Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
lottie

lottie

30-04-2011 om 16:05

Op stap? tot hoe laat?

Gaan jullie pubers al op stap? Vanaf welke leeftijd? En tot hoe laat? Onze dochter is bijna 16 en het valt me op dat maar weinig kinderen richtlijnen meekrijgen. Komen wij van Mars? Ik wil niet dat mijn kind zelf bepaalt hoe laat het thuiskomt. Wij halen haar dan gewoon op! Wat is gangbaar bij jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2011 om 00:44

Zoon = dochter

Ik heb helaas geen zoon opgevoed, dus ik weet niet hoe ik met regels bij een zoon zou hebben omgesprongen. Aan een kant begrijp ik de reactie om een meisje meer te beschermen dan een jongen wel, maar ik vraag me af of dat realistisch is. Met béide ´soorten´ kan iets gebeuren. De zoon van een leerkracht van ons is in de gracht gevallen en kon zijn avondje stappen niet meer na vertellen. Het gevaar komt niet altijd van een ander. Maar ook kan een jongen net zo goed lastig gevallen worden als een meisje.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2011 om 00:45

Paal

Oh, ze wil er zelf op tijd uit. Daar is niks mis mee

Monique D*

Monique D*

06-05-2011 om 00:49

Dochter is kwetsbaar

Ik weet inderdaad dat met een zoon ook van alles kan gebeuren, behalve aanranding / verkrachting!
En Kaaskopje, je hebt gelijk. Zelf ben ik ook bang dat hij verzeild raakt in een vechtpartij, beroofd wordt of neergestoken wordt. En toch... ik weet dat het niet realistisch is, maar heb het idee dat er meer gevaren zijn voor een meisje dan voor een jongen. En ook ben ik ervan bewust dat mijn dochter eens het uitgaansleven kan ontdekken... zij is nog maar 14. Dan zal ik daar ook mee om moeten gaan..
En dat van die gracht, heb mijn zoon verteld dat hij nooooit in de gracht mag plassen 's-nachts, zeker als hij dronken is! Er zijn veel lijken in de grachten gevonden en ik wil niet dat hij er een van zal zijn!

Monique D*

Monique D*

08-05-2011 om 12:27

Gevaren zijn er altijd

's-Nachts in het uitgaanscircuit zijn er altijd gevaren voor jongeren. Je kan stoned worden, ziek (of doodgaan) door xtc, beroofd worden, in een vechtpartij verzeild raken, neergestoken worden en stomdronken in een ziekenhuis belanden en in een gracht vallen tijdens het plassen. Meisjes kunnen daarbij óók nog aangerand of verkracht worden. En dan heb ik het niet over de enge vent die meisjes in de bosjes sleurt, maar over een Don Juan waar ze verliefd op worden en die hun een lift aanbiedt waarna er dingen gebeuren die ze niet willen. Of ze ontmoeten die jongen via het Internet en maken een afspraakje daarmee wat vreselijke gevolgen heeft. Ik praat nog niet eens over Loverboys die zo'n argeloos meisje langzaam maar zeker in hun net verstrekken.
Ik denk dat ik mijn dochter eerder bescherm omdat er, naast de bovengenoemde gevaren die jongens (en meisjes!) kunnen overkomen, meiden slachtoffer kunnen worden van verkrachting.
Dat neemt niet weg dat ik mij ook ongerust kan maken over mijn zoon.. zolang hij niet thuis is slaap ik niet helemaal rustig.
Tsja, ook dat heeft te maken met loslaten, en vertrouwen hebben in jouw kinderen. Ik blijf ook altijd met ze in gesprek en wijs ze op de gevaren en hoe je dit kan omzeilen. En verder moet je er maar op vertrouwen dat het goed gaat..

Maylise

Maylise

08-05-2011 om 17:04

Meisjes

Meisjes lopen inderdaad meer gevaar in sommige opzichten. Verkrachting en aanranding komt toch vooral bij vrouwen voor. Daarnaast zijn jongens gemiddeld gewoon sterker dan meisjes en kunnen zich dus iets makkelijker uit een netelige situatie redden. Gewoon lastig vallen komt ook vaak voor natuurlijk. Jongens vallen eerder meisjes op die manier lastig dan elkaar. Daarentegen zullen jongens weer eerder bij gevechten betrokken raken hoewel ik heb gelezen dat vechten ook stijgende is onder de meisjes. Dus dat wordt ook minder. Ik denk echt dat het buiten op straat voor vrouwen gemiddeld gevaarlijker is dan voor mannen.

Mijn antwoord is overigens niet om mijn dochters dan maar langer thuis te houden dan de jongens. Ik probeer zoveel mogelijk te investeren in veilige randvoorwaarden (met een betrouwbare groep op stap, samen blijven, altijd nummer bij je van een betrouwbaar taxi bedrijf, altijd wat extra geld voor noodgevallen, mobiel mee, alleen naar feesten gaan van mensen die je echt kent, niet of nauwelijks drinken...)

Overigens mag mijn dochter van 14 echt nog niet uit hoor. Logisch ze is 14. Met 16/17 laat ik ze langzaam los en met 18 kunnen ze dan gaan en staan waar ze willen.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.