Marijcke
16-02-2017 om 14:19
de gouden ring van (0)pa
Mijn echtgenoot draagt sinds zijn achttiende een soort zegelring, goud met een steen. Gekregen van zijn vader voor zijn achttiende verjaardag.
Toen oudste zoon achttien werd, wilde m'n man hem ook zo'n ring geven. Daar vond zoon niks aan, dus het ringenplan verdween en hij kreeg een gewoon verjaarscadeau, ik weet niet meer wat precies. Hij heeft niet gevraagd om iets met de waarde van zo'n ring of zo, geen idee ook hoeveel dat zou zijn.
Een paar jaar later werd zoon twee achttien. Die wilde wel graag een ring en man is samen met zoon een ring gaan kopen.
Helaas bleek dit sieraad niet zo'n degelijk exemplaar als die van mijn man. Herhaaldelijk liet de steen los, een keer was hij echt kwijt zodat zoon een nieuwe kocht. Het werd zo echt een 'gift with tricks' helaas.
Nu is de steen er weer uit. En kwijt.
Zoon wordt dit jaar 30 (waar blijft de tijd) en man overweegt hem een nieuwe ring te geven voor dit kroonjaar. De steenloze ring zal worden ingeruild, maar dan nog blijft het een duur cadeau.
Ik vrees dat oudste zoon (die echt nog steeds geen ring zou willen hoor, daar niet van) wel wat jaloers zal zijn.
Wat vinden jullie?
BeetjeAnders
16-02-2017 om 15:18
Symbolische waarde.
Hoewel er vast een stevig prijskaartje aan zit vind ik dit toch meer een symbolische waarde hebben.
Jouw andere zoon heeft hetzelfde aanbod gehad maar geweigerd.
Moet het persé op hun 18e trouwens?
Misschien dat jouw oudste zich ooit bedenkt.
Aan een ketting kan het ook heel mooi staan.
Maar jaloezie vind ik hier niet op zijn plaats.
Pug
16-02-2017 om 15:35
Waarom is 30 speciaal? En wat heeft je oudste zoon toen gekregen?
Verder denk ik gewoon weg met die ringen, ik vind ze echt lelijk, ga over op iets anders (ook geen ketting)
wil40
16-02-2017 om 15:58
Jaloers?
Waarom zou oudste jaloers zijn? Hij heeft zijn 30e verjaardag achter de rug en waarschijnlijk iets anders gekregen voor zijn kroonjaar?
Jaloers op die ring is hij niet, die wil hij niet. Maar er is meer te koop op de wereld dan een ring.
Kaaskopje
16-02-2017 om 16:10
Ik zou van de ring afstappen
Het aanvankelijke aanbod is door de oudste afgewezen, de jongste wilde wel, die heeft het gekregen en nu is het tijd voor een nieuw origineel cadeau. Tenzij je er een neverending story van wilt maken. Ik heb wel zo'n blijvende afspraak met mijn jongste dochter. Wij betalen de helft van haar ANWB-abonnement voor haar verjaardag. Dat scheelt een hoop nadenken over wat we eens zullen geven.
Kyana
16-02-2017 om 16:19
Mooi
Wat een mooie traditie. Ik zou zeker je zoon zo'n ring geven. Mooi om die traditie levend te houden. waarom zou je oudste zoon jaloers zijn? Die wil zelf immers niet zo'n ring. Hij zou ook een ring mogen als hij dat graag had gewild.
Cecile
16-02-2017 om 16:27
ander geluid
Ik zou de traditie niet doorbreken als jullie en zoo. 2 dat leuk vinden.
Wel vraag ik me af, om hoeveel geld gaat ring 1 (met 18 jaar) en ring 2 (met 30 jaar) en wat is ongeveer de waarde van de cadeaus met 18 en 30 die oudste zoon heeft gehad?
Misschien was oudste zich nog niet bewust van de waarde van dergelijke ringen, had hij liever een ander (duurder) cadeau gehad als hij het had geweten.
Je hoeft kinderen niet precies hetzelfde (in geld omgerekend) te geven, maar als het erg uit de pas gaat lopen (inderdaad ook nog een keer met 30 jaar), dan kan dat niet goed gaan voelen.
Marijcke
16-02-2017 om 16:30
traditie, mooi en lelijk enzo
Ha ja, toen ik mijn man leerde kennen, vond ik zo'n ring ook nogal onwennig, maar dat is na al die jaren over. Oudste zoon vindt zoiets lelijk, wil dat niet, jongste zoon vindt het een mooie traditie en baalde elke keer erg als die rind alwéér kapot is. Ik weet dat een keer na een feestje ergens de hele vloer minitueus is geveegd door zijn vrienden om de verloren steen op te duiken. Gelukkig met succes.
Van de ring af stappen voelt als een nederlaag. Als die ring net zo stevig was geweest als die van zijn vader, had ik jullie deze vraag niet voor hoeven leggen.
Wilgenroosje
16-02-2017 om 16:48
Ik zou het niet kunnen
Ik zou er zelf heel veel moeite mee hebben om mijn ene kind voor de 2e keer zo'n duur cadeau te geven, terwijl je van je andere zoon niet eens meer weet wat hij voor zijn 18e verjaardag kreeg. Ik zou het al lastig vinden dat je jongste een waardevol cadeau kreeg voor zijn 18e en je oudste niet. En dan nu alweer?
