Manon
29-04-2010 om 23:42
Bijbaan
zoon (14) en dochter (bijna 16) willen beiden graag een bijbaan. Ik vind het goed dat ze de waarde van geld leren kennen en snappen dat je er wat voor moet doen voordat je het krijgt en kan uitgeven. Maar het idee van een bijbaan gedurende het schooljaar spreekt me totaal niet aan. VAkantiewerk prima, betaalde klusjes doen ook prima. Maar 4 uur per week of meer besteden aan een baantje? Die tijd hebben ze hard nodig voor school, huiswerk, vrienden en vriendinnen, niets doen, sporten, weet ik veel. Ik zie ze zich niet tenminste 4 uur per week vervelen (en zelfs verveling op z'n tijd is nodig), dus gaat een bijbaantje ten koste van een andere activiteit. Ik snap dat ze het geld aantrekkelijk vinden, maar werken kunnen ze hun hele leven nog en de tijd hebben ze nu voor andere zaken nodig. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

dynastie
02-05-2010 om 22:44
Over ervaring
Ik denk dat op jonge leeftijd werk- en sollicitatie-ervaring op doen voor toekomstige banen of stages toch wel handig kan zijn. Zo kregen wij laatst een 20 plusser die stage wilde lopen bij ons bedrijf en met zijn broer (!) aan kwam zetten die ook nog eens het gesprek geheel leidde. Geen eerdere bijbaantjes en andere stages op school doorgebracht. Tja, ergens zou je verwachten dat het vanzelfsprekend is dat je zoiets niet doet, aan de andere kant kun je zo'n blunder beter met 16 maken dan een x aantal jaar later.

albana
03-05-2010 om 08:09
Of ik het een probleem zou vinden
Of ik het wel een probleem zou vinden of niet dat weet ik niet eens.....want het is nog niet ter prake geweest.Het vrij vragen is niet zo'n probleem namelijk als jij erin ziet. Het werkt gewoon anders als je een flexbaantje hebt voor 4 uur in de week dan bij banen zoals volwassenen hebben.Die 4 uur per week moet je (volgens contract) namelijk maken in 3 maand tijd. Dus als je een maand vrij hebt dan kan je zelfs zonder 1 vrije dag op te nemen nog makkelijk weg...er zijn dan nog 2 maand over om die uren in te halen.En dat vindt de baas ook prima...want een ander gaat namelijk ná jouw een maand weg en dan kan die je best gebruiken, ook die extra uren zodat dat van die ander weer gecompenseerd wordt. Ik denk alleen dat jij het veel zwaarder en somberder inziet dan het werkelijk is.
En dochter wil nog graag met ons mee...
Van pubers die niet mee konden met hun ouders op vakantie omdat hun bijbaan dat niet toestond heb ik nog nooit gehoord...volgens mij komt dat ook nooit voor. En mocht het gebeuren...je hebt maar 4 weken opzegtermijn. Dat kan ook nog...zeg je op...neemt 2 vrije weken en klaar.
Ben je ook weg..met je ouders.
Alleen zit je dan zonder bijbaan..maar eenmaal ervaren is die ook wel weer zo gevonden.
groeten albana

