Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Ik weet het niet meer


Ciska78

Ciska78

06-11-2022 om 07:45 Topicstarter

ik zou eigenlijk op iedereen reageren, maar heb er op dit moment weinig puf voor, sorry daarvoor. Ik waardeer echt al jullie berichten, dus vooral blijven schrijven hoor.
Dochter heeft eindelijk medicatieverhoging gekregen, afgelopen vrijdag zijn we gestart, dus hopelijk gaat het snel wat doen.

helaas is de zelfbeschadiging sinds afgelopen donderdag heel erg toegenomen en we weten gewoon niet meer goed hoe daar mee om te gaan. Vrijdag wel over gesproken met begeleiding en daarin tips gehad, maar het is zo verrekte moeilijk.

ik weet het gewoon even niet momenteel.

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

06-11-2022 om 09:16


Kunnen wij meedenken ?
Wat vindt je zo lastig ?

Ciska78

Ciska78

06-11-2022 om 10:10 Topicstarter

ze verwondt zich nu echt to bloedens toe, omdat dit "moet".
We hebben onder andere als advies gekregen om haar iets anders aan te bieden wat minder littekens achter laat, maar dochter staat nergens voor open, dat maakt het zo machteloos.
En het voelt heel dubbel om haar iets anders aan te bieden omdat we natuurlijk willen dat ze zichzelf helemaal niet zou beschadigen

Ciska78 schreef op 06-11-2022 om 07:45:

ik zou eigenlijk op iedereen reageren, maar heb er op dit moment weinig puf voor, sorry daarvoor. Ik waardeer echt al jullie berichten, dus vooral blijven schrijven hoor.
Dochter heeft eindelijk medicatieverhoging gekregen, afgelopen vrijdag zijn we gestart, dus hopelijk gaat het snel wat doen.

helaas is de zelfbeschadiging sinds afgelopen donderdag heel erg toegenomen en we weten gewoon niet meer goed hoe daar mee om te gaan. Vrijdag wel over gesproken met begeleiding en daarin tips gehad, maar het is zo verrekte moeilijk.

ik weet het gewoon even niet momenteel.

Wat vreselijk Ciska. Om daar als ouder bij te moeten zijn en machteloos tegenover te staan. Echt heel verscheurend. Want wat afschuwelijk  om je kind pijn te zien hebben en zichzelf nog meer pijn te zien doen en dan ook nog te ‘moeten begrijpen’ dat het haar ‘helpt’. Ik heb wel eens ooit de maffe gedachte gehad: waarom brengen ze mensen met zulke heftige problemen niet een tijdje in slaap? Zodat alles en iedereen kan rusten. Zijzelf in de eerste plaats. Maar dat gebeurt niet dus waarschijnlijk is het een gek idee. Maar ik zou het haar zo gunnen, even rust van haar eigen ellende. En jullie ook. Voor jullie is het toch eigenlijk ook niet meer te doen, is de verantwoordelijkheid toch eigenlijk ook niet meer te dragen zo. Ooit komen er waarschijnlijk betere tijden dan deze. Ik hoop dat jullie ergens diep van binnen nog een glimp van dat vertrouwen kunnen voelen. Maar op dit moment is het gewoon intens moeilijk en pijnlijk. Hou je taai Ciska! 

Misschien heb je hier nog wat aan:

https://www.naastencentraal.nl/

Omnik schreef op 06-11-2022 om 10:50:

[..]

Wat vreselijk Ciska. Om daar als ouder bij te moeten zijn en machteloos tegenover te staan. Echt heel verscheurend. Want wat afschuwelijk om je kind pijn te zien hebben en zichzelf nog meer pijn te zien doen en dan ook nog te ‘moeten begrijpen’ dat het haar ‘helpt’. Ik heb wel eens ooit de maffe gedachte gehad: waarom brengen ze mensen met zulke heftige problemen niet een tijdje in slaap? Zodat alles en iedereen kan rusten. Zijzelf in de eerste plaats. Maar dat gebeurt niet dus waarschijnlijk is het een gek idee. Maar ik zou het haar zo gunnen, even rust van haar eigen ellende. En jullie ook. Voor jullie is het toch eigenlijk ook niet meer te doen, is de verantwoordelijkheid toch eigenlijk ook niet meer te dragen zo. Ooit komen er waarschijnlijk betere tijden dan deze. Ik hoop dat jullie ergens diep van binnen nog een glimp van dat vertrouwen kunnen voelen. Maar op dit moment is het gewoon intens moeilijk en pijnlijk. Hou je taai Ciska!

Misschien heb je hier nog wat aan:

https://www.naastencentraal.nl/

Dat is geen gek idee of gebeurt nooit, dat heeft mijn moeder 2x enkele dagen gehad in een ernstige psychose, maar dan wel tijdens een opname in psychiatrische inrichting.

Max88 schreef op 06-11-2022 om 10:57:

[..]

Dat is geen gek idee of gebeurt nooit, dat heeft mijn moeder 2x enkele dagen gehad in een ernstige psychose, maar dan wel tijdens een opname in psychiatrische inrichting.

Dat wist ik niet, dat dat wel eens gedaan werd! Heb ik weer wat geleerd! Nou ben ik nieuwsgierig: hoe kwam ze daar dan uit? Is er dan iets veranderd in de slaap? Of ben je dan op hetzelfde punt als waar je in slaap bent gevallen?

lieve Ciska,
Wat vreselijk om te lezen!
Wat een machteloosheid en verdriet.
Is opname geen optie? Met goede begeleiding?
Dit is echt niet te doen voor jullie. 
Ik wens jullie heel veel sterkte, blijf vooral schrijven want die steun heb je zo nodig. 

