Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Awareness

Awareness

25-08-2011 om 14:59

Buitenzintuigelijke waarneming jongeren

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

C is niet zomaar een constante

Silone, in Einsteins formule heb je ook verschillende eenheden. c is geen eenheidsloze constante, maar de lichtsnelheid. En die heeft ook een eigen eenheid. Energie *is* niet massa, maar het is in elkaar om te zetten. (bleef zij koppig haar mening van stal halen

Oh en...

...wie beweerde er dat energie iets engs was? Ik vind het heel geinig spul

Silone....

Maak ik mijn F=m*a wat specifieker, OK?

F(z) = m*g (de zwaartekracht die op een voorwerp werkt is zijn massa in kg maal de specifieke valversnelling op aarde, g, iets van 9,8 m/s2)

Nu lijkt ie toch wel heeel erg op E=mc2 toch? Aan de ene kant van de = staat de massa, die vermenigvuldigd wordt met een of andere constante (g ipv a), aan de anderen kant staat een heel andere grootheid, namelijk kracht (ipv energie)

Maar echt, de massa van een voorwerp is niet hetzelfde als de kracht die door een ander groot ding (in dit geval de aarde) op dat voorwerp wordt uitgeoefend. Dat er op aarde een heel specifieke relatie is te geven voor die 2 (een van de 2 grootheden m en a krijgt als je het over de zwaartekracht hebt een vaste waarde, namelijk a=g=9.8m/s2) maakt nog niet dat massa en kracht hetzelfde zijn. Ja, de aarde trekt aan iedere massa. En het is perfect voorspelbaar hoe hard. Maar kracht en massa zijn 2 verschillende dingen met 2 verschillende grootheden.

Ingrid (zullen we afspreken dat wie er flauw van is gewoon ophoudt met posten? LOL!)

Beloofd

Zodra ik geen energie meer heb voor deze discussie, dan meld ik dat. Maat gezien mijn massa houd ik het een stuk langer vol dan jij, Ingridt

Wordt vervolgd (maar nu eerst terug, minder zennig intussen, naar de gordijnen)

Silone....

Misschien ben ik wel zo dun omdat ik zoveel massa omzet in energie!!! Hahahahaha!

Ingrid

Geen input van mijn kroost

Ik heb het vraagstuk in het diner geworpen: kun je energie zien? Maar helaas daasde de op zich interessante discussie al heel snel een andere kant op, richting oerknal (ook heel energiek) en de relativiteit van alles. De uiteindelijke vragen waar ze zich het hoofd over braken waren: Kan tijd ophouden te bestaan en als tijd achteruit zou gaan, zouden we dat dan merken? Dus helaas, Silone en IngridT, van die zijde geen bijdrage aan de discussie

Silone meldt zich

Ja jongens, als C, C niet meer is, dan komt natuurlijk alles op losse schroeven te staan!
Hadden jullie het meegekregen? neutrino's die sneller gaan dan de lichtsnelheid. krijg je dát weer

Hahah silone.

heb vd week nog aan het draadje gedacht inderdaad. Gisteren een mooi artikel in de NRC met uitleg voor leken. Heb ik tot in detail met de kinderen doorgenomen. Mooi verhaal. Ik betwijfel of er uiteindelijk echt spektakel uitkomt (de kans op een meet of inschaatingsfoutje is wel reeeel als de marges zo minimaal zijn) maar intrigerend is het wel!

Ingrid

Ow, nee?

Dat heb ik gemist! Ik heb een paar dagen tamelijk nieuwsloos in de bergen gezeten, maar nu ga ik natuurlijk even zoeken.

Tirza G.

Tirza G.

30-09-2011 om 21:54

Toepasselijk

Kreeg een quote die ik wel toepasselijk vond:

A photon checks into a hotel and the manager asks if he needs help with his luggage. The photon says "No, I’m traveling light.”

Tirza

ishtar

ishtar

01-10-2011 om 13:58

Maar

c is dan toch nog steeds wel c? Alleen schijnt er ergens iets sneller te zijn geweest dan c. (maar dat hebben ze vast niet kunnen zien )
Ik kan me er eigenlijk ook niks bij voorstellen.

Ishtar,

c blijft gewoon c hoor, het licht gaat er niks sneller van.

het is alleen wel zo dat de 'basics' van zo ongeveer de hele moderne natuurkunde 'hangen' aan het feit dat de lichtsnelheid een soort absoluut maximum is.

Als wordt aangetoond dat dat niet zo is (dat iets onder speciale condities sneller kan dan het licht) dan kan de hele theoretische natuurkunde op de schop. En dan krijg je idd de wilde speculaties over diongen die nu onmogelijk lijken die dat dan iopeens wel zouden kunnen zijn (zoals tijdreizen, maar stel je daar niet te veel van voor. Voorlopig praten we-als het al waar is- over zo-goed-als-niets-wegende deeltjes en in de orde van nanosecondes of zo( 1 nanoseconde, da's 0.0000000001 seconde)

Dus die Back to the Future scenario's zijn nog niet echt aan de orde.

Maar potentieel spectaculair is het toch!

Ingrid

ishtar

ishtar

01-10-2011 om 22:56

Ingrid

ik reageerde op de stelling van Silone 'als c, c niet meer is' Dat nam ik misschien serieuzer dan nodig
*grinnik*, back to the future...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.