klompjes
13-07-2011 om 15:27
Ik weet het niet meer, grenzen stellen of loslaten
Ik probeer het verhaal beknopt te houden.
Dochter van 13 heeft sinds de lagere school een behoorlijke verandering doorgemaakt. Sinds sept.vorig jaar vriendje waar ze compleet in opgaat. Ik wilde me niet te streng opstellen en heb tijdens een gesprek met haar aangegeven dat ik hoop dat ze goed nadenkt over wat er wel en niet gebeurt of kan gebeuren op het sexuele vlak. Nee nee mam, daar ben ik nog helemaal niet aan toe. Hij kwam over de vloer, at wel eens mee en soms zaten ze op haar kamer wat ik dus goed vond. De regel was wel dat ze niet in huis kwamen als ik er niet was. Bv als ik naar mijn werk was. Deze regel heeft ze overtreden. Ze zijn betrapt toen ze net samen uit huis kwamen. Toen kwam ook naar voren dat ze verder waren gegaan dan alleen zoenen. De daad zelf niet. Ik schrijf dit koeltjes op maar mijn wereld stortte op dat moment even in. Achteraf blijkt dat ze erg veel tegen mee heeft gelogen. Ouders van jongen gebeld en we leken op 1 lijn te zitten. Het moest nu maar eens over zijn. Vrienden werder verwaarloosd en emotioneel zitten ze ook compleet aan elkaar vast geplakt. Mijn regel was toen, geen afspraakjes meer alleen.
Natuurlijk....ook deze regel is overtreden.
Nogmaals, dit is een fractie van het verhaal. Ik zit op dit moment met mijn handen in het haar. Hele gesprekken heb ik met haar gehad, zelfs mijn tranen laten vloeien maar ze kan mij niet beloven dat er voorlopig ( ze is 13) niets gebeurd op dat vlak. En een pil is niet nodig geeft ze aan want daar is ze nog lang niet aan toen...Goh dat zei ze in eerste instantie ook over de andere sexuele handelingen.
Wat moet ik. Ik heb bij haar vader aangegeven dat ik het niet meer weet en het misschien maar helemaal los moet laten. Dan maar aan de pil, haar niet meer controleren enz. Maar dat voelt aan de andere kant zo vreselijk fout.
Ik heb het gevoel dat mijn dochter van me afdrijft en dat er niets is wat ik kan doen. Als ik met haar praat heb ik het idee dat ze het begrijpt en is ze soms ook emotioneel...ze loopt weg om vervolgens haar eigen ding te doen en alles maar dan ook alles in de wind te slaan. Alles maar ook alles moet wijken voor haar vriendje. Ze gebruikt vriendinnen om hem te zien. Ect.
Vreselijk slordig chaotisch bericht maar daaruit blijkt waarschijinlijk wel mijn wanhoop.
P.S En ik maar denken dat liefde, aandacht, regels en de juiste basis het recept zou zijn. Hoe naief....

Weer
21-07-2011 om 21:54
Nou linzel en brom lieg
Volgens mij verliezen jullie een vrij belangrijk aspect uit het oog. Tuurlijk zijn zwangerschap en ziektes van belang maar jullie menen toch niet werkelijk dat de plek niet van belang is?! ik heb toch echt liever dat mijn dochter thuis seks heeft dan ergens in een gangkast op een feestje of in een ranzig bosje. Laat haar dan in vredesnaam de tijd hebben en niet haastig ergens anders. En dan heb ik geen controle (godzijdank want dat zou heel ongezond zijn) maar ik weet wel dat het er droog, schoon en relatief veilig is. ben ik nou zo achterdochtig of zijn jullie ietwat naïef?

fantasia
22-07-2011 om 21:24
Sja hoor eens
da's wel een heel burgerlijke kijk op seks en erotiek: alleen thuis in je eigen slaapkamer. Heel wat mensen hier hebben in het verleden opgebiecht wat leukere plekken waren dan die slaapkamer.
'Schoon en veilig' heeft niks te maken met bosjes of een bezemkast. Of bedoel je dat ze dan lastiggevallen zullen gaan worden door kijkers/ feestgangers? Dat valt wel mee, lijkt me.

