Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
QB!

QB!

16-04-2021 om 11:34

ADD en nieuwe partner

Mijn dochter van 19, bekend met ADD zit in een beginnende nieuwe relatie. Waar wij als ouders tegenaan lopen is dat ze regelmatig haar emoties niet onder controle kan houden. Vliegt dan echt helemaal uit haar plaat. Dit uit zich vooral thuis want daar is ze vertrouwd. In haar vriendenkring gebeurt het wat minder.

Nu zit ze net in een beginnende relatie (de aftast fase zeg maar). Op den duur wordt dit natuurlijk ook vertrouwd en zal ook deze knul haar, ik noem het maar even duistere kant (omdat ze zelf zegt het gevoel heeft buiten zichzelf te treden als ze in zo'n bui schiet) leren kennen. Dat kan best afschrikken lijkt me.

Het is haar eerste, op wat het nu lijkt, serieuzere relatie. Het lijkt mij goed meteen bij zo'n jongen neer te leggen dat je ADD hebt. Ik heb hier echter geen ervaring in wat wijsheid is. Wat zouden jullie adviseren?

Het blijft natuurlijk haar keus, dat snap ik, maar ben gewoon benieuwd. Niet dat die knul straks gillende wegrent omdat ie niet weet wat 'm overkomt

Dat is een lastige. Ik heb zelf een relatie gehad met iemand met een stoornis en regelmatige uitbarstingen. Dat zou ik niemand aanraden. Het hoort ook een beetje bij volwassenheid dat je je ergernissen op een gegeven moment ook niet meer op zo’n explosieve manier ventileert. Dan ga je een blokje om, om stoom af te blazen.

Het kan geen kwaad om gelijk te zeggen dat je ADD hebt. Als hij daar geen zin in heeft, kun je dat ook maar beter vroeg weten.

Ik zou, als ik daar last van had, dit wel bespreken met mijn partner. Dat het kan gebeuren, zodat hij daar niet van schrikt. Zelf wil je ook voorbereid zijn op zoiets als je partner dit zou hebben.
Maar het kan ook afschrikken, dus op de eerste date meteen je hele dossier op tafel leggen is niet heel handig en misschien ook wel te privé.