bibi63
10-07-2011 om 14:52
Zakgeld brugklas
Hoi,
Onze dochter gaat na de zomer naar de brugklas. En ik ben een beetje aan het dubben over de hoogte van het zakgeld.
Momenteel krijgt ze 10,00 per maand, en maakt dat eigenlijk niet op. Stopt het in haar spaarpot. Een doodenkele keer koopt ze er iets voor. Wel koopt ze een kleinigheidje voor verjaardag van ons en vader- en moederdag. Soms koopt ze iets groters, maar dat is dan eigenlijk van verjaardagsgeld e.d.
De overwegingen:
- Fijn dat ze zuinig is, maar zakgeld is ook juist bedoeld om deels uit te geven (evt. een deel sparen voor iets) en keuzes te maken.
- Ze heeft een mobiel, maar vooralsnog wordt er niet enorm veel gebruik van gemaakt (ze neemt hem ook zelden mee, vindt ze onhandig). Ze heeft nu prepaid, en doet ca. 2 maanden met 10,00 (die wij betalen). Wellicht verandert dat op het VO en is een abo beter. Ik zelf heb een abo voor 9,00 per maand, bel/sms niet extreem, maar wel regelmatig, en kom daar prima mee uit. Idee is om ook voor haar over te gaan op een abo van ca. dat bedrag, dat wij dan betalen. Of zouden we dit beter in haar zakgeld kunnen opnemen en dat zij zelf verantwoordelijk wordt voor haar belgedrag (mochten de kosten boven het abo van ca. 9,00 uitkomen)?
- Op het VO kunnen natuurlijk broodjes e.d. gekocht worden. Ook mogen ze op deze school al vanaf de brugklas het plein af in de pauze en kunnen dus naar de buurtsuper of bakker e.d. Op zich vind ik het prima als ze bijv. 1x in de week iets koopt (waarvoor ik dan een paar euro aan haar meegeef), maar heb geen zin in gezeur hierover. Is het beter om ook hiervoor een extra bedrag in haar zakgeld op te nemen, zodat ze zelf maar moet kijken hoe vaak ze evt. iets kan kopen (los van de overweging die ze ook zelf moet maken, dat het niet bepaald gezond is om dagelijk chips of wat dan ook te kopen). Op is op.
- Cadeautjes vriendinnetjes. Tot nu toe hebben wij dat altijd betaald (en kennen de betreffende vriendinnetjes natuurlijk ook (goed)). Is het beter dat zij zelf een kleinigheidje voor haar vriendinnen koopt bij een verjaardag? En dit dus opnemen in haar zakgeld?
Al met al overwegingen. Is het te overzien: geld dat je voor je tel.abo nodig hebt, geld voor een cadeautje, geld voor een versnapering en evt. nog andere dingen die je wilt kopen c.q. voor wilt sparen.
Iemand ideeen? Hoe doen jullie dat? Hoeveel geld ga je meer geven voor de bovengenoemde zaken?
Ben benieuwd.
Gr. Bibi

Maylise
15-07-2011 om 17:51
Veel...
Ik vind 25 euro eigenlijk helemaal niet zoveel. Het is zo op.
Een keertje naar de bioscoop: 6,00 (en dat is met scholieren korting)
Een keer bowlen: 8,00 pp als goedkoopste aanbieding.
Een keer beltegoed: 5,00 euro
Een keer een feestje: minstens 5,00 euro
Een keer naar de Mac: 4,00 euro
Een keer wat make up kopen of oorbelletjes bij de six of zo: ook zo'n 4,00 euro
Een keer een jarig familie lid: minimaal 4,00 euro maar vaak nog wel meer
Een keer een frappucciono bij de starbucks: 3,00 euro
Nou zit ik al op 39 euro en dan is er nog niks gespaard voor een keer wat groters en zitten kleine dingen als een keer een tijdschrift of een ijsje halen er nog niet eens bij.
Ik vind 25 euro dus eigenlijk helemaal niet zoveel. Dan moet ze echt keuzes maken. Ze kan niet alles doen wat ze wil elke maand van dat bedrag. Ze zal dus echt wel moeten kiezen wat ze wil of proberen het geld van mij/haar vader/een oudere zus of broer/oma los zien te krijgen.
Over oma gesproken. Oma geeft ook nog eens elke maand 10 euro aan zakgeld en ik wil geloof ik niet weten wat voor extraatjes oma vast regelmatig geeft. Dus dan heeft ze zelfs 35 euro per maand vast aan zakgeld.