Weer
22-07-2011 om 21:37
Linzel
Ha, je lijkt me bij nader inzien inderdaad niet naief. En we hebben volgens mij een spraakverwarring. Volgens mij bedoel jij met veilig safe sex, logisch natuurlijk. Ik had het wat beter uit moeten leggenn. Ik bedoel daar ook mee : geen andere mensen in de buurt die dingen filmen met mobieltje, jongens die besluiten mee te profiteren van situatie en alle zaken die ik nog meer gehoord heb van dochter of zelf op bange momentne bedacht heb (want ik heb een rijke fantasie als het mn kinderen betreft!).
maar hou je wel rekening met het zelfbeeld van meisjes? Misschien vind jij droog en schoon niet zo belangrijk maar het zegt wel iets. Ik gun mijn dochter een blik op seks die inderdaad schoon is, en warm en intiem. En niet half hangend op een fietsenrek zoals een vriendin van mij vroeger.
Natuurlijk doen ze het ook buiten hun eigen huis. Maar het hoeft niet. En hopelijk zullen ze zich daardoor meer waard voelen dan een fietsenrek. En voelen dat ze wel verdienen dat het schoon en droog is .
Overigens heb ik een klein niet betrouwbaar onderzoekje gedaan onder 3 vriendinnen naar hun eerste ervaringen: 3x positief, in alle gevallen in bed thuis of in bed van vriendje en 1 x negatie, in een andere setting. Toeval? Het zal wel. Maar mijn dochter heeft keuze en hoeft niet perse naar een ranzig bosje. Ik hoop haar op deze manier mee te geven dat ze echt het allerbeste waard is. Dat seks intiem, leuk en veilig is.

Weer
22-07-2011 om 22:09
Linzel
We zijn het helemaal eens. lastig he, kinderen? Ik wilde gewoon een baby, tig jaar geleden. En nu zit ik met dit soort vraagstukken! Ik vind het best moeilijk om niet achter de feiten aan te lopen, zoals jij zo treffend zegt. Het gaat zo snel!

fantasia
23-07-2011 om 19:11
Seks - en ouders beneden op de bank
tja, ik weet niet hoor, dat lijkt me nou helemaal niks.
Dan zou ik als 14-jarige toch echt wachten tot mijn ouders naar de film zijn. Naar hun werk. Of boodschappen halen.

Weer
23-07-2011 om 22:28
En dus fantasia?
Wat predik je nu? Dat ik mijn dochter van 14 uitleg moet geven over alle leuke spannende kinky plekjes die er zijn? Wat is je punt?

Babette123
26-07-2011 om 13:31
Onzekerheid, ontdekken, ontwikkelen
Het lijkt me dat je dochter heel onzeker is. Ze is nog 13, maar heeft al dikke verkering.
Natuurlijk is 13 te jong om sex te hebben. Maar hoe is ze? Is ze een serieus meisje? Is ze verstandelijk verder dan haar leeftijdsgenootjes?
En belangrijker: wat is de invloed van haar vriendje?
Ik zou niet staan juichen als mijn dochter op deze leeftijd verder ging dan zoenen. Maar ik zou wel kijken naar de hele situatie. En ja, ik zou in dat geval ook liever hebben dat ze gewoon thuis is, dan ergens buiten in de bosjes.
Het komt allemaal op me over of je dochter erg onzeker is (als ik de berichtjes over bleekwater lees). Waarom liegt ze? Jij als ouder mag, moet zelfs, grenzen stellen. Niet vandaag dit en morgen dat. Misschien roept ze wel op duidelijkheid?
Ik kan me voorstellen dat je hier allemaal niet blij mee bent. En het is goed dat je een pschycholoog hebt ingeschakeld. Misschien even beter dat een neutraal iemand met je dochter gaat praten.
13 Jarigen zijn op een leeftijd dat ze zichzelf gaan ontdekken, ontwikkelen met alle onzekerheden die daarbij om de hoek komen kijken.
Heel veel sterkte en succes!