albana
03-05-2010 om 08:25
Non-werkervaring
Dat hele gedoe van wel niet een bijbaantje (wel interessante discussie trouwens) doet me denken aan de 'stagair' die ik vandaag ga krijgen....Universiair geschoold op een héél ander gebied. En die komt in het kader van re-intergratie een half jaartje met mij meelopen...De intake met mijn baas ging nog prima...maar het gesprek met mij was desastreus...En het is niet dat ik daar geen ervaring mee heb, mijn hbo-ster is net weg. Maar mijn mond viel letterlijk meermalen open tijdens dat gesprek...zulke rare vragen had hij...en zulke gekke ideeën over wat 'werken' nu werkelijk is.Ja hij wilde wel in de weekenden werken...en ook wel flexibel. Maar aan het eind van het liedje (en vermoeiend,hij is nogal lang van stof)bleek dat hij eigenlijk door privegedoe alleen op maandag en dinsdag kon en omdat hij toch 24 uur moeten maken zat ik daarmee te hannesen en ach...als hij dan een weekendje werkte was het toch genoeg?
Ik op hoge poten naar mijn baas,die zijn begeleidster heeft gebeld...en bleek dat het veel te weinig was.Ja dat dacht ik al...maar hij dacht daar anders over.O en hij wil graag om zo en zo laat beginnen en zo en zo laat klaar zijn en ook nog 's niet 's avonds werken. Nou ja, deze 30+er zit natuurlijk niet voor niks in zo'n re-intergratieproject. Als je hem gelooft heeft hij ik weet niet wat voor prachtige banen gehad....in werkelijkheid (heb nu zijn dossier) is zijn enige werkervaring wat uitzendbaantje,oke wel op zijn niveau..maar nergens wilden ze hem langer dan 5 maand hebben.
Tsjee...zoiets heb ik weer....Hij komt vandaag voor het eerst. Wens me maar veel succes.
groeten albana

reina
03-05-2010 om 10:40
Maylise
Wat zouden jullie doen als je zoon door zijn stage niet mee kan op vakantie? Want dat komt wél regelmatig voor. Zou je zoon wel stagebanen willen heben waar hij ws veel minder verdient dan de gewone werknemers, maar waar hij wel hard moet werken? Misschien is het niet zo, maar het klinkt me een beetje verwend in de oren.

Silone
03-05-2010 om 11:52
Manon
Ik sla de rest van de reacties maar even over, en reageer puur op jouw beginposting. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat kinderen van 14-16 jaar geen 4 uur p/w over heben om een baantje te nemen. Echt waar, ik probeer het me voor te stellen, maar dat lukt me niet. Doen ze aan topsport ofzo?
En betalen jullie dan álles voor ze? Ook uitgaan, uitjes, kleding etc.?
Hier heeft oudste (bijna 14) sinds een jaar een bijbaantje: folderwijk en krantenwijk. Middelste (12) heeft vorig jaar met papier prikken op de camping in één zomerseizoen 90 euro verdient. Beide handelen in tweedhands opknapfietsen en middelste handelt in aquariumbenodigdheden. Hun verdiende geld besteden ze aan hobby's, bioscoopbezoek oid. M.a.w. de extraatjes. Wij vinden dat vrij normaal. Er zit overigens geen enkele dwang achter. Ze willen zelf over meer geld beschikken en werken daar dus voor.

Maylise
03-05-2010 om 13:01
Reina
Stages zijn toch eigenlijk nooit in de zomer? Bovendien hij is nog maar 16 dus zit nog gewoon op school en dus nog geen stage (behalve die maatschappelijke stage maar dat is maar een paar uur dus dat is altijd wel in te passen). Stages heb je bij de meeste opleidingen pas in het tweede studie jaar of hoger dus dan zijn ze al 19 minimaal. Een 19jarige mag natuurlijk best alleen thuis blijven mocht dat zo uitkomen. Misschien dat er wel opleidingen zijn die in het eerste jaar al met stages beginnen (pabo geloof ik) maar dan gaat het vaak om hele korte stages.
Overigens zijn er ook heel veel opleidingen waarbij je geen verplicht stage hoeft te lopen (ik zou dan wel aanraden om vrijwillig een stage te doen vanwege de werkervaring. Mijn drie oudste kinderen bijvoorbeeld hebben nooit verplichte stages gehad.
Maylise

Kaaskopje
03-05-2010 om 13:02
Kaatje
Baantjes die je als jongere hebt gehad, of juist niet hebt gehad mogen natuurlijk nooit bepalen of je wel of niet als arts aan de slag kunt. Maar als jij een sollicitant voor je neus hebt zitten die door de jaren heen heeft laten zien van aanpakken te weten en je hebt er net een gesproken die altijd op de zak van pap en mam heeft geteerd en nooit iets heeft gedaan in de maatschappij, wie komt er dan positiever op jou over voor de baan? Mijn jongste dochter werkt sinds een tijdje ook en dat vind ik niet alleen fijn voor haar inkomen, maar ook voor de indruk die dat maakt op een toekomstige werkgever.