Vic
15-07-2011 om 18:01
Maylise
Jij hebt toch veel kinderen (7?). Ik denk dat het hier heel moeilijk zou worden om maandelijks voor bijna 200 euro aan zakgeld uit te delen.

Maylise
15-07-2011 om 18:09
Vic
8 zelfs maar ze krijgen niet allemaal zakgeld meer. De oudste drie zijn financieel helemaal zelfstandig. Twee studeren dus dat is een ander soort bijdrage. Twee zitten op de middelbare school en 1 op de basisschool. Dat is een voordeel van als ze niet allemaal vlak op elkaar komen. Je kan de uitgaven wat spreiden.

Tirza G.
15-07-2011 om 19:07
Hoe groot (pelle)
is de school? Hier was ook een aparte onderbouw-aula, maar met 300 brugsmurfen (12 klassen) en 250 2e-klassers (10 klassen) was het toch ook best druk. En de haaibaaien staan altijd vooran
Tirza

Tirza G.
15-07-2011 om 19:09
Maylise
Dat een bedrag snel op is wil niet zeggen dat het niet veel is
Ik vind én naar de Mac én bowlen én een feestje én de bioscoop én de starbucks gewoon best veel in één maand Dat zijn dingen die ze hier eens per jáár doen.
Tirza

Karin*
15-07-2011 om 20:44
Pelle...
schaam.... ik had ook nog geen koffie gehad....en ik dacht nog wel dat ik zo goed kon rekenen...

sus-anne
15-07-2011 om 22:34
De mac? de bios? feestje?
een brugpieper die elke maand geld brengt naar De mac,de bios,feestje, Bowlen,beltegoed ,starbucks,make up. oorbellen?
als dat allemaal elke maand moet voor een 13 jarige ,dan mag ik wel 70 uur pw gaan werken om al dat zakgeld te kunnen betalen.
Zulke dingen gebeuren hier maar sporadisch hoor,pas als ze een bijbaantje hebben kunnen ze dit soort dingen iets meer doen( maar ook niet alles elke maand),en dat betalen ze het van hun eigen geld.

Tirza G.
15-07-2011 om 22:44
Hoewel mijn zoon bij hoog en laag volhoudt
(de lieverd) dat meisjes nou eenmaal gewoon meer geld nódig hebben. Want die moeten makeupjes kopen en haardingen en oorbellen en en en en. En hij niet
Tirza

wil40
15-07-2011 om 23:50
"veel" zakgeld
Ik vind het niet zò vreemd dat het ene kind veel zakgeld krijgt en het andere weinig. Wat is veel en wat is weinig?
Misschien als ik geld "genoeg" had, ik mijn zoon ook ruimer zou bedelen. Er zijn richtlijnen, gemiddelden. Maar er zullen altijd kinderen zijn met een ruimere portomonnee. Dat heeft mijn zoon al wel gezien op de basisschool. De ene ouder heeft toch ook meer te besteden dan de ander?
Al geef je je kind iedere week 100 euro. Je mag het allemaal zelf weten.

sus-anne
16-07-2011 om 08:08
Wil40 ,veel zakgeld
*Al geef je je kind iedere week 100 euro. Je mag het allemaal zelf weten.*
uiteraard is iedereen vrij om zoveel zxakgeld te geven als hij zelf wil,maar de vraag is of dat verstandig is?
Wat leert je kind van financien als er áltijd geld genoeg is ,als je nooit hoeft te sparen voor iets ?
Hoe leert een kind dan budgetteren?
of is het dan ook de bedoeling om het kind te blijven sponsoren als hij op zichzelf woont en zijn eigen leven leidt?Ooit zal het kind toch moeten werken voor zijn eigen geld en daar mee rond zien te komen?
mijn mening is dat zakgeld ook een stuk noodzakelijke financiele opvoeding is.

