij supermarkten werken waar het heel anders gaat. Maar toch ik baal gewoon heel erg!
Zo, ik moest gewoon even mij hart luchten.
Sancy
21-02-2011 om 09:10
Albana
"Dan zou ze 3 jaar onder de pannen zijn en maar 2 contracten dus.Daarna zou ze nog 1 contractduur kunnen werken dus (half jaar,1 of 2 jaar)."
Ik vrees van niet. Zie daarvoor 7:668a lid 1 BW:
1. Vanaf de dag dat tussen dezelfde partijen:
a. arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd elkaar met tussenpozen van niet meer dan drie maanden hebben opgevolgd en een periode van 36 maanden, deze tussenpozen inbegrepen, hebben overschreden, geldt met ingang van die dag de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd;
b. meer dan 3 voor bepaalde tijd aangegane arbeidsovereenkomsten elkaar hebben opgevolgd met tussenpozen van niet meer dan 3 maanden, geldt de laatste arbeidsovereenkomst als aangegaan voor onbepaalde tijd.
Met andere woorden: na drie jaar heb je een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Brianna F
21-02-2011 om 09:52
Contract
Ik lees hier niks over 0 uren contracten. Mijn dochter heeft er eentje, die werkt al 5 jaar bij de Jumbo. Nou ja, werken, hoe ouder ze wordt hoe minder ze wordt ingepland.
En als iemand vervanging nodig heeft mogen ze geen ouder (want duurder) iemand vragen maar altijd een gelijkwaardig persoon.Ze is 1 van de weinige studenten van die leeftijd die daar werkt, want hoe jonger hoe goedkoper. Ze heeft het geluk dat ze bepaalde baliewerkzaamheden onder de knie heeft en daar nog wel voor ingepland wordt, maar eigenlijk is ze voor een supermarkt veel te oud.
Alle ouderen zijn vaste doordeweekse krachten, 's avonds en in het weekend zie je alleen maar scholieren van 16, 17 jaar.
albana
21-02-2011 om 14:04
Sancy en pelle
Na 3 jaar gaat het dus zoals brianna al aangaf. Gewoon een 0-urencontract.
En voor de discussie wel of niet 14 jarigen zie vraag en antwoord c1000http://www.c1000.nl/consumentenservice/veelgestelde-vragen/winkelinformatie
De clou bij 13-14 jarigen is hun beperkte mogelijkheden qua inzet.Ze mogen alleen tussen 8.00 uur en 19.00 uur worden ingepland. Niet alle supermarkten hebben inpakkers tussen die uren aan het werk.
Je kan dus zo jong alleen terecht bij supermarkten die ook overdag inpakken. De kans dat je word aangenomen ligt ook behoorlijk aan je rooster dat je op dat moment hebt. Je hebt meer kans als je vlak voor je 15de verjaardag zit en 2 middagjes vrij hebt in de week of een ochtendje en een middag.
Dat pelle die supermarkten niet kent verbaasd me niet,ik ken ze ook niet, maar zo verbazingwekkend de puberjeugd die hier rondloopt weten alle ins en outs qua personeelsbeleid van elke supermarkt in onze omgeving haarfijn....Die weten ook precies nu moet je daar solliciteren want daar nemen ze binnenkort 15 jongeren aan en daar is plek voor weer jongeren voor inpakwerkzaamheden.
groeten albana
Sancy
21-02-2011 om 16:44
Grin albana
"Dan zou ze 3 jaar onder de pannen zijn en maar 2 contracten dus.Daarna zou ze nog 1 contractduur kunnen werken dus (half jaar,1 of 2 jaar)."
"Na 3 jaar gaat het dus zoals brianna al aangaf. Gewoon een 0-urencontract."
Maar dat is niet waar ik op doelde. Jij merkte op dat ze nog een contract voor 6, 12 of 24 maanden zou kunnen krijgen. Dat is niet zo, een volgend contract bij deze werkgever moet een aanstelling voor onbepaalde duur zijn. Of dat nu in de vorm van een 0-urencontract, een min-max contract of een deeltijdaanstelling is. Bij deze werkgever kan ze niet nogmaals een contract voor bepaalde tijd krijgen (tenzij ze dus eerst zeker 3 maanden zonder contract zit).
albana
21-02-2011 om 22:04
Zover
Ik weet alleen dat 3 contracten gangbaar is en meer er niet inzit meestal. Ik denk persoonlijk dat de meeste pubers/jongeren dan doorgaans ook wel 'genoeg' hebben van hun bijbaantje en net zo lief wat anders zoeken...