Omnik schreef op 06-11-2022 om 10:50:

[..]

 Ik heb wel eens ooit de maffe gedachte gehad: waarom brengen ze mensen met zulke heftige problemen niet een tijdje in slaap? Zodat alles en iedereen kan rusten. Zijzelf in de eerste plaats. Maar dat gebeurt niet dus waarschijnlijk is het een gek idee. Maar ik zou het haar zo gunnen, even rust van haar eigen ellende. En jullie ook. Voor jullie is het toch eigenlijk ook niet meer te doen...

Ik vind het niet zo raar, ik heb dit al zo vaak gedacht. Hoe fijn zou het zijn om zo even tot rust te komen, medicatie op of af te bouwen, maar vooral om alle betrokkenen even een time-out te geven. Maar blijkbaar zie ik dat te simpel, anders gebeurde het wel.

Veel sterkte, Ciska.

Max88 schreef op 06-11-2022 om 10:57:

[..]

Dat is geen gek idee of gebeurt nooit, dat heeft mijn moeder 2x enkele dagen gehad in een ernstige psychose, maar dan wel tijdens een opname in psychiatrische inrichting.

Oh, ik lees dit nu pas. Dus toch.

De dochter van Ciska hoort stemnen die haar opdragen zichzelf te verwonden, is dat geen psychose dan? Zou een opname met slaap voor te stellen zijn?

Marianne76 schreef op 06-11-2022 om 11:30:

[..]

Oh, ik lees dit nu pas. Dus toch.

De dochter van Ciska hoort stemnen die haar opdragen zichzelf te verwonden, is dat geen psychose dan? Zou een opname met slaap voor te stellen zijn?

Ik denk een uiterste redmiddel als de verplichte opname niet afdoende blijkt te zijn. 

Soms doet opname meer slecht dan goed en ze zijn er heel spaarzaam mee geworden, dus misschien ook met het tijdelijk in slaap brengen.

Van alle opnames is het tweemaal gebeurd voor een dag of 3.

Om medicijnen in te laten werken is dat waarschijnlijk tekort, maar om haar hersens en lijf rust te geven ( en daarmee de familie ook), zou ik dat best hardop aan een behandelaar willen voorleggen bespreken als optie om even een keer te kunnen ademen tussendoor. 

Wat enorm zwaar en heftig Ciska. Ik zou toch overwegen om de scherpe voorwerpen op te bergen. En natuurlijk overleggen met het behandelteam. Iemand die in coma ligt, heeft 24/7 monitoring nodig en het kan ook niet overal. Daarbij is het best een aanslag op je lichaam, bijvoorbeeld je spieren die afbreken en ook mentaal doet het best wat met mensen (zie bijvoorbeeld coronapatiënten). Als het zaligmakend zou zijn, zou het wel vaker worden toegepast denk ik. 

Wat enorm zwaar. En wat moet je je machteloos voelen.

- verwijderd ivm privacy -


Ik heb nog niet alles kunnen lezen dus misschien zijn de onderstaande dingen al eerder genoemd. 

- Temstem-app. 
Er is een app die 'Temstem' heet. Daar krijg je een soort taalspelletjes waar je je op moet focussen. Misschien niet de ultieme oplossing, maar lettergrepen tellen kan ook geen kwaad. Dus wellicht het proberen waard. Het is officieel bedoeld voor mensen die stemmen horen. Dochter hoort geen stemmen, maar heeft wel veel last van angst en piekeren. Die gebruikt de spelletjes als ze merkt dat het piekeren de overhand krijgt. Om het naar de achtergrond te duwen.

- 113 zelfmoordpreventie
Misschien kun je contact opnemen met 113 zelfmoordpreventie als je je ernstige zorgen maakt? Zij geven ondersteuning aan mensen die aan zelfmoord denken maar ook aan naasten. Eventueel zou je dat ook aan dochter kunnen doorgeven, ze hebben een chat en telefoonnummer om te praten.

Ik wil jou dochter en jouw alle sterkte toewensen de komende tijd. Natuurlijk ook veel sterkte aan de rest van de ouders die hun verhaal hebben gedeeld.

GeleNarcis schreef op 06-11-2022 om 17:32:



- Temstem-app.

Misschien heb ik nog wel een tip voor jouw dochter Gele Narcis, als ze dat prettige oefeningen vindt:


https://m.youtube.com/c/AfternoonBreak

Dit zijn audio-oefeningen waarbij je je beurtelings op verschillende geluiden moet concentreren. Dat is een oefening uit de metacognitieve therapie. Heel interessant voor iemand die last heeft van teveel gedachten. Pia Callesen schreef er een goed boek over: leef meer denk minder

Ciska78

Ciska78

06-11-2022 om 20:44 Topicstarter

Opname is wel een aantal keer besproken hoor, maar omdat we ook te maken hebben met een autist en adhd-er, zijn ze erg bang dat ze dan zo uit haar vertrouwde omgeving wordt gehaald dat een opname meer tegen dan mee zou werken.

we gaan het morgen toch hebben over het opbergen van scherpe spullen, want dit kan ook niet.

iemand had het over een psychose, ze heeft wel psychotische kenmerken en daarvoor heeft ze nu wel medicatie die net opgehoogd is, want de eerste dosis deed niets helaas.

de temstem app ga ik eens even bekijken, de 113 lijn hebben we al een aantal keer gebeld voor tips.
Ook naastencentraal ga ik bekijken.

Gelenarcis, fijn om te lezen dat het de goede kant uit gaat met je dochter.

Ik heb geen wijze raad of tips helaas. Kan je alleen maar heel veel sterkte en geduld toewensen. En duimen dat je dochter snel de juiste hulp krijgt, in welke vorm dan ook…

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.