Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
10-07-2019 om 22:10
Wij hebben drie kinderen (net 17, bijna 16 en 11). De verwachting is dat ze alle drie gaan studeren (uni) en daarvoor op kamers moeten. Kinderen hebben geen recht op tegemoetkoming. We hebben 14.000 euro apart gezet en daar komt de kinderbijslag (die dus ook gaat stoppen als ze 18 zijn) bij. Daarnaast hebben we nog wel een redelijk spaarbedrag (die we deels daarvoor kunnen gebruiken?)
Ik wil mijn kinderen graag een financieel makkelijker studietijd geven dan ikzelf heb gehad. Maar dat wordt financieel wel een uitdaging omdat ik ook zelf nog een beetje leuk wil blijven leven. Aan de andere kant: ze kosten nu ook geld al valt dat wat minder op.
Hoe doen jullie dat?
Hoeveel zou je willen meebetalen aan de studie?
Wat betaal je mee aan de studie en andere kosten?
Welke kosten wel en welke niet?
Hoe draag je bij (per maand, bepaalde kosten voor je rekening nemen, achteraf kwijtschelden studie)?
Hoe stuur je op studieprestaties / zelfstandigheid irt meebetalen aan studie? Ik wil niet bijdragen en dat kinderen volledig gaan lenen om studiereisjes gaan betalen.
Van studiepotje wil ik graag collegegeld betalen en bijdrage boeken. Daar kom ik een heel eind mee als ik kinderbijslag blijf sparen.
Ziektekostenverzekering minus zorgtoeslag zelf betalen (hoeveel is dat?), maar eigen risico voor ons (ik vind een eigen risico 385 euro voor alle mensen met een smallere portemonnee van de zotte).
De kosten die ik nu aan ze kwijt ben kan ik straks ook zonder problemen dragen (ook omdat ik kinderbijslag niet nu gebruik). Zo krijgen ze nu 100 euro zak/kleed/kappergeld en zal boodschappen budget iets dalen. Dus de 100 euro kan ik 'zonder extra kosten/pijn' verhogen naar 180-200 euro? (ik verwacht dat ze weekenden en vakanties hier zijn).
Opa en oma betalen rijles en ik denk dat we ook een bedrag geven/samen shoppen voor inrichting kamer. Ik vind het vast tzt leuk om ze af en toe iets kleins toe te stoppen (boodschappen, kledingbon, etc).
Dan blijft de kamerhuur over. Zeg 350 euro per kind per maand. Dat moet dus voort komen uit ouderbijdrage of een beperkte lening.
Uitgaan, vakantie, etc: daar mogen ze zelf voor werken (al wil ik zeker het eerste studiejaar niet teveel druk om te werken omdat voor allebei de overgang naar studentenleven en overal verantwoordelijk voor zijn, vast fors is).
Zie ik nu iets over het hoofd? Ervaringen van andere ouders met studerende kinderen? Alvast bedankt.
18-08-2019 om 11:12
Sparen van de beurs is mij nooit gelukt hoor
Ik had alleen een basisbeurs zonder aanvullingen in de zin van leningen (al dan niet rentedragend). Wel droegen mijn ouders bij door een bescheiden bedrag per maand en door wat directe kosten te dragen (collegegeld verzekeringen). Als ik mijn kamerhuur en vaste dingen betaald had, de studievereniging (let op: geen studentenvereniging), mijn reiskosten (voor de ov-kaart), had ik nog ongeveer 50 gulden in de week om van te leven. Daar moesten ook kleren en boeken van betaald worden. Geld om te verbrassen had ik niet. Dat zeg ik overigens niet om te klagen hoor, ik vond dat ik het prima had. Heb het nooit als te weinig ervaren. Mss ook omdat ik wist dat mijn ouders zouden inspringen als ik echt niet uitkwam. Maar daar wilde ik liever geen gebruik van maken.
Sparen is me dus van die bedragen niet gelukt. Ik had wat buffer door het baantje dat ik na mijn eindexamen had en heb daar lang mee gedaan. Ik kreeg pas weer wat extra’s toen ik gekozen werd in de universiteitsraad. Daar spaarde ik van voor een vakantie. En uiteindelijk toen een stage onverwacht betaalde, wist ik niet hoe ik het had. Toen heb ik -heel onverwacht dus- wel wat kunnen sparen.
18-08-2019 om 17:24
Ginny
Het kan niet anders of je had dan basisbeurs + lening + aanvullende beurs. Want alleen de basisbeurs was niet zo hoog. Of een bijbaantje?
18-08-2019 om 18:58
Basisbeurs en aanvullende beurs
Lening kwam pas nadat ik het huis uit was.
Baantje had ik ook, maa dat was voor de leuke dingen.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.