En zover heeft er hier nog niemand het geschopt...Er zijn zoveel bijbaantjes en hoe ouder, ook hoe meer keus (denk aan serveren,creatief vakantiewerk, restaurant-keuken, ijssalon,call-centra etc.etc.)
groeten albana
Brianna F
21-02-2011 om 23:09
Ook nog
Andere dochter had 3 keer haar contract laten verlengen, is er toen 3 maanden uitgestapt en kon toen weer terug komen met 3 nieuwe contractverlengingen in het vooruitzicht. Dit was niet bij een winkel, maar in de horeca,daar maakte leeftijd niets uit.
Kaaskopje
23-02-2011 om 00:23
3 contracten
Van die drie contracten is helemaal waar. Ik vind het een vreselijk systeem. Mensen die de kennis en vaardigheid hebben om het werk goed te doen, worden eruit gewipt. En daarvoor in de plaats komt vers bloed wat alles nog moet leren en het bedrijf dus deels ook geld kost. Hoe vreemd wil je het hebben. Man en ik danken de hemel op onze blote knietjes dat wij nog wel een vast contract gekregen hebben. Nu, 3 jaar later, is dat nog maar aan een enkeling voorbehouden.
Bij ons is het momenteel niet zo leuk op het werk. We moeten deels ander werk doen, werk waar we van dachten het niet meer te hoeven doen. Er wordt door een aantal collega's druk gesolliciteerd, maar man en ik blijven, net als andere leeftijdgenoten, zitten waar we zitten, omdat we niet het risico willen lopen opnieuw in zo'n maximaal 3 contractenplan terecht te komen om dan weer op straat te worden gezet. Daar zijn we te oud voor.
Ik vroeg net aan mijn dochter hoe het bij haar winkel is geregeld, maar het komt erop neer dat ze daar ook maximaal 3 contracten krijgen óf met simpelweg met 18 jaar weg moeten, omdat ze dan te duur zijn geworden. Mijn dochter is nu 18 en zit in haar 2de contract. We zullen zien wat er gebeurt.
Ik kan me niet voorstellen dat veel werkgevers met 0-uren contracten beginnen, omdat werknemers die dat hebben na 6 maanden (of langer, afhankelijk van de CAO begrijp ik) ook loon uitbetaald moeten krijgen voor uren waar ze niet voor gewerkt hebben. Als de werknemer gemiddeld 20 uur per week gewerkt heeft moet de werkgever na dat halve jaar voor 20 uur per week uitbetalen, ook als daar geen werk voor is. Ik stel me dus voor dat een werkgever liever ontslaat en een vers 'slachtoffer' inhuurt dan zo'n 0-uren contract aan te gaan.
albana
23-02-2011 om 08:00
Kaaskopje
Maar kaaskopje als je uit een vast baan solliciteerd en ze willen jouw dáár hebben dan kan je toch als 'eis' stellen dat je meteen een vaste aanstelling wilt? Dat is een heel gewone eis hoor, wanneer ze dat dan niet willen (en je dus een contract aanbieden voor onbepaalde tijd) dan bedank je gewoon en blijf je waar je bent.
Meestal staat er bij vacatures ook wel bij of het voor bepaalde tijd (contract dus) of onbepaalde tijd is.
groeten albana
Kaaskopje
24-02-2011 om 14:34
Jong speelt niet
Nieuwe collega's zijn bij ons niet per definitie jong. Van 18 tot in de 60 wordt aangenomen. Die van 18 tot 23 jaar zijn goedkoper, maar kunnen ook beperkter ingezet worden als ze nog studeren. Alles begint bij ons met het minimumloon, dus dan maakt het boven de 23 niet veel meer uit hoe oud je bent. Er wordt ook veel gewerkt met uitzendkrachten en dan is het verhaal natuurlijk helemaal makkelijk. Geen werk betekent dat je à la minute naar huis gestuurd kunt worden.
Albana, Pelle gaf al aan hoe het zit. Bij ons soort werk valt er niet zo veel te eisen. Niemand begint met een vast contract. Ik heb voor het werk wat ik nu doe heel snel een vast contract gekregen. Al bij het derde contract is het een vast contract geworden. Dat is nu bijna ondenkbaar.