Maylise
03-05-2010 om 13:09
Pelle
Dat vind hij ook allemaal niet eerlijk. Iedereen zou evenveel moeten gaan verdienen ongeacht werkervaring en opleiding. Dat is een eerste stap op weg naar het afschaffen van geld. Hoewel dat natuurlijk pas na de revolutie kan van het proletariaat. Nou ja, je kent het hele verhaal wel. Het is niet echt origineel of zo. Hij is nog maar 16 hè. Hij weet niet dat het allemaal al geweest is of althans dat weet hij natuurlijk intellectueel wel maar hij is niet bij al die discussies geweest vroeger, hij heeft de naweeën van 1968 niet meer mee gekregen zoals ik wel. Voor mij voelt het dus als herhaling maar ik vind het ergens ook ontzettend leuk dat hij nu dezelfde discussies weer wil voeren.
Maar nu dwaal ik enorm af.
Maylise

Kaaskopje
03-05-2010 om 13:12
Maylise
Werken als middelbare scholier zie ik op hetzelfde niveau als een hobby.
Mijn dochter zou zich superbeledigd voelen door deze opmerking. Ze doet het echt niet voor haar lol in de zin van 'ha, lekker werken!'. Ze doet het omdat ze er iets mee wil bereiken, namelijk op vakantie gaan, duurdere spullen kopen die ze niet van ons krijgt. Ze krijgt namelijk erg weinig van ons. We betalen haar voetbalclub en haar tenue, ze krijgt een bescheiden cadeau voor haar verjaardag en 25 euro zakgeld + 150 euro kleedgeld per kwartaal en dat is dat. Voor de rest moet ze zelf moeite doen. Dat deed ze al door op te passen. Nu past ze op én werkt ze bij een winkel.
Ik hoop overigens dat de Trotski-houding van je zoon niet inhoudt dat hij proletarisch gaat winkelen
Het is overigens niet in elke branche gezegd dat een jongere minder verdient dan mensen die ouder zijn. Mijn oudste dochter verdiende vorig jaar zomer in de zorg meer dan ik, veel meer zelfs. Zij was toen 18 en kreeg gewoon betaald als volwassene zoals bij die functie pastte.

Kaaskopje
03-05-2010 om 13:13
Correctie
Ik weet niet zeker of ze als volwassene aangemerkt werd, ik dacht het wel.

reina
03-05-2010 om 16:21
Maylise
"Stages zijn toch eigenlijk nooit in de zomer?" dat ligt aan je richting, nichtje volgt HBO-toerisme (deed vorig jaar vwo-examen) en is nu net begonnen aan een stage voor 5 maanden en toen mijn dochter een horeca-managementsopleiding volgde liep ze ook in de zomer stage. Zoon volgde mbo-horeca-BBL en moest daarvoor op z'n 17e de hele zomer doorwerken. Het kan natuurlijk zijn dat jouw zoon een opleiding gaat volgen waarbij hij geen zomerstages loopt, maar ik vroeg me alleen af hoe je dan zou reageren (en hij als hij stage moet lopen bij een 'kapitalistisch' bedrijf .

Maylise
03-05-2010 om 23:12
Reina
Er zullen vast wel stages in de zomer zijn maar meestal zijn ze dan toch minstens 18 eer ze stage gaan lopen ergens. Het kan vast wel eens een keer eerder zijn maar bij de meeste vervolg opleidingen zijn ze toch vaak wel 17 eer ze starten. Of misreken ik nu? En als ze eenmaal 18 zijn mogen ze van mij best de hele zomer alleen thuis blijven als ze dat zouden willen.
Ik zou er zelf verder helemaal niet negatief op reageren als ze een keer een zomer kwijt zouden zijn aan stages of werk of wat dan ook. Alleen een 16jarige vind ik echt te jong om de hele zomer alleen thuis te blijven. Een weekje misschien maar niet langer. En ik ben zelf wel zo egoïstisch dat ik geen zin zou hebben om mijn vakantie hiervoor op te geven.
Maar goed dat speelt verder niet want zoon moet nog 2 jaar naar school en gaat dan pas aan een vervolg opleiding beginnen. Welke weet hij nog niet hoewel hij verschillende dingen wel ziet zitten. Hij moet zelf maar beslissen in hoeverre dan vervolgens met zijn principes samenhangt of niet. Bovendien kan hij dan wel weer iets heel anders vinden. Niks is vluchtiger dan de jeugd.
Maylise