Maylise
16-07-2011 om 16:25
Uitjes
Ik vind elke maand een keer naar de mac, een keer naar de starbucks en een feestje en nog een keer naar de bioscoop niet heel veel als ik eerlijk ben. Mijn dochter gaat natuurlijk niet alleen dus ik zie haar vriendinnen en klasgenoten ook precies hetzelfde doen. Nu in de zomer gaat ze elke dag naar het strand met haar vriendinnen (gratis!) maar ik weet dat ze ook regelmatig even ergens wat gaan drinken of inderdaad naar de film of iets anders. Haar levensstijl is niet afwijkend verder van die van haar klasgenoten. Bovendien doe ik het zelf ook. Dat is natuurlijk anders want ik werk er ook gewoon voor maar toch speelt het feit dat ik ook redelijk wat geld uitgeef aan 'leuke' dingen ook wel een rol dat ik het wel normaal vind als mijn kinderen dat ook doen. Zolang ik het kan betalen gun ik haar gewoon die leuke uitjes en andere dingen. As het financieel niet kon dan was het jammer en had ze pech gehad maar zolang het kan genieten we er van.
Daarnaast hebben we het natuurlijk niet over enorme verschillen met de bedragen die hier gemiddeld genoemd worden. Ik geef 25 euro en dan heeft ze dus nog 10 euro van oma en dus komen we uit op 35 euro. Hier worden bedragen van 15 a 20 euro genoemd dus dat scheelt allemaal niet zo veel.
Ik denk niet dat het verschil zo groot is dat ze later hierdoor minder goed of beter met geld om kan gaan. Nog afgezien dat ik me nog altijd afvraag of ouders daar nu zo'n enorme invloed op hebben. Als ik naar mijn oudste kinderen kijk dan heb ik het idee dat hun karakter een grotere rol speelt dan de lessen die ik ze op dit gebied heb proberen bij te brengen.

sus-anne
16-07-2011 om 16:42
Maylise
We hebben het hier over 13 jarige meisjes toch Maylise?
De dingen die jij noemt doen ze hier rond hun 15e of 16e ,als ze een bijbaan hebben,want dan kunnen ze het betalen.
Niet alleen mijn kinderen,maar ook hun vriendinnen.
ik zie overigens wel énorme verschillen .
jouw dochter krijgt € 35 .per maand.
de mijne krijgt € 15 p.m.
Dat scheelt toch mooi 20 euro,en daar kun je als puber veel van doen.
( zet het eens om in volwassen bedragen: jij verdiend €3500 p/m en ik €1500 p/m.
reken maar dat dat een enorm verschil is.
.als mijn dochter hoort dat een leeftijd genoot €35 zakgeld krijgt,rollen haar ogen bijna uit haar kassen.