Je kunt niet op een paar euro kijken, maar de ene zoon 2x een heel duur cadeau geven en de andere helemaal niet? Balen dat de steen van de ring kwijt is, maar dat is een risico wat je hebt met alles wat je geeft en zou voor mij niet automatisch betekenen dat hij nu weer zo'n duur cadeau zou krijgen.
Tenzij oudste zoon dit keer ook iets waardevols krijgt.
BeetjeAnders
16-02-2017 om 17:11
Hij krijgt niet 2x een ring..
Marijcke vertelde dat ze de oude ring inruilt.
Wilgenroosje
16-02-2017 om 17:31
Maar...
tegelijkertijd geeft ze ook aan dat het, ondanks dat de oude ring wordt ingeruild, weer een kostbaar cadeau zal zijn.
Ginny Twijfelvuur
16-02-2017 om 18:53
Oh ik wel
Maat ik zou het wel met oudste bespreken.
Misschien wil hij wel iets wat minstens zo waardevol is. In geld of qua idee.
En zo niet, dan blijft dat aanbod nog even staan.
Ik zou het ook jammer vinden van de mislukte ring en dit zeker willen rechttrekken.
Cecile
16-02-2017 om 18:54
Marijcke
Kan je heel globaal iets over de waarde van ringen en de andere cadeaus voor oudste vertellen?
Om een beetje een idee te hebben hoe ver het uit elkaar ligt en hoe (on)passend wij dat vinden.
Cecile
16-02-2017 om 18:55
Misschien
Had je mijn vorige post gezien met mijn vragen (dus een stukje terug, bijna gelijk met jou gepost)?
Marijcke
16-02-2017 om 23:52
Verschillend
Zonen zijn heel verschillend in stijl, leefomstandigheden, ideeën en idealen.
Ik zou werkelijk niet kunnen verzinnen wat voor iets van hetzelfde ' gewicht' ik nu alsnog voor oudste zoon zou kunnen verzinnen, aangezien hij met 18 een speciaal geschenk is misgelopen. Uit eigen keus, dat wel.
Hij is sowieso aan het ' ontspullen' tegenwoordig. Cd's - jarenlang het enige waar hij dol op was - heeft hij bijna allemaal weggedaan ( want spotify etc) en boeken idem dito ( want lid van de bieb).
Die ring was bedoeld als een tijdloos levenslang geschenk van symbolische waarde. Als ik hem nu bv een tablet cadeau doe, of een dure telefoon - mwah, tijdloos?? Met een jaar of vijf is het voorbij. Ik denk trouwens dat hij dat ook niet zou willen hebben.
Ik snap wel dat sommigen van jullie het knap oneerlijk vinden. En apart dat ik niet meer weet of hij een ander speciaal cadeau kreeg toen.
We denken er nog eens over.
Marijcke
17-02-2017 om 00:00
@cecile
Die ring met 18 is jongste zoon samen met zijn vader gaan uitzoeken. Ik heb me daarmee niet beziggehouden omdat ik het iets van hen samen vond. Geen idee wat die ring exact kostte. Man weet dat ook niet meer.
Oudste zoon heeft door de tijd heen andere dingen gekregen, in tijd en in geld en vakanties; hij maakte vier zomers rondreizen vanwege zijn toenmalige hobby, daar zat destijds heel wat geld in. Dat was iets wat zijn broer niet deed/wilde.
Ze zijn gewoon allebei anders.
Zoals in alle gezinnen, denk ik.
thea
17-02-2017 om 00:06
lastig hoor
Ik ben toch wel van 'ongeveer evenveel geven iedereen'.
Maarja, makkelijk praten want ik ben niet zo van de tradities.
Je wilt in dit geval niet een bepaald bedrag uitgeven maar een traditie voortzetten.
Ik zou toch kijken of je oudste niet iets anders blijvends kunt geven, iets wat hij wel waardeert.
Een horloge, schilderij. Stukje aflossing huis, mooie stoel.
Genoeg te bedenken. Al kan het natuurlijk zijn dat hij echt niet geeft om materiele zaken. Maar lijkt me niet omdat je aangeeft te verwachten dat hij jaloers gaat zijn.
thea
17-02-2017 om 00:09
laatste reactie gemist
Oh, dat maakt de zaak wel anders, als hij ook al een hoop heeft gekregen wat broer niet heeft gehad.
Maar toch, als je echt van plan bent nu eenmalig veel geld uit te geven aan zo'n ring zou ik toch ook iets speciaals voor hem doen.
Marijcke
17-02-2017 om 09:33
iets speciaals
zo is dat - daar ga ik op inzetten. Er komt vast een mooie gelegenheid.
Alles precies afwegen in geld wordt het niet, daar ben ik te laat mee. Als ik ons gezin over zou doen, had ik een strak budget kunnen verzinnen. Maar ja, het leven is constant in beweging en in de 34 jaar dat ons gezin bestaat, is er zoveel veranderd.
Kaaskopje
17-02-2017 om 09:39
Marijcke
Als je oudste zoon op een andere manier in waarde net zoveel cadeau krijgt als de jongste, zou ik er vrede mee hebben geloof ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.