Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Tirza G.

Tirza G.

03-09-2012 om 20:35

Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom (collegegeld)

Het zal wel aan mij liggen. Kind krijgt een machtigingsformulier voor het verschuldigde collegegeld. Het bedrag is 1771. So far so good, geen nieuws. Ik lees nog eens wat verder en ach, hoe aardig, je kunt ook in termijnen betalen. De data waarop dan wordt geincasseerd staan keurig aangegeven: 10 stuks. Van september t/m juni. Ook al vrij logisch, in juli en augustus hoef je geen collegegeld te betalen. Snap ik ook.
Maar dan. Er staat, boven de incasso-data:
De afschrijving in 10 gelijke termijnen (het termijnbedrag is een twaalfde van boven aangekruist bedrag) vindt plaats op:
En dat snap ik dus niet. Als een termijnbedrag 1/12e is van die 1771, is het dus 147,58. Als ze dat in 10 gelijke termijnen gaan incasseren krijgen ze 10x147,58 binnen. En dat is geen 1771.
Kortom: er klopt iets niet, maar wat? Hoe is het bij jullie?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Klaartje

Klaartje

03-09-2012 om 20:58

Hier zijn 12 data

Te beginnen in augustus en de laatste in juli. 12 Maal dus, en de eerste keer 25 euro extra omdat we in termijnen betalen.

Tirza G.

Tirza G.

03-09-2012 om 22:24

Bij een andere uni

Ik zit even te zoeken staat dit:
Je machtigt de ** om het collegegeld in 10 termijnen af te schrijven van je rekening, of de rekening van een ander. De 10 incasso’s vinden plaats rond 25-09, 25-10, 25-11, 25-12, 25-01, 25-02, 25-03, 25-04, 25-05 (dubbele afschrijving), 25-06 (dubbele afschrijving).
Die data zijn precies hetzelfde als bij 'mijn' uni, maarrrrrrrrrrrr hier staat dus twee keer een dubbele afschrijving. En ja, dan klopt het weer ja.

Ik heb de neiging om ze te houden aan wat ze zelf schrijven

Tirza

Arawen

Arawen

04-09-2012 om 13:09

Hoe zit dat bij mbo-studie (college geld dus)

Zoon is dit jaar met een 2-jarige MBO studie begonnen. Uitwonend, krijgt ie ook beurs voor.
School heeft zelf al faktuur gestuurd voor boeken e.d. en die hebben we uiteraard voldaan. Maar.. ik begrijp dat hij ook nog zo'n EUR 1100 zelf moet betalen aan studiegeld. Iemand enig idee of hij dan ook zo'n brief ontvangt?

School heb ik voor hem betaald, was paar honderd euro in 1 keer. Maar ik neem toch aan dat het studiegeld ook wordt verspreid over zoveel termijnen, zodat hij het zelf kan betalen van zijn beurs..

Brianna F

Brianna F

04-09-2012 om 14:04

Voor het eerst

Normaal houden ze het in 10 termijnen af. Sinds vorig jaar is dat 12 termijnen geworden, ik vond het maandbedrag ook al zo laag tot ik berekende dat het met 12 maanden wel klopte. En inderdaad, het gaat gewoon door, tenminste in juli wel, maar het bedrag voor augustus is nog niet afgeschreven, wat anders stipt op de 27e van de maand moet gebeuren. Ik wacht nog even af.

Klaartje

Klaartje

04-09-2012 om 20:26

Mbo

Voor MBO gaat het op dezelfde manier, gaat het niet via studielink? Dat gedeelte regelt zoon altijd zelf, wij bevestigen aleen dat wij het bedrag betalen.
Trouwens Augustus is vorige week afgehouden hoor, voor HBO

Brianna F

Brianna F

05-09-2012 om 09:23

Klaartje

Dat is gek, bij mij niet. Ga ik toch eens achteraan, voordat ze van de uni geknikkerd worden

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2012 om 13:51

Gebeld

Ik heb gebeld en inderdaad: er zat een foutje in het formulier. Het wérd altijd in 12 termijnen afgehouden, maar ze gaan over op 10 termijnen. En dat is niet helemaal correct in dat formulier terecht gekomen.
Ik heb op mijn tong gebeten om niet hatelijk te sneren. Tjongejongejonge, wat is het toch moeilijk om je copy-paste-werk na te kijken. De langstudeerboete: díe stond er overigens wel helemaal correct in - dus het kán wel.
Maar ook: waarom tref ik dat nou weer Ik probeer deze uni fris en vrolijk tegemoet te treden en verdomd, verpesten ze het weer voor zichzelf.

