Netherfield
11-09-2023 om 21:32
Geen aansluiting in de klas
Mijn dochter is van 3-vwo naar 4-havo gedaan. In de vwo klas had ze een groepje vriendinnen en kon ze met de andere meiden ook prima overweg als er in groepjes gewerkt moet worden.
Sinds dit schooljaar (vorige week woensdag begonnen) zit ze in 4 havo. De groepjes bestonden al. Een paar andere nieuwe meiden hebben zich daar bij aangesloten. Dochter zegt, ze zijn allemaal mijn type niet. Dat kan.
Maar ze wordt nu gewoon genegeerd. De tafels staan in 2 en 3 tegen elkaar. Dochter gaat naast een meisje zitten. Die draait zich om en gaat met andere meiden praten.
Later moeten ze in groepjes werken. Dochter sluit zich aan bij een groepje. Doet mee, geeft ook antwoorden op de vragen die ze moeten doen. Daar wordt of jaja op gezegd of helemaal niks. En degene die schrijft doet niks met haar antwoorden.
Toen ze hoorde in welke klas ze kwam hebben we al gevraagd of ze naar een andere klas kon aan de coördinator. Kort verhaal: dat is roostertechnisch zo’n uitdaging dat het niet kan. Het komt vast wel goed.
Dochter en ik denken dat het niet goed komt. Ze gaat straks de mentor mailen voor een gesprek zsm. Coördinator heeft het over een optimaal leerklimaat. Dat is dit zeker niet.
Ik denk dat het niet aan dochter ligt want in haar vorige klas ging het wel goed. In andere Havo-4 klassen zitten meiden waar ze wel goed mee overweg kan. We hoopten dat ze in één van die zou komen, omdat een paar van die meiden hetzelfde profiel heeft als zij.
Heeft iemand nog ideeën hoe we school zo ver kunnen krijgen dat ze naar een andere klas mag?
FancyDuck29
14-09-2023 om 11:50
Dat klinkt als een hands on mentor met een plan Geweldig. Ik ben heel benieuwd naar hoe nu verder. En ik denk dat AnnaP wel eens gelijk kan hebben over de kanarie en de kolenmijn . Houd je ons op de hoogte?
Bloemenaandewaterkant
14-09-2023 om 11:55
Netherfield schreef op 14-09-2023 om 10:44:
Vanmorgen gesprek met de mentor gehad. De coördinator en de roostermaker zijn een uur bezig geweest om te kijken of ze met haar vakkenpakket in een andere klas kan, maar dat lukt helaas niet.
Wat de mentor nu gaat doen is ervoor zorgen dat de docenten van de klas zelf groepjes maken zodat dochter niet steeds alleen overblijft. Ook wil ze als dat niet voldoende helpt, een plattegrond van de klas maken waar iedereen moet zitten, zodat de groepjes uit elkaar gaan. Zodra de dochter in een groepje aan het werk is waar ze genegeerd wordt, kan ze in de pauze naar de mentor toe die dan betreffende docent aanspreekt hier op te letten. Voordeel: dochter vind alle docenten die ze dit jaar heeft erg aardig.
Het komt op mij over als of de houding is dat je met deze meiden niets aan kan en dus moeten de leraren opletten. Alsof ze zeggen, het is zo, we kunnen er niets aan veranderen (is dat zo?) dus we gaan aan de dynamiek tussen de groepen niets veranderen. Worden die meiden zelf nog door school aangesproken? Laten we blij zijn met een soort vorm van ‚apartheid‘(bij gebrek aan een beter woord). Ik besef dat dit lastige materie is maar beseft dochter ook dat zij daarmee de ondankbare (en vaak verwijtende) rol van klokkenluider krijgt? En daarmee bijv door school als zeurpiet weggezet kan worden? Wordt er nog gemeten, geevalueerd, niet alleen adhv dochter maar ook adhv de groepjes negerende meiden?
Mevrouw75
14-09-2023 om 15:31
Bloemenaandewaterkant schreef op 14-09-2023 om 11:55:
[..]
Het komt op mij over als of de houding is dat je met deze meiden niets aan kan en dus moeten de leraren opletten. Alsof ze zeggen, het is zo, we kunnen er niets aan veranderen (is dat zo?) dus we gaan aan de dynamiek tussen de groepen niets veranderen. Worden die meiden zelf nog door school aangesproken? Laten we blij zijn met een soort vorm van ‚apartheid‘(bij gebrek aan een beter woord). Ik besef dat dit lastige materie is maar beseft dochter ook dat zij daarmee de ondankbare (en vaak verwijtende) rol van klokkenluider krijgt? En daarmee bijv door school als zeurpiet weggezet kan worden? Wordt er nog gemeten, geevalueerd, niet alleen adhv dochter maar ook adhv de groepjes negerende meiden?
Er wordt nu juist iets met de dynamiek gedaan en dochter krijgt nu juist helemaal niet de rol van klokkenluider.
Netherfield
14-09-2023 om 15:56
Ik ben erg blij met de houding van deze mentor. Nu zien hoe het uitpakt. Ik hoop dat ze weer vrolijk naar school kan op deze manier. Ik hou jullie op de hoogte!
Facy66
15-09-2023 om 09:18
Fijn TO! Lijkt mij een hele goede oplossing. Zo zal het goed te doen zijn voor haar en gelukkig heeft ze wel veel vrienden uit andere klassen.
Facy66
15-09-2023 om 09:19
Mevrouw75 schreef op 14-09-2023 om 15:31:
[..]
Er wordt nu juist iets met de dynamiek gedaan en dochter krijgt nu juist helemaal niet de rol van klokkenluider.
En er wordt een einde gemaakt aan die ongemakkelijke situaties van steeds alleen zitten.
MamaE
15-09-2023 om 12:05
Ik vind dat school dit goed oppakt. Er is serieus gekeken naar allerlei opties en dochter wordt niet verantwoordelijk gehouden voor het probleem. Door docenten groepjes te laten maken, zit je ook niet steeds met dezelfde mensen waarmee je al vrienden bent samen. Ik vind dat ook wel beter. Je doorbreekt dan bepaalde groepsdynamieken. Want in hun eentje zijn mensen vaak minder naar dan wanneer ze met een groep zijn.
Netherfield
15-09-2023 om 15:19
Dochter bedacht gisteren nog een uitweg, ze heeft namelijk een extra vak. Ze heeft nu aan de mentor gevraagd als ze dat laat vallen, of ze dan wel naar 1 van de drie klassen kan waar ze liever heen gaat. Mentor gaat het vragen aan de roostermaker. Zo leuk vindt ze dat vak nou ook weer niet.
Daarnaast hoop ik inderdaad dat ze de groepsdynamiek kunnen doorbreken door de docenten groepjes te laten maken.
Netherfield
20-09-2023 om 16:01
Het gaat intussen een stuk beter in de klas. Ook bij gym, waar ze het meest tegenop zag, ging ze vandaag leuk om met een ander meisje. Ze zegt nu dat ze in deze klas wil blijven en daarbuiten gewoon lekker met haar eigen vrienden omgaat. Er zullen nog wel wat ups en downs komen, maar ik ben hier al erg blij mee.
MamaE
20-09-2023 om 18:41
Wat fijn om te lezen dat de ingezette koers nu al effect heeft. Ik hoop dat dit zo doorzet!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.