Maylise
03-05-2010 om 23:15
Pelle
Niet werken staat niet gelijk aan niks doen. Je kan ook inderdaad vrijwilligerswerk doen of met allerlei hobbies en activiteiten druk zijn. Bovendien gaan wij altijd vrij lang weg 's zomers omdat we meestal op familie bezoek gaan (bij de familie van mijn man) dus zoveel tijd thuis blijft er eigenlijk niet over. Vorige zomer zijn we bijna zes weken weggeweest en deze zomer gaan we iets meer dan een maand weg. Daarna blijft zoon nog drie weken daar om vrijwilligerswerk te doen en als hij terugkomt mag hij helpen verhuizen. Dus druk genoeg deze zomer, ook zonder werk.
Ik zie gewoon niet zoveel in dat soort dingen verplichten. Wie meer geld wil/nodig heeft zal moeten werken maar wie materieel niet zoveel eisen heeft en zijn tijd liever aan andere dingen besteed hoeft dat (nu nog) niet.
Maylise

reina
04-05-2010 om 10:47
Maylise
Okee, dan speelt het bij jullie niet. Overigens kun je ook jonger al stage lopen, mijn dochter was 15 toen ze overstapte van havo naar een mbo-4-opleiding en moest dus al jong stage gaan lopen in het buitenland. Mijn zoon was 16 toen hij aan zijn mbo-bbl begon, vanaf dat moment werkte hij 4 dagen per week. Hij werkte toen ook gelijk in de vakantie door, dus vanaf dat moment kon hij niet meer mee op vakantie.

reina
04-05-2010 om 10:53
Maylise
Wij hebben bijbaantjes trouwens nooit verplicht, maar ze gingen vanzelf werk zoeken toen ze 15 waren, ik denk omdat dat in hun omgeving heel gewoon was. Dochter heb ik zelfs terug moeten fluiten, toen ze door school , stage en werk 7 dagen pw in touw was, gelukkig merkte ze zelf ook dat dat een beetje te veel van het goede was. Nu ze werken zijn ze geliefde werknemers (ze worden allebei gevráágd voor nieuwe banen, hoe luxe kun je het hebben ), ze zijn beiden keiharde werkers en nooit te beroerd om extra te komen, voor hun een heel normale instelling, ze weten niet anders.

Silone
04-05-2010 om 11:37
Maar waar is manon nou?
?
heel leuk allemaal die reacties op Maylise, maar ik vraag me af of Manon iets met de reacties op haar vraag kan.

sus-anne
04-05-2010 om 13:15
Verplicht werken?
Nee,wij hebben onze kinderen ook nooit verplicht om een bijbaantje te zoeken.
echter; wij hebben ze ook niet financieeel gesponsord,ze kregen 10 euro zakgeld p/m ,en zoals elke ouder van een puber wel weet ,is dat lang niet genoeg,dus al heel snel kwam het idee vanuit henzelf om een bijbaantje te zoeken.

sus-anne
04-05-2010 om 22:43
Pelle
al onze kinderen hebben altijd een baantje (gehad) in de zomervakantie en op zaterdag.
we hebben dat niet hoeven sturen,ze kregen gewoon geen geld van ons( behalve 10 euro zakgeld p/m),en daar konden ze al heel snel niet meer van rondkomen.Dus gingen ze snel op zoek naar een baantje.