Tirza

Paal

Paal

05-09-2012 om 16:00

Al 18?

Als je zoon geen 18 is betaalt hij ook geen schoolgeld.
Dat valt dan weer mee.

Arawen

Arawen

05-09-2012 om 16:09

Studielink

Ja, zoon is 18. Vandaar ook die beurs, gewoon via de DUO groep. Maar.. studielink?? Wat is dat? Missen we iets en moeten we zelf nog iets regelen? Ik mag toch aannemen dat het ministerie ons wel weet te vinden met de rekening??

Brianna F

Brianna F

05-09-2012 om 23:09

Tirza

Bij mij hebben ze er 5 termijnen van gemaakt, ook zo maar, zonder vooraf te vermelden. Sjucht.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2012 om 00:34

10... 5?

Ik weet niet beter of het wordt in twee min of meer dubbele en vier enkele termijnen ingehouden, als je voor termijnen kiest.

Klaartje

Klaartje

06-09-2012 om 07:55

5 termijnen

Volgens mij was dat bij het MBO zo. Zoon heeft eerst MBO gedaan en daar was het volgens mij in 5 termijnen, Nu HBO en in 12 termijnen.
Wat betreft studielink, dat weet ik niet zeker hoor, zoon regelde dat zelf.

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2012 om 12:43

Ieder jaar opnieuw

Moet je je aanmelden voor (het vervolg van je) opleiding en krijg je het papier voor het collegegeld. Dan kun je dus ieder jaar opnieuw aangeven of je het in één keer of in termijnen wilt betalen. De termijnen staan met datum en al genoemd, zodat je precies weet wanneer het afgeschreven wordt.
De (belangrijke) post voor onze kinderen komt nog gewoon hier naar toe, dat raakt alleen maar kwijt in een studentenhuis met tig wisselende bewoners.

Ik vind het wel maf Brianna dat ze dat zo veranderen. Lekker is dat. Nou word ik ook niet bepaald vrolijk van de 24 eu administratiekosten als je in termijnen wilt betalen. Tjongejonge, wat een afzetters.

Tirza

Arawen

Arawen

07-09-2012 om 11:22

Mmm..

.. zoon heeft zich dus voor dit 1e leerjaar ingeschreven bij het Scheepvaart en Transport college in Rotterdam. Doet een 2-jarige MBO opleiding. Rekening van de school, voor boeken e.d., hebben we al gehad en betaald. Maar van het Ministerie dus nog steeds niets, terwijl ook MBO onderwijs een eigen bijdrage kent, net als de uni.
Nou ja, ik neem aan dat het Ministerie ons nog wel weet te vinden..

Onder de 18 (ben ik nou dom)

Ik heb er een onder de 18 op het HBO en wij moeten wel collegegeld (gaan) betalen. Anders ging de inschrijving niet door. Ik las hier dat iemand zei dat dat pas vanaf 18 moet... Grapje zeker? Of gaat dat om iets wat wij niet weten.
Hier gaat een hoop per mail, en alles via de kinderen. En de betaling regelen ging via studielink.

Tirza G.

Tirza G.

08-09-2012 om 12:46

Onder de 18

Geldt niet voor HBO en WO.

Tirza

Mbo en nog niks

Oudste is afgelopen jaar 18 geworden en ook nog niks m.b.t. schoolgeld. Dochter heeft al ingelogd bij DUO maar kan 'niks' vinden wat gaat over schoolgeld.
Wel de rekening van school en boekengeld natuurlijk gekregen en betaald.
Maar bij haar school is er 'iets' mis gegaan bij de inschrijvingen van dit jaar. Vlak voor de vakantie kreeg ze bericht dat haar o.v. zou stoppen en haar beurs met ingang van die en die datum omdat ze haar inschrijving op school hadden gecontroleerd en bleek dat ze niet ingeschreven was....Daarmee is ze naar de adminstratie van school gegaan en bleek dat dat een 'fout' ergens was. Ze was dus wél ingeschreven bij school, maar dat is bij DUO niet aangekomen. Online bij DUO heeft ze dat recht kunnen zetten. Ze heeft dus wel haar ov en studiebeurs.
Dit in tegenstelling met veel klas-schoolgenoten die dit bericht pas in de vakantie kregen en de school niet konden bereiken en toen niet wisten wat te doen.
Dochter zit dus nu op school met heel veel klasgenoten die ook geen ov en studiebeurs meer hebben! (Ook al zoiets, sommigen komen er serieus mee in de financiele problemen!). Een en al toestand dus daar op school.
En wiens 'schuld' het nu precies is, wisseld ook per uitleg. De ene keer is het de schuld van DUO en de andere keer van school. Ik vermoed dat het niks horen van dat schoolgeld ook daarmee te maken heeft, maar ze krijgt hierover ook geen duidelijkheid van school.
Dus wat moet je doen om je schoolgeld te betalen?
Gewoon afwachten? Of moet ze stappen ondernemen om het betalen? En waar ik bang voor ben...is dat ze het als ze afwacht niet meer in termijnen kan betalen. En zoveel geld in 1 keer heeft ze niet
Misschien weten jullie het?
groeten albana