Maylise
16-07-2011 om 17:30
Sus-anne
Ja, ik heb het inderdaad over brugklassers. Mijn dochter is nu 14 maar ze krijgt dezelfde bedragen als toen ze in de brugklas zat. De uitjes zijn ook niet wezenlijk anders. In de brugklas ging ze ook regelmatig met vriendinnen de stad in of naar de bioscoop of iets dergelijks.
In verhouding heb je natuurlijk gelijk dat 35 euro percentueel gezien inderdaad flink boven de 15-20 euro zit. Daar heeft ze mazzel mee, vooral ook omdat oma dus elke maand een bijdrage levert. Ze zou van mij niet meer krijgen als oma zou stoppen met zakgeld. Dat is iets tussen haar en oma en daar heb ik verder niks mee te maken.

wil40
16-07-2011 om 22:16
Sus-anne
Grote verschillen. Je geeft zelf al een prima voorbeeld. Als de buurvrouw 3500 euro verdient en jij 1500 wat doe je daar dan aan? Je ogen laten rollen?
Bij mijn zoon rollen de ogen niet zo snel en bij mij ook niet.
En een kind dat iedere week bij wijze van spreken die 100 euro krijgt leert daar ook mee budgetteren als het veel geld gewend is in het gezin.
Ook op de basisschool waren er al klasgenoten die opgroeiden in welvaart. Moeten die ouders hun kind minder geven zodat bij mijn kind de ogen niet gaan rollen? Van mij niet. Ik vind het wel goed als kinderen leren dat het niet overal zo ruim is en dat je daar rekening mee kunt houden. Opscheppen en neerkijken op een ander die minder heeft is geen leuke eigenschap.
Maar verschillen in bestedingspatroon zullen er altijd zijn. Dat is voor jou dochter toch ook niet nieuw?

Tirza G.
17-07-2011 om 15:02
Het eerste wat je leert in moederschap
Is dat je je kinderen bij moet brengen dat er áltijd kinderen zijn die later naar bed mogen, sowieso altijd alles mogen en veel meer zakgeld krijgen. Tsja.
Ach. Zelfs prinses Amalia moet sparen voor haar DS.
Tirza

Kaaskopje
17-07-2011 om 16:11
Eens met tirza
Ik weet heel goed hoe het is om minder dan een ander te hebben en daar moeten kinderen ook mee leren leven. Mijn dochter heeft eigenlijk de pech gehad vrienden te hebben met wat meer geld in het ouderlijk nest. Daardoor is zij bepaalde zaken als normaal gaan zien en bij ons armoedig. Terwijl ik o.a. hier op Ouders Online heb gezien dat het bij ons niet eens zo armoedig toeging. Mee helpen in het gezin omdat er geen afwasmachine is... op Ouders Online normaal, volgens dochter bij haar vrienden niet. De afwas-karel doet alles tenslotte. Zelf de was doen... dat is ráár! Hoeven haar vrienden ook niet. En als je dan ook nog een man hebt die zegt 'dat hoefde ik ook niet...' ja, dan sta je als moeder die het graag anders wil niet zo sterk meer. Maar dat terzijde. Op zich hebben mijn dochters dus wel moeten leren dat het bij anderen anders is dan bij ons. Ze snappen dus best dat het in hun volwassen leven ook zo zal zijn. Het is goed om te beseffen dat je jezelf er mee hebt door altijd naar een ander zijn welvaart te staren of jezelf meer waard te vinden als je het beter hebt.
Wat zakgeld betreft zijn wij vanwege weinig geld begonnen met 16 euro in de brugklas. Ik vond dat al een aardig bedrag om mee te beginnen en de kinderen accepteerden dat ook, maar zodra het er weer af kon ben ik toch overgegaan naar 25 euro. Ik vind dat zelf een realistischer bedrag voor een puber van 14-16 jaar dan 15 euro om eerlijk te zijn. Als je het bedrag inderdaad vergroot naar 1500 of 3500 euro dan zie je wel dat het verschil heel groot is, maar weet je ook dat een huishouden met 1500 euro het niet makkelijk heeft. Waarom zou je een kind op iets meer dan bijstandniveau houden als het iets ruimer kan?

sus-anne
17-07-2011 om 17:07
Ha de pubersmoes bij uitstek
kaaskopje*Op zich hebben mijn dochters dus wel moeten leren dat het bij anderen anders is dan bij ons*
Dat roepen mijn kinderen ook altijd,iedereen krijgt meer zakgeld,hoeft nooit mee te helpen ,heeft geen strenge ouders ,heeft een black berry enzenz.
ik trap daar niet in ,want als je ze vraagt om namen te noemen ,komen ze standdaard niet verder dan 2 of drie namen.
Hier is het trouwens ook nog zo : onze kinderen beginnen met €15 zaqkgeld p/m en dat wordt nooit meer verhoogd.
Willen ze meer? dan is het tijd voor een bijbaan.
voor niets gaat de zon op.