Brianna F

Brianna F

09-09-2012 om 12:23

Wegzetten

Nu het in 5 keer betaald moet worden hier ipv 12 keer zoals vorig jaar, zet ik gewoon het bedrag wat ik anders kwijt ben opzij. Dat kan je dochter ook doen. Anders was ze dat bedrag ook kwijt geweest als ze elke maand had moeten betalen. Desnoods parkeert ze het geld even op een spaarrekening of bij jou als ze bang is dat ze eraan komt.

Maar ik weet niet eens

Of het aan het eind, aan het begin of halverwege het schooljaar betaald moet worden. Dochter ook niet. Er is niemand die het in 1 keer betaald, die wij kennen.
En als ze de rekening morgen krijgt bij wijze van spreke kan ze het onmogelijk betalen
groeten albana

Brianna F

Brianna F

10-09-2012 om 08:53

Altijd

de 26e van de maand als je in termijnen betaald.
Bij het ondertekenen van het formulier stonden de termijnen en data aangegeven, dat kun je nog wel terug vinden op studielink.

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2012 om 16:25

Ahum

De 25e, Brianna
Als het in één keer wordt afgeschreven, is dat op 25 september. En de termijnen zijn ook altijd op de 25e.

Tirza

Brianna F

Brianna F

10-09-2012 om 23:49

Humhum

Ik zweer het je, op de lijst staat de 26e, vorig jaar was het nog de 27e. Willekeur daar in Groningen

Tirza G.

Tirza G.

11-09-2012 om 15:30

Ik zeg je

jonge! Hier staat 25 op de lijst! Groningen is gek

Tirza

tonny

tonny

13-09-2012 om 14:52

Volslagen o.t.

we waren een lang weekend in Londen; in de krant daar las ik dat het collegegeld er 9000 pond per jaar is. Hoe kunnen mensen dat in vredesnaam betalen?

Ik begreep dat het bedrag in veertien jaar tijd negen maal zo hoog is geworden.

Tonny, usa

In de USA is het laagste tarief 12.000 dollar voor een staatsuniversiteit tot 35.000 dollar voor een private universiteit. Per jaar natuurlijk. Dan moet je of veel lenen en heb je een torenhoge schuld als je je bul hebt, of je moet zorgen dat je een beurs of een gedeeltelijke beurs krijgt (die zijn er wel veel meer dan hier) of je gaat niet studeren omdat je het niet kan betalen. Het verschil in kwaliteit en aanzien tussen de universiteiten is daar ook veel groter dan hier, dus het is niet alleen een kwestie van de goedkoopste uitkiezen. Dan mogen we hier eigenlijk niet eens klagen.

skik

Brianna F

Brianna F

13-09-2012 om 17:34

Buitenland

Ik weet dat ze enorme leningen aangaan bij verschillende banken, niet bij eentje. Ze verdelen het bedrag over een aantal banken. Ze zijn dolblij als ze een beurs krijgen, dat dekt een klein gedeelte van de kosten en verder werken ze de hele zomer om een gedeelte te betalen en de ouders werken ook beiden, soms wel 60 uur per week. Dat is niet voor te stellen eigenlijk, maar ik heb vrienden in Amerika die het zo klaar spelen om 3 kinderen te laten studeren.

Australië

Een jaar engineering kost je al iets van 45.000 dollar, en daar koen dan nog Union fees etc bovenop.

liora

liora

15-09-2012 om 22:08

Tirza

Lijkt me iets waar je kind het hoofd over moet breken. Zijn factuur toch?

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2012 om 23:11

Ik heb in de VS ook wel hoge bedragen gehoord. Een universitaire studie afronden kost je ongeveer een ton ofzo.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2012 om 23:12

Liora

Inderdaad. Hoezo 'zijn' factuur?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.