Mare
23-07-2011 om 17:11
Hier 70 incl 'kleedgeld' althans
dat was het idee.
Onze dochter is 13 en gaat na de vakantie naar de 3e van het VO. Wij zijn in de 2e gestart met het combineren van zak en kleedgeld. Volgens mij was ze een jaar of 6, 7 toen we zijn gestart met het fenomeen 'zakgeld', ik meen destijds een euro per week waarvan de helft in haar spaarpot moest en de ze helft 'zomaar' uit mocht geven voor een snoepje oid. Het is een spaarder, dat werd snel duidelijk - ze geeft het niet graag uit . We waren dus wel benieuwd. In de loop der jaren is het bedrag opgelopen,voorheen kreeg ze zo'n 15 euro zakgeld/maand, en daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Daarnaast altijd wel genoeg 'cash' in de spaarpot van verjaardagen, geld van oma's voor rapporten etc. Maar; wij betaalden kadootjes vriendinnen, uitjes etc. Idee was dus dat het goed voor haar was om dat zelf te gaan beheren.
Ze krijgt sindsdien dus 70 euro per maand, wij storten dat op haar bankrekening. En eigenlijk doet ze het prima. Itt tot oudste dochter geeft zij nauwelijks om kleding (en krijgt veel afdankertjes van haar zus die ze prima vindt) dus ze geeft niet/nauwelijks uit aan kleding. Sinds kort heeft ze weer een verzorgpaard en de helft vd kosten daarvan (50 euro/maand) moet ze zelf betalen; wij betalen de andere helft en vinden dat (naast nog andere sporten) wel genoeg. Dat hakt er heel flink in, dus ze is naast haar huidige oppasbaantje hard op zoek dmv briefjes etc naar meer oppasadresjes.
Verder willen wij niet dat ze er nog een baantje (folderen oid is gezien haar leeftijd enige mogelijkheid) omdat ze voor haar school (tweetalig VWO) flink wat tijd kwijt is en we dat toch belangrijker vinden.
Het komt kortom, neer op keuzes maken. Haar keuze is; geen of weinig kleding kopen (overigens zijn schoenen en jassen voor onze rekening) en minder vaak dan haar vriendinnen naar bioscoop/Mac etc., zij geeft het uit aan haar verzorgpony en aan haar telefoonabo. Ook goed. Mijn idee is dat hoe ze het uitgeeft haar keuze is, als ze maar leert dat het hoe dan ook uit dat bedrag iedere maand gedaan moet worden. We zijn duidelijk geweest; we gaan niet aanvullen of lenen. Ze heeft nu een aardige buffer van gespaard geld uit verjaardagsgeld etc zodat ze ook een paar maanden voortkan. Budgetteren dus.
Overigens ben ik het ook eens met hetgeen hierboven wordt gemeld; wij hebben het financieel (tegenwoordig) prima en hebben een lekker leven. Onze meiden mogen daar best in delen, en doen dat ook. Voor harde werken school heeft jongste in combi met verjaardag een Blackberry van ons gekregen maar ze betaalt wel een bijdrage aan het abonnement. Oudste werkt paar dagen in de week in combi met studie dus heeft zelf haar vakantie (10 dagen Spanje met 7 vriendinnen) betaald; maar krijgt van ons wel een bijdrage. Beetje combi-model dus. Werkt voor ons prima!
Mare